K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-07-2009, 12:45   #11
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Oprindeligt indsendt af helenekr
De behøver såmænd ikke bo mindre, selvom de bor billigere - jeg betaler 5300 kr for en stor 5 værelsels. Og takkede nej til flere kvadratmeter, bedre omgivelser og 2000 kr mere i husleje....
I ovenstående historie, glemmer Ekstrabladet også at regne de mange børnecheks med ind i regnskabet, så der er der også et par tusinde mere om måneden OVEN i rådighedsbeløbet....

Men selvfølgelig, VIL man ryge, VIL man have bil, VIL man have store hunde, VIL man bo i hus og ikke få boligsikring osv, jamen så koster det!!

Jeg TROR (uden at vide det) at rigtig mange fattige familier, bruger deres penge forkert. At de ikke forstår at tænke økonomisk og dermed få vendt skuden til et rigere liv, fordi pengene bliver brugt på unødvendigheder og goder de slet ikke har råd til. Det nytter jo ikke noget at have champagnesmag og ølgage...

Jeg kan da se min overbo, som har været fattig i mange år, har fået vendt skuden via en utrolig dygtig bankrådgiver der fik fjernet alt den dyre glatgæld og samlet det hele til ét overskueligt lån. Hun fik lagt et budget, droppede bilen, og er nu pludselig gået fra fattig kontanthjælpsmodtager med et barn og bonhår, til velklædt kvinde påvej ud i verden med styr på tilværelsen. Pengene har hele tiden været der, hun brugte dem bare fuldstændig forkert, så der virkelig ikke var nogen når alt var betalt! Nu hvor hun har budgettet, ser hun aldrig en regning, og har et ret pænt rådighedsbeløb hver måned så hun og datteren kan leve standsmæssigt.....

Og jeg tror der sidder MANGE der har det på samme måde.
Overstående familie kan inkluderes!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, Helene, du har ret.
Danmark svømmes da også over af billige lejelejligheder, man bare kan leje! Og så kan da alle også opnå et større lån at ordne klatgælden med. Det er simpelthen at gå ind til bankrådgiveren og vise sine røde bundtal, sine under 10.000 kr om måneden og love at sælge den rustne cykel. Så skal man nok få vendt bøtten.

Sidst redigeret af mukke; 15-07-2009 kl. 12:49.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 13:56   #12
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det drejer sig ....

.... i sidste ende, tror jeg, om at have ondt i rumpetten. Det er en form for omvendt misundelse, de der har arbejde med indkomst, måske endda 2x. De har deres på det tørre. Villa, volvo og vovse. Den er hjemme. De arbejder ofte hårdt for det de har. De er måske også gode til at økonomisere. De tager deres 2-3 udlandsrejser om året.
Men de er misundelige, de er misundelige, ikke på dem der har mere, men rent faktisk på dem der har mindre end de selv har.
Når først man sidder med et godt fast job og livet er lagt i faste rammer, og sådan har det været i nogle år, så glemmer man at livet også kan være svært, på andre måder end at skulle arbejde 9-5, at skulle beslutte om det skal være Viasat eller TDC. Problemerne er blevet til luksus problemer.
Og man får nogen forudfattede meninger om hvordan tingene hænger sammen, uden egentlig at have en basis for den "viden" man giver tilkende.

Om jeg er misundelig?

Nej, det er jeg ikke. Misundelse er ikke en følelse jeg kender.

Jeg ønsker godt nok at jeg kunne have det lige så godt og trygt som de har det.

Det ønsker jeg for os alle herinde.

Jeg ønsker at alle skal behandles værdigt, med den respekt som alt levende har krav på.

Jeg ville ønske at jeg kunne holde op med at skulle bekymre mig om alt muligt.

Jeg ville ønske at jeg ikke måtte kæmpe på så mange fronter, om så mange dumme ting. Min mands opholdstilladelse fra Udlændingeservice. Mine 10/40 pension fra England som jeg nu venter på at Sikringsstyrelsen skulle få bragt i orden i 20 måneder.

Jeg ville ønske at der kom en positiv tilbagemelding om min ansøgning om hjælp til tandlæge, inden alle mine tænder er faldet ud eller brækket så de ikke længere kan gøres i stand.

Men misundelig det er jeg ikke, for misundelse, sådan som jeg forstår ordet, er når du ikke vil have at andre har mere end dig selv, du vil med andre ord trække andre ned hvor du er. Det ønsker jeg ikke. Men jeg ønsker at de svageste og de dårligst stillede i samfundet, blev hjulpet op på et niveau der ville være værdigt for alle parter. Et niveau hvor i det mindste, det økonomiske ikke skal være et grundlag for ekstra sorger og bekymringer. Vi har alle nok andre ting at kæmpe med.

Det er det jeg ønsker.

Og så vil jeg gerne, til alle både dem der er med os og dem der er imod os, citere et gammelt kinesisk ordsprog,

"Misund ikke nogen deres tilsyneladende glæde, thi du kender ikke deres hemmelige sorger"



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 15-07-2009 kl. 13:59.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 14:11   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror, det må være inklusive børnepenge fra staten og fra faderen, ikke Helenekr?

Boligsikringen må også have ligget på max. med 4 børn, vil jeg tro.

Ellers når man ALDRIG op på det beløb... og slet ikke efter de seneste års regler, hvor der er loft over hvad som helst.

Men der skal så også købes tøj og mad til 5 personer for de penge, Helenekr nævner.

Helenekr... kan du ikke prøve at skrive de enkelte beløb ned og ÅRSTAL, så vi kan få afklaret evt. misforståelser.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 14:14   #14
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Der er meget stor forskel på at være enlig mor med fire børn på kontanthjælp, og at være gift og på kontanthjælp. Er du enlig, får du forhøjet børnetilskud og bidrag fra faderen. Det er noget med ca. 2600,- pr barn ialt pr mdr. Er du gift og på kontanthjælp, får man altså kun det ordinære børnetilskud på ca 852,- pr barn pr mdr.

Ydermere er kontanthjælpsloftet for gifte efter 6 mdr 12.629 kr og det er incl boligsikring men før skat. Det er godt nok ikke ret meget, hvis man har en høj husleje og 3-4 børn. For slet ikke tale om 300 timers reglen som så også træder i kraft, og så er man godt nok på herrens mark. Så uanset hvordan man vender og drejer det, så er der altså ikke til luxus i sådan et tilfælde. Heller ikke engang hvis den ene er på FP.

Jeg må indrømme jeg er en anelse rystet over at der lige præcis her på denne side, er nogen der mener det er selvforskyldt hvis man er fattig på kontanthjælp.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 14:45   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Helenekr. skrev:

Citat:
Nu hvor hun har budgettet, ser hun aldrig en regning, og har et ret pænt rådighedsbeløb hver måned så hun og datteren kan leve standsmæssigt.....
Medmindre hun får et kæmpebeløb i børnepenge fra faderen, så tror jeg altså ikke på det, Helenekr.

Jeg kan IKKE på nogen måde se, at en voksen kan få et rådighedsbeløb, når de faste regninger er betalt, på cirka 5.000 kroner, som er en tommelfingerregel for at kunne leve et rimeligt fornuftigt liv.... og så skal der lægges flere penge oveni til barnet.

Så det må du også meget gerne uddybe, Helenekr.

Hvor mange penge har din nabo, når husleje, el osv. er betalt til sig selv?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 15-07-2009 kl. 14:48.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 14:56   #16
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!!

Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....

For mig og se så er det her da helt nye toner fra Helene. Jeg har aldrig før set et indlæg af den karakter fra Helene.

vil ikke blande mig i fattigdoms debatten, men undrede mig bare over Helenes nye indsigt.
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 15:11   #17
avminryg
Banned
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2009
Lokation: sydjylland
Indlæg: 42
Styrke: 0
avminryg er ny på vejen
Rigtig lone

kunne næsten lyde som en af os fra den SLEMME middelklasse,
med hus 2BILER og en hund,, men når jeg ser hvad vi betaler i skat
og 8% arbejdsbidrag, som mange glemmer hvad de går til, så har
jeg ingen skam.
avminryg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 15:39   #18
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af avminryg Se meddelelser
kunne næsten lyde som en af os fra den SLEMME middelklasse,
med hus 2BILER og en hund,, men når jeg ser hvad vi betaler i skat
og 8% arbejdsbidrag, som mange glemmer hvad de går til, så har
jeg ingen skam.
Arbejdsmarkedbidrag går til lønmodtagere på arbejdsmarked og til arbejdsløse på A-kasse. Arbejdsmarkedsbidrag går IKKE til sygemeldte eller kontanthjælpsmodtagere.

Din skat går til folketingets nye boliger i centrum af København, til krigen i Afghanistan, til spinddoktorer, til Foghs nye karriere i NATO, til Frederik og Marys boligrenovering, til limousiner til hjemmeværnspinger, til forsvarets mange fejlslagne "investeringer" i "nyt" materiel, til statens fejlslagne IT-projekter, til bankpakker, så endnu flere små virksomheder kan få fingeren af deres banker i stedet for finansiering og man kunne blive ved og ved.

Din skat går ikke til kloakrenovering, til skolerenovering, til bedre sundhedsvæsen så færre dør af ventelister eller manglende behandling. Din skat går ikke til bedre offentlig transport. Din skat går ikke til at gøre dit liv bedre når du havner på et plejehjem en skønne dag.... og også her kunne man blive ved og ved med at remse op, hvad din skat i virkeligheden går til (eller ikke gør).

Der er dog en ting din skat med sikkerhed går til - og dette er horder af forhenværende "slemme middelklassere", der rynkede på næsen af A-kasserne og grådigt sparede den fradragsberettigede udgift væk, for så nu at stå på bunden af samfundet sammen med de hidtil fordømte - og nu slår denne arbejdsløse middelklasse bunden ud af kommunekasserne, så gammel fru Larsen ikke kan få den rolator, uden hvilken hun slet ikke kan komme rundt i boligen, endsige komme ud og hilse på solen.

Det var et højst besynderlig kommentar avminrøv kom med. Ja, lad os ynke middelklassen og skyde de fattige! Så er vi ud over det problem! Man kunne endda forarbejde de afdøde til proteintilskud for de (endnu) overlevende, så intet gik til spilde, lige som i Soylent Green. Fornemt!

Sidst redigeret af Tante Ana; 15-07-2009 kl. 15:59.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 15:45   #19
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Nej, men am bidrag(8%) og lønmodtagerfradrag (4,25%, dog højest 13600)for arbejdende udligner dog noget hinanden, en ftp betaler ingen AM, men har heller intet lønmodtagerfradrag, så betaler en lønindkomst på 320000 1000 kr om måneden til AM-bidragets formål som er vist på dette link: http://synexe.oes.dk/Loen_emnebeskri...00078_body.htm
Citat:
AM-bidrag skal som udgangspunkt betales af

· alle lønmodtagere,

· honorarmodtagere

· selvstændigt erhvervsdrivende, og

· arbejdsgivere

AM-bidraget anvendes til …
Dækker statens udgifter …

· Dagpengefond
Ved ledighed, efterløn og overgangsydelser

· Aktiveringsfond
Til en aktiv arbejdsmarkedspolitik, herunder alle offentlige udgifter til kommunal jobtræning

· Sygedagpengefond
Til syge- og barselsdagpenge mv.
Såvidt jeg kan se er der intet til gavn for ftp'er der, for AMU kurser kan man ikke længere få del i som pensionist. Skat betaler vi i samme procenter som alle andre på den indkomststørrelse.
Jeg byttede gerne min pension for evnen til at kunne arbejde, og jeg er sikker på Helene gerne gjorde samme.
Sidder man med hus og 2 biler gør man det sikkert fordi man mener man har behov og måske endda råd til det.. Vi nyder det da ihvertfald fordi jeg kører til behandling på egen regning, og konen på arbejde, men jeg ville helst undvære behovet og så klare mig med 1 bil nu ....

Jeg syntes bare ikke AM-bidraget er noget værd som argument i det her ...
Jeg antager ikke som udgangspunkt at folks sociale ydelser er luksus eller at stjæle fra det arbejdende folk, der får jeg mere ondt i rumpen af kammerateriet mellem politikere der tager på betalt ferie, får gratis motorcykler/biler på prøve og omgås erhvervsfolk med gavmilde budgetter til partikasserne.
Politikere skulle have samme grad af overvågning på økonomi som kontanthjælpsmodtagere, så var det mere lige kår. DER smutter nemlig mange af de skattekroner mange synes gør ondt at betale, for de nytter ikke samfundet.

Igen my 2 cents i €-parkometeret

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 16:02   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Helenekr. skrev:



Medmindre hun får et kæmpebeløb i børnepenge fra faderen, så tror jeg altså ikke på det, Helenekr.

Jeg kan IKKE på nogen måde se, at en voksen kan få et rådighedsbeløb, når de faste regninger er betalt, på cirka 5.000 kroner, som er en tommelfingerregel for at kunne leve et rimeligt fornuftigt liv.... og så skal der lægges flere penge oveni til barnet.

Så det må du også meget gerne uddybe, Helenekr.

Hvor mange penge har din nabo, når husleje, el osv. er betalt til sig selv?

Jeg kender ikke Helene`s nabo så hende skal jeg ikke udtale mig om

Men Helene skriver ca 22.000 om måneden og det kan så godt passe med en eneforsørger med fire børn ...


forhøjet børnetilskud

familieydelse 7-17 år (børnefamileydelse): 8.100 kroner pr. år pr. barn. x 4= 32400

Ordinært børnetilskud 1.229 x 4 = 4916 x 4 = 19464

ekstra børnetilskud = 939 x 4 = 3756

børnepenge fra den anden forældre = 1070 x 4 = 4280 (månedligt )= 51360 (årligt)

32400+19464+3756+51360=106980 divideret med 12 = 8915 pr måned ..

Kontanthjælp ca 9500
boligsikring ca 3000
-----------------------------
21415


Men den familie som er i eb kan ikke sammenlignes med feks Helene`s 22.000 da loftet over kontanthjælpen er på 12.629 kr. for gifte og samlevende, der er forsørgere

Det vil sige at det er inkl boligsikring og det udgør så 25558

Er de så biologiske forældre til alle fire børn så er der ikke børnepenge fra den anden forældre ordinært og ekstra ordinært børnetilskud heller ikke , så det vil sige at det de kan få er den alm familieydelse .. og man skal så lige huske at de 2558 kr er FØR skat , lad os sige at de får udbetalt måske 19000

kan se at alle har ondt på eb af deres viasat jeg bor til leje og skal hver måned betale antennebidrag på 300 kr det kan jeg heller ikke framelde mig ..

billige boliger her findes ikke det gør de jow men der er 20 års ventetid på dem, så de er også udelukket ...

Så jo det beløb som Helene skriver kan godt passe men kun på en ene forsørger med 4 børn ...

jeg er ene forsørger med 1 barn og ikke engang med min bedste vilje alle børnepenge osv kommer jeg i nærheden af et beløb som når jeg arbejder ..

Oki min chef havde åbenbart læst det som stod som overskrift hans kone spurgte om min datter og jeg levede på fattigdomgrænsen men nææ det syntes jeg ikke vi gør vi lever stramt og skal tænke os om men fattige syntes jeg nu ikke vi er ....

Men jeg har også valgt at priotere mad og bolig det vil sige alt gæld fra før jeg blev syg er blevet droppet jeg betaler det ikke og er kommet i rki min bankrådgiver vil slet ikke tale om at lægge alt sammen eller om at samle det hele ... jeg er et dårligt kort og det må jeg så leve med og kreditore må sq lære at jage min eks mand i stedet for mig
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Endnu en dom Connie Politik og Samfund 3 01-04-2010 23:05
Endnu et par føs'dage Viper Dit og Dat 7 03-01-2010 20:50
Endnu engang... Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 24-11-2009 22:04
Endnu en ny hed. museen Din historie 16 22-10-2008 09:31
Den kører endnu...... guffii Dit og Dat 4 28-03-2007 02:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension