K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2010, 23:25   #1
Jonatan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Lokation: Sjælland
Indlæg: 43
Styrke: 15
Jonatan er ny på vejen
Er der nogen der kan hjælpe ? Langsom sagsbehandling

Hej.

En af mine meget gode venner har netop fået tilkendt førtidspension - og det er han rigtigt glad for.

Men der er en ting der undre os rigtigt meget og det håber jeg, at nogle af de kloge hoveder herinde kan hjælpe med.

Han har været på sygedagpenge siden 2004 og blev indstillet til pension af kommunen i 2005. Han er som sagt netop blevet bevilget pension og har fået denne med tilbagevirkende kraft fra 2006. Hvorfor giver man pension med tilbagevirkende kraft? Har dette nogen konsekvenser for ham?

I bevillingen står, at sagen er rejst i 2005 og han har fået den fra 1/1 2006. Men sagen er først nu afsluttet og brevet er dateret i denne måned.?


Han har fået sygedagpenge i alle årene og nu sidder vi og er i tvivl om kommunen nu vil modregne sygedagpengene i pensionen tilbage fra 1/1 2006 og til nu. Det vil jo være en bekostelig affære for ham. Kan kommunen det ?

Eller er det blot en teknisk spidsfindighed fra kommunens side at de giver pension med 4 års tilbagevirkende kraft ? og hvorfor gør de det ?

På forhånd tak.

Mange venlige hilsner fra Jonatan
__________________
_____________________________________________
Det kræver et ualmindeligt godt helbred at være syg ........
Jonatan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2010, 00:13   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der kan være mange muligheder for hvordan dette kan lade sig gøre.
Men med hensyn til bekrymring: Pension og sygedagpenge er samme beløb, så det skulle ikke betyde noget.
Skulle der være betalt for meget af enten det ene eller andet, vil borgeren Aldrig kunne stå for det ansvar, idet kommunen jo har fejlet.
Så slap bare af.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2010, 17:57   #3
Jonatan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Lokation: Sjælland
Indlæg: 43
Styrke: 15
Jonatan er ny på vejen
Hej Popiae.

Tak for dit svar.

Min ven bor sammen med sin kæreste, så pensionen vil være noget lavere end sydedagpengene. Så hvis kommunen vil regulere det - ja, så vil det betyde, at han skal betale en god portion penge tilbage. Omvendt mener vi, som du også siger, at det er kommunens egen skyld at det har trukket ud og at der derfor ikke skal ske en tilbagebetaling. kommunen har jo haft flere år til at få sagen på plads.

Og man kan jo undre sig over at det overhovedet er muligt at modtage sygedagpenge i 5 år - der burde da være et eller andet system på kommunen, der 'råber vagt i gevær' når man når slutdagen for sygedagpenge.

Nogen der har et bud på, hvorfor kommunen giver pension med 4 års tilbagevirkende kraft ?

Og er det overhovedet lovligt, at give pension med 4 års tilbagevirkende kraft ?

Mange hilsner fra Jonatan
__________________
_____________________________________________
Det kræver et ualmindeligt godt helbred at være syg ........
Jonatan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 00:41   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Som sagt, tror jeg ikke kommunen kan kræve betale sygedagpenge tilbage.

Grunden til at man går 4år tilbage, kan have noget med refusionen, at gøre, idet de får 0, for sygedagpengesagen, men 35% i pensionssagen.

jeg tror at det grænser til det ulovlige, og alene af den grund ville jeg ikke frygte noget.

Blir der noget, så klage dem hele vejen igennem systemet.(jeg tør næsten vædde, at det gør der ikke).
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kan nogen hjælpe ? jsm77 Alt det andet 2 10-11-2011 20:54
nogen der kan hjælpe mig nikkoshadow Spørgsmål ang fleksjob 12 28-06-2011 00:12
SKRIV i Politiken Har du oplevet langsom sagsbehandling? bla-bla Et godt link! 1 23-01-2009 17:58
langsom sagsbehandling, holbæk jobcenter Huldra Alt det andet 2 08-11-2008 11:38
Hvad kan jeg gøre ved langsom sagsbehandling??? krebs25 Spørgsmål ang fleksjob 10 25-04-2007 13:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension