K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2013, 13:57   #21
jesper1979
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Lokation: Horsens kommune
Alder: 44
Indlæg: 14
Styrke: 12
jesper1979 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tm1978 Se meddelelser
Jeg bliver faktisk lidt harm over at psykologen sagde til mig "sådan en lille pille kan da ikke give overvægt, der er jo ingen fedt i". Nej det kan godt være, men hvordan kan det så være at den lille pille kan give blodpropper, kvalme, opkast osv.
Jeg har også lige læst en artikel om at det ikke er videnskabeligt bevist, men mange der tager antidepressiv medicin også har dårlige tænder. Hvad siger I til det?
Din psykolog har forhåbentligt ikke udtalt sig om din medicinering, da de ikke ved noget om det! Det er psykiateren der ved noget om dette. Så ja, hvis psykologen har udtalt sig, så burde han/hun skamme sig.

Jeg har selv haft meget dårlige tænder, efter den lange depressive tilstand jeg var i, men hvorvidt det skyldes medicin eller depressionen, ved jeg ikke. Tandlægen sagde direkte til mig, uden at vide noget om mig, at han godt kunne se på mine tænder at jeg havde været gennem en depression.

Jeg har tidl. taget Citalopram, mod angst, havde ikke andre bivirkninger end tør mund og en øget appetit. Holdt op imod, hvor dårligt jeg havde det, så var en vægtforøgelse nok en ok pris at betale på daværende tidspunkt.
Har nu fået diagnosen bipolar type 2, og har været på Lamotrigin siden maj 2012. Min nye psykiater har fået taget blodprøve for at se om min dosis er korrekt og hvorvidt der er andre muligheder.
jesper1979 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 14:32   #22
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Én af de bivirkninger, man kan opleve på antidepressiv medicin, er mundtørhed. Og mundtørhed kan føre til huller i tænderne, tandkødsbetændelse m.m.

Jeg oplever en anelse mundtørhed, men får ros hver gang jeg er hos tandlægen. Så man kan opleve det i meget forskellig grad og det behøver ikke være ødelæggende.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 15:39   #23
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Det kostede mig 10.000 kr i tandlægeregninger, at være på psykopharma i et års tid, havde 12 huller, da de fik mig undersøgt. . Det er så heldigvis 2½ år siden. Og jeg har ikke siden haft så mange huller.
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 20:50   #24
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Hold da op.
Jeg har nemlig læst en artikel om det med tandproblemer, men at det ikke er videnskabeligt bevist.
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 21:25   #25
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tm1978 Se meddelelser
Hold da op.
Jeg har nemlig læst en artikel om det med tandproblemer, men at det ikke er videnskabeligt bevist.
Jeg har godt nok skrevet det allerede, men jeg fik virkelig også fart på nogle tandskader. Men det var pga. tørhed i munden, som bivirkning. Ens spyt er med til at holde tænderne ved lige. Når det forsvinder, så bliver der frit slag for bakterier osv. i dagligdagen. Og så går det stærkt.

Men som sagt, er eller bliver det et problem. Kan man også få noget for tørheden på apoteket. Det skulle jeg bare have vidst fra starten, og syntes det burde have været oplyst af min læge.

Jeg fik det så at vide af en apoteker efter lang tid. Men der var mit forløb næsten slut, og så var skaden jo desværre sket.

Så selv om videnskab ikke har bevist det, så skal tandlægen nok bekræfte hvor skadeligt tørhed i munden er. Og det var 110% det antidepressive medicins bivirking.

Sidst redigeret af Thomas1981; 20-02-2013 kl. 21:28.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 21:37   #26
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Nogen gange er der bivirkninger ved medicin og hvis din sygdom er alvorlig, så må man jo veje lidt op om man kan leve med nogen bivirkninger/omkostninger. Kost og mundtørhed er jo noget der kan reguleres/kontrolleres/medicineres.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 23:17   #27
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Ja, Abraxus, du har helt ret. Det var også derfor jeg lavede en tråd. For at blive lidt klogere på det hele...
Jeg tror jeg kæmper videre lidt endnu, inden de skal have lov at "tvangsmedicinere" mig.
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 23:53   #28
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Kost og mundtørhed er jo noget der kan reguleres/kontrolleres/medicineres.
Som jeg også skrev med mundtørheden

Kost er så uendeligt meget lettere sagt end gjort, at kontrollere. Hvis det er, eller bliver et problem. Det kræver fantastisk meget viljestyrke at ændre, for putte noget i munden, er vi alle nødt til. Men ja, i teorien så kan det.

Men som du siger, bivirkninger og positiv effekt må vejes op mod hinanden. Man kan desværre ikke vide hvad man får, før man prøver det.

Det kan jo også være man er en af de heldige, der går fri, eller næsten fri af bivikninger
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 00:00   #29
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Jeg fik Noritren for nervesmerter og den havde så den bonus at den virker rigtig godt som anti-depressiv oveni købet.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 00:24   #30
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Jeg fik Noritren for nervesmerter og den havde så den bonus at den virker rigtig godt som anti-depressiv oveni købet.
Det var en god bonus

Jeg får lamotrigin mod mit Bipolare. Og det har positiv effekt, på en lang række ting jeg har døjet med, blandt andet vægten. Men det er netop fordi trangen til det usunde, kostmæssigt, slik, sodevand, chips osv. blev meget mindre.
Og så har jeg egentlig bare fortsat ud af den vej, med bevidst at vælge sundere ting, fordi jeg ikke havde trangen.

Idag glemmer jeg ofte at der overhovedet er noget der hedder takeaway. Og hold fast hvor har jeg brugt det alt for meget førhen.
Det gav simpelthen et fiks når jeg spiste det usunde. Og bagefter så havde jeg det så meget værre psykisk. Over at have proppet det ind.

Jeg gætter på det er fordi trøstespisebehovet forsvandt mere eller mindre. Efter der kom ro i psyken.

Den eneste rigtige bivirkning, er at det kan drille lidt med stavningen nu. Eller at jeg skriver et andet ord, end jeg havde tænkt.
Men det kan jeg fint leve med, i forhold til at det positive medicinen giver.

Det kunne være meget værre. Klodsethed kan man risikere. Jeg kan godt mærke motoriken er en lille smule ændret. Men overhovedet ikke i generende grad. Det er vel egentlig en bivirkning, men meget beskeden.

En kammerat der fik det for epilepsi, var meget mere uheldig. Han faldt nogen gange i sit hjem pga. det. Og ikke kun under anfald.

Sidst redigeret af Thomas1981; 21-02-2013 kl. 00:28.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bivirkninger ved medicin Julcha Dit og Dat 22 21-04-2018 14:37
Seroquel og bivirkninger MTVRV1 Dit og Dat 56 13-08-2014 21:10
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
Stofskiftemedicin Eltroxin ændret fuld af bivirkninger. Ametyst Alt det andet 45 28-03-2010 09:53
Nyt Om Bivirkninger! buster Alt det andet 2 22-03-2010 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension