K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2010, 19:57   #1
phst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
phst er ny på vejen
ang.LÆ145

Står der nogen steder at man har ret til at gennemlæse den gennerelle helbredsattest , inden lægen afsender den til kommunen
phst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 21:10   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phst Se meddelelser
Står der nogen steder at man har ret til at gennemlæse den gennerelle helbredsattest , inden lægen afsender den til kommunen
De svar der kommer fra lægen, kan du læse via aktindsigt hos kommunen.... Så kontakt kommunen og bed om aktindsigt i din sag, så burde de svar i den attest komme med i aktindsigt.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:00   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg tror at phst mener, om man har krav på at læse erklæringen INDEN den bliver sendt til kommunen (så man kan kommentere den).
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:14   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Jeg tror at phst mener, om man har krav på at læse erklæringen INDEN den bliver sendt til kommunen (så man kan kommentere den).
oh ja det kan jeg se... hehe sorry læser lidt for hurtig...

Jeg tror man må spørge lægen, om man gerne må se den.... Det er mit bud...
En borger kan dog ikke kommentere i attesten, det er kun lægen, som må skrive svar i den, og de skal være fyldestgørende. Det er desværre ikke alle læger, der er lige gode til det!!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:24   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Phst.

Jeg tror næppe, man har RET, dvs. forlange dette. Jeg har tidl. støt på en vejledning omkr. LÆ 125, hvor det anbefales at lægen forud har en samtale m. patienten.

Deværre er lovgivningen omkr. lægeattester, gældende helt tilbage fra 1935, hvilket den også bærer præg af.

Det eneste jeg kunne finde fra Lægeforeningen var flg. vejledning for LÆ 145:

"Det er lægens opgave at give en beskrivelse af patientens helbredsproblemer og deres relation til patientens socialmedicinske situation som den er beskrevet af forvaltningen. Lægen giver en begrundet vurdering af patientens funktionsevne så detaljeret som muligt i relation til helbredsproblemet. Der medsendes foreliggende resultater af særlige undersøgelser i det omfang, det er relevant. Det skal hjælpe kommunen til at vurdere en eventuel social ydelses art og omfang.
Der kan ikke i forbindelse med udfærdigelse af LÆ 145 Generel helbredsattest foretages supplerende undersøgelser (fx laboratorieprøver, røntgenundersøgelser m.v.) med det formål at varetage attestopgaven.
Hvis der i forbindelse med attestudstedelse viser sig behov for yderligere undersøgelser med diagnostisk eller behandlingsmæssigt sigte, må dette ske i sundhedssektoren efter de sædvanlige retningslinier.
Det forventede indhold fremgår af ledeteksten til attestens punkter.
I attesten har lægen mulighed for at fremkomme med ideer til socialmedicinske initiativer. Det skal understreges, at lægen i attesten afgiver en udtalelse om funktionsevnen, mens det er kommunens forvaltning, der træffer afgørelse om, hvilken social ydelse patienten skal tilbydes.
4. Frister for levering og betaling
Attesten leveres senest 14 dage efter konsultation og senest 30 dage efter lægen har modtaget anmodningen fra borgeren. Betaling finder sted senest 14 dage efter attestens modtagelse i kommunen."

Ud fra ovenstående, hvor der også nævnes "efter konsultation", formoder jeg, at der også v. LÆ145 menes en samtale m. læge FØR udfyldelse af attest.

I generelle vejledninger gøres lægerne opmærksom på via Lægeforeningen, hvilken afgørende betydning sådanne attest kan have for patienterne i forhold til sociale myndigheder.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 10:57   #6
phst
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
phst er ny på vejen
tak for indlæg !! Hvad i har skrevet er også, hvad jeg har kunnet finde.
Desværre er det nok ikke en ret man kan kræve . Det er jo ikke alle privatpraktiserende læger der kender de rette termer, så selv i den bedste mening kan de begå fejl *s*
phst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 11:10   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære phst

Velkommen på k10

Jeg kan se at de ærede medlemmer allerede har kommet med deres bidrag,

og jeg kan desværre ikke supplere med mere for nuværende.

Citat:
så selv i den bedste mening kan de begå fejl
Det kan jo prøves om lægen vil give dig lov til at gennemlæse,

hvad h*n har skrevet, inden afsendelsen til kommunen,

Så du selv kan "fange" uheldige formuleringer.

Her på k10 har vi set rigtig mange eksempler på,

at det kan gå rigtigt galt med de lægelige formuleringer

Men det afgørende er, om lægens samarbejdsvillighed omfatter en gennemlæsning.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 13:27   #8
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Jeg skal om 1 uge have lavet en LÆ145, og har tænkt mig at bede om at måtte læse den igennem inden de sender den til lægen, for da jeg ved min forrige læge for 4 år siden fik lavet en var den fyldt med fejl og han nægtede at rette dem tiltrods for at de var så indlysende forkerte....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 13:40   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Mange læger skriver først det endelig efter konsultationen, og fordi der jo er tidsfrist på at få skittet afleveret, er det sjældent muligt at nå at give os patienter lov at læse inden.

Fx jeg var til speciallæge 120 km fra hjemmet, jeg spørger om jeg må læse, naturligvis men det blev altså først skrevet 2 dage senere (ud fra optagelse og notalter) skulle han så til at sende det til mig, så jeg evt kunne kommentere for så at sende det tilbage, få han kunne rette for at sende tilbage igen til mig, som så kunne læse og sende tilbage igen, før han vil kunne sende det til kommunen... ej vel da *gg*

At han så ikke har skrevet noget jeg er uenig i, ud over at han har smurt lidt tykt på (for min egen skyld, men det sagde han også at han ville) er jo kun dejligt.

Men ellers har man jo ret til aktindsigt, også i de papirer, så hvis de ikke af sig selv (som kommunerne jo faktisk skal... min gør ikke) er det jo bare at bede om at få det, og så selv skrive et brev til kommunen med kommentarer til erklæringen, hvor man forlanger at få det vedlagt ens sag.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension