K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2012, 21:32   #1
LoveFairy
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2012
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 67
Styrke: 13
LoveFairy er ny på vejen
Arrow Sygedagpengestop/syg....

Så blev det min tur...

Jeg har længe været flittig læser og gjort brug af alle jeres gode råd og erfaringer. Den korte version af den lange historie er, at jeg har lidt af stress og depressioner hele mit voksen liv (37 år) dertil mange ledproblemer med smerter (hypermobil/hyppige overbelastninger)

Senest gik jeg ned med depression i februar ’12 og blev indlagt på psykiatrisk for første gang. Her fandt vi ud af at jeg har mindst en diagnose (bipolar 2, emotionelt ustabil, evt ADD ) som forklarer mine hyppige depressioner samt evige ekstreme træthed og stressoverfølsomhed.

Mine sygedagpenge stoppede 31/10/12 efter korrekt varsling, partshøring etc. Jeg fik rådgivning af min socialrådgiver på psykiatrisk hospital(hvor jeg er i behandling), men har også en fagforening som kan hjælpe. Efter partshøringen klagede jeg, da den attest jobcenter har hentet hos min behandlende læge er blevet fejltolket – dette er hans eget og socialrådgiveren på psyks udsagn. Lægen havde bl.a. skrevet ”I udgangspunktet bør den instituerede behandling på sigt kunne genskabe XX funktionsniveau” og tanken var forlængelse efter §27 stk 3, 2x52 uger.

Min socialrådgiver kontaktede min sagsbehandler på jobcenteret og forklarede misforståelsen/problemet og sagsbehandler LOVEDE at indhente nye oplysninger hos behandlende læge, hvis jeg bad hende om det i min klage. Det gjorde jeg og i dag modtog jeg så mit afslag fra jobcenter på klagen. Den er sendt videre til ankestyrelsen og sagsbehandler har ikke SKØNNET at det kunne bringe noget nyt at indhente nye oplysninger, skriver hun, på trods af en klokkeklar aftale om at gøre det, og at det VILLE bringe noget nyt – nemlig højst sandsynligt en forlængelse af mine sygedagpenge efter §27 stk 3, 2x52 uger…

Kan hun virkelig slippe af sted med det?

Tak fordi i læser med på dette mit første indlæg i min sag, nok desværre langt fra det sidste, hvis jeg skal dømme ud fra, hvad jeg læser om, hvor længe disse sager kan køre. Min er kun lige begyndt…

Tror jeg ender i flex engang....
LoveFairy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 10:20   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville be om journalnotet fra sygehuset, og indsende dette til Statsforvaltningen.

Skriv gerne at kommunen nægtede at indhente dette, trods henstilling fra sygehus.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 11:33   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej LoveFairy

På baggrund af dit skriv går jeg ud fra du blev syg i febr. 2012, hvorfor din varighedsbegrænsning først er i febr. 2013. Men er usikker på dette.

Hvis varighedbegrænsningen er febr. 2013, så:

forstår ikke, hvorfor SB allerede (og for den sags skyld din socialrådgiver fra fagforening/psyk.afd.) allerede løfter forlængelsesmulighederne.

Står der nogen steder i parthøringen,at din SB/JC mener du er rask til selvforsgørelse? Enten helt el. delvist?

Er der spurgt ind til dette i statusaatest fra psykafd.?

Iflg. "Sygedagpengeloven" gælder flg.:

Citat:
Bortfald af ret til sygedagpenge

§ 21. Retten til sygedagpenge bortfalder,

1) så længe den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6, herunder indsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen, eller

3) hvis den sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen.

Stk. 2. Bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, nr. 1 eller 2, er betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om konsekvenserne af, at den sygemeldte undlader at medvirke ved opfølgning eller afviser at modtage nødvendig lægebehandling eller deltage i hensigtsmæssig optræning eller i indsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Retten til sygedagpenge ophører, dagen efter at betingelserne for at modtage sygedagpenge ikke længere er opfyldt. Afgørelse om ophør af retten til sygedagpenge kan tidligst træffes, når den sygemeldte har haft lejlighed til at udtale sig om de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, der efter kommunens opfattelse fører til, at betingelserne for at modtage sygedagpenge ikke længere er opfyldt. Kommunen fastsætter en frist for afgivelsen af udtalelsen.

Stk. 4. Udbetaling af sygedagpenge, der er bortfaldet efter stk. 1, nr. 1 eller 2, genoptages dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling af sygedagpenge på ny er opfyldt, hvis dette sker, senest 4 uger efter at den sygemeldte er blevet underrettet om bortfaldet. Udbetaling af sygedagpenge kan kun genoptages én gang under det aktuelle sygedagpengeforløb.

Stk. 5. Når kommunen partshører lønmodtageren i forbindelse med muligt bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, skal en arbejdsgiver, der er berettiget til refusion efter § 54, orienteres om det mulige bortfald af sygedagpenge.

§ 22. Retten til sygedagpenge bortfalder endvidere, så længe den sygemeldte ikke opfylder sin pligt til at anmelde eller dokumentere fraværet, jf. kapitel 12 og 15.
Mine fremhævninger, og link: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=142423#Kap7

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 13:47   #4
LoveFairy
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2012
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 67
Styrke: 13
LoveFairy er ny på vejen
Popiae
Tak for dit svar men...
Hvilket journalnotat mener du mon ?
Og skal jeg sende det til statsamtet selv om sagen ligger hos ankenævnet nu?
:-)

Hej Gunvor
Jo den er skam god nok for jeg var syg frem til december året før altså samlet set de der 52 uger inden for 18 mdr, dog med anden sygdom...så det er den generelle varighedsbegrænsning...
Tak for dit svar
:-)
LoveFairy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2012, 00:18   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej LoveFairy

Tak for afklaring, så er der ingen anden vej end at få skriftlig udtalelse fra psyk.afd. el. som Popaie skriver journalaktindsigt, hvis det fremgår af denne. Under nyttige link er der også en formular for aktindsigt hos læger/hospitalsvæsen.

Som du bekriver forløbet har SB/JC partshørts dig og fastholdt deres afgørelse, så skal du anke din afgørelse. Du skal samtidig med afslag på forlængelse oplyses om dine ankemuligheder. I første omgang til BAN, Beksæftigelsesankenævnet. (forstår ikke helt du skriver Ankestyrelsen, når SDP stop først er effekturet fra 31.10.12!).

Du har fire uger fra den dato, der fremgår af brevet, skulle meget gerne stå der. Ellers klager du også over dette, altså manglende klagevejledning.

I en sådan klage/anke skal du netop fremføre dine indvendinger omkr. afgørelser, herunder at du selv mener at kunne forlænges efter § 27, stk. 1, 3, og at SB ikke har ville indhente de relevante oplsyninger forud for stop af SDP. Her henviser du også til retsikkerhedslovens § 10:

Citat:
§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=142832

En klage/anke skal sendes til JC/kommunen, som så igen skal vurdere om de fastholder trods din skrivelse, hvorpå de inden 4 uger skal sende den til BAN.

Hvis du endnu ikke har aktindsigt i din sag hoskommunen bør du straks søge om dette, se under nyttige links for udkast.

Hvis du ikke har overskud til at skrive brevet kan tidl. omtalte socialrådgiver måske hjælpe dig.

Du bør samtidig i dette forløb holde tæt kontakt m. din prak.læge, således at denne er informeret om din helbredsituation og behandling i andet regi, da SB også kan bede om statusattest herfra.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 04-11-2012 kl. 00:29.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 17:47   #6
LoveFairy
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2012
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 67
Styrke: 13
LoveFairy er ny på vejen
Hej Gunvor
Tak for dit svar.
Jeg har nu modtaget brev fra BAN som har modtaget sagen fra kommunen og i samråd med socialrådgiveren har jeg skrevet kommentarer. Nemlig at læge mener at hans attest er fejltolket samt at sagsbehandler ikke som lovet har indhentet uddybende oplysninger hos samme læge for at opklare misforståelsen.
Nu må jeg så vente og se, der er ret lang behandlingstid...

Tak for hjælpen...
LoveFairy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 18:33   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det kan ofte være en god idé at bede om agt indsigt ved BAN ligeså for at se om de har modtaget alt vedr. din sag fra kommunen.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop...... Damgaard Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 08-10-2012 20:41
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
sygedagpengestop karsten kran Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-07-2011 00:37
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension