K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2012, 08:10   #1
josefine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
josefine er ny på vejen
Question Efterløn udbetalt?

Hej
Jeg er i den situation, at jeg er blevet fyret fra mit fleksjob pga. arbejdsskade, som jeg i øvrigt har fået afslag på Nu havde jeg så tænkt mig at få min efterløn udbetalt, men så på en fagforenings hjemmeside, at er man i fleksjob, fraråder de på det kraftigste at få pengene udbetalt nu her til april??
hvorfor??
josefine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 09:33   #2
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
efterløn

hej det er rigtigt at fagforeningen, fraråder at udbetale . for med at du får dem ud fraskriver du retten til seniorjob senere , det er der hvor komunen skal gi et job når man er (mener det er fra 58 år og til din folkepension) men-men har staten ikke taget de penge inden ( du kan få dem 1 april -1 okt uden skat og uden de gør indhug i dine evt kontant-syge-dagpenge) og til den tid ,hvis man er syg så hjælper det ikke ,med seniorordning
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 11:38   #3
jyttels
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Alder: 63
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 11
Styrke: 14
jyttels er ny på vejen
Er i Tvivl

Jeg er også i tvivl om hvad jeg skal ang udbetaling. Jeg blev tilkendt fleksjob dec 2011. Har ikke fundet noget job endnu. Jeg er født i 1960, syndes det er svært. Men kunne da godt bruge de penge til at få ryddet op i nogle ting. Men er også bange for at stå den dag jeg skal på efterløn og ikke have noget.

Jeg betaler til fleksydelse, og kan vel bare forsætte med det indtil jer går på pension?
jyttels er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 13:23   #4
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Jeg har selv været omkring de her spørgsmål og har efterhånden konkluderet, at jeg tager pengene nu.

Efter reglerne i loven om aktiv socialpolitik har ledige fleksjobbere ret til 6 mdr. ledighedsydelse efter at fleksydelses-alderen er nået. Da jeg er født i 63 når jeg fleksydelsesalderen som 64 årig.

Men når jeg går ind og laver en beregning på, hvor høj fleksydelse jeg kan modtage efter de nyeste regler om, at der modregnes værdi af pensionsopsparinger fra arbejdsgivere mv, kan jeg kun få omkring 10.000 pr. måned..det er jo ikke ret megetog jeg har faktisk ikke en ret stor pensionopsparing, da jeg først er uddannet for 14 år siden.

Min plan er at tage pengene ud og indbetale de 40.000, som jeg må i år, på en kapitalpension i mit pensionsselskab. Derefter vil jeg hver måned indbetale det, som jeg ellers har indbetalt til fleksydelsesordningen, samt det jeg får i ekstra fradrag pga., at jeg indbetaler de 40000 kr i år. Næste år ryger resten af pengene så ind, hvis jeg ikke har brugt dem

OG hvis jeg så er så uheldig ikke at have et job, når jeg bliver 64+de 6 mdr. jeg kan få ledighedsydelse, så har jeg noget at leve af + manden kan få mit fradrag, så han får udbetalt mere af sin løn..

Jeg må sige, at jeg også har været MEGET i tvivl, men det er jeg ikke mere, efter jeg så hvor lidt jeg kan få i fleksydelse.
Til gengæld vil jeg sige, at de der absolut ikke har nogen pensionsordning, nok gør bedst i at blive i ordningen, da de så kan modtage det, der svarer til det fulde dagpengebeløb, når de går på fleksydelse 3 år før deres folkepensionsalder.

Men det er jo altså et individuelt valg man må tage..og for de fleste ikke helt nemt at gennemskue
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 13:35   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Akassernes Samvirke har også et site om evt. efterlønsudbetaling efterloen.com
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 13:36   #6
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Det skal lige med ind i regnestykket at hvis man overfører sit efterløn/flexbidrag til en privat pension, og så senere ryger på KH så kan de forlange at man hjemkøber sin pension og lever af de penge !!!
Så står man både uden pension og uden mulighed for flexydelse.

Jeg synes faktisk at det er forkert at man lader fleksjobbere indløse pengene uden yderlig vejledning fra en uvildig rådgiver !!!

Vi i fleksjob er i en udsat position både hvad lovændringer og helbred angår, derfor er efterlønsbidragene i mit hoved det mest vanvittige at gamble med... og staten har da den med i regnestykket at nogen der indløser, skal bruge pengene i stedet for KH hvis de kommer så langt ud.

Der hvor vores penge står nu, er et sted der minder så meget om en kreditorbeskyttet konto, som det overhovedet kan gøre, udført være det.
Og pengene er jo ikke tabt fordi man ikke indløser nu, det føler jeg lidt at der er nogen der tror.
Hvis det kommer dertil at ordningen ophæves for alle, så kommer pengene jo automatisk til udbetaling.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 13:42   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
bemærk aldersgrænser!-behold dine rettigheder til efterløn hvis du er nær de 60 år, da flekser mister ledighedsydelsen ved 60,5 år- regel om at man kun må få ledighedsydelse et ½ år efter fyldt 60 år, den regel gælder indtil videre (fleks-/efterlønsreformer)og ellers skal på fleksydelse hvis man er berettiget til den(som hvis man havde ret til efterløn) ellers kontanthjælp eller ægtefælle forsørgelse indtil pension.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 13:53   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Jeg har selv været omkring de her spørgsmål og har efterhånden konkluderet, at jeg tager pengene nu.

Efter reglerne i loven om aktiv socialpolitik har ledige fleksjobbere ret til 6 mdr. ledighedsydelse efter at fleksydelses-alderen er nået. Da jeg er født i 63 når jeg fleksydelsesalderen som 64 årig.
Som jeg har forstået det kan vi kun få ledighedsydelse frem til vi er 60½ år
( jeg er også årgang 63 ) Så vi er da virkelig på spanden hvis vi fyres som 60 årig og ikke kan få ledighedsydelse. Det er jo i den situation at flexydelse kan være guld værd.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 14:19   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Læs denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=21297

Man får ledighedsydelse helt til 6 måneder EFTER man har nået fleksydelsesalderen!

Dette kan læses og er henvist til lov og paragraf i indlæg nr. 14.

Man skal finde ud af, hvilken fleksydelsesalder man har, det afhænger jo alt af, hvilket årstal og måned osv. man er født i...

Fleksydelsesalderen 60½ (inkl. de 6 mdr. ekstra ledighedsydelse) gælder dem som er født i:
... fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959...


Ved man ikke, hvornår éns fleksydelsesalder er, så kan man prøve denne beregner, så kommer resultatet, når man indtaster, hvornår man er født:
http://www.hk.dk/www/temaer/den_nye_...rloensberegner

Og som en af de andre siger, så er det nok en god idé at få talt med en eller anden rådgiver. Det må være helt forskelligt fra person til person, om det er godt at få pengene tilbagebetalt eller ej....

Selv tror jeg også ligesom Sannemus, at jeg tager pengene nu, da jeg ikke har indbetalt i ret mange år. Jeg skal selv have talt med min bankrådgiver om tingene.

Sidst redigeret af curls; 19-02-2012 kl. 14:24.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 15:18   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg håber da godt nok at de ændrer på det så der kan udbetales ledighedsydelse frem til pensionsalderen hvis folk bliver ledige, ellers kan det blive dyrt når vi sendes på kontanthjælp som eneste mulighed.

Nu er jeg årgang 1963 og i flg denne beregner http://www.nordealivogpension.dk/V%C...n/1516122.html

Kan jeg gå på efterløn/fleksydelse som 65 årig, og pension som 68 årig.

Så 2½ år på kontanthjælp, hvis de ikke ændrer på reglerne om ledighedsydelse, så det kan blive dyrt ikke at beholde sin flexydelse.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
efterløn udbetalt? skønnehjerte Spørgsmål ang fleksjob 9 03-05-2013 07:50
Udbetalt forsikring mand Alt det andet 1 12-01-2012 15:04
Hvad får du udbetalt i FP?? Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 20-08-2011 13:36
Udbetalt efterløn og boligsikring Cargp Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 15-05-2011 22:30
3000 kr udbetalt i feb!!! Supercarla Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 23-01-2011 12:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension