K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2013, 19:58   #1
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Medicin og sult og ligeglade læger

Pga kronisk periodisk depression, angst og OCD og personlighedsforstyrrelse har jeg prøvet samligt medicin.

Jeg har taget grotesk meget på, i løbet af de første 2-3 måneder på medicin, tog jeg 25 kg på, siden gik det bare stødt på af, nu er jeg på den forkerte side af 120 kg. Min krop gør ondt. Jeg fatter ikke det er mig.

Udover medicinen har jeg haft mega tandlæge regninger, har fået lavet så mange rodbehandlinger, huller og fået rykket tænder ud og jeg er kun i midten af tyverne og har helt almindeligt tandhygiejne, før jeg fik medicin havde jeg sunde og stærke tænder.

Jeg fik alvorligt tilfælde af D vitamin mangel og skal i lang lang tid tage 2 d vitamin om dagen, faktisk så længe jeg tager medicin.


Da jeg startede på medicin for ca 9 år siden tog jeg på uden jeg følte sult, kiloerne kom på ingen tid. Det er først efter jeg for 2 år siden startede på lamotrigin det gik helt galt, der øgede jeg min vægt med yderligere 25 kg pga SULT. Som i sult. Det hjælper hverken at drikke 5 liter vand om dagen, æde 2 kilo gulerødder eller stå på hovedet. Jeg er SÅ sulten. Det er sådan en sult, hvor mine ben svækkes, min mave gør knuder, jeg følter jeg skal kaste op, jeg ryster over det hele og kan næsten ikke gå. Det er en sult der melder sig ca hver til hver anden time og får sulten ikke mad inden for relativ kort tid, MAKS et kvarter, så kravler jeg rundt, mine ben kan slet ikke holde mig, jeg ryster og ryster. At drikke et glas vand og æde en gulerod hjælper sku ikke en skid.
Min krop opføre sig som om jeg vitterlig ikke havde fået mad i 2 døgn. Jeg har aldrig oplevet noget lignede, det er helt ligegyldig om jeg spiser sundt eller usundt, proteiner eller kulhydrater osv. Har snart forsøgt alt og har snart opgivet igen.


Ingen tager det alvorligt, lægen mener blot, sammen med andre fagfolk at jeg skal ignorer sulten eller tage et æble. De fatter det jo ikke.

Jeg er selv trappet ud af lamotrigin flere gange, men så snart jeg gør det går der ikke lang tid, før min OCD kommer tilbage på fuld styrke og før mine tanker og impulser af min personlighedsforstyrrelse vender stærkt tilbage, der gør det uudholdeligt at leve.

Det eneste jeg har oplevet som holder min OCD meget nede og min personlighedforstyrrelse er nemlig netop lamotrigin. Antidepressiv alene, holder kun min angst på afstand. Har hellere endnu ikke oplevet noget medicin der kan tage min depression.



Jeg har prøvet zoloft, saroten, seuqel, cipramil, clomipramin, funtex, cymbalta, venalfaxin, aramis og får pt cipralex og lamotrigin.

Cipralex er i øvrigt så dyrt, trods tilskud at det gniber meget med at få pengene til at slå til.

Venalfaxin og cymbalta gjorde mig så ekstrem syg at jeg aldrig glemmer det.


Jeg får 300 mg lamotrigin og har prøvet at nedsætte dosis, samt dele dosis over 2 gange på en dag, uden effekt på sulten. Får 20 mg cipralex.


Nu står jeg igen på venteliste til en psykiater, som allerede i telefonen var meget afvisende. Jeg har mistet alt tiltro og tillid til lægerne.



Når jeg er på medicin er jeg deprimeret ca 4 dage ud af 7, uden medicin, jamen der kan jeg slet ikke holde livet ud. Nu er det bare der hvor jeg pga min vægt, snart hellere ikke kan udholde livet.

Jeg er virkelig virkelig ulykkelig over det.

Jeg tør dårligt prøve noget andet medicin af skræk for at tage yderligere på.


Er det meningen at man bare skal acceptere at livet er sådan her, overvægt og bivirkningen og et meget svært liv, eller ingen medicin og et uudholdeligt liv ? Min læge siger at jeg bare skal acceptere at mit liv er sådan pga min sygdom, da alt er prøvet med både psykolog, indlæggelser, ophold på institution i 6 år, psykiater, forløb på klinikker for angst og OCD, kunst terapi, rideterapi osv.
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2013, 20:51   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg har selv oplevet vægtøgning på et andet præparat... på lamotrigen har jeg aldrig haft det problem.
Desværre er der jo ikke så meget at gøre ud over at man selv er opmærksom på det, og eventuelt få hjælp til at lave en plan om hvad man selv kan gøre i situationen.

For mig hjælper det at have nogen at forpligtiget mig overfor.

Jeg går ud fra at din læge holder øje med blodsukker, stofskifte mm
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2013, 22:19   #3
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
En af mine venner havde det samme med sult og vægt øgning ligemeget hvad han gjorde, kan ikke engang huske alle de gange han kom og sagde nu skulle der ny medicin igen pga bivirkninger, eller det ikke virkede osv osv og han kom også over den vægt der...

Til sidst fandt han så noget som ikke gav ham vægt øgning...
Jeg må ærligt huske min elendige hukommelse husker ikke navnet, men kan da genkende stort set alle de ting du har nævnt som noget han også har prøvet..

Han har dog ikke tabt sig voldsomt, men det stoppede at han konstant tog på...

Hold ud der findes også en løsning for dig... Håber virkelig du kan finde en som vil hjælpe dig.........
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 22:36   #4
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
tak for svar

Min læge holder overhovedet ikke øje med noget som helst. Det var helt tilfældig at det med min dvitamin mangel blev opdaget, ingen havde sagt til mig at det var en bivirkning ved lamotrigin. Har været ved min læge mange gange med problemet med sult, men får at vide hver gang at jeg bare skal æde nogen gulerødder eller spise mere fiberrigt. Det bliver slet ikke taget seriøst.


Jeg kan ikke klare min vægt længere, er selv halvvejs trappet ud af lamtrigin igen, kan ikke se noget alternativ. Det er forfærdelig. Rent økonomisk er cipralex også for dyrt, så næste gang jeg skal have dem, har jeg ikke råd.

Ham psykiateren jeg snakkede med, sagde at jeg havde prøvet så meget medicin at han ikke kunne finde på mere, så jeg skulle bare forsætte med overstående. Det samme sagde lægen. Kort og godt, det er som om det er min egen skyld.


Hvis nogen har god erfaring med noget medicin, så skriv endelig.
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 00:09   #5
zofia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 13
Styrke: 15
zofia er ny på vejen
smid ud alt det medicin...begyndt at meditere eller går til yoga...husk, som patient er du super biznes for din læge....
min erfaring: blev dopet med medicin, har taget på, blev ulykkelig og tæt på selvmord
i mellemtid:smid al medicin i skrælle-spand,holdt mig væk fra lægerne,blev vegetar (næsten vegan)
i dag: elsker mit liv,kat og min have
zofia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 00:44   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig Zofia, hvis medicinen gør livet mere surt end rart, så er det bare om at komme ud af det, og tage det derfra....

Men man skal aldrig stoppe med medicinen på egen hånd. Bliv trappet ned, og ud!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 10:46   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Absolut god ide at læse indlægssedlen til præparatet eller læs den på nettet. Så er man selv obs på konstaterede bivirkninger. Ikke at man nødvendigvis selv får dem.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 11:16   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zofia Se meddelelser
smid ud alt det medicin...begyndt at meditere eller går til yoga...husk, som patient er du super biznes for din læge....
min erfaring: blev dopet med medicin, har taget på, blev ulykkelig og tæt på selvmord
i mellemtid:smid al medicin i skrælle-spand,holdt mig væk fra lægerne,blev vegetar (næsten vegan)
i dag: elsker mit liv,kat og min have
Jeg bliver nødt til at sige til dig, at dit råd kan få fatale konsekvenser for mange mennesker med en psykisk lidelse.

Selvmord er en stor risiko hvis man selv begynder at roed med sin medicin.

Det er godt at du havde held med det, men som udgangspunkt skal man ikke gøre noget som handler om medicin selv.

Man skal som minimum fortælle sin læge/psykiater hvad man gør, så denne står standby de gange hvor det går galt.

Og til trådstarter...
ang. priserne på medicin.
Har du talt med med lægen om at komme på Cipramil i stedt for Cipralex ?
Det er en hel del billigere og virknings- bivirkningsprofil ER den samme, selvom fabrikanten prøver at bilde folk ind at det dyreste selvfølgelig ER det bedste.

Men tal med en læge om det.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 13:58   #9
Allina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Allina er ny på vejen
Hej Tigul

Hvor jeg bare kender det du skriver om! Det synes umuligt for nogen læger at fatte hvordan det er at føle glubende sult 24/7.
Jeg har selv taget utroligt meget på af de fleste præparater jeg har prøvet (antidepressiver og antipsykotiske midler) pga. kæmpe SULT.

Det er en meget alvorlig bivirkning ved psykofarmaka at skulle slås med vægtproblemer, og alle de følgesygdomme, der kan komme oveni - diabetes 2, hjertekarsygdomme osv....

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette, for vi er jo alle forskellige, men jeg er begyndt på Abilify (antipsykotisk) for en måned siden, og det har dæmpet min appetit, så jeg faktisk føler mindre appetit end når jeg ikke tager medicin!
Allina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 22:30   #10
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
svar

At lade være at tage medicin er ganske enkelt ikke muligt, da jeg ikke tog medicin, havde jeg angst, op til 20 angstanfald om dagen, kunne ikke handle, stå i kø, have gæster, tage en bus osv. Jeg skar mig dagligt, måtte sys mindst en gang om ugen. Hørte stemmer, var psykotisk og ekstrem plaget af OCD. TRODS, ufattelig meget terapi.

Jeg går lange ture med hunden hver dag, træner 2 gange om ugen i et fitness center.

Medicinen har gjort livet til at holde ud, men stadig er det uudholdeligt at have taget så voldsomt på. Men ingen terapi har kunnet fjerne min angst, det har kun været medicinen, det samme med min ocd. Har gået i lange forløb på Psyk og på OCD klinik og kognetiv terapi, rideterapi osv osv.

Jeg har ikke et ønske om at stoppe medicin, har bare et kæmpe ønske om at få noget medicin, der ikke ødelægger mine krop
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Danske banker tjener på sult! buster Politik og Samfund 7 28-09-2011 18:50
Rige: ligeglade med fattige buster Politik og Samfund 11 06-04-2011 07:46
Befolkningen er ligeglade med de syge Hejdien Dit og Dat 61 11-12-2008 14:55
Er de da ligeglade på Christiansborg lena Det er da strengt ! 8 08-07-2008 13:11
Sult tvinger folk i arbejde til lavere løn zuza Politik og Samfund 1 11-04-2008 09:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension