K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2008, 14:41   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mail sendt til Enhedslisten

Har fundet noget ang løntilskudsjob og retten til 12 månederes arbejde, men da vi lige her på hjemmefroten ikke kunne blive enige om hvorvidt et fleksjob er et løntilskudsjob og dermed gjorde at man har krav på 12 månderes arbejde , ja så bestemte jeg mig for at høre ad hos Per Clausen som er spørgsmåls stiller i dette tilfælde og håber så han kan svare på det


Her er mailen

Citat:
Kære Per Clausen.

Jeg tillader mig lige at skrive til dig i forlængelse af et § 20 spørgsmål som du stillede beskæftigelseministeren den 20 Juli 07.

Jeg skriver til dig i håb om at jeg vil få et mere forståligt og optimalt svar, end det jeg plejer at få fra Beskæftigelseministeren selv .


Mit spørgsmål går på "hvem er dem der er i løntilskudsjob"

Vi har som flekser desværre set en del tilfælde hvor folk første falder for sygedagpengegrænsen og havner på kontanthjælp inden de visiteres til fleksjob, efterfølgende kan de så opleve at være i fleksjob i 8 måneder og derefter kommer fyre sedlen , hos disse mennesker kunne det at være berettiget til job i 12 måneder være det der gjorde hele forskellen da de på denne måde vil kunne blive berettiget til ledighedsydelse og dermed kunne komme en smule op i ydelse og tilmed slippe ud af evt ægtefælleforsørgelse, og et evt kontanthjælpsloft..

For ikke at snakke om det at man jo hellere vil arbejde 12 måneder end mindre end det, 12 måneder er ikke optimalt, men jo længere man har arbejde jo bedre...

Men går flekser med under kategorien mennesker med løntilskudsjob ??

Her tænker jeg selvfølgelig på at arbejdsgiverne jo får refusion for vores løn, men er det et løntilskudsjob ?

Jeg håber at du kan hjælpe mig med at opklare dette spørgsmål, da tusinder af fleksjobber jo vil stilles helt anderledes hvis det er sådan at de også kommer ind under loven om 12 månederes arbejde

MVH

xxxx

PS.

Denne mail og svaret vil ligeledes blive sat ind på hjemmesiden
www.k10.dk
en side for fleksjobber og førtidspensionister og folk på vej til en af delene


Folketingsmedlem Per Clausen EL har den 20. juli 2007 stillet følgende spørgsmål nr. S 5417, som hermed besvares.

Spørgsmål nr. S 5417:

"Kan ministeren bekræfte, at det ligger i den almindelige vejledningsforpligtelse at vejlede den ansatte i privat løntilskudsjob både før ansættelsen og ved eventuel ophør i ansættelsen, om at man er berettiget til 12 måneders sammenhængende beskæftigelse? "


Endeligt svar:

Den almindelige vejledningsforpligtelse giver myndigheder pligt til i fornødent omfang at vejlede borgere bl.a. om deres rettigheder. Dette gælder også for retten til 12 måneders sammenhængende beskæftigelse ved ophør af en ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver, inden den pågældende har haft 12 måneders beskæftigelse.



Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
  Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 15:10   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er hvad jeg selv har kunne finde ud af, men vil gerne have det bekræftet, passer det så er flekser endnu engang sat uden for lovgivning sådan at man kan behandle dem som man vil, det burde jo være utopi at det kan tillades at en arbejdsgiver fyre en medarbejder når de har været ansat i 8 måneder, og en person dermed risikere at falde tilbage i kontanthjælpssystemet , sjovt nok er de personer jeg har hørt om som dette er sket for, alle som en nogen der har været ansat i offentlig regi så det vil sige at kommunen så udmærket har været klar over hvad der ville ske for disse mennesker når de mistede deres job en måned før de var berettiget til ledighedsydelse.....



men her er hvad der står om løntilskud, og efter det så er flekser som den eneste gruppe ikke medregnet som folk med løntilskud selv om vi alle andre steder omtales som folk med løntilskud ....


en flekser er for god ordens skyld nogen der hedder en §2 nr 7 og det er det at vi er nr 7 der gør hele forskellen ....

Citat:
Der står i retsinfo

Ansættelse med løntilskud

§ 51. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 6 og 8, kan få tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige eller private arbejdsgivere.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1 og 2, er det en betingelse for ansættelse med løntilskud hos private arbejdsgivere, at personen vurderes at have særlig risiko for langvarig ledighed eller har været ledig i sammenlagt mere end 12 måneder henholdsvis har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på mere end 12 måneder, for personer under 30 år dog i sammenlagt mere end 6 måneder henholdsvis i en sammenhængende periode på mere end 6 måneder.


Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for ansættelse med løntilskud, at der, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn.


§ 52. Tilbud om ansættelse med løntilskud gives


1) med henblik på oplæring og genoptræning af faglige, sociale eller sproglige kompetencer af personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4,


2) med henblik på opnåelse eller fastholdelse af beskæftigelse for personer, der er omfattet af § 2, nr. 6, og

3) med henblik på indslusning på arbejdsmarkedet af personer, der er omfattet af § 2, nr. 8.

Varighed


§ 53. Et tilbud om ansættelse med løntilskud kan gives i op til 1 år.


Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 6, kan et tilbud om ansættelse med løntilskud gives ud over 1 år.


på hjemmesiden fleksjob.dk kan man læse denne formulering


Citat:
Beregning af løntilskud

Tilskuddet beregnes af lønnen med tillæg af udgifter til arbejdsgiverbidrag til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag. Tilskuddet kan ikke overstige 1/2 eller 2/3 af den mindste overenskomstmæssige timeløn på det aktuelle ansættelsesområde eller af den løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde, med tillæg af udgifter til arbejdsgiverbidrag til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag. Tilskuddet kan dog højst beregnes ud fra et beløb på 395.000 kr. (2006-niveau) på årsbasis eller 205,30 kr. (2006-niveau) på timebasis.


Arbejdsgivers løntilskud til personer i fleksjob nedsættes med det beløb, som arbejdsgiver kan modtage fra kommunen efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel i forbindelse med fravær på grund af sygdom eller fødsel. Nedsættelsen opgøres pr. dag, som der modtages refusion for. En arbejdsgiver, der betaler løn under sygdom eller fødsel til personer i fleksjob, skal orientere kommunen herom fra 1. fraværsdag eller snarest herefter.

Det vil sige at jo vi får løntilskud , men nej vi kan ikke få garantier for 12 måneders arbejde, hmm gad vide om vi så kan lave en sag på regeringen og Claus Hjort Fredriksen for forskelsbehandling...

Mange mister deres forsørgelsesgrundlag fordi kommunerne smøler, når så de endelig kommer i job , så risikere de igen at blive bombet tilbage fordi man bliver fyret inden der er gået 9 måneder og dermed ikke er berettiget til ledighedsydelse men er tilbage til kontanthjælpen med alt hvad der følger ...

Det er sq ikke ok ....

Mange flekser er underlagt loft fordi man i Danmark ikke må lave forskel så når regeringen gerne vil "ramme" indvandre så må de regne med en spildprocent bla dansker og sådan er det bare, at det så bliver flekser der er også er spild procent ja det er bare ærgerligt i følge dem ....


Hvad er det i det hele taget for et samfund der operer ud fra termen at ramme nogen som helst ??
sygt ....

Men igen kan man som flesker ledig og på kontanthjælp, få restrektionerne i hovdet men ikke rettighederne ...

Kunne man det så ville man jo kunne gå under løntilskudsregelerne og dermed have en mulighed for at komme af kontanthjælpen, men den gælder bare ikke for §2 nr 7
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2008, 23:02   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Svar fra Per Clausen og så venter vi på Line Barfoed

Citat:
Jeg har sendt sagen videre til vores social- og arbejdsmarkedsordfører Line Barfod.

MVH

Per Clausen
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2008, 23:34   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Måske du kommer til at vente længe.

Line Barfod har fået orlov fra Folketinget fra d.d.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2008, 23:53   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
sjovt nok er de personer jeg har hørt om som dette er sket for, alle som en nogen der har været ansat i offentlig regi så det vil sige at kommunen så udmærket har været klar over hvad der ville ske for disse mennesker når de mistede deres job en måned før de var berettiget til ledighedsydelse.....
Et politisk parti, som har regeringsmagten, taler meget om frihed.

En fleksjobber har jo INGEN frihed til at søge job og INGEN frihed til at komme VÆK fra kommunen og ud i et andet job i lighed med andre mennesker.

Man er jo stavnsbundet til kommunens afgørelse om enhver ansættelse i et fleksjob - i kommunen eller i det private.

Det er simpelthen uforskammet, at man så i kommunerne "spekulerer" i de 8 måneder... men selvfølgelig... for kommunen opnår refusion fra staten efter 6 måneder, så er kommunens indtægt jo sikret, mens fleksjobberes IKKE er.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Enhedslisten Abraxus Politik og Samfund 1 28-02-2013 23:52
Enhedslisten Abraxus Politik og Samfund 18 07-08-2012 23:47
Kopi af mail som jeg har sendt til Kristian Thulesen Dahl om DF`s udspil om FTP Henrikxxxx Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 13-09-2010 13:02
Mail sendt til alle social og arbejdsordføre for alle partier Hejdien Politik og Samfund 4 09-12-2005 10:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension