K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2010, 07:37   #1
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Selvforsørgelse?

Lige et spørgsmål.

Som jeg har forstået det, så er selvforsørgelse lig med 30,2 til 37 timer om ugen.

Men hvad nu hvis man ikke kan læse og altid vil have behov for hjælp. Som f.eks. en personlig assistent eller udstyr- f.eks. en læsepen mv.
Men lad os nu antage at det er en personlig assistent man skal have i 20 timer om ugen, imens man kan arbejde 31 timer om ugen. Er man så selvforsørgende? og også i sådan et omfang, at man evt. kan få revalidering?
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 09:17   #2
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nilla Se meddelelser
Lige et spørgsmål.

Som jeg har forstået det, så er selvforsørgelse lig med 30,2 til 37 timer om ugen.

Jeg har fået at vide fra SB at man er selvforsørgende blot man kan klare 15 timer/uge ifølge loven .

Men jeg fik ikke spurgt til om de 15 timer, skulle være ustøttet på det ordinære arbejdsmarked?

Og jeg kan slet ikke se hvordan man skal kunne leve af 15 timers indtægt. Et sådant systemet presser folk til sort arbejde eller kriminalitet, hvilket jeg ikke syntes om

Håber man ser kravet på 15 timer som effektive timer, så folk der har nedsat arbejdsevne på 37 timer men under 15 timer effektivt, kan få flexjob eller fp.

Sidst redigeret af Mr x; 24-07-2010 kl. 09:20.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 14:37   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Begrebet selvforsørgelse er ikke defineret i forhold til et bestemt antal timer.

Definitionen fremgår fx af:

Vejledning til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554

Heri står bla.:

Citat:
Hel eller delvis selvforsørgelse

Et væsentlig element i arbejdsevnekriteriet er målsætningen om, at borgeren skal kunne opnå indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse. Målet er at flest mulige får beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked i ustøttede stillinger. Det gælder også, hvis arbejdsevnen er varigt nedsat, men kan genetableres fx ved anvendelse af overenskomsterne sociale kapitler, i forbindelse med arbejdsfastholdelse eller ved revalidering.

Med selvforsørgelse menes imidlertid ikke, at den pågældende borger nødvendigvis skal kunne fungere i ordinær beskæftigelse. Hvis dette ikke er muligt, er det målsætningen, at borgerens arbejdsevne udvikles i et sådant omfang, at vedkommende kan blive delvis selvforsørgende, fx i et fleksjob.

Hvis borgeren ikke har en arbejdsevne til at kunne klare et ordinært arbejde herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, er udgangspunktet altså, at kommunen skal bistå borgeren i at finde et arbejde, som borgeren kan varetage med anvendelse af de eksisterende støtteordninger, herunder fleksjob.

Begrebet selvforsørgelse er således defineret i forhold til, om en person har en arbejdsevne, der muliggør beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler eller i et fleksjob. Det afgørende er, om borgeren har mulighed for enten at udføre en arbejdsindsats på det ordinære arbejdsmarked eller i et fleksjob, uanset hvordan arbejdsindsatsen er tilrettelagt.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 19:51   #4
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Begrebet selvforsørgelse er ikke defineret i forhold til et bestemt antal timer.

Definitionen fremgår fx af:

Vejledning til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554

Heri står bla.:
Tusind tak skal du have. Okay ikke klart defineret, så der er en god chance for at det så er selvforsørgelse
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 21:00   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg forstår ikke helt den der med den personlige assistent?

Jeg kender mange der ikke kan læse (udlændige som hverken kan læse eller skrive - ikke engang deres eget navn!). Men de er enten helt selvforsørgende eller delvist selvforsørgende. De har så bare jobs hvor læsning og skrivning ikke er en del af jobbet.

Men det andet lyder jo interessant.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 22:51   #6
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg forstår ikke helt den der med den personlige assistent?

Jeg kender mange der ikke kan læse (udlændige som hverken kan læse eller skrive - ikke engang deres eget navn!). Men de er enten helt selvforsørgende eller delvist selvforsørgende. De har så bare jobs hvor læsning og skrivning ikke er en del af jobbet.

Men det andet lyder jo interessant.
Man kan søge om at få en personlig assistent i 20 timer om ugen, har jeg fået af vide på Reva centret. Men det er kun hvis det så hjælper en til at have et fuldtidsjob
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2010, 01:33   #7
JJC
Hvor skulle jeg ellers være
 
JJCs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Holsted
Indlæg: 150
Styrke: 17
JJC er ny på vejen
Hej

jeg forstår måske ikke helt spørgsmålet, men da jeg var i fleksjob havde jeg en personlig hjælper på 15 timer og det var ikke noget jeg skulle søge om.

Det blev jeg bevilliget, i samarbejde med jobkonsulent, da jeg ikke kunne bestride mit fleksjob længere.

Havde en personlig hjælper på 10 timer inden jeg kom i fleksjob da jeg var deltids raskmeldt/sygemeldt.

Er der kommet ny lovgivning/regler omkring dette.

Mvh Jan
JJC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2010, 11:12   #8
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af JJC Se meddelelser
Hej

jeg forstår måske ikke helt spørgsmålet, men da jeg var i fleksjob havde jeg en personlig hjælper på 15 timer og det var ikke noget jeg skulle søge om.

Det blev jeg bevilliget, i samarbejde med jobkonsulent, da jeg ikke kunne bestride mit fleksjob længere.

Havde en personlig hjælper på 10 timer inden jeg kom i fleksjob da jeg var deltids raskmeldt/sygemeldt.

Er der kommet ny lovgivning/regler omkring dette.

Mvh Jan
Jeg tror du misforstår. Det her handler ikke om man kan få eller ikke få den personlige assistent - og ja du har ret, det er en man bliver tildelt.

Det her handler om at man kun kan blive tilkendt revalidering, hvis det betyder at man kan komme tilbage på det normale arbejdsmarked.


MEN, er det det normale arbejdsmarked, hvis såfremt man STADIG har brug for en assistent?
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 18:46   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
HVis du har en personlig assistance, så vil du være selvforsørgende, da det er et "hjælpemiddel" og det "trækker ikke ned"

Dog skal du lige være opmærksom på, at 20 timers personlig assistance kun er, hvis du har 37 timer.
Og ofte er det nu noget mindre tid, da man som regel kan tage andre skånehensyn, gennem jobbet. Men det sker da helt sikkert en gang imellem!

Til jer der ikke ved det, så er en personlig assistance en person der ansættes til at hjælpe en med at udfører de arbejdsopgaver, som vedkommende ikke selv kan - hvis man vel og mærke selv kan klare hovedbestantdelen af sit job.

Eksempel:
En dame er ansat 37 timer om ugen i et kontorjob.
De 30 timer om ugen sidder hun i en reception, ved en computer, bruger telefonen eller giver personlig betjening. Det kan hun godt holde til.
Men 7 timer om ugen laver hun forfaldent arbejde, f.eks. lettere rengøring, depotarbejde mv.
Det kan hun ikke holde til, grundet en dårlig ryg.
Så en af hendes kollegaer (eller en udefra) ansættes til at hjælpe hende med de opgaver (som regel til studenterløn, med mindre der kræves særlige evner til jobbet, f.eks. en lærer eller tømrer uddannelse), og så er det f.eks. noget med, at assistancen løfter kasserne ned i depotet, mens hun sørger for arkiveringen, assistancen støvsuger mens hun vander blomster osv.

Og på den måde kan man så blive (eller få) i sit job
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 19:24   #10
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
HVis du har en personlig assistance, så vil du være selvforsørgende, da det er et "hjælpemiddel" og det "trækker ikke ned"

Dog skal du lige være opmærksom på, at 20 timers personlig assistance kun er, hvis du har 37 timer.
Og ofte er det nu noget mindre tid, da man som regel kan tage andre skånehensyn, gennem jobbet. Men det sker da helt sikkert en gang imellem!

Til jer der ikke ved det, så er en personlig assistance en person der ansættes til at hjælpe en med at udfører de arbejdsopgaver, som vedkommende ikke selv kan - hvis man vel og mærke selv kan klare hovedbestantdelen af sit job.

Eksempel:
En dame er ansat 37 timer om ugen i et kontorjob.
De 30 timer om ugen sidder hun i en reception, ved en computer, bruger telefonen eller giver personlig betjening. Det kan hun godt holde til.
Men 7 timer om ugen laver hun forfaldent arbejde, f.eks. lettere rengøring, depotarbejde mv.
Det kan hun ikke holde til, grundet en dårlig ryg.
Så en af hendes kollegaer (eller en udefra) ansættes til at hjælpe hende med de opgaver (som regel til studenterløn, med mindre der kræves særlige evner til jobbet, f.eks. en lærer eller tømrer uddannelse), og så er det f.eks. noget med, at assistancen løfter kasserne ned i depotet, mens hun sørger for arkiveringen, assistancen støvsuger mens hun vander blomster osv.

Og på den måde kan man så blive (eller få) i sit job
Tusind tak for dit svar Det var lige det jeg søgte
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
selvforsørgelse ene Spørgsmål ang fleksjob 2 22-05-2013 14:58
Ægtefælleforsørgelse = selvforsørgelse ??? 0401AMvB Alt det andet 0 12-05-2013 23:36
Når kommunen vil have en på selvforsørgelse på 25 timer pr uge. hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 19 02-02-2013 23:33
Kan kommunen bevillige revalidering mod delvis selvforsørgelse?/fleksjob? hune Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 07-01-2013 17:15
Revilidering med henblik på selvforsørgelse? JW123 Alt det andet 9 20-06-2010 22:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension