K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2011, 23:06   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Delvis raskmelding?

Jeg har fået at vide, at min SB har forespurgt min psykolog om, hvorvidt det er muligt at jeg kan blive delvist raskmeldt.

Jeg undrer mig over, hvad fordelen kan være ved det? Altså jeg kan se fordelen hvis man har et job at vende tilbage til og det kan lade sig gøre ifbm den sygdom man har, men jeg blev fyret fra mit job i april ifbm min sygemelding, så intet job at vende tilbage til. Nogen bud på, hvad ideen med det er?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2011, 10:13   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der fordi din sagsbehandler.......

Kære Håber.

Sidder og smiler til dig, medens hun lokker dig ind i en fælde!

http://forsiden.3f.dk/apps/pbcs.dll/...D=200551102001

"Syge, der melder sig delvist raske, straffes med halve sygedagpenge, hvis de fyres. 3F har sendt hullet i den nyligt vedtagne sygedagpengelov videre til politikerne."

Dette ville jeg sende til psykologen således, at konsekvensen kommer frem i lyset.

Lad os hører nærmere om hvilket udfald de kloge mennesker kommer frem til.

Men...... sidste nyt:
http://forsiden.3f.dk/article/20061108/NYHEDER/61108004
Kan være at mine ord er for hårde?

Håber, gå nu ikke i panik.... det kan være jeg tager fejl men kan ikke finde noget der afkræfter. Kan andre hjælpe?



Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-02-2011 kl. 10:41.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-02-2011, 22:45   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Hej Peter

Tak for dit svar. Det va da ubehageligt hvis det forholder sig sådan når man forsøger at vende tilbage til sit job Det e kvalmende at man som sygemeldt skal forholde sig til alle de måder man risikerer at miste sit eksistensgrundlag, når man burde bruge sine ressouce på at blive rask...

Sidst redigeret af Håber; 05-02-2011 kl. 22:53.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2011, 11:20   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Håber og Peter.

Peter første link er fra 2005 og andet fra 2006. De indrømmelser der er i link 2 fra 2006 er imødekommet, men hjælper jo ikke i en situations som Håbers, idet Håber jo er opsagt fra arbejdsplads.

Så som Peter skriver, er jeg af den formening, at det er SB, der leder m. lys og lygte eft. et hul i deres mur til, at få sendt dit "videre" i systemet. Men reelt skal det jo finde en brugbar løsning!!!

Der står således i vejledning af sygedagpengloven:

"10. Løbende vurdering af ret til ydelse
10.1 Løbende vurdering
Kommunen skal ved hver opfølgning tage stilling til, om betingelserne for sygedagpenge er til stede, samt om der er tale om hel eller delvis uarbejdsdygtighed. Kommunen skal således vurdere, om den sygemeldte har mulighed for at genoptage arbejdet helt eller delvist.

15.2
Kommunen giver kun tilbud, hvis det er i overensstemmelser med behandlingen og sygdommen. Indsatsen skal efter § 15, stk. 6, tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov og den enkeltes helbredstilstand og ressourcer. Tilbud må ikke modvirke helbredelsen. Det er således ikke alle sygemeldte, der skal have tilbud. Det beror altid på en konkret vurdering, om der skal iværksættes en beskæftigelsesrettet indsats. Hvis kommunen er i tvivl om indsatsen er forenelig med sygdommen, skal sagsbehandleren kontakte den syges egen læge eller sygehuslægen, for at drøfte indsatsen. Kommunen skal endvidere kontakte sygemeldtes læge, hvis den sygemeldte mener, at et foreslået tilbud er uforeneligt med sygemeldtes helbredstilstand og et evt. behandlingsforløb i sundhedssystemet.

Ved den samlede vurdering skal der bl.a. ses på arbejdsevnen. Hvorvidt arbejdsevnen er truet, afhænger af en individuel vurdering, hvor sygdommens karakter og den sygemeldtes sociale og arbejdsmæssige situation mv. er afgørende parametre. Således behøver to sygemeldte med samme lidelse ikke at være lige truet, hvad angår arbejdsevnen. Ved ikke at se isoleret på diagnosen vil kompleksiteten i mange sygeforløb i højere grad blive opfanget."

Mine understregninger.

Har læst lidt på dine tidl. tråde. Ang. dette ville det være godt, hvis du holder en samlet tråd om din sag, så er det vil feed back på disse og have mere stringens. El. som min. lægger link til dine tråde omk.r din sag.

Fandt i din første, at du blev sygemeldt pga. stress og depression, og du senere skriver, at det går bedre m. depressionen. Men at der også lå underliggende problematikker rent psykisk, som så var kulmineret i forhold til din arbejdssituation. Men at dine stresssymptomerne kommer tilbage under forsk. tiltag kommunen har foretaget siden din hidtidige sygeforløb.

Det er jo derfor væsentlig, at det findes en langsigtet løsning for din arbejdsmæssige situation. For at denne kan blive realistisk, må den sammenholdes m. din psykiske problematik via afdækning af denne.

Hvorfor jeg har svært ved, at se at en delvis raskmelding til en person, der ikke er i en arbejdssituation kan bidrage til dette. Hertil skal siges at såvel en delvis raskmelding el. delvis sygemelding var tænkt som en kortsigtet løsning, normalt for personer, der har været syg i kortere tid, og via en mulighedserklæring mel. arbejdsgiver og arbejdstager skal hjælpe den sygemeldte tilbage til fuld tid over sigt på arbejdspladsen, hvilket jeg læser ikke er dit situation. Som det jo også fremgår af Peters link, men som du også nu føler på egen krop via SB's krumspring, så åbner dette ellers fornuftige tiltag til fastholdelse på arbejdsplads, så også op for at det kan bruges på andre måder.

Hvis din læge ikke, mener du er delvis syg/delvis rask, ja, så er du sygemeldt fuld tid. Din psykolog kan så vidt jeg er orienteret ikke raskmelde dig, ej heller delvis. Det er derfor vigtigt du har en kontakt m. din prak. læge, således at denne er informeret omkr. din sygdom over tid.

I forhold til SB's krumspring, vil det jo betyde, at du ved en delvis raskmelding, skal ud og søge job for de timer du er rask til eft. skøn for antal timer.

Så derfor bør læger og psyk. ikke indgå i så alvorlig en overvejelse pr. tlf. eft. min mening, men ved telefonisk henvendelse m. et smil, bede SB holde sig fra tlf.linien, som er kort tidsrum, hvor syge mennesker har kort mulighed for, at komme i kontant m. disse, og så selvfølgelig pointere, at man da gerne sender en udmelding om dette, når man får en skriftlig anmodning på de dertil indrettede attester. Dette sikre samtidig, at der ikke opstår misforståelse af tolkning af læges og psyk.s ord via tlf., men derimod har man ordentlig dokumentation, hvoraf konteksten af spørgsmålet er stillet i har været klar.

Du bør, derfor holde god kontatk m. både prak. læge og psyk. omkr. netop din sygemæssige status.

Og du har jo ganske ret i, at disse krumspring (her tænker jeg også på tidl. beskrevne) bestemt ikke er befordrende for syge, og slet ikke dem m. stress.

Men det ikke mig bekendt i forhold til SDP-loven lukket for muligheden, men det kræver at en læge delvis raskmelder/delvis sygemelder dig. Så se det som SB's panik, som selvfølgelig også vidner om den manglende langsigtede løsning for at bringe dig tilbage til arbejdsmarkedet, og ikke bare fra en kasse til en anden. Det ville måske derfor være på sin plads at bede SB om en plan for fremtidig løsning af dette, således at kræfterne fælles og målrettet kan bruges på dette. Ellers minder det jo ikke meget om samarbejde, som der så smukt skrives i SDP-loven, at syg og SB skal have.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2011, 12:43   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
I forhold til SB's krumspring, vil det jo betyde, at du ved en delvis raskmelding, skal ud og søge job for de timer du er rask til eft. skøn for antal timer.
Det kan også være i kassetænkningens navn,
da det giver mulighed for at reducere dine sygedagpenge.

Se : http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e
§ 11. Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte sygedagpenge.

Det kan godt være, at det bare er min paranoia, men ovenstående § kan måske tolkes derhen,
at hvis du er delvis raskmeldt, vil du ikke kunne få sygedagpenge for de timer,
de mener du kan arbejde.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2011, 15:37   #6
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Håber og Peter.

Peter første link er fra 2005 og andet fra 2006. De indrømmelser der er i link 2 fra 2006 er imødekommet, men hjælper jo ikke i en situations som Håbers, idet Håber jo er opsagt fra arbejdsplads.

Så som Peter skriver, er jeg af den formening, at det er SB, der leder m. lys og lygte eft. et hul i deres mur til, at få sendt dit "videre" i systemet. Men reelt skal det jo finde en brugbar løsning!!!

Der står således i vejledning af sygedagpengloven:

"10. Løbende vurdering af ret til ydelse
10.1 Løbende vurdering
Kommunen skal ved hver opfølgning tage stilling til, om betingelserne for sygedagpenge er til stede, samt om der er tale om hel eller delvis uarbejdsdygtighed. Kommunen skal således vurdere, om den sygemeldte har mulighed for at genoptage arbejdet helt eller delvist.

15.2
Kommunen giver kun tilbud, hvis det er i overensstemmelser med behandlingen og sygdommen. Indsatsen skal efter § 15, stk. 6, tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov og den enkeltes helbredstilstand og ressourcer. Tilbud må ikke modvirke helbredelsen. Det er således ikke alle sygemeldte, der skal have tilbud. Det beror altid på en konkret vurdering, om der skal iværksættes en beskæftigelsesrettet indsats. Hvis kommunen er i tvivl om indsatsen er forenelig med sygdommen, skal sagsbehandleren kontakte den syges egen læge eller sygehuslægen, for at drøfte indsatsen. Kommunen skal endvidere kontakte sygemeldtes læge, hvis den sygemeldte mener, at et foreslået tilbud er uforeneligt med sygemeldtes helbredstilstand og et evt. behandlingsforløb i sundhedssystemet.

Ved den samlede vurdering skal der bl.a. ses på arbejdsevnen. Hvorvidt arbejdsevnen er truet, afhænger af en individuel vurdering, hvor sygdommens karakter og den sygemeldtes sociale og arbejdsmæssige situation mv. er afgørende parametre. Således behøver to sygemeldte med samme lidelse ikke at være lige truet, hvad angår arbejdsevnen. Ved ikke at se isoleret på diagnosen vil kompleksiteten i mange sygeforløb i højere grad blive opfanget."

Mine understregninger.

Har læst lidt på dine tidl. tråde. Ang. dette ville det være godt, hvis du holder en samlet tråd om din sag, så er det vil feed back på disse og have mere stringens. El. som min. lægger link til dine tråde omk.r din sag.

Min fejl. Det vil jeg være opmæksom på fremover. Jeg har dog ikke fundet ud af at rette i overskriften på ens tidligere indlæg for at gøre opmærksom på, at der er kommet nyt i sagen/man har et spørgsmål eller lign...hvordan gør man det?

Fandt i din første, at du blev sygemeldt pga. stress og depression, og du senere skriver, at det går bedre m. depressionen. Men at der også lå underliggende problematikker rent psykisk, som så var kulmineret i forhold til din arbejdssituation. Men at dine stresssymptomerne kommer tilbage under forsk. tiltag kommunen har foretaget siden din hidtidige sygeforløb.

Præcis

Det er jo derfor væsentlig, at det findes en langsigtet løsning for din arbejdsmæssige situation. For at denne kan blive realistisk, må den sammenholdes m. din psykiske problematik via afdækning af denne.

Hvorfor jeg har svært ved, at se at en delvis raskmelding til en person, der ikke er i en arbejdssituation kan bidrage til dette. Hertil skal siges at såvel en delvis raskmelding el. delvis sygemelding var tænkt som en kortsigtet løsning, normalt for personer, der har været syg i kortere tid, og via en mulighedserklæring mel. arbejdsgiver og arbejdstager skal hjælpe den sygemeldte tilbage til fuld tid over sigt på arbejdspladsen, hvilket jeg læser ikke er dit situation. Som det jo også fremgår af Peters link, men som du også nu føler på egen krop via SB's krumspring, så åbner dette ellers fornuftige tiltag til fastholdelse på arbejdsplads, så også op for at det kan bruges på andre måder.

Hvis din læge ikke, mener du er delvis syg/delvis rask, ja, så er du sygemeldt fuld tid. Din psykolog kan så vidt jeg er orienteret ikke raskmelde dig, ej heller delvis. Det er derfor vigtigt du har en kontakt m. din prak. læge, således at denne er informeret omkr. din sygdom over tid.

Både min psykolog og min læge siger fuldt uarbejdsdygtig. Jeg har løbendt kontakt med min læge også.

I forhold til SB's krumspring, vil det jo betyde, at du ved en delvis raskmelding, skal ud og søge job for de timer du er rask til eft. skøn for antal timer.

Så derfor bør læger og psyk. ikke indgå i så alvorlig en overvejelse pr. tlf. eft. min mening, men ved telefonisk henvendelse m. et smil, bede SB holde sig fra tlf.linien, som er kort tidsrum, hvor syge mennesker har kort mulighed for, at komme i kontant m. disse, og så selvfølgelig pointere, at man da gerne sender en udmelding om dette, når man får en skriftlig anmodning på de dertil indrettede attester. Dette sikre samtidig, at der ikke opstår misforståelse af tolkning af læges og psyk.s ord via tlf., men derimod har man ordentlig dokumentation, hvoraf konteksten af spørgsmålet er stillet i har været klar.

Jeg ved ikke, om jeg har fået noget rodet sammen (det er ikke utænkeligt - der sker lige rigeligt til at jeg kan holde styr på det hele pt), men hverken min psykolog eller min læge har talt med min SB i telefonen. Det er foregået via indhentning af status fra begge.

Du bør, derfor holde god kontatk m. både prak. læge og psyk. omkr. netop din sygemæssige status.

Og du har jo ganske ret i, at disse krumspring (her tænker jeg også på tidl. beskrevne) bestemt ikke er befordrende for syge, og slet ikke dem m. stress.

Men det ikke mig bekendt i forhold til SDP-loven lukket for muligheden, men det kræver at en læge delvis raskmelder/delvis sygemelder dig. Så se det som SB's panik, som selvfølgelig også vidner om den manglende langsigtede løsning for at bringe dig tilbage til arbejdsmarkedet, og ikke bare fra en kasse til en anden. Det ville måske derfor være på sin plads at bede SB om en plan for fremtidig løsning af dette, således at kræfterne fælles og målrettet kan bruges på dette. Ellers minder det jo ikke meget om samarbejde, som der så smukt skrives i SDP-loven, at syg og SB skal have.
Tusind tak for dit lange svar
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2011, 15:44   #7
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Det kan også være i kassetænkningens navn,
da det giver mulighed for at reducere dine sygedagpenge.

Se : http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e
§ 11. Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte sygedagpenge.

Det kan godt være, at det bare er min paranoia, men ovenstående § kan måske tolkes derhen,
at hvis du er delvis raskmeldt, vil du ikke kunne få sygedagpenge for de timer,
de mener du kan arbejde.
Det håber jeg ikke forholder sig sådan....og især giver det jo ingen mening eftersom en delvis sygemelding tælle i den samlede sygemelding.

Jeg deler dog din paranoia....fandt efter en del googlen frem til følgende på cabi (Center for aktiv beskæftigelsesindsats) under punktet "Sygedagpengemodtagere skal også matches" hvorunder der står følgende:

2. Vurderes sygemeldte aktuelt at være i stand til at blive delvist raskmeldt eller modtage et aktivt tilbud? Hvis ja er pgl. kategori 2 og dermed match 2. Er svaret nej, er pgl. kategori 3 og dermed match 3.

Jeg fristes til at lave den slutning, at min SB forsøger at lokke min psykolog i en fælde der gør, at når han sige nej til deltidssygemelding, så afskærer han mig også fra forlængelse eftersom han samtidig sige nej til muligheden for arbejdsprøvning eftersom jeg så ville ryge over i en match 3 (er pt i match 2).

Hvis nogen er mere inde i stoffet og/eller har en mere optimistisk tolkning hører jeg den gerne, for indrømmet....det gør ikke ligefrem at der bliver lagt en god bund for videre SAMarbejde med min spritnye sagsbehandler (som er den person der har stillet spørgsmålet til psykologen...)
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2011, 20:55   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Håber.

Vedr. flg.:
Citat:
Jeg fristes til at lave den slutning, at min SB forsøger at lokke min psykolog i en fælde der gør, at når han sige nej til deltidssygemelding, så afskærer han mig også fra forlængelse eftersom han samtidig sige nej til muligheden for arbejdsprøvning eftersom jeg så ville ryge over i en match 3 (er pt i match 2).

Hvis nogen er mere inde i stoffet og/eller har en mere optimistisk tolkning hører jeg den gerne, for indrømmet....det gør ikke ligefrem at der bliver lagt en god bund for videre SAMarbejde med min spritnye sagsbehandler (som er den person der har stillet spørgsmålet til psykologen...)
Nej, man afskæres ikke fra forlængelse af SDP, fordi man ikke bliver delvis raskmeldt/delvis sygemeldt, men derimod hvis man sygdomsmæssigt er uafklaret. Genlæs mine tidl. råd, som jeg har sendt via priv. mail.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2011, 22:56   #9
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Håber.

Vedr. flg.:

Nej, man afskæres ikke fra forlængelse af SDP, fordi man ikke bliver delvis raskmeldt/delvis sygemeldt, men derimod hvis man sygdomsmæssigt er uafklaret. Genlæs mine tidl. råd, som jeg har sendt via priv. mail.
Er man betragtet som sygdomsmæssigt afklaret selvom man ryger fra match 2 til 3?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2011, 04:04   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Håber.

Macthgr. er en indplacering SB laver i både i dels til for tit du skal have opfølgning og hvilken fremadrettehed arbejdsmarkedsklarhed de sigter efter.

Se evt. fl.g link: http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...ategorier.aspx

Kender ikke Cabi, men det ser ud, som de blander noget sammen. Hvorfor det kan være fornuftigt, at holde sig til kilder, som skal være lovtekstnær.

Sygdomsmæssigt uafklaret er ikke nogen lægelig tern, men en der ses herinde fra SB/kommune, når læge ikke kan sætte en tidsfrist på, hvornår du er rask m. sikkerhed. Læs igen mine tidl. mail.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Raskmelding/ delvis 20-24 timer Chacha Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 19-07-2013 07:44
Kontanthjælp og delvis job ? c.l.e.o. Alt det andet 6 12-06-2013 23:21
raskmelding susssana Spørgsmål ang fleksjob 10 13-12-2011 19:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension