K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2008, 15:57   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Aktindsigt, sagsbehandling mv.

(Dette indlæg er skrevet af Kathrin, og zuza har kopieret det hertil.)



Citat:
Jeg har lige meldt mig til herinde på forum nu, da jeg igår fik et prej om noget der hedder Term modellen, og fik hørt om dette forum.

Zuza, tak for dit kæmpe arbejde og al den information du lægger herind.

Jeg kan i den grad genkende dén behandling og mange andre der har fået samme tur i vridemaskinen. Var bare ikke klar over at det havde et navn !

Jeg har piskesmæld/ langtidstraume efter hjernerystelse + endometriose + at jeg er voldsomt træt, så jeg har fået et tip om, at da jeg har en nakkeskade, så kan der være sket noget med mine skjoldbruskkirtler, så jeg skal ha' taget blodprøver om jeg har en stofskiftesygsom. Min mormor havde en, og det skulle også være arveligt. Dette tio har jeg fået af en som også som mig har piskesmæld + endometriose og var voldsomt udmattet. Og hun siger at træthedssyndrom vist går ind under stofskiftesygdom.

Nå jeg er så ivrig og vil videre til dig Zuza.

Du skriver at der står noget om journaler under "Fakta" men jeg kan ikke finde hvor det er. Vil du være sød at fortælle mig om det. Jeg har samsynsproblemer, og bliver voldsomt udmattet af at læse, så det er godt hvis jeg kan få det "let fordøjeligt"

Jeg har lyst til at skrive hele mit sygsomsforløb, men er for træt lige nu.

Summasumarum er, at da jeg meldte mig ind i Whiplash foreningen, sagde de, at jeg skulle få aktindsigt i kommunen, hvilket jeg har fået. Men jeg har kun fået den journal hvor der står om hver gang jeg har været der. Det der står er ukorrekt og yderst mangelsfuldt. Sagsbehandlerne har notatpligt og hende jeg havde under mit revalideringsforløb har INTET skrevet om hvordan jeg havde det ! Jeg fortalte gang på gang hvordan jeg havde det og hvor mange smerter jeg havde. Det eneste hun har skrevet er, at jeg ikke kunne klare det fysisk og psykisk.

Jeg kan fornemme der er nogle flere papirer jeg ikke har fået, for da min anden tidligere sagsbehandler skulle lave en jobprofil, havde hende gimpen overplastret det hele med at jeg var psykisk ustabil ! Og det har jeg ikke påpapir.

Ja, nu vælter det hele ud kan jeg mærke.
Spørgsmålet er, hvad ER fuld aktindsigt ? Hvad har jeg helt konkret ret til at få af papirer ? Jeg fik at vide af hende gimpen, at aktindsigt var den journal jeg har fået, + det jeg selv havde sendt til kommunen. Men det sidste fik jeg ikke, da hun sagde jeg selv havde en kopi derhjemme. De lægelige ting og interne ting måtte jeg ikke få !

Desuden har jeg et tillægsspørgsmål, som jeg ikke ved om hører til her :

Jeg har i de to år jeg har haft journalen, skulle lave rettelser til min journal. Men da jeg har så mange skavanker, bliver jeg bla udmattet når jeg har læst 2 sider. Og jeg har fået at vide at jeg skal være meget varsom med, hvd jeg skriver i mine rettelser, da min vrede hurtig kan underbygge deres teori om at jeg har psykiske problemer. Og det er netop det ´jeg skal ha' manet i korden.

Jeg kan mærke, at jeg har brug for allerhelst en uddannet socialrådgiver til at sætte sig med mig og hjælpe mig med at lave rettelser. Det skal være én der er grundigt inde i sagerne og som ved hvad der er mine rettigheder. Er der nogen der ved hvor jeg kan få den hjælp.

Jeg har snakket med SR bistand, men de kan ikke afsætte timer til mig. Og jeg har heller ikke helbred til at sidde og vente i timer på at komme til, da jeg så er helt stegt og skal hvile mig.


Jeg håber virkelig der er nogen af jer der kan gi' mig et prej videre, for jeg føler virkelig jeg sidder fast i systemet.


(Indlæg kopieret hertil af zuza, da der var spørgsmål, som bør besvares i denne tråd.)
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 11-02-2008 kl. 16:02.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 04:37   #2
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg ville også ønske at nogen her kan give svar på hvor meget en fuld agtindsigt omfatter ( lig den som vi kan kopiere her fra siden), da jeg også har følelse af temmelig mange mangler i min agt indsigt.
Bl.a. var der et stykke papir, hvor halvdelen var revet af (kunne lige se at det omhandlede timer i §83), møder der ikke er refereret skønt der var deltagerer fra både hjemmeplejen, omsorgsafdelingen og hjælpemiddelafdelingen og "daglige" notater fra hjemmeplejen mangler også.
Desuden kom alt i små bunter fra den enkelte og ikke samlet gennem e´n ansvarlig, hverken overordnet eller overordnet fra hver enkelt sektion.

Kan nogen her give et bud på kommunens rettigelige forretningsgang når vi anmoder om agtindsigt?

Mvh
majs
som stadig kæmper med §100, men håber sig snart tilbage og mere nærværende her :-)
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 11:12   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er nemmere at sige hvad man IKKE må se i sin sag når man får aktindsigt

Det eneste man ikke har krav på at se er interne papir , jeg har aldrig oplevet at jeg ikke måtte får lægekonsulentens papir med , men ved at mange andre har oplevet det og jeg er lige nu ved at finde ud af hvem vi kan høre omkring dette, jeg vil ikke mene at lægekonsulentens papir er interne og det er jo vildt hvis ikke man kan få lov at se dem da det jo er det papir der i den grad er en medvirkende faktor til behandlingen af ens sag....

men kort står der hvis man læser hos DH
Citat:

Alle har ret til at se de breve, erklæringer, notater, beregninger m.v., der ligger i egen sag. Man kan altid anmode om at få kopi af sagens akter. Dog kan man ved omfattende akter henvises til at gennemlæse akterne i kommunen.
så jeg vil mene at vi har krav på at se vores papir fra lægekonsulenten også , da mange jo oplever at det er netop der den går galt med sagerne.

majs det som du beskriver ville jeg skrive til sagsbehandlerne om har du et par datoer hvor du ved der er afholdt møder og du kan se at der ikke ligger noget , så kan du skrive til sagsbehandlerne at der mangler papir i din sag da du ved der er afholdt møde der og der og der ikke står noget om det, du kan henvise til telefon samtaler der ikke står noget om osv ....

Det har jeg gjort i en sag , hvor jeg vidste at der mangelde nogle papir og der kom hele aktindsigten som den skulle også med lægekonsulent papir bagefter, det virker som om de køre lidt efter devisen går den så går den.....

Jeg kan anbefale at man læser dette her http://www.handicap.dk/publikationer...ikkerhed-liste også de har fat i noget der ....

læs også http://www.handicap.dk/projekter/retssikkerhed

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 11:23   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Sjovt... Min sagsbehandler gav mig uopfordret en kopi af lægekonsulentens udtalelse ved sidste møde... Faktisk har jeg uopfordret fået så mange papirer i kopi udleveret, at jeg har fået at vide, at aktindsig ikke er nødvendigt i min sag, da jeg allerede mere eller mindre har det hele liggende...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 11:30   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Risa ja der findes heldigvis også sagsbehandlere der er sådan , alt er ikke helt sort endnu

Jeg havde heller ikke nogen problemer med min sag overhovdet , fik min aktindsigt et par dage for sent, men fik mail fra sagsbehandleren da der var gået ti dage om at hun havde været syg og den var lige på trapperne ....

og 12 dag var den her og ALT var med, fandt kun en oplysning i hvor der ikke var skrevet helt som sandhenden var , men det var fra en jobkonsulent og jeg havde ikke ventet mindre fra hende af så det var jeg forberedt på og jeg regner nu heller ikke med at det bliver et problem lige at få tilføjet at det vist ikke er sandhenden der står der
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 15:47   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
kathrin skrev:

Citat:
Jeg kan mærke, at jeg har brug for allerhelst en uddannet socialrådgiver til at sætte sig med mig og hjælpe mig med at lave rettelser. Det skal være én der er grundigt inde i sagerne og som ved hvad der er mine rettigheder. Er der nogen der ved hvor jeg kan få den hjælp.
Jeg tror, det bedste for dig vil være at kontakte www.dukh.dk

Flere på siden har haft glæde af dem.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 18:10   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg har lige kigget på det med aktindsigt og her er hvad jeg fandt frem til hvis man vil have FULD aktindsigt i en sag , det vil sige ALT hvad kommunen har liggende på en ...

Der står på Køge kommunes hjemmeside
Citat:
Indsigt i registre og behandlinger

Persondataloven giver den enkelte borger en række rettigheder. Det gælder især retten til at få indsigt i oplysninger om en selv.

Du har som borger bl.a. ret til at:

* få oplysning fra kommunen, når der indhentes personoplysninger om en selv, medmindre man på forhånd er klar over det (f.eks. fordi man selv har indsendt et ansøgningsskema med oplysningerne). Kommunen skal også oplyse, om oplysningerne videregives til andre

* få indsigt, dvs. ret til at få at vide, hvilke oplysninger kommunen behandler om en selv

* gøre indsigelse mod, at bestemte oplysninger behandles. F.eks. hvis man mener, at kommunen ikke har ret til at behandle eller videregive følsomme oplysninger. Hvis indsigelsen er berettiget, skal behandlingen ophøre.

* få forkerte oplysninger rettet

* gøre indsigelse mod, at oplysninger om en selv videregives med henblik på markedsføring

* tilbagekalde et samtykke til behandling af følsomme oplysninger.


Du har kun ret til at få indsigt i personoplysninger, der vedrører dig selv.

Ønsker du indsigt i bestemte registre/behandlinger, skal du henvende dig i den forvaltning, der har de pågældende personoplysninger.

Ønsker du indsigt i alle Køge Kommunens registre/behandlinger om dig selv, skal du rette henvendelse til:

Køge Kommune
IT-afdelingen
Torvet 9
46000 Køge.

Du skal normalt have svar på din henvendelse inden for 4 uger.

Der står mere om rettighederne på datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk
Dette er godt nok hentet fra Køge kommune, men jeg søgte på et tidspunkt fuld aktindsigt i Nysted kommune og også derfra fik jeg beskeden om at det var it-afdelingen jeg skulle rette henvendelse til og så ville jeg få for alle afdelinger jeg nogen sinde havde haft med at gøre...

så mon ikke det gælder i alle kommuner ? ellers kan man ringe til borger service og høre hvad deres afdeling hedder og hvem man skal henvende sig til når man søger aktindsigt i ALT hvad kommunen har liggende om en
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 18:37   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er jeg her lige igen, og jeg har nu fundet noget fra ombudsmanden som fastslår at man også skal se lægekonsulentens papir, det er godt nok ikke en sag om fleks førtidspension eller sygedagpenge, men reglerne for aktindsigt er jo den samme inden for alle områder så jeg sætter det lige på her ....









Citat:
Folketingets Ombudsmand
År: 2002
Sagsnummer: FOB 2002-307
Ref.: FOB 2002-307

Utilsigtet aktindsigt i lægekonsulentudtalelse


Et ægtepar havde kort efter deres datters fødsel fået konstateret at datteren led af en form for muskelsvind.

Moren søgte herefter kommunen om godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste. I den forbindelse afgav kommunens lægekonsulent en udtalelse hvoraf det bl.a. fremgik at datteren ville afgå ved døden inden for en periode af ca. 20 år.

Af udtalelsen fremgik at den ikke måtte udleveres til aktindsigt.

I forbindelse med en klage over afgørelsen om tabt arbejdsfortjeneste til det sociale nævn søgte forældrene om aktindsigt og fik tilsendt kopi af lægekonsulentens udtalelse.

Forældrene klagede efterfølgende til ombudsmanden over lægekonsulentens udtalelse.

Ombudsmanden henviste til et grundlæggende princip i dansk forvaltningsret hvorefter en part i en sag har ret til at se alle sagens oplysninger og dokumenter.

Princippet udmøntes dels i reglerne om partsaktindsigt i forvaltningsloven, reglerne om egenacces i offentlighedsloven og nu også i persondatalovens regler om indsigt i personoplysninger.

Undtagelse fra dette grundlæggende princip kræver særdeles tungtvejende
grunde. Også lægekonsulentudtalelser som er forblevet interne, bør der efter omstændighederne gives indsigt i.

På den baggrund havde ombudsmanden svært ved at forstå lægekonsulentens bemærkninger om at hans notat "absolut ikke er beregnet for andet end sagsbehandlere i kommunen ...".

Ombudsmanden udtalte at lægekonsulenter ligesom andre sagsbehandlere skal være opmærksom på at de notater de laver, ofte er undergivet indsigt efter de nævnte regelsæt. Konsulenterne skal endvidere være opmærksom på at de ikke selv afgør spørgsmål om indsigt, og at deres eventuelle udtalelser herom ikke er bindende for de besluttende myndigheder.


Ombudsmanden udtalte endvidere at det havde været ønskeligt om kommunen havde gjort nævnet opmærksom på at der i det oversendte journalmateriale var følsomme oplysninger som forældrene ikke var bekendt med.


Endelig udtalte ombudsmanden at han var enig med det sociale nævn i at det var beklageligt at nævnet ikke havde været opmærksom på at der var følsomme oplysninger der ikke tidligere var givet aktindsigt i, i lægekonsulentens udtalelse, og at det var beklageligt at forældrenes indsigt i erklæringen ikke var blevet formidlet på en særlig hensynsfuld måde i overensstemmelse med principperne i patientretsstillingslovens § 7.

Ombudsmanden noterede sig at nævnet for fremtiden for at undgå lignende episoder ville indskærpe over for medarbejdere at der blev udvist større påpasselighed når sagsakter blev sendt til høring.
link http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03666643

Det vil sige at man har krav på at se sine lægekonsulent papir også , hvis kommune ikke har eller vil give indsigt i lægekonsulent papir så kan man skrive til kommunen at man forlanger at se sine papir ud fra

grundlæggende princip i dansk forvaltningsret hvorefter en part i en sag har ret til at se alle sagens oplysninger og dokumenter.

samt partsaktindsigt i forvaltningsloven, reglerne om egenacces i offentlighedsloven og i persondatalovens regler om indsigt i personoplysninger.

Hvis kommunen stadig på råber sig at de ikke vil udlevere lægekonsulent papir så kan man oplyse dem om at ombudsmanden har udtalt at

Undtagelse fra dette grundlæggende princip kræver særdeles tungtvejende grunde og at man gerne vil vide disse grunde...
  Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 05:20   #9
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Det med IT afdelingen er rigtig godt, for for alt ligger jo i kommunens computersystem og vil således komme ud uden om sagsbehandlernes indblanden.
Jo, jeg har datoer for mødet og også andet der henviser til det, så jeg holder på og meddeler det også i min klage.

Tak Heidien

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
God sagsbehandling hemala Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 01-10-2010 11:50
Sagsbehandling Tullee Alt det andet 5 05-02-2010 21:57
Sagsbehandling kat2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 10-10-2009 16:11
Sagsbehandling zuza Et godt link! 0 28-06-2007 20:08
Sagsbehandling labratz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 16-04-2007 18:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension