K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-05-2012, 12:25   #1
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kan kommunen afslå samlevers enkeltydelsesansøgning pga. min erstatning?

Hej dejlige mennesker,

Min kæreste og jeg står og skal flytte og i denne forbindelse har vi brug for økonomisk flyttehjælp (enkeltydelse) fra kommunen.
Det er min kæreste, der ansøger, fordi jeg har gæld. Han er på kontanthjælp og jeg på sygedagpenge. Imidlertid har jeg ca. kr. 40.000 indestående i banken - disse penge er en lægemiddelskadeerstatning (for svie og smerte, samt varigt mén) fra Patientforsikringen pga. en blodprop, jeg fik nogle år tilbage. Disse penge har jeg hårdt brug for til alternativ medicin og behandling af min sygdom, som det etablerede sundhedssystem ikke kan kurere, så jeg vil meget meget nødig bruge dem på flytning.

Mit spørgsmål er - kan kommunen afslå min kærestes ansøgning om enkeltydelse/flyttehjælp, fordi jeg har de penge stående?
Vi er ikke gift, og mine kr. 40.000 kan under alle omstændigheder ikke dække de omkostninger, vi har til depositum og forudbetalt leje i den nye lejlighed.

Er der en paragraf, hvor der står at kommunen ikke må røre sådan en erstatning? Ligesom her (dog fonde og stiftelser): https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=135229 (§ 3).

Håber meget, at der er nogen, der kan oplyse mig
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 12:31   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
jo hvis du har penege på en kriditorbeskyttet konto, kan told og skat ikke komme efter dem. men har du penge skal du bruge dem før du kan få nogle, hvilket jo er rimeligt nok.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 12:41   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fint I selv kan betale, så slipper andre skatteydere for det. Men mener I, at I kan få økonomisk hjælp, så tøv ikke med at søge og evt. anke. Det har I jo ret til.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 12:44   #4
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Jeg skulle ikke betale Skat af erstatningen, fordi jeg fik den for svie og smerte, samt varigt mén. Jeg mener kun, det er erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, man skal betale Skat af.

Ja, det er rimeligt nok, at jeg bruger mine erstatningspenge på flytning, hvis det offentlige så til gengæld vil betale for de behandlinger og den medicin, der virker på min sygdom (det er som sagt det, jeg bruger de penge på). Men det vil de ikke.
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 12:49   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg mener ikke det er rimeligt, at penge du har fået i erstatning og som du har til hensigt at bruge på behandling skal gå til flytning.

I det hele taget er gensidig forsørgelsespligt et misfoster, som ikke har nogen steder hjemme i dag.

Systemet fortæller os igen og igen, at den enkelte borger har ansvaret for eget liv, hvordan kan man så samtidig lægge en forsørgelsesbyrde over på partneren i et forhold.

Vi er alle individer og bør respekteres som sådan.

Mvh
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 13:08   #6
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Ragdoll, tak for forståelsen

Stampe, uheldig formulering eller bare PMS? Jeg troede dette var et forum, hvor man havde forståelse for de syge/svage og dem, der ligger ned. Men jeg tager måske fejl..? Jeg betaler i øvrigt også Skat.
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 13:33   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der er jo ingen, der siger, at du ikke skal bruge de penge du har. At der rent gældsmæssigt ikke kan gøres udlæg i dem og det er en fordel med en kreditorbeskyttet konto, således, at man til enhver tid kan "bevise" hvad pengene er brugt til. Købes der fx en bil for en erstatning, kan der heller ikke gøres udlæg i den bil. Selvfølgelig skal man selv betale, hvis man på nogen måde kan. Sådan er vort samfund skruet sammen. Vælger at overse din besynderlige bemærkning.
Som sagt. Mener du, du har et krav til det offentlige - så søg og klag - så får du afklaringen.
Ja du har ganske ret. Dette er et forum til at udveksle, hvordan man benytter systemet ikke hvordan man udnytter det - og det er heller ikke som nævnt sidst, det, jeg opfatter dit indlæg som.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 13:59   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Din kæreste kan jo ikke søge om at få hele udgiften dækket, når I er to der skal flytte.. han kan højst ansøge om sin halvdel...

Og han skal have en meget veldokumenteret grund til at flytte, for at komme i betragtning overhovedet.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 15:09   #9
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jeg søgte sidste år om flyttehjælp, var alene på kontanthjælp og havde 1 barn.
jeg søgte til en billigere bolig mm.

sagen blev syltet i flere måneder før jeg fik et negativt svar, det gik så lang tid at jeg jo "beviseligt" havde klaret mig igennem flytningen og så var det uaktuelt.

forvent ikke nogen flyttehjælp, med mindre at det er til noget specielt mere velegnet fx handicap venligt eller til en anden kommune.

først som nævnt ovenfor så har i ingen fællesøkonomi eller forsørger forpligtigelse
dernæst lad være med at blande dine erstatningspenge ind i en hverdagsøkonomi

spørg kommunen om flyttelån til indflytning, det er forskelligt fra kommune til kommune

jeg håber at i finder en løsning
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 21:52   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Din kæreste kan jo ikke søge om at få hele udgiften dækket, når I er to der skal flytte.. han kan højst ansøge om sin halvdel...

Og han skal have en meget veldokumenteret grund til at flytte, for at komme i betragtning overhovedet.
Jeg forestiller mig, at hvis det både er din kæreste og dig, der skal flytte, sammen, så vil der også blive kigget på din økonomi, og ikke kun din kærestes.

Derudover kan jeg forestille mig, at der skal være en rigtig god grund til, at flytte, for at få enkeltydelse til indskuddet, det kunne f.eks. være p.g.a. dårlige forhold i den gamle bolig.

Måske kunne i overveje, at søge om et kommunegaranteret lån.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Minister: Folk på sygedagpenge må godt afslå behandling Webmaster K10 Nyheder 0 18-02-2013 15:50
Erstatning når kommunen klokker i det! NPH Alt det andet 2 13-08-2011 08:33
Kommunen stjal min erstatning! buster Alt det andet 3 26-03-2010 19:08
Må kommunen modregne erstatning i Kontanthjælpen !? Roadrunner Alt det andet 27 06-11-2009 12:59
Afslå behandling...? Risa Politik og Samfund 2 27-06-2008 16:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension