K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2013, 16:34   #1
Henrik Herløv
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Henrik Herløv er ny på vejen
Sygedagpenge: Mette f. Vil "ikke kalde det en forringelse" - men det vil vi godt.

Varighedsbegrænsningen skærpes for alle andre end nogle livstruende sygdomme i og med, at deres periode med sygedagpenge nu sættes ned til ½ år. I forhold til Mette F s løfte om helt at afskaffe varighedsbegrænsningen er og bliver det en forringelse.

1. Før valget ville S + SF helt afskaffe varighedsbegrænsningen for sygedagpenge. Mette Frederiksen vil gerne fremstille det således, at man nu har holdt løftet. Men det er langtfra tilfældet.

2. Det må anerkendes, at varighedsbegrænsningen afskaffes for 11 dødelige sygdomme, men den afskaffes ikke for alle andre langvarige og alvorlige og undertiden dræbende lidelser. Det er altså undtagelsen og ikke reglen at varighedsbegrænsningen afskaffes.

Tværtimod, for de omkring 10.000 personer, der falder udenfor listen, går de derimod ned på 10.500-14.000 kroner om måneden efter et halvt år. Den kan de beholde til de er raske eller sendt videre på fleksjob eller førtidspension. I forhold til de nuværende regler mister de op 7000 kroner om måneden i et halvt år.

Det er en klar forringelse, for de kunne jo også før få kontanthjælp, men først efter 1 helt år.

3. Endnu engang får vi altså desværre bekræftet billedet af en regering, som løber fra den politik, som den gik til valg på.

4. Vi får den sædvanlige sang om, at der ikke er råd og hvor skal pengene komme fra? Ja, såvidt vides arbejder regeringen på milliardsskattelettelser til erhvervslivet. Sidste år gennemførte man topskattelettelser og fredede boligejerne for mange milliarder. Så spørgsmålet ikke, hvorvidt der er penge, men hvorledes de prioriteres.

Henrik Herløv Lund, økonom og velfærdsforsker - cand. scient. adm.
Ikke partitilknyttet
Kendt fra den tidligere "Alternative Velfærdskommission"

HENVISNING:
Jeg udgiver to nyhedsbreve KRITISKE ANALYSER" (om velfærd, økonomi og neoliberalisme) og "KRITISKE DISKUSSIONER" (om regering, politik og ikke borgerligt alternativ).
Vederlagsfrit abonnement kan tegnes ved at maile til [email protected]
Alle rapporter og artikler kan downloades på henrikherloevlund.dk under "Artikler og rapporter"
Henrik Herløv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 17:04   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Hvis man fjernede varighedsgrænsen helt, kan det jo bare misbruges som en "billig" måde at få førtidspension på, uden mange af de ulemper førtidspension har. Plus det ville give folk på dagpenge/ryger på dagpenge en enorm fristelse til bare at fake forskellige psykiske sygdomme og på den måde få permanent dagpenge indtil de finder det rette job. Det ville gå ud over os alle sammen i det lange løb.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 17:15   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo noget vrøvl at sige....

Man kan sagtens bare fjerne den varighedsbegrænsning og så få kommunerne til at behandle sagerne...

Dette kan gøres på flere måder...refusion....bøder...osv osv...

Man behøver bestemt ikke at forringe ordningen for at få fjernet den varighedsbegrænsning.....som de har lovet at fjerne...

Den gang de lovede det...ja der var ikke noget med at der skulle forringes før de ville gøre det...nej de ville bar fjerne den...og det er jo ikke det de har gjort med det de har lagt frem nu..

Så selvfølgelig vil det ikke være en slags førtidspension...

Mener du virkelig at man kan fake psykiske problemer....helt derhen så kan man snyde samtlige læger og systemet??

Det tror jeg simpelthen ikke på...at man kan...nu er det jo ikke bare sådan at man skal en læges ord for det man fejler...og jeg tror ikke på at man vil kunne snyde sig adgang på den måde..

Men du har måske noget dokumentation på at det kan lade sig gøre...

Problemet er at der findes en masse mennesker der render rundt og siger at folk snyder sig til diverse ydelser som sygedagpenge, fleksjob, førtidspension osv....men sjovt nok er det ikke noget der kan dokumenteres...men åbenbart noget disse mennesker har på fornemmelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 18:26   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Jeg overvejede at smide det op, men behøver ikke flere problemer for syge.

Men ok, så du vil ikke tro på en person der ikke har noget at vinde, men du vil godt tro på folk der har alt at vinde på det?

Ja, systemet kan være svært for nogen (og ikke så svært for andre), men du undervurderer hvor meget en ressourcestærk person kan i forhold til. Det kan også være midlertidige problemer som man bare påstår ikke går væk, selvom de er. I forhold til en førtidspensions sag i 2013, er sygedagpenge langt lettere at opnå.

Hvordan skal systemet håndtere så mange mennesker der bliver syge, uden at de mest syge og mindst ressourcestærke mennesker ikke bliver skubbet ud på sidelinjen, igen igen.

Det er da rigtig godt at syge ikke længere bare ryger over i kontanthjælp, nu kan de have både formue (godt ved forsikringsudbetalinger) og ægtefælle.

Igen, der er stadig en hel del problemer med det her og det er noget der bør gøres noget ved. Men det er stadig, for ikke kritisk syge, de samme problemer som var der ved 52 ugers grænsen. Jeg vil mener at det er langt bedre at kæmpe for at forbedre disse ting, end det er bare at drukne debatten i en urealistisk løsning om ingen grænse på sygedagpenge. Jeg ved ikke lige hvorfor de lovede det på den måde, det var nu ret fjollet.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 19:07   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Øhh jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg vil tro på nogen og ikke på andre...

Jeg siger bare at jeg kan ikke forstille mig at man kan snyde sig igennem...

Jeg siger ikke dermed at der ikke er nogen der forsøger...det vil der altid være...

Hvordan skal systemet håndtere disse syge mennesker...tja det kunne man jo gøre med at tilrettelægge systemet på en måde så det hele ikke kun går op i økonomi og jurister på kommunerne...

Der mangler klart regler for at få kommunerne i gang med at rykke på de sager meget tidligere i forløbet end de gør nu....i øjeblikket rykker de først når det er absolut nødvendigt...

Det gør de fordi de kan det....hvis man sørgede for at de ikke kunne dette...refusion....bøder...der er mange muligheder....så ville der kunne ske noget i sagerne langt før og meget hurtigere end det sker nu...

Nu er der ingen der har sagt at det kun er dårligt det der kommer....eller det forslag de er kommet med...

Der er gode og mindre gode ting i det..

Men det er bestemt ikke det de lovede og der er klare forringelser i det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 19:14   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Tværtimod, for de omkring 10.000 personer, der falder udenfor listen, går de derimod ned på 10.500-14.000 kroner om måneden efter et halvt år. Den kan de beholde til de er raske eller sendt videre på fleksjob eller førtidspension. I forhold til de nuværende regler mister de op 7000 kroner om måneden i et halvt år.

Det er en klar forringelse, for de kunne jo også før få kontanthjælp, men først efter 1 helt år.

den forstå jeg ikke helt
har selv været uden indtægt i 2 og halvt år og hvis jeg ikke havde fået pension nu
så havde jeg da stadig været uden indtægt når man ikke kan modtage kontanthjælp

husk det er udelukkende når man bliver tildelt et ressourceforløb, at man kan få den samme sats som kontanthjælp. for at få tildelt et er det næsten det samme som man får pension før den nye reform. alså her gælder ikke fomue eller om man har en ægtefælle
men ingen kommer på dem før klinsk funktion er oprette. Er mit bud.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 20:04   #7
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
M.F skriver jo om en tidlig aktiv indsats hvor man senest efter 6 mrd. på sdp kommer i et ressourceforløb med henblik på at få udviklet arbejdsevnen.

Det nye i sdp forslaget er, at dem som står uden forsørgelse uder sygdom fremadrettet kan få en kontanthjælps sats. Men for størstedelen af sygemeldte idag som ryger af sine sdp, kommer idag på kontanthjælp. Hvor et fåtal står uden forsørgelse pga, formue/ægteskab idag.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2013, 21:33   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Hvis man fjernede varighedsgrænsen helt, kan det jo bare misbruges som en "billig" måde at få førtidspension på, uden mange af de ulemper førtidspension har. Plus det ville give folk på dagpenge/ryger på dagpenge en enorm fristelse til bare at fake forskellige psykiske sygdomme og på den måde få permanent dagpenge indtil de finder det rette job. Det ville gå ud over os alle sammen i det lange løb.
så kender du vist intet til systemet, det er vist lige slået helt fast
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 01:10   #9
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
så kender du vist intet til systemet, det er vist lige slået helt fast
Ok, fair nok, så du mener det er sværere at få sygedagpenge end det er at få førtidspension i 2013 og fremefter. Interessant.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2013, 07:32   #10
nemesis
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 146
Styrke: 12
nemesis er ny på vejen
Del og Hersk

Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser

Hvordan skal systemet håndtere så mange mennesker der bliver syge, uden at de mest syge og mindst ressourcestærke mennesker ikke bliver skubbet ud på sidelinjen, igen igen.
Lyder til, at du er faldet for et af de ældste tricks i historiebøgerne. Romernes "Del og Hersk". Spil de syge ud mod hinanden, så de skændes om hvem, der er mest syge. Spil de lavest lønnede ud mod kontanthjælpsmodtagerne. Spil enlige ud mod samlevende. Fortsæt selv listen.
Jeg synes ellers Henrik Herløv, i sit oplæg holder øjet meget godt på bolden når han i punkt 4, nævner hvor pengene kan komme fra. Men det afhænger selvfølgelig af øjnene der ser.
nemesis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mette Frederiksen: "...Det er en forkert måde at bruge sproget på!..." Jan Jakobsen Politik og Samfund 2 17-12-2012 19:31
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Kan en "moderne" politiker være et godt menneske? Tante Ana Politik og Samfund 1 06-12-2011 22:01
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension