K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2011, 12:25   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Erfaringer med afprøvning på erhvervs(reva?)centre.

Hejsa,

Jeg skal nok i afprøvning på erhvervscenter Espelunden i Gladsaxe for at få målt min arbejdsevne, som er stærkt nedsat.

Jeg kunne godt tænkte mig at høre fra andre i forbindelse med sådanne afprøvninger. Altså hvordan bliver de arrangeret og afholdt, det kan jo være svært for en selv at sige til og fra som I ved.

Formoder at sådanne steder er ret professionelle, med ved naturligvis ikke hvor megen erfaring mit jobcenter har med det. Stedet er foreslået at pensionsnævnet efter mit nylige afslag på §18.

Er det noget med at man møder op og afprøves i forskellige funktioner, køkken, kontor, lager og deslige ? Hvor lang tid adgangen og hvordan og hvorledes ? Får man så en kontakt person, der hvor man er og skal "bare" selv huske at sige fra ? og smutte hjem når "ballet" er forbi ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:35   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Enteneller.

Som andre har skrevet tidl. herinde, så er første vigtige skridt, at din SB udførligt skriver, hvordan du skal arbejdesprøves. På den måde sikres det best muligt, at du kommer tilbage m. en arbejdsprøvning, som SB/jobcenter mener har været rundt om hele det spektre, der er behov for i din KONKRETE sag. Den skal være så bred, som mulig, selvfølgelig m. hensyntagen til dine skånebehov. Også væsentlig m. timeantal start og mål, ikke mindst.

Det er ikke frugtbart, at SB bare afkrydser i feltet for formular, at du skal have pk.xx på Espelunden, og så skriver du skal arbejdsprøves. Der skal mere kød på for at det bliver en god arbejdsprøvning.

Jeg formoder ikke mere, at sådanne steder er befolket alene m. folk der er proffessionnelle, dels ud fra egen erfaring, og dels hvad jeg læser via hjemmesider og herinde. Derfor vil mit råd være: lad som om ud formoder dette udadtil, og mkr. efter indadtil i forhold til proffesionalisme. Samtidig skal det jo siges, at der kan være forskel fra person til person, men der overorndet bør være en ledelse på disse steder, som sørger for at deres produkt, dvs. afklaring af arbejdsevne bredt har en vis kvalittet, hvilket jeg faktisk frygter for ikke altid sker pga. markedøk. tænkning i konkurrencesamfundet DK.

Du bør som min. have en indledende samtale m. enten jobkonsulent og/el. socialrådgiver på stedet, som er fast tilknyttet dig. Denne bliver du indkaldt til og hvis du har skånebehov for lange samtaler/møder el. lign, bør du nævne dette. Her skal afklares mel. jer hvad de er blevet bedt om at afklare fra Jobcenter og hvad du mener at kunne interesse dig at lave og samtidig holde fast i dine skånebehov. Munde u i en plan for hele forløbet, som selvfølgelig kan justeres. Aftale om ny mødedato vigtigt, samt ikke mindst hvordan du kan kontankte dem, hvis du har brug for dette bla. m. at gå hvem hvis du har det for dårligt/ikke kan mere.

Du bør også få noget skriftligt materiale om stedet for faktuelle ting står og retningslinier for dig ved sygemelding ect.

Derpå kan du måske komme i et indledende forløb ca. 1 uge, hvorfor senere jobfunktionsafprøvning bør være afklaret senest i midten af denne uge.

Det centrale for denne planlægning er derfor hvad SB/jobcenter sender af konkret på din arbejdsprøvning og ikke mindst at den bliver så bred som muligt.

Jeg kender ikke Espelunden, men hvis man kører forks. værksteder der, vil der være en værkstedsanvarlig, men du kan have tilknyttet en anden person på disse værksteder. Få igen noget på skrift.

Hvis du har fysiske skånehensyn, f.eks. tunge løft, kan det ikke nytte noget du kommer på f.eks. køkkenet, hvis dette indebære fysiske tunge løft, da du så ikke får tilgodeset dine skånehensyn. Hop ikke i fælden m. at du skal afprøves om du nu også har disse skånehensyn, de står jo i dine lægefalgie papirer.

Få dem til at fortæl, hvad man laver på de forks. værksted og se dem v. en rundvisning inden du beslutter for hvad du synes kan kobineres m. interesse/tidl. faglige viden og dine skånebhov.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:53   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Gunvor,

Tak for din uddybende forklaring. Jeg vedhæfter lige Espelunden så du kan surfe hvis du har lyst http://www.gladsaxe.dk/Default.aspx?id=29711

Jeg har umiddelbart ikke nogle fysiske skånebehov og skulle jeg klassificere de psykiske var det sikkert noget med arbejde max 2 x 15 min. om dagen, 2 dage om ugen i en mdr..

Jeg hader at skulle i gang med afprøvning igen og sætte ord på hvad jeg kan og ikke kan, hvor mine grænser er og hvad jeg/de kan gøre for at de bliver "bredere".

Ved afprøvningen på en arbejdsplads for 2 år siden, fik jeg ingen assistance fra jobkonsulent eller noget, der var jeg overladt til mig selv og normale forhold. Håber godt nok at de kan sætte det anderledes op ellers kommer der en hurtig sygemelding fra min psykiater.

Formoder dog at det er en prof. sted og så må jeg om ikke andet være yderst opmærksom på hvad jeg kan og ikke kan. Jeg ved dog ikke om jeg kan arbejde i et køkken og så alligevel, for her er meget støj, sikkert det samme i et værksted.

Puha, nu må vi se hvornår jeg overhovedet kan komme i afprøvning, må holde på at jeg er uden indtægt og bør kunne afklares hurtigt i forhold til mit afslag ved PN.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 14:21   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alt skal skrives ned inden du starter
1 timetal
2 skånebehov, hvis du allerede ved du har nogen.
3 husk at skrive dagbog

det er stort set det, da jeg formoder du allerede har en RP med de 12 elementer i følge arbejdsevne metoden
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 15:07   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Enteneller

Du skriver:
Citat:
nu må vi se hvornår jeg overhovedet kan komme i afprøvning
Ved ikke hvordan det er med Espelunden og ikke mindst din SB hurtighed, men procedure er normalt at der bestilles via blanket, hvorfor vi taler et par dage til Espelunden at reagere og indbyde dig. Men SB bør du holde fast i pga. din øk. situation er det er i går denne skal lave arbejdet m. henvisning, som skal omkr. teamleder for godkendelse.

Pt. bør du derfor rykke din SB i løbet af en uge for handling på denne afgørelse, derpå afhængig af temperament, så rykke igen el. ringe til teamleder og sprøge hvor langt godkendelse/henvisning til Espelunden er i system, da du er uden øk. forsørgelse og vil i gang i får.

Og ang. det se psykiske aspekter for valg af værksted, så få den rundvisning, mrk. efter hvordan du reagere umiddelbart, gå hjem og tænk over det og meld tilbage afhængig de din egne erfaring for hvad ud kan kapere netop af støj ect.

mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 16:11   #6
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Kære enteneller.
Jeg vidste ikke vi var fra samme kommune.Så forvent dig ikke noget godt.
Jeg kender ikke Espelunden.
HUSK DAGBOG.
Og så rigtig held og lykke med det.
Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:04   #7
Sannepil
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2011
Alder: 45
Indlæg: 160
Styrke: 14
Sannepil er ny på vejen
Hej Enteneller.

Jeg har været på Reva/Bomi center i Roskilde og der snakkede jeg med en psykolog som bedømte om jeg kunne klare at komme i paktik hos en virksomhed.
Jeg kom ud i en virksomhed ejet af et ægtepar som var meget søde og hele vejen var min kontakt fra Reva/Bomi centret med og vi havde tit møde hvor hun kom ud i virksomheden og hørte hvordan det gik og holdt øje med at alle mine skånehensyn blev overholdt.
Hver gang skulle jeg aflevere mine sedler for hvornår jeg var gået om jeg var gået tidligere og om hvor effektiv jeg havde været i mine 2 timer eller mindre jeg havde været der.

Det var meningen at jeg skulle trappe op, men det kunne både ægteparet og min kontakt godt se ikke var muligt.

Til sidst blev der skrevet en afsluttende rapport til Solrød Kommune om at jeg ikke ville kunne klare et arbejde til trods for skånehensyn og at jeg ingen arbejdsevnerest havde tilbage.

En god oplevelse når det sidestilles med alt det man bliver mast igennem, når man er syg i Solrød Kommune.

Jeg blev senere indstillet til fp på § 18, men fik afslag af de mærkligste grunde, så det ligger nu i BAN, så nu må vi se hvad de siger.

Må gerne gå lidt hurtigt for det er sku svært at klare sig 5 mennesker på en løn, for jeg er desværre røget ind under gensidig forsørgerpligt, da vi gift.

Hilsen

Sannepil
Sannepil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:34   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Du har fået mange gode råd her i tråden og mange af de almene råd vedr. arb.prøvning har du vist læst til hudløshed herinde.

Så jeg vil bare nævne en af mine kæpheste; når du er på Espelunden, så bed om at få de ting at se, som din sb har sendt til dem, sådan at evt. fejl kan opsnappes i farten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:06   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej med jer,

Tak for jeres indlæg.

Mtv; tænkte ikke lige over den med ressourceprofilen, men den er nok rigtig godt, at få sat både mig og min nye sagsbehandler ind i.

Gunvor; Jeg er glad for allerede at skulle til samtale i uge 32, så må de kunne sætte noget i gang h.m. og jeg vil igen slå på at jeg er uden indtægt. Trækker de det i langdrag, checker jeg selv med Espelunden og derefter får borgmesteren måske at høre fra mig igen. Jeg kan bare mærke nu, at jeg ikke gider mere, der må findes en afklaring og den skal ikke syltes.

Det værste med mig er at jeg ikke er så tålmodig og nogle gange siger jeg ja til det jeg ikke skulle og må bakke ud igen, men det må jeg jo så bare tage derfra. Som min psykolog siger "grib dig selv" og det arbejder jeg med dagligt.

Isabel: Mener du Glostrup eller Gladsaxe? Jeg bor i førstnævnte, men er oprindeligt fra Lolland. Jeg elsker dog at bo hvor jeg gør, nu må jeg bare kæmpe for retfærdigheden for en del skatte kroner har de da efterhånden tjent på mig.

Sannepil; Er ked af at høre om dit afslag, har du klaget over det til Pensionnævnet ? Det gjorde jeg også så det er i sagen, de havde så tænkt sig at svare på klagen i sept., men de havde jo som jeg også en klagefrist på 4 uger så det fik jeg lige rystet op i. Det kan næppe betale sig at vente på BAN medmindre du føler dig sikker på medhold. Hvilket argument har PN brugt i forhold til din sag og afslag ?

Vovse; Jeg vil sørge for at bede om en kopi af indstillingen fra min sbér og/eller aktindsigt. Tillige vil jeg se om jeg ikke kan blive ved med at skrive herinde for det er jo her, evt. "hovsaer" bliver fanget.

Er godt nok spændt på hvor hurtigt arrangementet bliver iværksat. Tak for jeres indlæg igen igen.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 21:13   #10
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
EE.. jeg havde en tæt mailkontakt med min jobkonsulent fra kommunen .. sendte hende også min dagbog hver fredag.. og de dage hvor jeg blev nødt til at melde mig syg, så ringede jeg til arb.prøv. steder og mailede til min jobkonsulent..

Den tætte kontakt var guld værd.. hun vidste hele tiden 100% hvordan jeg havde det.. og til sidst greb både hun og min sagsbehandler ind og stoppede min arbejdsprøvning..

Jeg vil ønske for dig at du kan få den samme kontakt... ♥
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdskade - tab af erhvervs. + afspadsering Bodrum Alt det andet 7 16-12-2013 15:16
erhvervs evnetab og kontanthjælp louisesparadis Alt det andet 1 30-09-2013 10:14
Vil det ændre på mit erhvervs evne tab? lunaQinde Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 02-09-2011 08:01
Øget brugerbetaling på VUC-centre Agnes XXX Politik og Samfund 4 17-11-2010 22:26
Erfaringer med reva-center Roskilde Bomi? Ida Alt det andet 0 11-03-2008 16:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension