K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2008, 12:01   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Den sidste arbejdsreserve

Jeg kan virkelig anbefale alle at læse denne flotte beskrivelse af, hvordan man afklarer borgeres arbejdsevne... særligt deprimerede.

Beskrivelsen rammer plet og viser netop, hvad alle her på siden oplever/har oplevet.

Her er en smagsprøve:

Citat:
Depression lister sig ind i sjælen som en stille gift og kan udvikle sig i en ganske alvorlig retning. En svær depression fører i 15-25 procent af tilfældene til selvmord, og på WHO’s statistik over graden af social belastning ved sygdomme ligger depression på sjettepladsen – lige over skizofreni og på linje med blindhed. Det er ikke, fordi jeg vil male fanden på væggen mere, end han allerede er, men for at understrege, hvor vigtigt det er, at man får den rette behandling i tide og

På afklaringskurset var jeg ved at blive overbebyrdet. Jeg kunne ikke rumme undervisningen: Stresshåndtering, Ernæring, Transaktionsanalyse, Identitet og Roller, Krop og Sind, Arbejdsmarkedværksted, Livsbuer, Kommunikation, Den Gode Arbejdsplads, Ego-Gram Profiler, Personlige Grænser m.m. Det var hårdt, fordi min hjerne allerede var lukket ned på grund af overbelastning. I hvert fald holdt jeg op med at bruge min sparsomme energi på at forsøge at følge med, og jeg begyndte at forlade lokalet, når jeg blev stresset. Dette blev dog yderst pinligt for mig – med det resultat, at min psykiske feber steg og mit selvværd faldt.
http://politiken.dk/debat/kroniker/article587542.ece

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 14:50   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ak ja, så sandt så sandt.

PS: kan jeg iøvrigt på en eller anden måde kopiere billedet af HR CHF ind på siden her eller?

Hm, overvejer også -hvis det kan lade sig gøre- at forstørre det op og placere diverse steder hvor jeg synes det kan give stof til eftertanke!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 15:29   #3
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Buster - bare en tanke:
Kan du huske billedet på Grisehandlerens das i Matador?
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 16:10   #4
oldgart
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Indlæg: 31
Styrke: 17
oldgart er ny på vejen
ja undskyld, men så mener du vel ikke stof til eftertanke,men papir til eftertørring? - om ikke andet kommer det ene r***** da i godt selvskab
oldgart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 20:19   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ti hi, nu skal den her tråd jo ikke stjæles, til det bare sjov men kan altså ikke lade være med at fortælle dig, vim:

VI FÅR PLADSMANGEL PÅ LO...BR.... FOR DER HÆNGER VORES TIDLIGERE BORGMESTER ALLEREDE

-og det er så sandt som det er sagt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 23:31   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg har forsøgt at kopiere billedet.
jeg fik stjålet det fra den side der. sat i et worddokument, men fik også gemt det som billede i min billedmappe på min pc..
så har jeg forsøgt at få det ind her i min profil, uden held. ligesom det billede jeg havde før, det kom heller aldrig helt ind på siderne med debatten.. pc nørd kan man ikke kalde mig. beklager...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2008, 12:23   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nu har Hjorten skrevet et læserbrev til Politiken som svar på Malenes flotte indlæg.

Jeg kan anbefale at læse kommentarerne til Malenes kronik. Der er mange.

Men her er Hjortens svar:

Citat:
Claus Hjort Frederiksen: Den syge skal hjælpes i arbejde

Politiken, 30. oktober 2008, 2. sektion side 7 af Claus Hjort Frederiksen


I et læserbrev i Politiken svarer beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) på en kronik, hvor Malene Lotz, på baggrund af dårlige oplevelser med et aktiveringskursus, advarer mod, at man tvinger deprimerede i arbejde. "(...) ingen har planer om at tvinge depressive i arbejde", skriver Claus Hjort Frederiksen.

Han skriver, at han i en ny aftale med arbejdsmarkedets parter har sikret initiativer, der skal hjælpe den enkelte syge tilbage til en normal arbejdstilværelse. Her "dur tvang ikke", skriver Beskæftigelsesministeren. I samarbejde med kommunen skal man derfor på individuel basis finde frem til, hvad der er bedst for hver enkelt sygemeldt, skriver han .

http://www.bm.dk/sw1504.asp

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2008, 19:13   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Løgn om danskeres sygefravær

Der er åbenbart "uregelmæssigheder" i danskernes sygefraværsstatistikker.

Danskerne er MINDST syge, når man sammenligner med mange andre lande, men på TRODS af dette, pisker Hjorten syge danskere ud i projekter, som IKKE dokumenter nogen nedsættelse af sygeperioderne.... TVÆRTIMOD!!!

Tage Søndergaard Kristensen kommer med sin mening... utilsløret og direkte.

Tak, til Tage Søndergaard for at tale vores sag.

Se en smagsprøve her, men lov mig at læse resten. Det er dejligt at læse.

Citat:
Beskæftigelsesministeren har i årevis haft et meget stærkt fokus på danskernes sygefravær. Der har været fremlagt talrige rapporter, analyser og planer, og allersenest er der indgået en trepartsaftale, der skal nedbringe sygefraværet med 20%. Aftalen skal nu drøftes med partierne i Folketinget. Forhåbentlig falder denne aftale til jorden. Den er nemlig baseret på usandheder og fejlfortolk*ninger.

Hovedproblemet er, at hele den voldsomme fokusering på sygefravær hviler på den fore*stilling, at fraværet er højt, og at det er stigende. Begge dele er forkert.

Lad os tage en ting ad gangen. Ministerens store interesse for fraværet hviler på den antagelse, at fraværet er ”for højt”. At der altså er noget at hente ved at bringe det ned. At det danske fravær skulle være ”højt” modsiges helt klart af ministeriets egen rapport om fravær fra april i år. Heraf fremgår det, at det danske fravær i 2004 i gennemsnit lå på cirka 10 dage per år. Til sammenligning var gennemsnittet 25 dage i Sverige, 22 i Norge og 15 i Holland og Finland. Også Frankrig, Belgien og Canada lå højere end Danmark.

I samme rapport fra ministeriet kan man se en oversigt over fravær af mindst en uges varighed. Her ligger Danmark og Tyskland helt i bund i hele perioden 1996-2006 med et niveau på 1-2%. Holland, Norge og Sverige ligger det meste af perioden på mindst det dobbelte! Så meget for det” høje danske sygefravær”. Vi ligger helt klart lavere end de lande, vi normalt bryder os om at blive sammenlignet med .
http://www.ft.dk/samling/20081/almde.../54/618749.HTM


Artiklerne, som Søndergaard henviser til, kan læses her:

http://politiken.dk/debat/kroniker/article542948.ece

Og naturligvis indledningen i denne tråd.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2008, 19:19   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
SF ønsker, at Hjorten besvarer følgende:

Citat:
Spørgsmål 70

Ministeren bedes kommentere sociolog, dr. med. Tage Søndergaard Kristensens indlæg ”Stop hysteriet om fravær. En kritisk analyse af trepartsaftalen om sygefravær” af 27. oktober 2008, jf. AMU alm. del - bilag 54 særligt med henblik på følgende punkter:



- Sygefraværet i 2004 lå på cirka 10 dage pr. år, mens det i Sverige var 25

dage, Norge 22 dage og 15 dage i Holland og Finland. Også Frankrig, Belgien og Canada lå højere end Danmark.



- Fravær af mindst en uges varighed lå i Danmark og Tyskland i bund med 1-2% i perioden 1996-2006. Holland, Norge og Sverige lå det meste af perioden på mindst det dobbelte.



- Det danske sygefravær har været overraskende stabilt i de sidste 10-20 år. DA’s tal siger knap 10 fraværsdage i 1996 og det samme i 2006.



- Alt i alt er det derfor forkert, når ministeren påstår at sygefraværet er meget højt og stigende.



- Mange går ned med stress eller depression på grund af forhold på arbejdspladsen, som f. eks. kan skyldes konflikter i arbejdet. Dårlig ledelse, mobning, vold, chikane, ustandselige reformer og forandringer samt mistillid i form af stadig kontrol, evaluering, dokumentation osv. Det er at føje spot til skade, at den sygemeldte efter fire uger skal til samtale med netop den leder, der burde have forebygget konflikterne eller selv er årsag til, at personen er syg.

- Syge med hjertekarsygdomme eller kræft vil i heldigste fald have gennemgået en operation, men vil ofte være under genoptræning og efterbehandling samtidig med, at de både fysisk og psykisk er udmattede, når jobcentret inden otte ugers fravær kontakter dem. Er det passende at de skal kontaktes, hvordan vil de blive behandlet og vil kommunen også kun få 35% dagpengerefusion fra staten til denne gruppe, hvis de ikke er i delvist arbejde eller aktivering mindst ti timer om ugen?



- Arbejdsgiveren kan nægte at tage den syge tilbage i delvist arbejde og kan nægte at udarbejde en fastholdelsesplan. Hvorfor skal arbejdsgiveren ikke forpligtes mht. dette?



- Der er tale om et gigantisk forsøg med syge mennesker, som ingen aner om vil fungere eller ej.



- Handlingsplanen mod sygefravær rummer mange detailregler, tidsfrister, blanketter, refusionsregler, kontrolbestemmelser, evalueringer og dokumentationskrav, som øger bureaukratiet voldsomt og som fjerner motivation og arbejdsglæde, både hos de syge og de kommunale jobcenter-medarbejdere. Tage Søndergaard Kristensen finder det meget mystisk, at netop en liberal regering er fadder til planen.



- Handlingsplanen ser bort fra muligheden og perspektiverne i at forbedre arbejdsmiljøet og ser væk fra tillidsrepræsentanternes rolle, sikkerhedsudvalgene, samarbejdssystemet osv.



Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF).

Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected]

og til [email protected]



På udvalgets vegne





Knud Kristensen

formand







http://www.ft.dk/samling/20081/almde.../70/618768.HTM


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2008, 19:33   #10
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Så må man sq håbe CHF svarer på spørgsmålet.

Bliver spændende at følge debatten
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sidste chance: Bydelreporter kurset, for sidste gang. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 12-08-2013 13:46
Sidste nyt !!!! brøkpensionist Politik og Samfund 5 08-10-2010 22:30
Min sidste dag :) Helle Smith Dit og Dat 23 03-08-2010 13:17
"Sidste chance for de sidste" zuza Politik og Samfund 0 10-03-2008 11:48
Sidste nyt.... Brittaf Jeg har fået job. 3 05-03-2008 20:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension