K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2009, 21:16   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mit bud på det er, at man normalt har 12 månedlige udbetalinger, hvor det årlige fradrag så er delt med 12.

I tilfælde med forud- og bagudbetalte ydelser, kan man så få 13 udbetalinger på eet år, og så har man jo "brugt" fradraget 13 gange.

Det må være årsagen til, at det bliver b-skat.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 21:21   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
IIIIIH Zuza, som du dog kan!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 21:50   #13
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Mit bud på det er, at man normalt har 12 månedlige udbetalinger, hvor det årlige fradrag så er delt med 12.

I tilfælde med forud- og bagudbetalte ydelser, kan man så få 13 udbetalinger på eet år, og så har man jo "brugt" fradraget 13 gange.

Det må være årsagen til, at det bliver b-skat.

Hvorfor er der så nogle der FÅR det "hul" udfyldt med en normal a-skat pligtig FP indkomst? ... og HVIS de får den som B indkomst, hvorfor får man så ikke hele beløbet indsat, og så girokort til egen indbetaling, som B skat normalt bliver behandlet?

Under alle omstændighheder burde man jo bare kunne få sit fradrag omregnet, hvilket i forvejen er en god idé, da man har et fradrag der normalt er beregnet ud fra en kontanthjælp... så ændrer man det ikke, får man skattesmæk året efter.

At få en udbetaling, hvor der er trukket 44% uden indberegning af fradrag er da temmelig seriøst, og da B skat normalt trækkes af EKSTRA INDKOMST, og man trækker A skat af sin PRIMÆRE indkomst giver det ikke mening at man har en måned, hvor ens eneste indtægt bliver betrukket som var det sekundær indtægt... og er det overhovedet lovligt, når loven siger at FP er A-skat indtægt?

I øvrigt kan jeg ikke se hvordan det skal blive til 13 gange fradrag Zuza, for man får jo ikke udbetalt både tanthjælp og FP i samme måned... det er stadig kun 12 gange på et år.

Nå... men jeg får at se i morgen hvad JEG får... er der trukket A-Skat, så gider jeg ik bore mere i det, men trækker de B-Skat så bliver det undersøgt til bunds.

Sidst redigeret af Razmo; 29-04-2009 kl. 21:56.
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 22:00   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Godt der findes ildsjæle som dig, Razmo!

Håber for dit blodtryks skyld (og fredens) at du får A skat



Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 22:43   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mit bud på forskellen er tillid.

B-skat = kommunen har tillid til, at borgeren selv indberetter til skat og selv kan administrere økonomien.

A-skat = ovenstående - med modsat fortegn... kombineret med tanken om, at pengene har det bedste i statens lommer, da b-skatten først kommer i statens kasse året efter.

Men bruger de a-skat, burde de undlade fradraget og bruge trækprocenten.

Hov.... glemte lige noget...

Måske er deres IT-systemer indrettet forskelligt.

Jo, razmo...

Kontanthjælp, skriver du, som er forudbetalt, får du den 1. januar, 1. februar, 1. marts, 1.april, 1. maj.
Pension får du bagudbetalt, den 31. maj, 30. juni, juli, august, september, oktober, november, december.
= 13 udbetalinger

Dette er ud fra det, jeg har læst om dine indlæg.

Andre har fået kontanthjælp, som så modregnes - i dit tilfælde - den 31. maj, hvis de har været bagudbetalt.

Det handler primært om, at man har penge til husleje, mad osv. og ikke står uden penge.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 29-04-2009 kl. 22:55. Årsag: svar til razmo
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 23:06   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Mit bud på forskellen er tillid.

B-skat = kommunen har tillid til, at borgeren selv indberetter til skat og selv kan administrere økonomien.

A-skat = ovenstående - med modsat fortegn... kombineret med tanken om, at pengene har det bedste i statens lommer, da b-skatten først kommer i statens kasse året efter.

Men bruger de a-skat, burde de undlade fradraget og bruge trækprocenten.

Hov.... glemte lige noget...

Måske er deres IT-systemer indrettet forskelligt.

Jo, razmo...

Kontanthjælp, skriver du, som er forudbetalt, får du den 1. januar, 1. februar, 1. marts, 1.april, 1. maj.
Pension får du bagudbetalt, den 31. maj, 30. juni, juli, august, september, oktober, november, december.
= 13 udbetalinger

Dette er ud fra det, jeg har læst om dine indlæg.

Andre har fået kontanthjælp, som så modregnes - i dit tilfælde - den 31. maj, hvis de har været bagudbetalt.

Det handler primært om, at man har penge til husleje, mad osv. og ikke står uden penge.

Korrekt... men selv om det er det væsentlige, så ER der altså forskel på hvad folk får, det kan vi jo se... og det er ikke fair at nogen spises af med B skat FP, imens andre kan få en lavere A skat trækprocent, og alle fradrag indberegnet...
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 23:11   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Resultatet bliver det samme, når selvangivelsen er på plads.

Nogle har betalt nok, andre får en restskat.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 23:27   #18
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Resultatet bliver det samme, når selvangivelsen er på plads.

Nogle har betalt nok, andre får en restskat.

Ja muligvis, men jeg foretrækker nu at få mit fradrag i maj måned ... der er udbetalt ca. 3k til forskel, og det er meget... så kan det godt være jeg får et smæk til næste år, men det bliver trods alt fordelt på hele året.
  Besvar med citat
Gammel 30-04-2009, 09:52   #19
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så kom udbetalingen, og som jeg havde regnet med var den lavere end hvad jeg selv var kommet frem til... venter stadig på en udbetalingsmeddelelse, så jeg kan se hvordan de er kommet frem til beløbet... jeg plejede at få¨udbetalt 9.114,- og har fået 9.404,- udbetalt, så jeg er spændt på at se deres beregning, for når jeg er gået ca. 3.000,- op fra tanthjælp til FP, så kan det ikke passe at jeg kun får udbetalt ca. 300,- mere...

Men det er jo nok pga. de har trukket B skat af det...

Jeg kan godt se din pointe i 13 udbetalinger nu Zuza... og kan også godt se skattesmæk problemet i det, men jeg forstår bare stadigvæk ikke at man kan gå i en måned, og slet ikke have gavn af sine fradrag, og oven i købet betale b indkomst, når man så ingen a-indkomst har i den måned... det lyder noget omstændigt, og jeg ville gerne vide om man juridisk har lov til at trække b skat af noget der i lovgivningen er beskrevet som a indkomst.

Egentligt ikke fordi jeg ikke kan klare den måned, da den jo heldigvis ikke er mindre end det jeg fik i tanthjælp, men jeg får denne underlige fornemmelse af kassetænkning... og jeg ville bare gerne have en logisk forklaring andet end kassetænkningen.

Der KAN også være andre grunde til at beløbet er blevet så lavt, som at de f.eks. er begyndt at indeholde i udbetalingen pga. min gæld til kommunen, men i så tilfælde skal jeg så have set på, om de overhovedet MÅ trække noget i forhold til rådighedsbeløb.

Sidst redigeret af Razmo; 30-04-2009 kl. 09:54.
  Besvar med citat
Gammel 30-04-2009, 13:37   #20
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
OK... så fik jeg svar fra pensionsafdelingen, og du havde ret Zuza ... det ER pga. 13 udbetalinger, og derfor opfattes den ekstra som B indtægt... Her kan i se hvad der blev skrevet til mig, sådan at andre ved hvad de har med at gøre når det bliver deres tur til at overgå til FP:

Citat:
Den ekstra måneds pension, udbetales med fradrag af 40% i skat og intet fradrag.



Alle har 12 skattefradrag pr. år, men du når op på 13 måneders udbetalinger i 2009 på grund af den ekstra udbetaling denne gang, derfor skal der trækkes fuld skat af udbetalingen denne gang.



Ekstra pension 15.704,00

-40% skat 6.281,00



Udbetaling 1/5 9.423,00





Fremover vil din pensions udbetaling udgøre 15.704,00

- ATP 90,00

- Skat 4.655,00



kr. 10.959,00
Jeg er som sådan fint tilfreds nu jeg ved hvordan det hænger sammen... så tror bare jeg lader emnet ligge... har andet at lave end at klage over peditesser

Men det ændrer jo ikke ved, at jeg som sådan ikke har 13 månedsindkomster i år... det er jo rent faktisk kun teoretisk, for jeg startede året med at være forudbetalt, og slutter året med at være bagudbetalt... men for mig er der jo økonomisk set ikke nogen forskel... hos mig skal pengene række forud som de hele tiden har gjort, og den trettende udbetaling jeg får d. 31/12 skal jo gælde for Januar måned, selv om den teoretisk er for december...

Så jeg vil sige, at det er en sandhed med modifikationer fra systemet's side af, og de scorer altså kroner på det når det her sker... personer der var bagudbetalt på tanthjælp ville have fået det fulde beløb... så jeg synes altså stadigvæk at det er forskelsbehandling.

Men gider sgu' ik bøvle mere med det hehe... jeg fik 300 mere end sidste måned, så jeg klarer mig nok.

Sidst redigeret af Razmo; 30-04-2009 kl. 13:45.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr Overgang fra førtidspension til flekdkob Mrperfektone Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 14-08-2013 23:55
Praksisnyt fra DUKH: Invaliditetsydelse og overgang til ny førtidspension carolines Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 5 20-05-2013 01:22
Overgang til førtidspension MartinM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-07-2010 09:49
Stop af kontanthjælp inden overgang til pension Hans1979 At søge førtidspension 6 18-02-2010 18:16
15.000 ledige i 2007 - overgang til kontanthjælp zuza Politik og Samfund 2 18-01-2008 18:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension