K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2010, 00:55   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Syg og glemt af jobcentret

"Landets jobcentre bryder loven og er ikke gode nok til at hjælpe syge tilbage til arbejdsmarkedet, viser en undersøgelse fra FOA. Flere kommuner vil flytte læger og sygeplejersker ind på jobcentrene. Socialdemokraterne og Venstre er fortørnede over jobcentrenes manglende indsats."

http://www.ugebreveta4.dk/2009/20092...obcentret.aspx

»Syge kan forsvinde i systemet, indtil de når en bestemt tidsgrænse, som lige præcis er datoen for sygedagpengestop. Konsekvensen er, at de syge ender i en venteposition, hvor det bliver sværere at komme tilbage til arbejdsmarkedet. Det er bekymrende,« siger hun

Tja, det er muligt at man fra stat og kommunal side af, påstår at det skyldes arbejdspres, jeg vil vove den påstand at det er kynisk udregning!

Og nu har vi snart hørt en masse bla bla bla...lad os se noget HANDLING -og få ændret tingenes tilstand, til det bedre, nå!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 08:48   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at artiklen mangler, at klargøre, at det netop er den manglende afgørelse, der halter i sagen, og ikke afklaringen.

Manden får jo afslag, selvom, det er klargjordt, at han kan arbejde på fleksbetingelser, jobbet var hans, hvis tilkendelsen kommer, men istedet gives der afslag, og manden mister jobbet.

Det handler IKKE om langsomlig arbejdstempo, men om kommunernes vilje til at bevillige.
Sagsbehandlere må jo IKKE bevilje noget som helst, kun indstille.
Alle kommuner har udvalg der træffer disse afgørelser.

Kommunerne bruger området til at gøre kassebeholdningen større, ved at tilbyde kontanthjælp, som dels er meget mindre, dels større refusion fra stat.

Ergo bør der istedet stilles krav om, at folk SKAL afklares inden fratagelse af sygedagpenge.
Ikke må komme på kontanthjælp, indplaceret til ordinært arbejde(§2 stk3) når det er dokumenteret nedsat arbejdstid(funktionstab).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 09:26   #3
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg synes at artiklen mangler, at klargøre, at det netop er den manglende afgørelse, der halter i sagen, og ikke afklaringen.

Manden får jo afslag, selvom, det er klargjordt, at han kan arbejde på fleksbetingelser, jobbet var hans, hvis tilkendelsen kommer, men istedet gives der afslag, og manden mister jobbet.

Det handler IKKE om langsomlig arbejdstempo, men om kommunernes vilje til at bevillige.
Sagsbehandlere må jo IKKE bevilje noget som helst, kun indstille.
Alle kommuner har udvalg der træffer disse afgørelser.

Kommunerne bruger området til at gøre kassebeholdningen større, ved at tilbyde kontanthjælp, som dels er meget mindre, dels større refusion fra stat.

Ergo bør der istedet stilles krav om, at folk SKAL afklares inden fratagelse af sygedagpenge.
Ikke må komme på kontanthjælp, indplaceret til ordinært arbejde(§2 stk3) når det er dokumenteret nedsat arbejdstid(funktionstab).

VH Popiae
den får du et for - helt enig
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 09:33   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Popiae

Er 112 procent enig
fint nok det stå det loven man skal afklares på sygedagpenge, men det sker bare ikke i virkelighed.
kommunen vil gøre alt for at få folk over på kontanthjælp
inden de overhovedet prøver at gå i gang med en afklaring.
eksta bonus er så når folk ikke kan modtage kontanthjælp
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 09:38   #5
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Så vidt jeg kan forstå artiklen, så har han vist at han kan arbejde 22 timer ugentligt? I så fald er han ikke berettiget til et fleksjob nødvendigvis. Særligt ikke hvis de timer er effektive arbejdstimer. Istedet vurderer man at han kan klare en deltidsansættelse og skal forsørge sig gennem det.

Der er ingen regler for hvem i jobcenteret der har komptencen til at visitere til fleksjob. Nogle steder sidder der et bevillingsudvalg og andre steder er det den enkelte sagsbehandler, der har kompetencen. Det er omvendt med førtidspension, hvor det med lov er bestemt at der skal være et særligt bevillingsudvalg.

Der er regler om, at folk skal afklares inden man stopper sygedagpengene ved generel varighed - efter de 52 uger. Dette er dog kun, hvis det kan iværksættes og færdiggøres inden for de følgende 39 uger. Dvs i forhold til fleksjob at tilstanden skal være stationær, behandlingsmulighederne skal være udtømte og der ingen mulighed for bedring er.

Men jeg er klart enig i at kommunerne bør overholde deres opfølgningsforpligtigelser og give råd og vejledning i forhold til hvordan man er stillet i forhold til at vende tilbage til arbejdsmarkeder, at få hjælp fra lovgivningen osv. Det er en rettighed man har.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 15:22   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Mener du at det derved er rimeligt at folk som kommer fra 37 timers job, må nøjes med at leve for 22 timers job pga sygdom, enten pga arbejdsskade eller andet??

det finder jeg nemlig dybt urimeligt.

jeg står selv overfor en sagsbehandler som omtalte det punkt, at så kunne jeg blive tvunget til at måtte nøjes...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 18:29   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er ikke et spørgsmål om det er rimeligt, men sådan er loven
hvis man har været på deltid, får man heller ikke for 37 timer fuld sygedagepenge.

så kan man mene loven ikke er rimelig.
men nej hvorfor skulle man have 37 fuld sygedagpenge, hvis man kun arbejdede 15 timer
inden man blev syge. vel og mærke hvis man selv har besluttet at man kun vil arbejde deltid.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 19:47   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Det var der jo heller ikke tale om, ikke i mit tilfælde. og vistnok heller ikke i artiklens hovedpersons tilfælde..
der var det vist sygdom som satte tiden ned...

og klart.. hvis jeg havde valgt et deltidsjob fra start, ikke betalt fuldtidsakasse, og aldrig jobbet 37 timer.. havde det jo været anderledes.

men jeg har altid jobbet mindst 37 timer, + overarbejde.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 00:07   #9
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
det er ikke et spørgsmål om det er rimeligt, men sådan er loven
hvis man har været på deltid, får man heller ikke for 37 timer fuld sygedagepenge.

så kan man mene loven ikke er rimelig.
men nej hvorfor skulle man have 37 fuld sygedagpenge, hvis man kun arbejdede 15 timer
inden man blev syge. vel og mærke hvis man selv har besluttet at man kun vil arbejde deltid.
Jeg valgte ganske vist et deltidsjob, men det sætter mig jo ikke i stand til at forsørge min datter og jeg for 7-8000 kr. om måneden. Jeg valgte jobbet af følgende årsager.
1) jeg ville slet ikke kunne arbejde fuld tid i jobbet. Udbudet var kun 30 timer
2) Jeg valgte at lave mit eget flexjob, orkede ikke at skulle gennem systemet igen. Mentalt var det et must, at klare mine problemer selv.

Jeg havde lige inden ulykken skrevet en årskontrakt med henblik på uddannelse, og ville derefter kunne tiltræde en fuldtidsstilling

Ulykken skete fordi andre kollegaer havde sløset med udførelsen af jobbet og med dokumentation og opfølgning.

Der kan være mange årsager til at man ikke arbejder fuld tid, det behøver ikke være fordi man ikke vil arbejde mere end fx 15 timer. Men jeg skal da stærkt anbefale at man tænker sig godt om inden man vælger at spare samfundet og sig selv for en hel masse... Det er i hvert tilfælde ikke tak man skal forvente.

Ikke alene koster det i Sygedagpenge og måske også i tilkendelse af flex, men det kommer også til at koste dyrt i erhvervsevnetabserstatning....

Hold da kæft hvor har jeg været meget dummere end en vis statsministerkandidat
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
de velstillede har glemt at velfærdsstaten er til for dem nensypigen Politik og Samfund 3 30-01-2013 19:11
Glemt og ligegyldig HRK De Unge 7 01-12-2011 09:29
Syg og glemt af jobcentret bla-bla Politik og Samfund 3 15-06-2009 09:37
De svageste glemt Peacock Det er da strengt ! 0 08-01-2009 12:04
GLEMT...Jammerbugt kommune. Stella Skal kommuner ikke overholde loven? 1 10-11-2008 19:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension