K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2014, 23:33   #1
MRI
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2014
Indlæg: 10
Styrke: 10
MRI er ny på vejen
Question Fleksjob: arbejdsevne, ydelser, job?

Hej, Jeg er interesseret i at vide lidt mere om fleksjob

1) skal man have et job på hånden for at bliver tilkendt fleksjob?

2) Er der nogen der har dokumentation på at man godt kan have mindre end 50% arbejdsevne nedsættelse, hvis man gerne vil være fleksjobber?

Min sagbehandler sagde at jeg ikke kunne få det pga. at jeg skulle være mere end 50% uarbejdsdygtig.

3) Hvad skal man gennemgå og på hvilke ydelser for at få tilkendt fleksjob?

Kh RI
MRI er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 09:05   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Din restarbejdsevne(den effektive tid) skal være nedsat med minimum 50%, for at blive tilkendt fleksjob.

Har du restarbejdsevne, på over 50%, hedder det selvforsørgelse.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 09:10   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
1. nej man skal ikke have et job på hånden for at få fleks, de fleste der får fleks har været i systemet 5-10 år inden det lykkes.

2. tvivler jeg på men måske hvis folk bliver mere syge senere-

3.fro at få fleks skal ens arbejdes evne være mindst 50 % man skal have været igennem alle lægelige muligheder samt medicin, være afprøvet i alle former for job hvor der er en mulighed for at selv kunne arbejde.

de fleste får kh mens de søger, mange starter på sygepenge og ryger så vider på kh i mange år før det lykkes
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 10:49   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Faktum efter min vurdering er at ingen har/kan dokume

alle de udsagn der er fremkommet i denne tråd samt mange andre tråde omhandlende ansøgning om fleksjob etc.!

Andre kompetente har også problemer med lovgivningens manglende præcisering:

http://www.ftf.dk/beskaeftigelse/art...g-om-fleksjob/

"Med den nye løntilskudsmodel er denne model misvisende, og man bør i stedet angive et konkret forholdstal for den nedsatte arbejdsevne på grundlag af de nye regler. Der efterlyses en langt tydeligere præcisering af den øvre grænse for i hvor høj grad, arbejdsevnen skal være reduceret, før en person er indenfor målgruppen til et fleksjob."

Omvendt bør dette læses:

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2481.html

"Bemærkninger til klagen

Du har i klagen oplyst, at kommunen begrunder afslaget med, at din arbejdsevne ikke er nedsat med halvdelen af din arbejdsevne, og at du ikke kan se i loven, at dette skulle være en betingelse.

Du anser din arbejdsevne for at være nedsat varigt og væsentligt, og du oplyser, at du i virkeligheden nok arbejder flere timer, end du reelt er i stand til.

Som kommunen også henviser til i brev til dig af 8. juli 2013, kan vi oplyse, at betingelsen om, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, fremgår af praksis.

Vi kan i den forbindelse henvise til Ankestyrelsens Principafgørelser N-14-06 og 150-11. Vi vedlægger disse Principafgørelser
."

Spørgsmål:

Sætningen "arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen fremgår af praksis"

Er det arbejdsevnen, den effektive arbejdsindsats med alle de skånebehov der findes? Altså NETTO timeantal, som arbejdsgiveren reelt får udført arbejde i? Eksempelvis en sclerosepatient, som efter aftaler og nedfældet i aftalen med kommunens viden og accept, har mulighed for at lægge sig på en briks eller gå en tur pga de kognitive problemer.

Eller er det de faktuelle timer medarbejderen befinder sig på arbejdspladsen, uden skånebehov. Altså BRUTTO timeantal fleksjobberen befinder sig på arbejdspladsen, dog uden at leverer dette timeantal til arbejdsgiveren?

Sætningen: "fremgår af praksis" er vel et tegn på at lovgiver endnu engang overlader det til embedsmænd i Ankestyrelsen at afgøre hvordan lovgivningen skal fortolkes.?

Popiae nævner:

"Din restarbejdsevne(den effektive tid) skal være nedsat med minimum 50%, for at blive tilkendt fleksjob.

Har du restarbejdsevne, på over 50%, hedder det selvforsørgelse."

Hvordan kan vi få dette dokumenteret?

Under resume`nævnes der:

"Der er ikke hjemmel i fleksjobreglerne til at se bort fra den helhedsvurdering, der efter reglerne skal foretages i forbindelse med en ansøgning om fleksjob. Kommunen skal vurdere, om der er grundlag for at påbegynde behandling af sag om fleksjob eller at iværksætte andre initiativer. Kommunen skal kun påbegynde behandling af sag om fleksjob i de tilfælde, hvor der er noget, der taler for, at borgeren er i målgruppen for fleksjob."

Min kommentar.:

Her ser vi desværre, at kommunen i begyndelse af en social sag, kun har som hovedformål, at igangsætte og varsle et sygedagpengestop og det foregår altid unden at kommunen i praksis har grundlag for at vurderer præcis hvad borgeren reelt kan, da kommunen på dette tidspunkt IKKE kender borgerens reelle arbejdsindsats ( NETTO arbejdsevne) og har ikke undersøgt skånebehov. Eksempelvis en sclerosepatients stuation.

Men kommunen går direkte til et sygedagpengestop og dermed selvforsørgelse, hvis borgeren arbejder ( BRUTTO antal timer fysisk på arbejdspladsen) eksempelvis 25 timer/ugen BRUTTO.

Dette til trods at:

"6.3 Ny vurdering af arbejdsevnen til brug for aftalen om ansættelse i fleksjob

Det fremgår, at jobcentret har pligt til at foretage en ny vurdering af arbejdsevnen i fleksjobbet, hvis arbejdsgiveren og den ansatte i fællesskab anmoder om det.

Der efterlyses en præcisering af den ansattes muligheder for selv at anmode om en vurdering, samt klagemulighederne, såfremt jobcentret afslår at foretage vurderingen
."



Håber at andre kan følge mig?

For mig at se, bliver spørgsmålet om kommunen FØR et sygedagpengestop og dermed selvforsørgelse, i det mindste SKAL informerer sig, undersøge, vurderer om borgerens NETTO arbejdsindsats som ikke nødvendigvis er 25 timer/ugen men kun ????? mindre end de 25 timer/ugen BRUTTO.

Hvordan får vi dokumenteret at kommunen som minimum SKAL kende til borgerens NETTO reelle arbejdsindsats til arbejdsgiver?

Hilsen Peter

Principafgørelse N-14-06
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155037

Principafgørelse 150-11
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153487

Afslag på fleksjob:

"Til trods for skånehensyn kunne han ikke øge arbejdstiden til mere end ca. 26 timer om ugen på grund af smerter i skulder og nakke. Hans effektive arbejdstid var 12-18 timer om ugen."

Principafgørelse N-11-06
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034

"Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der i §§ 69 og 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke var et krav om nedsættelse af arbejdsevnen med mindst halvdelen for at den pågældende havde ret til fleksjob."

Sidst redigeret af phhmw; 09-09-2014 kl. 14:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 13:54   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan fx læse her fra dukh.
Fleksjob er jo for personer, der befinder sig mellem selvforsørgelse og førtidspension.
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...guide-fleksjob
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 15:12   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, det er korrekt Stape, men...

"Værd at vide om fleksjob" fra DUKH beskriver kun hovedlinierne.

Men trådstarteren MRI oplyser:

"Min sagbehandler sagde at jeg ikke kunne få det (fleksjob) pga. at jeg skulle være mere end 50% uarbejdsdygtig."

Min oplevelse er at vi har fået en ny form for "fodboldspil" hvor vi dels har fjernest den ene "sidedommer" og har kun en dommer tilbage ( Ankestyrelsen)

Vi er gået i gang med "fodboldskampen" adskillige gange, men vi kender endnu ikke hvilke regler vi spiller efter.

Er spillets regler virkelig, at embedsmænd i Jobcentrene har magten til at eksempelvis at udtale og afgøre: "Min sagbehandler sagde at jeg ikke kunne få det pga. at jeg skulle være mere end 50% uarbejdsdygtig".

Alt efter hvilket humør disse embedsmænd er i?

Hvis dette er de nye regler i "fodboldkampen" så forstår jeg ikke følgende i Principafgørelse N-11-06:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034

"Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der i §§ 69 og 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke var et krav om nedsættelse af arbejdsevnen med mindst halvdelen for at den pågældende havde ret til fleksjob"

Hvor der nævnes i anden Principafgørelse 6-14

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750

"arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen fremgår af praksis"

Undskyld mig, men jeg kan sgu ikke spille "fodbold" efter de regler!

Faktum er, at man kan bestride et fleksjob på 37 timer.

Faktum er, at der bevilges fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.

Men spørgsmålet må være: Hvor præcis ligger grænsen imellem fleksjob, og sygedagpengestop/refusion og dermed ingen sag ved kommunen mere, men selvforsørgende........ og den præcise grænse hvor man kan få bevilget fleksjob ved x-antal timer og reelle arbejdsindsats?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 09-09-2014 kl. 15:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 17:56   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der har været et svar fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering som kan ses her

Citat:
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering Njalsgade 72 C DK-2300 København S T +45 33 96 36 00 E [email protected] www.sfr.dk www.borger.dk

I mail til Styrelsen for Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering stiller du spørgsmål til kriterierne for visitation til fleksjob i den nye reform. Du ønsker i den forbindelse oplyst, om der er krav om, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst 50 pct.

Styrelsen kan vejledende oplyse, at det i lighed med tidligere er en betingelse for at blive tilkendt fleksjob, at arbejdsevnen er så varigt og væsentligt nedsat, at det ikke er muligt for den pågældende at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Efter de nye regler skal kommunen forelægge sager om visitation til fleksjob for rehabiliteringsteamet, inden de træffer afgørelse om fleksjob.

Det er fortsat Ankestyrelsens praksis i forhold til, hvornår arbejdsevnen anses for varigt og væsentligt nedsat, der finder anvendelse.

Der er således ikke fastsat et bestemt antal timer for, hvornår man kan få bevilliget fleksjob.

Det fremgår af Ankestyrelsens Principafgørelse N-11-06, at der skal være en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, og at alle muligheder for at opnå eller fastholde ordinær beskæftigelse skal være undersøgt.

Vurderingen af borgerens arbejdsevne skulle ses i lyset af, at kommunens tilskud mindst var halvdelen af lønnen.

Arbejdsevnen kunne ikke alene vurderes på grundlag af arbejdstimer, som ansøgeren kunne klare, men skulle også vurderes i forhold til beskæftigelsesniveauet.

I Principafgørelse N-08-07 har Ankestyrelsen vurderet, at en person, der kunne arbejde i ca. 22 timer om ugen, var berettiget til fleksjob.

Ankestyrelsen lagde i den konkrete sag vægt på, at ansøgers arbejdsevne på det foreliggende grundlag var varigt nedsat i et sådant omfang, at der ikke var mulighed, for at denne kunne forbedres ved omplacering, arbejdsprøvning eller revalidering.
Styrelsen beklager det sene svar.

Venlig hilsen
Margrethe Groth-Andersen
Fuldmægtig
5. kontor - Fastholdelse
Kilde: https://docs.google.com/document/d/1...c167EOaSbs/pub

Problemet er at der intet nævnes i selve loven....der står intet om timeantal...

Der står kun at ens arbejdsevne skal være nedsat "væsentligt"....hvad end så det betyder..

Som man kan se af N-08-07 ja så er 22 timer åbenbart ikke et problem i forhold til at få fleksjob..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 20:00   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvis trådstarteren MRI havde udsagnet på skrift..

"Min sagbehandler sagde at jeg ikke kunne få det pga. at jeg skulle være mere end 50% uarbejdsdygtig."

"Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der i §§ 69 og 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke var et krav om nedsættelse af arbejdsevnen med mindst halvdelen for at den pågældende havde ret til fleksjob."

"Til trods for skånehensyn kunne han ikke øge arbejdstiden til mere end ca. 26 timer om ugen på grund af smerter i skulder og nakke. Hans effektive arbejdstid var 12-18 timer om ugen.Fleksjob afslået"

"Som kommunen også henviser til i brev til dig af 8. juli 2013, kan vi oplyse, at betingelsen om, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, fremgår af praksis."

"Der er således ikke fastsat et bestemt antal timer for, hvornår man kan få bevilliget fleksjob."

Vi må konstaterer, at også her mangler de meste basale retssikkerhedsmæssige forudsætninger for en professionel sagsbehandling.

Et dokumenterbart eksempel på at embedsmænd styrer lovgivningen når det drejer sig om syge medborgere.

Nøjagtig, som hvor grænsen skal ligge i hvor få minutter et fleksjob skal bevilges til.

Det er rystende!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 20:20   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kunne jo være sjovt hvis @MRI skrev og bad om at få svaret skriftligt med henvisning til gældende lovgivning..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 21:48   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Og interessant, hvor trådstarteren befinder sig. 30 timers effektiv ugentlig norm? 50% er en udmærket angivelse, der selvfølgelig skal vægtes op mod en individuel vurdering.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension