K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2008, 16:59   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs up Bøj hovedet ved skærmen

Det er rigtigt ...jeg har selv gjort det og øjne forbliver våde og tørrer ikke ud...

syntes lige I skulle have tippet...


http://avisen.dk/kig-computer-skaermen-260208.aspx

Bøj hovedet ved skærmen

26. februar 2008

Du skal kigge ned, når du sidder ved din computer - det er meget sundere for dine øjne.
Af: Nanna Balslev (Journalist)


Placér din computerskærm 25 centimeter under øjenhøjde, hvis du vil undgå trætte og irriterede øjne.

Sådan lyder konklusionen fra en ny undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

En forskergruppe har undersøgt sammenhængen mellem øjets overfladeareal og pc-skærmens placering, og hvordan forskellige typer arbejdsopgaver påvirker, hvor meget man blinker. Færre blink kan nemlig medføre, at øjets tårefilm hurtigere udtørres og øjnene dermed irriteres.

Undersøgelsen viste, at øjets overfladeareal er mindre, når vi kigger ned på skærmen. Desuden blinker vi lidt mindre, når vi kigger nedad.

»Når man sidder, så man kigger ned på skærmen, er øjenoverfalden mindre, fordi øjenlåget er lidt sænket. Vi tolker det som en fordel, for det betyder, at mindre af øjets tårefilm kan udtørre. Og så bliver øjet mindre irriteret,« fortæller forsker i arbejdsfysiologi Pernille Kofoed Nielsen, der har været med til at lave undersøgelsen for NFA.

Variér opgaverne

Desuden viste undersøgelsen, at øjnene er mere åbne og blinker betydeligt mindre under koncentreret arbejde foran computeren end ved afslappede situationer.

Men forskerne fandt frem til, at testpersonernes øjne kompenserede ved at blinke ekstra mange gange ved skift mellem aktive og mere ’passive’ arbejdsopgaver. Derfor anbefaler Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, at man varierer arbejdet med både koncentrerede og mere afslappende arbejdsopgaver.

»Man blinker mindre, når man arbejder mere intensivt. Og det betyder, at man skal huske at skifte mellem lettere og mere krævende opgaver,« siger Pernille Kofoed Nielsen.

Placér din skærm 25 cm under øjenhøjde.

Nakke og øjne skal være rettet nedad.

Sid på stolen, så du rører gulvet med fødderne.

Skift mellem tungere og lettere arbejdsopgaver.

Husk at strække benene indimellem.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 18:26   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tjaaa, og når man læser med her på K10 om div sagsbehandlinger, så er der ikke et øjet tørt uanset hvordan computerskærmen er placeret. Ifølge undersøgelser blinker man også mere med øjnene når man er forvirret, hvorfor syge borgere i systemet sjædent lider af tørre og irriterede øjne.....

Stræk af ben kommer automatisk når man får tildelt det ene slag efter det andet under bæltestedet!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 18:31   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
vi skal huske at grine af det hele...selv om det er tragisk...
he..he..he.. humor har du helene...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 00:05   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja præcis, sådan har jeg valgt at se på det - med humor. Så nu går jeg rundt og griner og klasker mig på lårene og siger ,,nu skal jeg snart i arbejdsprøvning'' (not!).
Nej, men engang imellem gør det godt med et grin, men indrømmer at det hurtigt stivner...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jøses for sku grå hår i hovedet af det reform haløj KatrineB Politik og Samfund 0 30-06-2012 20:24
Førtidspension ned over hovedet. Lars Dubo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 26-10-2008 18:30
Tankerne flyver rundt i hovedet mimse Dit og Dat 19 02-04-2008 15:37
Jord i hovedet Claus Andersen Dit og Dat 0 14-10-2006 13:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension