K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-05-2010, 08:56   #1
Sonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2009
Indlæg: 84
Styrke: 16
Sonia er ny på vejen
Fibromyalgi og ASK !!!!

Hej alle..

Håber at I kan hjælpe mig herinde... Jeg er blevet meget forvirret.

Jeg har læst 1-2 indlæg herinde vedr fibromyalgi og ASK.
Og de har gjort mig en del forvirret.
Hvorfor får man mindre udbetalt fra ASK når de finder ud af man har Fibro.

Min sag kører pt også inde hos ASK, og afventer på en afgørelse fra Kommune.
Jeg har fået mine diagnoser, dem fik jeg i starten af min trafikulykke, bl.a Whiplash ( piskesmæld), PTSD, HemiCrania ( migræne),slidgigt, hukommelsesbesvær, angst, socialfobi, og så har jeg nerver i klemme, og iskas problemer i ryggen.

I sidste uge var jeg så hos en reumatolog, og hun gav mig desværre 2 nye diagnoser: Fibromyalgi, og tennisalbue.

Mit spørgsmål er så: hvordan er jeg stillet til mht min erstatnings sag, har læst inde i dette forum at folk har fået deres erhvervsevnetab fra 65% til 35%, fordi de har fået fibromyalgi.

Hvorfor dog det? Jeg er rigtig forvirret.
Hvad kan jeg gøre nu ?
Håber at I kan hjælpe...

Knus

Sonia
Sonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 13:21   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Sonia.

Det er heller ikke nemt, at få "fod" på systemet, men jeg vil gerne prøve på at hjælpe med en forklaring så det hele forhåbentligt bliver mindre forvirrende.

Du skal tænke på hvilke af dine sygdomme/diagnoser der direkte kan relateres til dit trafikuheld. F.x er diagnosen slidgigt ikke opstået ved dit trafikuheld, slidgigt får man over f.x hårdt arbejde i flere år, man kører altså ikke galt og vågner op med slidgigt. At du så har fået diagnosen samtidig med andre af dine diagnoser, behøver altså ikke at betyde at din trafikulykke også er skyld i slidgigten.

Din tennisalbue er sikkert heller ikke en direkte skade p.g.a af ulykken, og ligeså med din fibromyalgi, da fibromyalgi udvikles over tid.

Når din sag kommer i ASK, så vil lægerne dèr skelne mellem hvad der kommer direkte fra din ulykke, og hvad du muligvis har fejlet før ulykken. Selv om du ikke direkte har fået diagnosen slidgigt før ulykken, så har du med meget stor sandsynlighed alligevel haft slidgigt i lang tid. Og sådan gør man med hver eneste diagnose - finder ud af om ulykken er årsag.

Specielt ved fibromyalgi og ASK, så er det sådan, at fibromyalgi får man heller ikke p.g.a af selve ulykken - man får ikke fibro fra det ene minut til det andet, men måske ved en langvarig kronisk smertetilstand. Ingen ved endnu, nøjagtig hvad der udløser fibro. Man ved bare at man ikke får det i dèt øjeblik der sker et uheld, og udvikler man fibro bagefter, kan det være uhyre svært at bevise at man ikke har fået fibro af andre ting - i dit tilfælde af smerterne ved din slidgigt.

Man kan ikke forlange at en forsikring skal betale for andet end det der direkte kan henføres til ulykken, men det er klart at de skal betale for skaderne man beviseligt får, et piskesmæld f.x og de psykiske skader ulykken har medført.

Så når din mèngrad skal fastsættes, så bliver den fastsat for de skader du med garanti og uden for al tvivl har fået ved ulykken og i ulykkesøjeblikket - også selv om du skulle fejle noget andet. Dit piskesmæld er nok fra ulykken, og bliver dèt anerkendt så er det uden betydning at du i forvejen har lidt af noget andet der ikke kommer piskesmældet ved og som ikke har noget med din nakke at gøre.

Erhvervsevnetabet - bliver fastlagt ud fra hvad du har fået din fleks/pension på. Skal man gøre sig håb om erhvervsevnetabserstatning, så skal en fleksvisitation eller pension været givet p.g.a af direkte følger fra ulykken. Det vil derfor være uhyre vigtigt at man f.x får fleks/pension p.g.a piskesmældet (som de har anerkendt som følge af ulykken) også og ikke "kun" slidgigten eller fibroen (som ikke er anerkendt som skader p.g.a ulykken). Igen skal forsikringen ikke betale for andet end hvad der sker i ulykken og selve ulykkesøjeblikket.

Håber det kan hjælpe lidt.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 14:45   #3
Sonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2009
Indlæg: 84
Styrke: 16
Sonia er ny på vejen
Hej Ingrid.

Tak for din respons!
Jeg villle lige starte med at sige at jeg er glad for dit besvarelse.
Jeg ved godt at man kun får udbetalt for de diagnoser/sygdomme som er relateret til min trafikulykke. Fair nok.!
Det jeg var forvirret over var hvordan en kan få mindre udbetalt over at få en endnu diagnose.
I mit tilfælde har jeg fået piskesmæld, PTSD, og hemicrania, nerver i klemme, iskas problemer i ryggen....kun og kun pga min trafikulykke.
Mht tennisalbue og slidgigt kan jeg godt være enig om at det kommer med tiden, og jeg nok har haft det før min ulykke. Men desværre er det blevet forværret, efter min trafikulykke.
Mht. Fibromyalgi er det også en diagnose som man bare ikke få med tiden,e ller pga en ulykke.
Helt enig, Ingrid. Men der er diagnoser, som udløser/udvikler denne sygdomme.
Hvilket er i min tilfælde. Jeg har udviklet/udløst den nu, da jeg har kroniske smerter, siden jeg har været ud for min ulykke i 2007. Desværre. Jeg har så fået denne diagnose nu, i 2010.

Og jeg var forvirret over hvordan en diagnose kan være med til at nedsætte ens erhvervsevnetab. Er det fordi man tænker hvad der kom først? Derfor denne tråd.
Men her skal jeg huske at alle sager er forskellige...

Men tusind tak for din besvarelse. Ingrid! Det hjalp en del.

Fortsat god søndag.

Knus

Sonia
Sonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 18:56   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sonia Se meddelelser
Hej Ingrid.

Tak for din respons!
Jeg villle lige starte med at sige at jeg er glad for dit besvarelse.
Jeg ved godt at man kun får udbetalt for de diagnoser/sygdomme som er relateret til min trafikulykke. Fair nok.!
Det jeg var forvirret over var hvordan en kan få mindre udbetalt over at få en endnu diagnose.
I mit tilfælde har jeg fået piskesmæld, PTSD, og hemicrania, nerver i klemme, iskas problemer i ryggen....kun og kun pga min trafikulykke.
Mht tennisalbue og slidgigt kan jeg godt være enig om at det kommer med tiden, og jeg nok har haft det før min ulykke. Men desværre er det blevet forværret, efter min trafikulykke.
Mht. Fibromyalgi er det også en diagnose som man bare ikke få med tiden,e ller pga en ulykke.
Helt enig, Ingrid. Men der er diagnoser, som udløser/udvikler denne sygdomme.
Hvilket er i min tilfælde. Jeg har udviklet/udløst den nu, da jeg har kroniske smerter, siden jeg har været ud for min ulykke i 2007. Desværre. Jeg har så fået denne diagnose nu, i 2010.

Og jeg var forvirret over hvordan en diagnose kan være med til at nedsætte ens erhvervsevnetab. Er det fordi man tænker hvad der kom først? Derfor denne tråd.
Men her skal jeg huske at alle sager er forskellige...

Men tusind tak for din besvarelse. Ingrid! Det hjalp en del.

Fortsat god søndag.

Knus

Sonia
Jeg har selv fået en fibromyalgi p.g.a smerter, og fået stillet diagnosen af en reumatolog som oven i købet har skrevet direkte at mit piskesmæld, p.g.a af de kroniske smerter dèt har medført er årsagen til min fibro. Men da jeg i forvejen og før ulykken blev fleksjobvisiteret p.g.a min ryg, så kan det lige så godt være rygsmerternes skyld at jeg også har udviklet fibro, det handler i dèn situation om hvad kom først - hønen eller ægget. Bevisbyrden er min, og jeg kan "kun" bevise at jeg fik stillet diagnosen efter ulykken, ikke at fibroen er fra ulykken eller fra piskesmældet og dermed er en følgeskade.

Sagerne er som du selv nævner, meget forskellige. Det kan jo være at ASK vurderer anderledes i din sag, og èn skal jo være den første jeg hører om, som får anerkendt fibro. som en følgeskade.

Jeg fik i al fald anerkendt psykiske følgeskader, der er vurderet som kroniske og hvor jeg klart kunne bevise at min psyke havde taget skade ved selve ulykken, og det gav lidt mere i mèngrad end ellers, og det får også betydning i erhvervsevnedelen, da jeg kan bevise at jeg selv med forudbestående skader kunne magte et fleksjob - ulykken og følgerne (selve piskesmældet) gjorde at min arbejdsevne dalede til nul - forsikringen skal betale forskellen mellem fleks og pension i mit tilfælde, hvilket vil sige ca. 33 % af hvad jeg ellers ville have fået.

Ingen kan love dig hvordan det går med og i din sag, men har du en modpart eller en anden forsikring, så er det værd at undersøge på muligheder for hjælp til betaling af advokathjælp.

Ellers er min oplevelse og erfaring med ASK kun godt, jeg syntes de er ret dygtige til at skille det hele ad og har indtil nu, i min sag, truffet de rigtige beslutninger.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 20:59   #5
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg læste et sted at man ved piskesmæld faktisk godt kan udvikle slidgigt,

jeg holder på at når man aldrig tidligere har været syg af noget som ligner fibromyalgi, eller når man beviseligt har passet fuldtidsjob, så må det være bevis nok for at man ikke tidligere har været plaget af en begyndende fibromyalig. og at man så altså har udviklet fibromyalgien pga piskesmæld evt. i årene efter ulykken. men aner ikke om det er korrekt.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fibromyalgi. Migger Alt det andet 2 24-07-2012 22:34
Fibromyalgi??? Nucca Alt det andet 30 27-09-2011 09:16
Ny med Fibromyalgi frupastorinde Alt det andet 9 23-03-2011 11:53
Fibromyalgi og TMJ Ragdoll Den nyttige viden vi alle har 0 02-08-2009 14:16
Fibromyalgi zuza Et godt link! 8 03-06-2008 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension