K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-08-2007, 22:46   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lægeattester og -erklæringer

Her er en liste over diverse om lægeattester og -erklæringer, som kommunerne benytter sig af.

Hvis man vil se, hvordan de enkelte attester ser ud, så klik på linket nederst og klik på den ønskede attest.

Citat:
Attester

Kommunerne har i sager vedrørende særskilte sociale ydelser, herunder førtidspension, revalidering, fleksjob og evt. sygedagpenge, brug for oplysninger fra læger vedrørende en klients helbredsmæssige forhold. Læger kan både være praktiserende og speciallæger.

Kommunerne indhenter lægelige oplysninger og vurderinger ved brug af LÆ-blanketter. Blanketterne kan kun anvendes til udveksling af oplysninger mellem læger og kommuner. Blanketterne kan derudover kun anvendes til sagsbehandling, der har udgangspunkt i den kommunale forvaltning.

Tilvejebringelse af lægelige oplysninger sker på kommunens initiativ. En undtagelse fra denne regel er brug af LÆ 165 - Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling, hvor lægen på eget initiativ kan meddele kommunen oplysninger. Det er kommunen, der afgør hvilke oplysninger, der er nødvendige for, at der kan træffes afgørelse i en social sag.

En attest er en blanket udfyldt af lægen. LÆ-blanketterne er i A4-format og har felter til tekst eller afkrydsning, som udfyldes af enten kommunen eller lægen. Den indeholder lægelige oplysninger, og for nogle attesters vedkommende også lægelige vurderinger.

De mest anvendte attester er:

1. Journaloplysninger fra sygehus og speciallæge: Dette er oplysninger, der foreligger i journalerne på et sygehus eller hos en speciallæge.

2. Statusattest: Attesten er et resumé af sygdomsforløb og en vurdering af helbredsforholdene i forhold til kommunens sagsbehandling.

3. Specifik helbredsattest: Den specifikke helbredsattest er et resumé af sygdomsforløb og en aktuel, objektiv undersøgelse af et afgrænset helbredsproblem.

4. Generel helbredsattest: Attesten bruges, når kommunen har behov for en omfattende helbredsundersøgelse, der omfatter både fysiske forhold, psykiske forhold og lægens vurdering af det aktuelle problem.

5. Speciallægeattest: Denne attest anvendes, når der er behov for en speciallægeerklæring i kommunens sagsbehandling. Erklæringen er udformet som en fri attest.

6. Forslag til social-medicinsk sagsbehandling: Attesten bruges, når lægen på eget initiativ ønsker at meddele kommunen helbredsmæssige oplysninger og foreslår et social-medicinsk sagsbehandlingsforløb.

7. Attest vedrørende uarbejdsdygtighed: Denne attest anvendes i sygedagpengesager ved kommunens vurdering af, om betingelserne for udbetaling af sygedagpenge er opfyldt.

Du kan læse mere om attesterne i de vedlagte dokumenter nederst på siden.

Ønskes yderligere information om andre attester henvises til 'Socialt-lægeligt samarbejde' udgivet af Lægeforeningens forlag, tlf. 35 44 83 00.

Vedlæg


01 Journaloplysninger fra sygehus og specialelæge (23552 bytes)
02 Statusattest (22016 bytes)
03 Specifik helbredsattest (23552 bytes)
04 Generel helbredsattest (23040 bytes)
05 Speciallægeerklæring (22528 bytes)
06 Forslag om socialmedicinsk behandling (21504 bytes)
07 Attest vedrørende uarbejdsdygtighed (23040 bytes)

http://www.arbejdsevnemetode.dk/akto...?iEntityId=562
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2007, 11:23   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Tak for oplysningerne Zuza...det er godt at have herinde...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 20:12   #3
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Hvordan kan man få oplysning om præcis hvad der indgår i en psykiatrisk speciallægeerklæring?

Linket virker ikke længere, men er der evt nogen som har været igennem sådan en og kan forklare mig hvad jeg skal svare på og hvilke tests man kommer igennem?

Jeg er virkelig skræmt over at skulle til sådan en test, specielt efter af de på distrikten ikke kunne tage sig af det, så det bliver hos en læge jeg ikke kender/som ikke kender mig og så jeg er så frygteligt nervøs for at jeg glemmer vigtige ting eller siger noget som kan misforståes.

Er der nogen der kan hjælpe?
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 02:46   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sindrella.

Jeg har haft konkret til Dansk psykiaterforening for at få deres vejledning omkr.
Citat:
Speciallægeattest: Denne attest anvendes, når der er behov for en speciallægeerklæring i kommunens sagsbehandling. Erklæringen er udformet som en fri attest
Dette har de sværre ikke kunne hjælpe med, om et er fordi de ikke har nogen vejledning til deres medlemmer el. anden grund, ved jeg ikke.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 09:13   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg har fået lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring.

For mit vedkommende var det en samtale der varede ca. 2 timer.

Det var en gennemgsang af mit liv fra barn af og så var der nogle problemstillinger jobcenteret havde bedt hende om at kigge på som vi rundede.

Jeg havde frygtet det værste, men hun var meget behagelig og professionel og det var lige før det var hyggeligt - ingen overraskelser eller uforståelige test.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 21:33   #6
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Det er faktisk lidt forskelligt, hvad der indgår i en psykiatrisk speciallægeerklæring, det kommer jo lidt an på, hvorfor man beder om den, og hvad man beder om at få belyst.

Det kan være en samtale, eller flere samtale, det kan være forskellige kognitive test osv.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 22:17   #7
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Prøvet

Det har jeg også prøvet, han skrev jo stort set hvad at jeg fortalte ham
Hvordan skulle han kunne andet, han kender jo ikke klienten
Så roder han rundt i livsforløb og spørger om rækkefølge på evt søskende og lign
Jeg syntes tror mener at konklusionen kan blive stort set som man ønsker sig
Man skal selvfølgelig tænke sig om når at man åbner munden man kan jo komme ud for at der bliver skrevet uhensigtsmæssige ting og når det først er skrevet ned står det der jo forever
Så jeg tror at man kan styre sådan en undersøgelse langt hen ad vejen
De fleste af os er jo lige så kvikke som en psykiater
Med alt dette siger jeg ikke at man skal lyve blot bør man tænke sig om inden at man lader munden løbe
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægeattester kubus Alt det andet 5 07-03-2012 08:55
Antal speciellæge erklæringer .. nysgerrighed. S_Phoenix Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-08-2010 19:45
Speciallæge erklæringer køkkenleder Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 15-06-2010 12:59
Bekendtgørelse om lægeattester sane Et godt link! 3 22-04-2010 02:34
læge erklæringer odiedog Alt det andet 11 08-02-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension