K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2011, 20:38   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LM74 Se meddelelser
Jeg er blevet tudet ørerne fulde med at førtidspension er noget man får hvis man nærmest er døden nær, så jeg er egentligt i tvivl om om jeg er berettiget til den.
Sagsbehandlere siger mange mærkelige ting.

Hvis du mener, at der er nok i din sag til at få en pension igennem, så skriver du et stykke papir, f.eks. sådan her:

Jeg ønsker, at søge om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, i henhold til pensionslovens §17.

Dit navn og cpr-nr.


Så tager du papiret og går op på kommunen, afleverer papiret ved skranken og husker, at bede om en kvittering på, at de har modtaget det, dette er meget vigtigt.


"§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom
."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 18:12   #12
LM74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-07 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
LM74 er ny på vejen
Takker for svar og links.

Jeg har lige talt med en sagsbehandler fra kommunen i dag, min egen var syg så hun udtalte sig generalt.

Hun mente det ville blive meget svært at få en fp igennem da der jo er dialysepatienter der er i fuldtidsjob. Jeg tvivler på at det er ret mange da selve dialysen som regel tager 4 timer 3 dage i ugen. Jeg har så en times kørsel frem og tilbage udover så det bliver ca. 7 timer i alt med på- og afkobling til maskinen.
Herudover er der mange der har det meget dårligt med dialysen, det håber jeg selvfølgelig ikke jeg får, men jeg ved det er en stor fysisk og også psykisk belanstning for krop og sjæl at gå i dialyse.

Som hun sagde, det er forskelligt hvor strengt kommunerne fortolker reglerne og Norddjurs Kommune som jeg kommer fra er åbentbart særdeles strenge.
Urimeligt at der skal være så stor forskel fra kommune til kommune, det er jo ligefør man overvejer at flytte.

Det gør jeg nu ikke, men jeg tager helt sikkert kampen op, jeg synes det er stridt at man bare skal placeres på kontanthjælp på ubestemt tid.
At man kommer til at ligge på en meget lav ydelse er én ting, men jeg føler at man indskrænker min personlige frihed ved at jeg ikke må eje noget.
Det er jo uforskyldt at jeg og andre ender i den her situation hvor man ikke kan arbejde.
Hvorfor skal man så trampes yderligere på og nærmest umyndiggøres økonomisk.
Så kom jeg lige af med noget damp.
LM74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 20:01   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
LM74, uanset hvad div. sagsbehandlere siger for, at skræmme dig fra, at søge en fp, så husk, du har intet at miste ved, at aflevere en ansøgning i stil med det eksempel jeg skrev i mit tidligere indlæg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 20:49   #14
LM74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-07 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
LM74 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
LM74, uanset hvad div. sagsbehandlere siger for, at skræmme dig fra, at søge en fp, så husk, du har intet at miste ved, at aflevere en ansøgning i stil med det eksempel jeg skrev i mit tidligere indlæg.
Jeg vil helt sikkert søge, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er vigtigt at jeg har en opdateret rp.
Jeg skal starte i dialyse i løbet af den næste uge og det er jo ikke skrevet ind i rp. Og det er nok det vigtigste argument for min ansøgning.

Mit spørgsmål er om de tager udgangspunkt i det der står i den nu eller de vil bruge de 3 måneder til at indsamle oplysninger?

Hende jeg talte med i dag sagde også at jeg ville have større chance for at få en fp igennem hvis min sagsbehandler vil indstille mig, i modsætning til hvis jeg søger selv.
Jeg synes det er svært at gennemskue hvad der er bedst.
LM74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 06:58   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LM74 Se meddelelser
Jeg vil helt sikkert søge, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er vigtigt at jeg har en opdateret rp.
Jeg skal starte i dialyse i løbet af den næste uge og det er jo ikke skrevet ind i rp. Og det er nok det vigtigste argument for min ansøgning.

Mit spørgsmål er om de tager udgangspunkt i det der står i den nu eller de vil bruge de 3 måneder til at indsamle oplysninger?

Hende jeg talte med i dag sagde også at jeg ville have større chance for at få en fp igennem hvis min sagsbehandler vil indstille mig, i modsætning til hvis jeg søger selv.
Jeg synes det er svært at gennemskue hvad der er bedst.
Nogen mener det er bedst hvis sb indstiller, §18, men så vidt jeg husker har web herindefra fået sin få på en §17, så det kan lade sig gøre.

Om ikke andet, så vil et evt. afslag fortælle hvad der mangler i din sag for at du kan få fp.

Jeg mener, at have læst i en af de det principielle afgørelser (kan sg'i aldrig huske hvad de helt præcist hedder), at det eneste en sb må gøre, i tilfælde af en §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag , netop er, at opdatere rp'en.

Det kan da godt være, at der så lige går lidt tid før den ryger til pensionsnævnet, så de 3 mdr. ikke helt holder, men jeg synes da bare du skal klø på.

Hvis kommunen ikke har papirer på, at du skal i dialyse, så vedlæg noget dokumentation for det når du søger om fp.

Hvis du ikke har andet så kan en indkaldelse måske bruges.

Husk at skrive på ansøgningen hvad der er vedlagt som bilag, så det ikke risikerer at blive væk.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension