K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-06-2014, 20:49   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Regeringens initativ til at få folk i uddannelse

Følgende tekst er sendt som borgerbrev til BM idag, som jeg også syntes at K10 burde læse.


Revalidering - Forrevalidering under uddannelse


Med de seneste reformer forsøger regeringen at ændre fokus, til at folk skal i uddannelse. Men for syge borgere som ikke har en kompetencegivende uddannelse, betyder det at mange må tage en uddannelse som "forrevalidend". eksempelvis en HF eller en Gymnasial uddannelse. (Bemærk, en forrevalidend modtager kontanthjælp, og er ikke omfattet af revalideringsbestemmelserne, da en ungdomsuddannelse ikke er kompetencegivende, læner kommunerne sig op af en principafgørelse foretaget af Ankestyrelsen, som siger at der kun kan bevilges Revalidering til en kompetencegivende uddannelse som f.eks Pædagog, Socialrådgiver m.m)

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...ddannelse.aspx

"Blandt de unge, der i 2013 fik kontanthjælp, havde blot én ud af ti en erhvervskompetencegivende uddannelse, viser nye tal."

Nogle unge mennesker bliver stillet ringere, og får ikke den chance, for at kunne komme på arbejdsmarkedet sikkert og effektivt. Som med garanti kan gennemføres, i henhold til en realistisk revalideringsplan, skånebehov sammenholdt med uddannelses og beskæftigelseskrav.
Fordi lovgivningen indenfor Revalidering begrænser mulighederne.

Der skal "løsnes" op for at komme i betragtning til en Revalidering, hvis Regeringens hensigt skal være en success.
Man bliver nødt til at sammenholde Regeringens målsætning for at få folk i uddannelse, og sammenligne det med lovgivningen.

For borgere som ikke kan oppebære Beskæftigelseskravet (23 timer for at få SU under uddannelse), og heller ikke kan få kontanthjælp, bliver skubbet i uddannelse på en helt forkert måde, og på et helt forkert grundlag, som i mange tilfælde vil give bagslag

Min erfaring er også, at der mangler fagpersonel ved kommunen i form af UU Vejleder, som kan bidrage og hjælpe svage borgere, med at søge relevante uddannelser, og generel råd og vejledning vedr revalidering.

Nogle borgere kan have social angst, der forhindrer dem i at skabe kendskab til uddannelsesmuligheder. Nogen har haft en hård start på livet, og kan komme fra et misbrug, og skal igang med en uddannelse. Hvor muligheden og den rette hjælp fra kommunen bare ikke er der..
Man er overladt til sig selv, for at finde frem til oplysninger, som er utrolig svære at få fat i, fordi at man skal i dialog med uddannelsesystemet, som man aldrig har stiftet bekendtskab til.

Hvis man skal hjælpe folk som starter fra bunden, så bør regeringen også afsætte de nødvendige midler, for at kunne bidrage til dette.
Regeringen skal skabe initiativer og muligheder, og ikke begrænse borgere i deres forsøg på at udvikle sig. Der skal løsnes op for lovgivningen så der er lige muligheder for ALLE som ønsker at skabe sig en fremtid på arbejdsmarkedet.

Uddannelsesystemet er så stift, og primært rettet mod det ordinære arbejdsmarked, at selvstudie og timeantal ofte ikke hænger sammen i virkeligheden.
Med en underskrevet revalideringsplan som standard er rettet mod det ordinære arbejdsmarked, bliver mange mennesket kastet tilbage, og skal klare en uddannelse på urimelige vilkår, med risiko for at starte helt fra bunden af, når man endelig er i "mål" og har klaret en uddannelse. Pga. Revalideringsplanen som man godtroende har skrevet under på, er rettet mod det ordinære arbejdsmarked. Hvilket betyder, at man fortsat ikke kan klare en jobfunktion på arbejdsmarkedet, og derfor starter forfra i systemet efter endt uddannelse.


Jeg er selv havnet i et dilemma, hvor jeg af hjertet ønsker at tage en socialrådgiver uddannelse, men min begrænset funktionsevne forhindrer mig i at tage uddannelsen, fordi at jeg ikke kan fuldføre en praktik, som er rettet mod ordinær beskæftigelse.
Derfor har jeg fået øjnene op for en Pædagogassistent uddannelse, hvor jeg kan få merit for størstedelen af fagene, men som ikke tiltaler mig på samme måde, som socialrådgiver uddannelsen.

Edit:
og kort efter jeg udgav denne skrivelse på facebook, blev jeg mødt med et link, som føles som en lussing i ansigtet
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/F.../10/063610.htm

"Pædagogiske assistenter bliver uddannet til arbejdsløshed
Det er ikke ligefrem en jobfest som 1500 pædagogiske assistenter kan se frem til, når de i år afslutter deres studie"


Derfor er jeg bitter over, at systemet er så indskrænkende.




Sidst redigeret af Bodrum; 13-06-2014 kl. 21:41.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2014, 13:53   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Mail sendt til :

Kære Pernille og Rosa (Enhedslisten)

Borgerbrev sendt til Beskæftigelsesministeren sendes nu videre til EL.


Med henvisning til seneste artikel
http://www.avisen.dk/uddannelser-ska...ve_273240.aspx


Så bør der også kigges på en lempelse af reglerne, for folk der gerne vil bryde den sociale arv, men bliver kastet tilbage af lovgivningen. pga de snævre regler på Beskæftigelsesområdet.

Uddannelsesministeriet og Beskæftigelsesministeren skal i samspil udarbejde nye vejledninger og være indstillet på at kaste penge i denne befolkningsgruppe.

Uddannelseskravene er store – Mulighederne er små.


Svar:


Tak for din mail, og undskyld dette sene svar.
Jeg er helt enig med dig i at det er et problem at der så mange begrænsninger i systemet.
I Enhedslisten arbejder vi for at det kan blive muligt at tage de mellemlange uddannelser som socialrådgiveruddannelsen på nedsat tid

Med venlig hilsen

Rosa Lund

Medlem af Folketinget (EL)
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2014, 10:22   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Artikel fra JP

http://jyllands-posten.dk/indland/EC...aerre-far-det/
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2014, 13:24   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det følger af artikel 24 i FN's Handicapkonvention, at medlemsstaterne har pligt til at sørge for, at personer med handicap ikke udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem på grund af handicap. Borgere med nedsat arbejdsevne vil typisk være omfattet af konventionens handicapbegreb, som lyder: "Personer med handicap omfatter personer, der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre."

Se konventionen her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=127181
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension