K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2011, 19:07   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Jeg går ind for abort, men abort over de 3 måneder nærmer sig mord i min bog - igen, de har jo ikke en stemme - og de fleste burde opdage en graviditet inden da! Og burde kunne tage en beslutning inden da - men som jeg har det med mig selv og med dyr, hvis grunden er, at barnet vil blive født med alvorlige misdannelser, som ikke vil give det et godt liv, så kan jeg godt forholde mig til det - ville dog aldrig selv vælge en abort, bare fordi mit barn f.eks. havde downs syndrom, for de kan altså sagtens have et godt liv.
Jeg spørger generelt - og derfor ikke personligt - ind til din vinkel:

Hvis man betragter livet som mere eller mindre helligt og der derfor ikke (evt. kun undtagelsesvis) er plads til aktiv dødshjælp og abort ikke er en option man vil tillade / benytte; er man så omvendt villig til at tage skridtet fuldt ud og give de individer, som det handler om, et så maximalt godt liv (både medicinsk, økonomisk og socialt) medens de nu engang lever med deres mere eller mindre handicaps ?

Og hvem skal/vil i givet fald så definere: "det gode liv" samt betale for det ?

Og hvad kan vi in first place gøre for at fremme "det gode liv" medens livet leves og ikke bare skal overleves ?


I relation til abort spørgsmålet kunne man også vende spørgsmålet rundt og spørge forældrene: Har I på forhånd fået foretaget en test for om I er bærer af genetiske varianter (typisk recessiv, eller med lav penetrans), der kan give alvorlige sygdomme eller handicaps når de bæres i dobbelt dosis ?

Et eksempel er Cystisk Fibrose (CF), hvor to ikke syge forældre med hver et CF-gen (raske bærer) kan risikere at få et barn med en genotype (bestående af 2 CF-gener), der bringer CF i udbrud - føre eller senere.

Med dagens teknologi kan man screene for et hav af kendte arvelige sygdomme i et hug for en ganske beskedent indsats (i og uden for sundhedssystemet).

Man kan også screen fostret ... men hvor skal vi begynde og hvor skal vi stoppe - alternativt: skal vi bare lade naturen gå sin gang mht. liv, død og lidelse/handicaps ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 19:14   #12
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Har du konkret viden og kendskab til sager herom?
JA! (dog ikke personligt)


Så sent som i denne månede stod der en pårørende og fortalte om det på TV i prime time i Aften Showet på DR1.


Citat:
Det bør meldes til ansvarlige normalt tænkende og følende læger og embedslæger - og til politi!
Det foregår løbende i sundhedssystemet - man kalder det for: passiv dødshjælp.

Den anden form for (halv aktiv / passiv) dødshjælp man foretager i en sundhedskontekst, det er at skrue op for smertestillende midler, der typisk tilhører morfin-gruppen - det kræver dog at en smertelindring er indikeret.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 19:29   #13
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Jeg er ikke for men eller mod. Det kommer meget an på situationen. Hvis er tale om at menneske der er tæt på døden så synes jeg det er helt fint der bliver givet mere smertestillende midler og så hvis det hjælper døden på vej er det helt fint.

Hvis jeg kommer i en situation som gør der ikke mere hjælp at komme efter ja vil jeg hellere bruge mere smertestillende midler som gør at jeg ikke har ondt det sidste tid. Hvis det betyder at jeg selv må tage det gør jeg det ordet "selvmord" er nok som meget at sige.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 19:44   #14
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Det er omvendt (IMHO) ganske uværdig at tørste (og sulte) et menneske ihjel !

En løsning der i dag anvendes i mangel af bedre ...
Har du viden om, at dette sker - gennem viden fra job på sygehus eller plejehjem - eller gennem viden fra pårørende med sådanne job?

Det bør IMHO meldes til embedslæge og til politi!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 19:47   #15
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Har du viden om, at dette sker - gennem viden fra job - eller gennem viden fra pårørende?
Som jeg skrev i et tidligere indlæg: der stod en pårørende og fortalte en sådan historie på DR1 i prime time.

I kan muligvis finde udsendelsen/indlæget inde på DR's mediatek.


Sagen beskrives her: http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Art...0/31141844.htm
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 19:52   #16
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Som jeg skrev i et tidligere indlæg: der stod en pårørende og fortalte en sådan historie på DR1 i prime time.

I kan muligvis finde udsendelsen/indlæget inde på DR's mediatek.
Hvad er din holdning til viden herom fra primetime i tv - og hvad er din holdning som ansat og som borger - med viden om dette?
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 22:09   #17
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hvad er din holdning til viden herom fra primetime i tv - og hvad er din holdning som ansat og som borger - med viden om dette?
Nu gør jeg mig ikke nogen forestilling om, at min mening / holdning i kontekst er speciel interessant.

Det interessante er, om der findes nogle gode argumenter for den ene eller den anden måde at få sit liv afsluttet ...

Og der er næppe nogen særlige gode argumenter lige ved højrebenet, der taler for, at det er behageligt og værdigt at ligge og død af tørst ...


Hvis jeg sad i Etisk Råd, ville jeg nok få ført til protokol en formodentlig mindretalsudtalelse om at aktiv dødshjælp i visse ganske særlige situationer burde overvejes legaliseret.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 22:55   #18
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Nu gør jeg mig ikke nogen forestilling om, at min mening / holdning i kontekst er speciel interessant.
Men holdninger er vigtige - også dine!

Hvad er eks. din holdning til denne film:

"Ich klage an"

http://www.youtube.com/watch?v=ks77USJQe0w

http://www.27-1.dk/sw52849.asp

Sidst redigeret af Katharina; 07-11-2011 kl. 23:04.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 23:31   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Håber bare jeg er stærk nok til at tage mig selv af dage, hvis det sku komme så vidt, for jeg er jo godt klar over ingen andre må/vil gøre det...............

Så sovepiller op i saftevandet og opløse, og så ned med drikken og en kvalmestillende i rumpetten, så skulle det være muligt at få fred.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 01:02   #20
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Håber bare jeg er stærk nok til at tage mig selv af dage, hvis det sku komme så vidt, for jeg er jo godt klar over ingen andre må/vil gøre det...............

Så sovepiller op i saftevandet og opløse, og så ned med drikken og en kvalmestillende i rumpetten, så skulle det være muligt at få fred.....
http://www.youtube.com/watch?v=l-_uEmdmSsY&NR=1

http://politiken.dk/udland/ECE971020...d-urner-i-soe/

Sidst redigeret af Karo; 08-11-2011 kl. 01:26.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
aktiv søgende nielsen69 Spørgsmål ang fleksjob 4 09-04-2013 10:06
Flertal i folketinget for forslag om legalisering af aktiv dødshjælp gonda Politik og Samfund 13 03-04-2013 15:40
Aktiv dødshjælp logikeren Politik og Samfund 14 07-01-2012 14:47
Løbende aktindsigt eller anktindsigt løbende? Håber Alt det andet 3 18-02-2011 03:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension