K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2016, 12:01   #41
maleren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2015
Indlæg: 6
Styrke: 0
maleren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg havde s'gi da ikke engang lagt mærke til, at der i mit link står §512, og ikke §513.

Godt du er vågen.
Ok, hi. Nå men jeg har idag for 3'de gang fået dette svar.

et stadig bankens holdning , at udbetalinger fra forsikring Kritisk Sygdom hverken er kredittorbeskyttet
jvfr. retspl.loven § 512 eller § 513 .
Såfremt du ønsker at bruge en særskilt konto til udbetaling fra Kritisk Sygdom er det dit eget ansvar

maleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2016, 23:20   #42
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Tidligere på året var jeg med min bror i banken for at oprette sådan en konto.

Min bror havde haft 2 blodpropper i hjernen, og havde udsigt til, at få et engangsbeløb på 100.000 kr, ved kritisk sygdom.

Banken oprettede en konto, og min bror fik et stykke papir hvorpå der står:

"Bevis for oprettelse af Personskadeerstatning"

og

"Vilkår

Ifølge retsplejeloven §512 kan der ikke ske kreditorforfølgning i beløb, som er udbetalt for invaliditet eller tab af forsørger eller godtgørelse i forbindelse hermed, hvis udbetalingen altid holdes klart adskilt fra den berettigedes øvrige formue - typis ved indsættelse på en særskilt konto
"

og

"I henhold til din anmodning har vi derfor oprettet ovennævnte konto til dig. Kontoen er udelukkende oprettet til indsættelse af kreditor´beskyttede beløb, som du forventer at modtage fra et eller flere forsikringsselskaber i forbindelse med Kritiske sygdom."



Jeg ville overveje 2 ting.

Enten ville jeg bede om en snak med bankdirektøren, og tage det med, som du har fået på skrift af den bankfuldmægtige, eller også ville jeg skifte bank.

Af ansøgning om udbetaling ved visse kritiske sygdomme fra Industriens pension, fremgår følgende:

"Kreditorbeskyttelse af engangsudbetaling Du skal være opmærksom på, at beløbet som udgangspunkt ikke er beskyttet mod dine eventuelle kreditorer. Beløbet kan formentlig beskyttes ved indsættelse på en særskilt bankkonto, hvor beløbet holdes adskilt fra anden formue. En udbetaling til NemKonto er ikke kreditorbeskyttet."

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j...0T4P0g&cad=rja
Den bank blander tingene sammen.

Der skrives personskadeerstatninger. Personskade er ikke sygdom.

Længere ned beskrives at det er beløb for invaliditet eller tab af forsørger, dette har heller ikke noget med kritisk sygdom at gøre. Man behøver ikke at være invalid efter kritisk sygdom (men bliver det ofte)

Yderligere tages der forbehold for at din bror evt. selv skal bevise at midlerne på kontoen kan kreditorbeskyttes.

Ifølge forretningsgangen i den bank jeg er anset kan udbetaling for kritisk sygdom ikke kreditorbeskyttes.

Forenede Gruppeliv er af samme opfattelse. Det fik min datter at vide da hun fik udbetaling for kritisk sygdom.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2016, 00:32   #43
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Man behøver ikke at være invalid efter kritisk sygdom (men bliver det ofte)
Det meste af det du skriver vil jeg ikke kloge mig på.

Men af noget materiale min bror har modtaget fra IP står der:

"Det er også en betingelse, at der 3 måneder efter behandlingen er begyndt, som en direkte følge af læsionen, er blivende neurologiske udfaldssymptomer i form af lammelse, tydelige taleforstyrrelser eller intellektuel reduktion".

Så invaliditet i en eller anden grad skal der åbenbart være, for at få udbetaling efter blodprop i hjernen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2016, 16:22   #44
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
I følge lovteksten er det kun erstatning for invaliditet og tab af forsørger, der kan kreditorbeskyttes via udbetaling til særlig konto.

Forenede Gruppeliv anbefalede mig at oprette en sådan konto ifm udbetaling af invalidesum. De anbefalede det ikke i sin tid, da jeg fik udbetalt erstatning for Kritisk sygdom.

Om FG har begået en rådgiverfejl, eller det skyldes ovennævnte formulering i lovteksten, ved jeg ikke (jeg har heldigvis dog ikke gæld).
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2016, 16:48   #45
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det gælder nu også i andre tilfælde fx tab af erhvervsevne erstatning, som ikke er det samme som erstatning for invaliditet

Det handler ikke kun om at have gæld eller ej, men også i tilfælde af fx. Skilsmisse hvor de ikke skal med i bodelingen.

Min fagforening anbefalede meget kraftig at jeg fik kreditorbeskyttet mine erstatninger, også selv om vi ingen gæld har, da man ved ikke hvad der sker ud i fremtiden
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring med kreditorbeskyttet konto‏? Erstatning... Anja-10 Alt det andet 40 05-06-2013 16:29
kreditorbeskyttet konto. 3xstress Alt det andet 16 13-11-2011 14:34
kreditorbeskyttet konto er da ikke så lige til. maja-bell Alt det andet 10 29-03-2011 23:19
Kreditorbeskyttet konto pia9900 Alt det andet 3 09-03-2011 01:25
kreditorbeskyttet konto bimse45 Alt det andet 2 03-11-2010 23:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension