K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2011, 14:30   #1
Agent007
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
Agent007 er ny på vejen
Spørgsmål fra en ny på K10

Hej K10, jeg er ny her og vil gerne spørge om noget som jeg ikke helt forstår.

Jeg skal lige tilføje at jeg har pr. marts mdr. har gået sygemeldt i 2 år, og jeg har i den periode ikke været sendt ud i noget af jobcenter/Kommune.

Sagen er den at jeg har fået bevilliget en revalidering til en uddannelse på 4 år, men jeg kan først søge ind i år til optagelse/start til august.

Man vil så i perioden inden jeg kan søge ind, sende mig ud i en forrevalidering, formålet er et erhvervsmodnende forløb, - optræningfysiske og psykiske kompetencer efter lang tids sygdom, samt forbedre mig på et andet helt andet erhvervsområde end det jeg kommer fra.

Jeg skal ifølge sagbh. underskrive en jobplan i løbet af ugen, hvad der ligger i det ved jeg ikke men der er nogle ting der nu gøre mig urolig. (måske ubegrundet)
Hvis jeg skriver denne jobplan under :

Hvordan er jeg stillet dagpenge mæssigt hvis jeg nu ikke bliver optaget på studiet til start i august?.
Er min godkendte plan om revalidering på 4 år så væk ?, og ryger jeg så på kontanhjælp ?.

Når, jeg skal i den her tidligere nævnte forrevalidering som er i relation til den kommende revalidering / udd. og den viser sig ikke at stå i mål til de forventeninger jeg har, og jeg så ikke ønsker denne udd.
Hvad sker der så i forhold til min jobplan/revalidering hvis jeg meddeler at det erhverv som udd. skulle bringe mig til slet ikke er noget for mig ?.

Hvis jeg kommer i denne forrevalidering, og at pga. min sygdom ikke kan gennemføre forløbet, hvad sker der så, er alt så spildt ?, og hedder den så kontanthjælp.

Det er meget skræmmende at man pludselig skal at lave noget igen, efter en lang sej sygdom, som der stadig og i fremtiden vil være problemer med. Man får helt kold sved ved tanken, og tvivlen på ens egne evner mv.spiller meget ind, og kan man nu klare 37 timer fra dag 1 i forrevalideringen, det er jeg dog meget itvivl om, og tror ikke på det, men det er vist i følge sagsbh. nødvendigt, om det passer ved jeg ikke.
Jeg håber dog at der nogle regler og en lovgivning der samler mig op hvis denne plan ikke kan fuldføres af den ene eller anden årsag.

Tak for jeres tid, og håber en eller anden kan give et par korte svar
Agent007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 17:10   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
For reva foregår som udgangspunkt på KHJ ydelse, med mindre andet er anført i jobplanen.

For-revaen er en del af den samlede revaliderings plan, så nej dine 4 år forsvinder ikke, men forlænges med det antal måneder der går før du påbegynder udd.

Hvis du ikke starter på udd´en, eller stopper jobplans-forløbet ryger du som udgangspunkt på KHJ, med mindre du er blevet langtidsygemelst på ny sygdom (dvs noget der ikke er registreret når du underskriver jobplanen)
Bliver du langtidssyg, på ny sygdom OG du har optjent retten til sygedagpenge, har du ret til den ydelse for fra.

Dvs kan du ikke gennemføre pga nuværende sygdom, og du kontakter kommunen... Kommunen kan vælge at omlægge din jobplan (revurdere den) og evt lade dig fortsætte i virksomhedspraktik anden udd ell på reva ydelse, MEN det mest sete er altså at de stanser ydelsen (og det er lovligt)

Efter endt udd/jobplan, har du raskmeldt dig selv, med mindre andet står i din jobplan, dvs, du står ved nul, forstået du betraktes som værende i stand til at være 100% selvforsørgende, og i stand til at kunne vare tage et job under normale vilkår.

Du får med andre ord besked på at finde et job, og kan du ikke det hedder det KHJ, der har du IKKE ret til sygedagpenge, selv om at du har optjent til det, fordi du raskmelder dig selv.

Dog skal det med at nogle få er heldige og deres kommune godt kan se at man ikke bliver 100% selvforsørgende på lige vilkår med en rask, og derfor fleksvisitere, men til nu har jeg kun hørt en enste det er sket for hvor det ikke fra start var indført i jobplanen (og vedkommende reagere sikkert *gg*)

Og det skal siges at man godt kan revailderes til fleks, men så er det altså vigtigt at det står i ens jobplan, for de fleste kommuner vil spare og det er immervæk billigere at have dig gående på en KHJ end på den høje ledighedsydelse.

Du skal være opmærksom på:
Hvilken ydelse forrevalidering foregår på (reva? KHJ?)
Om du revalideres til normale arbejdsvilkår?
Om der i planen er en åbning for evt fleks efter endt udd.

Når de beder dig skrive under på planen, så skriv IKKE under med det samme, men tag den med hjem, læs den i gennem stille og roligt, få en god ven ell til også at læse den i gennem, evt spørgsmål til den skriver du i en mail, og sender til din SB´er eller spørger her inde, og spørg om de mest tossede ting... jo mere du spørger, jo mere nøjagtigt/brugbart får du altså du må jo gerne spørge om noget der slet ikke står anført.

Men spørg under alle omstendigheder din SB´er, for det kan ende ud i at du får brug for de svar der kommer senere, som beviser på at du er blevet lovet noget, som ellers ikke er standart. Det gælder også de spørgsmål du har her... spørg din SB´er måske denne skriver at du har ret til sygedagpenge hvis det viser sig at du ikke kan klare det, så hænger kommunen altså på den og du er dejlig godt stillet

-------

Forresten velkommen til siden, det glemte jeg helt *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 09:15   #3
Agent007
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
Agent007 er ny på vejen
Hej LUM.
Tak for dit svar og velkomst
Har nu modtaget en jobplan til underskrift.
Beskæftigelses målet er : En 4 årig udd. med det mål at kom i ordinær beskæftigelse og selvforsørgelse.

Det er vurderet at jeg har gavn af et forløb hvor jeg bliver erhvervsmodnet, med det mål at komme op på fuldtid, men med mulighed for en blid opstart ved lavere antal timer pga. den forudligende langeperiode med sygemelding.
Det er så det der bliver kaldt et delmål og i/en forrevalidering, men at den ikke indgår som en del af selve revalideringsplanen.
I denne periode vil jeg modtage sygedagpenge.
Man vil så finde en praktikplads til mig, som har relation til den udd. jeg er bevilliget revalidering til (som jeg først kan søge ind på i foråret,med optagelse/start august).

Nu har jeg snakket med en nær ven som kender mig, han spørge mig om jeg har tænkt på om jeg kan holde til denne, uddannelse og fremtidige erhverv.

Skylder lige at nævne at jeg har været alvorlig syg pga anden sygdom og efterfølgende har jeg fået meget dårlig ryg, noget der er kronisk og aldrig bliver bedre.En operation kunne måske hjælpe med man kan ikke give mig en garanti, derfor vil/tør jeg ikke i frygt for den blev dårligere.
Såvidt jeg husker står der i min ressourceprofil at der skal tages hensyn til skånebehov men at det forventes at jeg skulle kunne opnå fuldtid. (dette på baggrund af spec. læge vurdering).

Nu åbner detr sig så et hul i min mave, som gør ondt. For nej det var måske en drømme det hele, og ikke mindst et håb om at komme videre i mit ung liv.
Men sagen er den at jeg er udd. håndværker, men i de seneste 13 år har jeg arbejdet på kontor, og har i denne periode også haft problemer med ryggen.

Den udd. som jeg så gerne ville er af samme forholdsvise stille karakter som mit seneste job, hvor jeg nævnt også i periode havde store problemer med ryggen.
Men mine ryg problemer er under de sidste 2 års sygdom tiltaget på trods at træning mv.

Det er så her jeg er i tvivl om jeg burde få min sagsbh til at svare eller skrive noget ind i jobplanen, eller er det forsent ?.

Udfra svaret LUM skrev så står jeg jo til kontanhj uanset om jeg ikke kan klare forrevalideringen pga den dårlige ryg, eller hvis jeg under praktikken fandt ud af at dette erhverv slet ikke er mig.

Og hvad nu hvis jeg ikke bliver optaget på studiet, har jeg så ikke også et problem.

Måske skulle jeg have taget imod deres forslag om en arbejdsprøvning i er firma, med mulighed for en §56.

Hold op hvor kan man blive stresset af sådanne ting.
Agent007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 11:17   #4
ritalindy
Banned
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2011
Indlæg: 67
Styrke: 0
ritalindy er ny på vejen
Agent... jeg forstår ikke helt???

Hvorfor dog revalidere dig til et job af samme karakter som netop har gjort dig til revalident?

Videre i dit unge liv? Du må da være omkring de 40 nu, og de næste 5 år er ret usikre, så det er virkelig nu du skal træffe den rigtige beslutning.

Kontanthjælp?

Du er på sygedagpenge nu, jeg kan ikke se hvorfor du skulle ryge på kontanthjælp hvis du misser optagelsen, det er da en ærlig sag, så må der sættes noget andet i gang.

Din A-kasse er selvfølgelig inde over din sag ikke?
ritalindy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2011, 16:48   #5
Agent007
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
Agent007 er ny på vejen
Mangler stadig et svar / hjælp / støtte

Håber stadig et nogen kan give et godt råd udfra de spørgsmål som jeg havde ønsket svar på om i mit indlæg den 27.01

Tillægsspørgsmål : hvad er kravet på at sende ens jobplan med underskrift retur, er der nogen regler, eller bestemmer sagsbehandleren det ?, har haft stillet nogle spørgsmål, men der er ikke blevet svaret konkret udfra mit synspunkt.

Svar til Ritalindy :
Revalidering har jeg fået udfra min egen ide / ønske.
(måske valgt forkert og fik ikke overvejet det ordentligt, så måske bare lyserødt ud, og skulle måske have tænkt anerledes)

Det job jeg kommer fra har ikke gjort mig til revalident.
Men den situation jeg er i, kan jeg ikke vende tilbage til min oprindelig uddannelse, derfor er jeg tildelt en revalidering, og en forrevalidering som tidligere nævnt.
Agent007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§20 spørgsmål. phhmw Politik og Samfund 13 19-05-2015 08:11
Spørgsmål til i FP som er i job.. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-11-2012 08:29
Spørgsmål Hamselv Spørgsmål ang fleksjob 27 20-11-2010 15:31
Et par spørgsmål til FP Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-05-2010 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension