K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-08-2013, 11:17   #1
Mermaidmum
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
Mermaidmum er ny på vejen
Hvad skal jeg gå efter?

Hej,

Jeg har lige været igennem et afklaringsforløb hvor man fandt at jeg har en erhvervsevne på maksimalt 2 timer om ugen. Men jeg er faktisk i tvivl om jeg skal søge fleks eller ressourceforløb? Jeg har et hav af psykiatriske diagnoser og det er reelt meget få ting jeg kan så det der med at finde et fleksjob kan også blive sværere end det lyder til at være sådan generelt set.

En anden ting; jeg er stadig på sygedagpenge men de udløber her i efteråret. Min sagsbehandler på jobcentret mente godt hun kunne få lov at køre min sag færdig men på den anden side fornemmede jeg tydeligt hun var meget undvigende ifht hvilke muligheder der er for at få mine sygedagpenge forlænget til der er afklaring på ansøgning om ressource/fleks. Derfor vil vi gerne have en bisidder med der er uddannet sagsbehandler som kender til de nye regler. Men hvor søren finder jeg sådan en? Jeg kan forstå at Sind og Psykiatrifonden måske har noget men er der andre muligheder?

Mvh
Mermaidmum
Mermaidmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2013, 13:10   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ressourceforløbet er tiltænkt de personer, hvor førtidspension udgør en alvorlig risiko. Normalt skal man udredes med henblik på fleks, INDEN et ressourceforløb kan komme på tale, da alle knapperne i lov om Aktiv beskæftigelses indsats skal være afprøvet......
Så jeg har stærkt på fornemmelsen, at der vil blive valgt fleks for dig.
Endvidere har Magrethe ''Pestager'' udtalt, at nu skal ressourceforløb heller ikke gå hen og blive sådan en bekvem forlængelse af sygedagpengene, fordi de ellers bliver stoppet.
Så man kan også forestille sig, at folk skal ned og bide i græsset på kontanthjælp, inden de kommer så langt som til et ressourceforløb - dog er der i lovgivningen plads til, at folk på sygedagpenge som er oplagt førtidspensionsmateriale, også kan komme på forløbet.....

Men det er jo umuligt at kigge ind i krystalkuglen og sige, hvordan din sag vil forløbe. For jeg kender den jo ikke. Jeg kan kun lige remse formålet op for ressourceforløbet. Og så hellers håbe på, du har en sagsbehandler der er rummelig.

Jo, jeg ville også forsøge mig hos fx Sind mht en bisidder og/eller partsrepræsentant. Om ikke andet, så kan de måske henvise til hvor man finder en....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2013, 13:47   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej M,

Det er også en rigtig god idé kort, at sætte sig overordnede ind i reglerne for forlængelse af sygedagpenge for de er slet ikke så uoverskuelige som nogle tror.

Dog er det også en super idé med en bisidder, for man kan hurtigt blive fanget "på det forkerte ben".

Din sagsbehandler tøver med at svarer på forlængelses muligheder da reglerne for disse er meget snævre på sygedagpenge. For det første skal man ved varighedsbegrænsningens udløb på de generelle 52 uger være stationær i sine lidelser, dvs. at disse hverken må gå til det værre eller bedre. Derudover skal man passe direkte ned i en af de flg. 7 pkt. for forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 1 - 7.:

"Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Kilde: Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge"


Hvis du f.eks ikke er blevet arbejdsprøvet endnu og har muligheden for dette trods dit helbred, så er det oplagt iht. forlængelses pkt. nr. 2.
Måske hører du ikke mere om forlængelses punkterne før du står til evt. stop. Du skal partshøres herom senest 14 dage før stop, men det er jo ikke sikkert det bliver obligatorisk.

Det er netop en rigtig god idé, at få afklaret forlængelsesmulighederne inden stop og gerne så hurtigt som muligt inden stop af sdp. At finde en bisidder først kan dog sagtens være at foretrække.

På forsiden af K10 kan du også læse mere om "sygedagpengestop" på link af samme navn.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 03-08-2013 kl. 13:57.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad gør et mennske lykkeligt? Politikerne skal diskutere emnet efter sommerferien L.S. Politik og Samfund 14 31-07-2012 11:43
Hvad skal der ske efter arbejdsprøvning? hej Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 26-02-2012 21:57
Hvad skal der ske efter endt arbejdsprøvning??? mijanse82 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-02-2012 21:12
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Efter sygedagpenge stop, hvad skal jobcentret så? Heart2breake Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 24-01-2011 09:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension