K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2009, 01:51   #1
mens vi venter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: københavn
Alder: 44
Indlæg: 3
Styrke: 0
mens vi venter er ny på vejen
Exclamation kontanthjælp og uddannelse

hej her inde

jeg ville lige høre om der er nogen der har forsøgt at bruge tiden på at tage et kursus, et enkeltfag, eller en anden form for uddannelse mens i har ventet på en afgørelse om pensions.

jeg er selv blevet erklæret uegnet til at færdiggøre eller tage anden uddannelse som revalidend, og jeg har ventet nu 3 år på at få pension.
det er længe at gå og vente, og i de perioder har jeg godt kunde tænke mig at studere lidt igen. dog tror jeg ikke, at jeg bliver færdig med et studie, ved heller ikke om jeg overhovedet kan klare det. men jeg kunde godt tænke mig, at komme ud blandt andre mennesker, og blive lidt klogere, og helst i det ordinære uddannelses system.

Det er jo sådan at når man er på kontanthjælp så har jobcenteret ens rø...! men er det muligt, at uddannelsesstedet sladrer til jobcenteret, om at man går rundt på en uddannelse? og hvad ville der ske, i så fald at de fandt ud af det?

jeg skal lige sige at jeg er match 4, og jeg har papirer på, både fra min egen læge og lægekonsulenten at jeg ikke skal i arbejde, eller revalideres.

håber der er nogen i samme situation, eller der er nogen der kan hjælpe.
mens vi venter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2009, 02:06   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Hvorfor søger du ikke kommunen om revalidering, hvis du godt kan læse og gerne vil?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2009, 20:49   #3
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg har den samme tanke. Man kan jo tage fx HF over tre år istedet for to. Altså revalidering på nedsat tid.

mvh Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2009, 12:13   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu ved jeg ikke med "mens vi venter" men jeg er også en af dem der gerne ville have haft en revalidering i stedet for fleks og det var det der var meningen hele tiden (for mange år siden ) men da jeg godt selv kunne mærke at der var noget med koncentration og hukommelse og min læge også kunne mærke og se det, så blev det besluttet at jeg skulle demens testes jeg var ikke dement men kunne IKKE tage en revalidering da min hukommelse og koncentration var under 50 %

i min fleksvisitereing står der revalidering udelukket pga disse problemer ...
Men derfor kan jeg jo godt tænke (her vil nogen der kende mig grine ) men jeg har feks lært meget og huser meget omkring loven i forbindelse med sådanne sager her .... (nogen dage, andre dage må jeg slå op hele tiden )


Det jeg så tænker på er mon ikke det kan være det samme der gør sig gældene her . man kan måske godt lære lidt men ikke det hele på engang og derfor er revalidering udelukket ... kunne jeg forstille mig ,men det kan være der er en anden forklaring ...

og til mens vi venter ....

Jeg ved det faktisk ikke men kunne du feks tage enkelt timer på aftenskole det er jo din egen tid .. og du må jo altså godt have en hobby ...

Sidst redigeret af Hejdien; 20-03-2009 kl. 14:05.
  Besvar med citat
Gammel 20-03-2009, 12:57   #5
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på noget jeg ikke ved meget om - men måske man kan sige, at det du kalder "det ordinære uddannelses system" nok er beregnet for folk, der skal ud i arbejdslivet bagefter. Så hvis du er på vej væk fra arbejdslivet er det nok ikke lige stedet for dig

Men jeg kan da godt forstå, at du har lyst til at komme ud blandt andre mennesker og lære noget. Biblioteker har ofte gratis foredrag. Der er også selvhjælpsgrupper, hvis man har det bedst med at være sammen med ligesindede.

Misforstå mig ikke: men måske du endnu ikke er parat til pension endnu? Hvis du har lyst til at læse, eller i hvert fald afprøve det - har du så ikke lyst til at se om du kan? Se hvad der sker? Det er selvfølgelig noget, du skal vende med din sagsbehandler - du skal ikke på egen hånd videreuddanne dig uden at have spurgt hende/ham. Det er vigtigt at have sit bagland i orden først.

Jeg prøvede uddannelse engang (under revalideringen og med min sagsbehandlers velsignelse) men jeg magtede det ikke p.g.a. stress, sygdom og min hørenedsættelse. Men så havde jeg da forsøgt og det er jeg da glad for i dag. Det er nu 8-9 år siden og jeg har desværre fået det dårligere, så jeg har nu søgt førtidspension men har indtil videre stødt panden imod muren af ignorante og arrogante kommunalt ansatte. Men har da også mødt nogle søde behandlere i min vej i systemet - desværre holder de bedste bare aldrig så længe... men det er en anden historie.

Jeg håber, du finder svar på dit spørgsmål - måske du selv har svaret i dig men bare skal lytte til, hvad din indre stemme fortæller dig.

jeg ønsker dig alt godt på din vej.

venlige hilsener fra

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2009, 14:38   #6
mens vi venter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: københavn
Alder: 44
Indlæg: 3
Styrke: 0
mens vi venter er ny på vejen
Må hellere lige uddybe spørgsmålet.

Det var sådan for mig, at efter jeg blev indlagt på diverse psykiatriske hospitaler, så mistede jeg fuldstændig den uddannelse jeg var i gang med. Da jeg endelig kom ud fra det, forsøgte jeg at få en revaliderings aftale. Jeg blev revaliderings godkendt, men det lykkedes aldrig at få lavet en realistisk handlingsplan, som man skal ha, for at få revalideringen. Jeg forsøgte senere at påbegynde et studie, med godkendelse fra min sagsbehandler. Men efter 5 mdr. måtte jeg igen forlade uddannelsen.
Jeg er siden blevet job prøvet flere gange, men uden positivt resultat. Og nu har jeg så søgt om førtidspension.
Men som i ved herinde, så er det en meget lang, og sej kamp som trækker i langdrag, og i den tid kan man med min sygdom godt blive både mere syg, men også til tider, mere normal Og det er i de perioder at jeg gerne vil kæmpe videre med en udannelse, også inden jeg år pension.
Men sådanne et af og på udannelses mønster, er der jo ingen sagsbehandler der vil acceptere. Og lige nu er jeg jo på kontanthjælp, og der er der jo ingen spilleregler, enten kan man, eller også kan man overhovedet ikke. Og jeg ligger desværre og svæver imellem de to. Derfor pension.

Men er der nogle der ved hvordan systemerne virker? Og eller hvad ville i råde en til at gøre?
Jeg ved godt det er lidt spekulativt, men jeg her ikke formået at få samarbejdet med min sagsbehandler til at fungere. og jeg vil gerne videre når jeg kan
mens vi venter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2009, 14:52   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil stadig holde på at aftenskole må være det bedste for dig, altså at du tager noget i moduler så det heller ikke bliver for meget og hvad du laver om aften er din egen sag , ellers ville jeg tage ned og snakke med en studievejleder og høre om ikke de kender noget til det, selv om man er på pension eller søger pension så er det jo ikke sådan at man ikke må blive klogere

men jeg er ikke så meget inde i det her, men du kunne jo prøve at skrive til www.sr-bistand.dk og se om de ved noget om det, du kan også ringe til dem så du ikke skal vente på svar, du kan se deres telefon nummer over på deres side...
  Besvar med citat
Gammel 21-03-2009, 15:37   #8
Bodil
Elsker at være her på K10
 
Bodils avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2009
Lokation: vestjylland hvor jeg bor med min mand
Alder: 77
Indlæg: 61
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Bodil er ny på vejen
Jeg tror godt jeg forstår hvad der er din mening, men det ser ud til at du er syg på forskellige tidspunkter ::::uberegnelige.
Derfor vil jeg også anbefale dig aftenskole kursus. For en egentlig uddannelse er du nok ikke rask nok til at tage for så skal du jo ikke på pension, synes jeg at tænke.
Men en anden tanke slog mig lige, hvad med at undersøge om hvordan med daghøjskoler ? jeg har ingen anelse om hvordan det fungerer, men du kunne jo undersøge det, hvis det havde interesse.
Ønsker det bedste for dig hilsen Bodil
__________________
Tit må øjet græde, læber le, for at skjule det indre som ingen må se.
Bodil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2009, 15:53   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du skriver enkeltfag, og så tænker jeg VUC, hvor man eks. kan tage HF ... eet fag ad gangen.

Hvis dit mål er en fuld HF med tiden, så er det en mulighed, for hvis du får for meget fravær, så kan du blive selvstuderende og gå til eksamen alligevel med noget vejledning (hvis loven da ikke er lavet om).

Men det kan du jo prøve at undersøge nærmere.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2009, 17:20   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ikke for at skabe røre i andedammen, men du må for Guds skyld få diskuteret disse ting med din sagsbehandler!

Jeg kendte en (ser ham ikke mere), som også søgte førtidspension, men som gerne ville 'skole den lidt' i mens han ventede - og det gav altså afslag på førtidspensionen med den begrundelse, at hans muligheder ikke syntes udtømte, og da han havde vist at han udmærket kunne 'læse lidt' og komme ud blandt andre mennesker, så mente de at det var den vej han skulle fortsætte, med særlig støtte. Og lagde endvidere vægt på det sociale aspekt i at komme ud blandt andre.
Enden blev at han blev fleksvisiteret.

Så jeg ville vurdere det som en 'halv farlig' affære da du ikke ANER hvad kommunen kan få ud af sådan et projekt - du skal i hvert fald ikke selv begynde at finde på noget. Det er jo en kompetance at kunne ønske sig noget, findet stedet og påbegynde!!!
Så jeg ville helt klart holde lav profil i ventetiden og finde på interesser der kan udvidde horisonen hjemme fra. Eller. Få sagsbehandleren til at sige god for at du kan tage på noget aftenkursus 1-2 timer om ugen......

PS og så skal du også holde i mente, at man som kontanthjælpsmodtager skal stå til rådighed for arbejdsmarked og skal i gentagen aktivering. Er du fritaget for dette, så kan det blive en lummer affære at fortælle at man altså godt vil på skolebænken og 'hygge-studerer'.....jeg tør æde min gamle hat på, at de vil misforstå den og sænke din match 4 til en 3'er.

Det er allerede blevet omtalt, at folk der venter MEGET længe i systemet, pludselig godt kan hint og did (pga kedsomhed), lige som flere har fundet det underligt, at man ved at true klienterne på nedsættelse af ydelsen, pludselig godt kan få dem ud på arbejdsmarked/arbejdsprøvning/akrivering selvom de hårdnakket ellers har sagt at de ikke kan.
Det er garanteret derfor jeg har det så fandens hårdt og bliver truet så meget med både det ene og det andet 'erfaringen fortæller dem jo at det ofte giver pote'.

Sidst redigeret af Ninja; 21-03-2009 kl. 17:27.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kurser/uddannelse på kontanthjælp Desmond007 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 15-02-2013 21:17
Kontanthjælp under videregående uddannelse Ernos Bryde Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 30-08-2012 23:38
Kontanthjælp/uddannelse Te-pigen Dit og Dat 14 10-08-2012 03:17
Uddannelse på kontanthjælp ? FrkSilverfox Dit og Dat 11 05-07-2011 12:01
Uddannelse under kontanthjælp Happy girl Alt det andet 6 19-06-2011 20:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension