K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 09:50   #1
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Midlertidig ftp til borderline?

Hej alle.
Jeg er sygemeldt siden november sidste år, altså et år her til november.
Jeg får sygedagpenge. Jeg er enlig mor til 3 mindre børn, og har fået diagnosen borderline (en svær personlighedsforstyrrelse), desuden lider jeg kronisk af migræne, ml 1 og 3 anfald om ugen.
Jeg kan ikke få fleksjob, fordi jeg ikke er færdigbehandlet.
Psykiater mener jeg kan behandles med godt resultat, psykoterapi. Tidsudsigter: Flere år!
Ventetid til behandling: PT ca ET ÅR!

Så er det jeg spørger.... tror I der er en chance for at jeg kan tilkendes midlertidig førtidspension, med revurdering efter fx 3 eller 5 år?

Jeg har lige fået sat min aktivering ned fra 10 til 6 timer, da det er for belastende for mig.

Håber på svar!! Og spørg gerne uddybende.

Jeg er rigtig rigtig træt af ikke at kunne det jeg gerne vil, og ikke at kunne få behandling, når jeg bare SÅ gerne vil have et "almindeligt" liv...

KH S
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 14:30   #2
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Kære S

Jeg skal ikke kunne svare på om du kan få midlertidig ftp, det er nok noget du må tale med din sagsbehandler om.

Blot vil jeg sige at jeg føler med dig, jeg lider selv af en psykisk sygdom parret med migræne/spændingshovedpine og ved hvor svært det er at få hverdagen til at hænge sammen med både en psykisk og fysisk diagnose.

Kan slet ikke forestille mig hvor tapper du må være, når du også har 3 mindre børn at skulle tage dig af, ud over dine lidelser.

Pøj pøj med din sag (jeg selv står også overfor at skulle søge ftp inden længe)

Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 17:34   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Odense!

Er det 6 timer om ugen, du max kan klare?

Altså, det er et virkeligt svært spørgsmål, du stiller...

Man får jo nærmest indtryk af her på K10 (incl. mig selv), at man skal ligge som en visen grønsag i et hjørne, før man vil anerkende, at der ikke er en restarbejdsevne tilbage.

Jeg ville spørge mig selv, hvor realistisk det er at blive ansat i 6 timer/uge.

Det ville jeg holde op mod, hvad der kræves af mig hjemme for at tingene hænger sammen.

Konklusionen ville jeg gå efter!

Det kunne være at søge en §17.

Det har jeg gjort, men har så også fået afslag.

Men så tager jeg den derfra - for JEG, og ikke en forvaltning, der har bestået af 45-50 forskellige sagsbehandlere over 11 år, ved hvordan min hverdag hænger sammen, eller rettere ikke hænger sammen.

Jeg ved ikke noget om Borderline, men jeg kender migræne og døgn, der bare "forsvinder"... Anfaldene står ikke i kalenderen, så man kan ikke planlægge sig ud af det.

At du overhovedet klarer at være Single-Mom i hverdagen til 3 mindre børn er vildt flot!

Og du og dine børn er det vigtigeste for Jer fire - det SKAL hænge sammen i hverdagen.

Senere kommer helt sikkert folk på herinde, som kan give dig kompetente råd om dit hvilende pensionsspørgsmål!

Pas godt på Jer selv, alle fire!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 17:47   #4
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Prøv evt at kigge denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=12438 Der er en afgørelse om pension til en person med så vidt jeg husker depression og personlighedsforstyrrelse.
Jeg kan SÅ godt følge din tanke for netop at få den ro, man har brug for til sin terapi. Mine terapeut timer bliver oftest brugt til at få samlet mig op efter div trælse indslag fra kommunen.

Held og lykke med det.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 18:41   #5
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Tak for jeres svar...
Jeg kunne ikke lige koncentrere mig om den anden tråd, selv om det ser interessant ud.
Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke føler mig som førtidspensionist-klar.
Jeg har før arbejdet fuld tid (da havde jeg ikke så mange børn, og vi var to om det...)
Jeg forestiller mig, at engang, når jeg får det bedre pga behandling, vil min migræne og¨så blive bedre. OG når børnene engang bliver noget større, og endda flytter hjemmefra (nogle af dem), eller måske kan være mere hos deres far.... SÅ skal jeg til at arbejde igen...

Men indtil da.... ja, hverdagen er meget skrøbelig, og jeg skal passe rigtig godt på mig selv, for at bevare et rimeligt overskud til mine børn.

Sig det ikke til nogen... men nogle gange tænker jeg, at min eneste udvej er at aflevere børnene et eller andet sted... for selv at overleve.

Men det var før jeg fik Lamictal, stemningsstabiliserende... det reddede mit liv, tror jeg.
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 18:46   #6
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
I øvrigt... hvordan ser socialforvaltningen på det faktum at man er alene med fx 3 børn?

Jeg kendte en socialrådgiver, (ikke særlig sympatisk var han), han sagde at det at være alene med børn, ikke var nogen "undskyldning" for særlige hensyn ift fleksjob, ftp osv....
Det var ens eget valg....

Nu er jeg den type der har et rimeligt strengt over-jeg, der ofte dunker mig i hovedet med skyldfølelser...

Så derfor føler jeg mig ofte bare som en doven, utilstrækkelig, arbejdssky enlig taber-mor.. Men jeg ER en god mor, og mine børn er bare dygtige, veltilpassede glade børn... heldigvis-
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 23:18   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Desværre er der nogle kedelige typer inden for faget.

hvis du får en sådan bemærkning en anden gang, ber du om at få det skriftlig, med henvisning til lovgivning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 04:53   #8
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Jeg er også alene med 3 børn, og jeg har hørt fra flere sagsbehandler, og andre der er alene med deres børn, de tager slet ikke hensyn til du er alene med dem, desvære.
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2010, 20:31   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej K.41.Odense

Er du medlem af en fagforening, i så fald bør du kontakte denne for hjælp via deres sagsbehandler for, at få din sag på rette køl med din tidshorisont. Ved ikke om du på din baggrund kan få en midlertidig FP.

Da borderline tidl. har været en "rodekasse", er det vigtigt at få fat i god ekspertice på området. Lars J.Sørensen, chefpsyk Nykøbing Sj. har stor viden på dette område, Samtidig findes der en forening: http://www.borderlineforeningen.dk/, som må også kan være behjælpelig m. at pege på en god PSYKOLOG m. dette som speciale.

Lamictal gives for elepsi og bipolar sygdomme (sidstnævnte for at stemmingstabilisere).

Forstår udmærket, at du ind i mellem kan føle dig presset, da du oveni er mor til 3 børn. Men desto vigtigere du får kompetent hjælp fra en uafhængig sagsbehandler og en god psykolog. Sidstnævnte koster jo penge, hvorfor det måske ville være en ide at søge om hjælp til.

mvh. Gunvor
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 08:29   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har også som syg og som flekser været alene med tre børn og her blev der taget hensyn for det kommer jo helt an på hvad ens skånehensyn er , i mit tilfælde fungere hjernen ikke når jeg bliver træt , og er der tre børn hjemme så bliver man altså noget hurtigere træt end hvis man kun skal koncentrer sig om sig selv eller et barn ...

Desuden var det sådan at mine børn var skrevet ind som ressourcer i min profil (velfungerende, påpasselige, hjælpsomme børn) der stod at de to store kunne gå ned og handle for mig på særlige smertefulde dage og de kunne hjælpe med rengøring osv (det gav så mulighed for at kunne lave noget længere når jeg havde ondt fordi jeg ikke skulle tænke på at slæbe vasketøj osv )

Da min yngste søn blev jagtet af en bande der ville ham til livs blev det også skrevet ind i min profil (jeg har stress og have et barn der må sendes til den anden ende af landet for ikke at blive nakket det ligger altså nogen gode stress faktore til ) da mine to store flyttede hjemmefra skrev de i min ressourceprofil at de mente at det nu gav mig flere ressourcer fordi jeg så ikke havde dem at tænke på hele tiden

Jeg skrev så i egen kommentar at ja det gav mindre stress hjemme (larm osv ) MEN det gav så også flere barriere da der jo så ikke var nogen jeg lige kunne sende i brugsen som kunne bære støvsuger for mig som kunne smutte på vaskeriet for mig osv ...

Min sagsbehandlers kommentar til det var nå ja for ***** det tænkte jeg slet ikke på og så blev det skrevet ind....

Så jo har man skånehensyn som ikke kan varetages fordi man har børn så er de nød til at tage det med lige som man er nød til at tage sådanne ting som uhensigsmæssig bolig for lang transport osv osv....

det er jo netop det ressourceprofilen skal ... den skal samle det HELE og på den måde være med til at sætte ind og se på hvad man kan og ikke kan ...

man kan så evt sige som de gjorde med mig da jeg var i fleksjob ..

OK det kræver meget at have et barn med ben i skinne som ikke kan komme frem og tilbage til skole ... det er en stress faktor der giver problemer ...

Jeg kunne så få tilbudt kørselsordning og hjælp til hende indtil jeg kom fra arbejdet eller jeg kunne hvis min chef gik med til det , gå ned i tid den periode det varede (min chef gik med til det )

Så igen , er det dine skånehensyn der gør at man har svært ved at få det til at hænge sammen så skal det være med i en samlet vurdering derfor er der også et punkt i rp der hedder famlie...

MEN når det er sagt så er det i sig selv ikke et skånehensyn at have børn de kan vælge at gå ind og hjælpe på anden måde (hjælpe med at hente og bringe børn barnepige osv ) sådan at man kan klare sit job ...

Husk også at man skal have mulighed for at restituere sig ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp med borderline ? Physen Alt det andet 20 04-02-2014 14:57
borderline ? stjerne10 Alt det andet 3 17-06-2013 19:24
Kan man søge midlertidig pesion, hvis man lider af borderline ellebaek Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 20-05-2013 17:11
Blog om borderline Girlscout Et godt link! 3 20-01-2011 14:50
Borderline og kontanthjælpsloftet Girlscout Alt det andet 15 28-09-2010 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension