K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2009, 22:41   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
nedsat funktionsevne - hvornår er den varig?

synes lige at vi alle kan bruge at se svaret på ovenstående.
Der er en person som stiller spørgsmålet til DUHK om hvor længe en funktionsevne skal vare før man kan sige den er varig:

http://www.dukh.dk/radgivning/netrad...ionsevne-varig

En anden spørger også -hvad er definitionen på varigt nedsat funktionsevne:

http://www.dukh.dk/radgivning/netrad...g-varig-nedsat

Bemærker mig at DUHK benytter sig af WHO´s handicapkonvention i deres overvejelser:
...Med udgangspunkt i WHOs handicapbegreb, beskriver Schultz i deres lovguide, at begrebet "varig nedsat funktionsevne", angiver relationen mellem en persons nedsatte funktionsevne og mulighederne i det omliggende samfund.

DOG stadig ingen regler, love mv at henholde sig til, hmmm...

Interessant, apropos vores snak herinde om varig, kronisk mm -ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:07   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis man skal tage udgangspunkt i lov om sygedagpenge, så burde svaret jo kunne findes der, ikke?

Den almindelige varighedsgrænse er på 52 uger, og hvis der IKKE er behandlingsmuligheder osv., så må grænsen være der.

Læger bruger begrebet kronisk - og husker jeg rigtigt, så er det 3 måneder.

I sygedagpengeloven SKAL der, FØR sygedagpengene udløber, tages stilling til revalidering, fleksjob eller førtidspension.

HVIS man IKKE kan gøre det på 52 uger, så giver det jo ingen mening, hvis loven er sådan.

ERGO må arbejdsevnen være VARIGT nedsat, hvis der ingen behandlingsmuligheder er, når der max. er gået 52 uger.

Men hertil kommer så, HVOR MEGET arbejdsevnen er nedsat.

Hjort sagde engang, at man skulle arbejdsprøves osv., FØR sygedagpengene udløber... og det hænger jo også sammen med, at der SKAL tages stilling til revalidering, fleks eller pension... OG at der i Ankestyrelsen flere gange er truffet afgørelser om, at der SKAL være arbejdsprøvet.

Så hvis man IKKE er arbejdsprøvet på de 52 uger, er det kommunalt SMØL... for langsom sagsbehandling.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:18   #3
Bibliotricen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2009
Indlæg: 15
Styrke: 16
Bibliotricen er ny på vejen
Jeg har oplevet at kommunen ignorerer alle interne frister og lovmæssige frister. Hvad sker der hvis man ikke når at blive arbejdsprøvet, eller der ikke når at blive taget stilling til det?. Kan man så få sin sygedagpengeperiode forlænget?
Bibliotricen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:30   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan skrive følgende noget i denne retning til din kommune:

"Som jeg forstår af sygedagpengeloven, så SKAL kommunen tage stilling til, om jeg skal revalideres, have fleksjob eller pension, FØR mine sygedagpenge udløber.

Som jeg ligeledes har forstået ved loven, så SKAL jeg arbejdsprøves, FØR kommunen kan tage stilling til, om jeg skal revalideres, have fleksjob eller pension.

Jeg vil derfor rykke for at blive arbejdsprøvet snarest muligt, således at kommunen kan tage stilling, jvf. loven, til, hvilket forsørgelsesgrundlag jeg har, når de 52 uger er gået, da jeg er rask nok til arbejdsprøvning, men for syg til ordinær beskæftigelse. Jeg har været revalideret, og det var ikke tilstrækkeligt for mig til at opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked.

Jeg vil gerne søge om at blive tilkendt fleksjob, og som jeg kan se på andre kommuners hjemmesider, så er der en sagsbehandlingstid på cirka 3 måneder."

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:32   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Bibliotricen så skal du ind og have fat i sygedagpengeloven og det der står her



Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

§ 29. Kommunen kan forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af § 25, når det efter en lægelig vurdering skønnes, at den sygemeldte inden højst 26 uger vil kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller genoptage beskæftigelse.

Men inden det kommer så langt så ville jeg hvis jeg var dig sørge for hele tiden at rykke og rykke og atter rykke på den måde står du meget stærkere ved en evt anke du kan dokumentere at kommune helt bevidst sylter din sag, lige som jeg hvis det var mig ville skrive en klage over sagsbehandling til kommunalbestyrelse og borgmester ....

ved man at de negligere ens rettigheder så sid ikke med hænderne i skødet og vent , men sørg for at rykke og dokumentere deres rod hele tiden
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:41   #6
Bibliotricen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2009
Indlæg: 15
Styrke: 16
Bibliotricen er ny på vejen
wow tak for dine svar. Ja jeg rykker også på livet løs. Jeg har ikke set en sagsbehandler siden april men har ringet utallige gange og er pt uden sagsbehandler. Det er simpelthen så frustrerende. Men jeg har haft fat i Borgerrådgiveren og han har nu skaffet mig kontakt og så hiver jeg fat i ham igen hvis der skulle komme flere problemer - men han kan vist ikke gøre så meget i forhold til afgørelserne.
Bibliotricen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:52   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Bibliotricen nej det kan godt engang imellem føles som at banke i en stor fed våd dyne når det kommer til at råbe de kommuner op , det er også derfor det er ekstremt vigtigt at have dokumentation for hvor længe man har prøvet , jeg har selv været sygemeldt over et år inden nogen gad at tage en samtale med mig ...

Jeg har i alt den tid skrevet jævnligt til dem hvor jeg har oplyst dem om hvordan det skulle foregå i følge loven hvis de da overholdt den .. det gjorde at da de endelig kom igang ja der havde jeg været sygemeldt i et år , men tiden talte først fra det første møde med sagsbehandler ...

og jo mere du kan dokumentere jo større chance i en anke sag
  Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 00:59   #8
Bibliotricen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2009
Indlæg: 15
Styrke: 16
Bibliotricen er ny på vejen
Jeg har gemt mine mails til kommunen og har nu en kopi af min sag, og så har jeg en skriftlig beklagelse fra kommunen over at de ikke har gjort noget ved sagen, så der er masser af beviser for at jeg har været til rådighed og gjort mit til at sagen kunne glide ordentligt. Så jeg føler jeg har en sag - men man ved dælme aldrig!
Bibliotricen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2009, 01:28   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Bibliotricen nej det har du helt ret i bedst som man tror det hele går og man har sit på det tørre så kan der ske alt , intet er sikkert i det kommunale system for dagen er over

Men lyder som om du har alt hvad du kan have i orden , i orden og så kan man kun håbe på det bedste

Held og lykke med det hele ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvornår træder nedsat udbetaling i kraft ? roboman1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 06-05-2013 12:54
Funktionsevne nedsat ubetydeligt? BubberDK Alt det andet 46 24-05-2012 13:11
Hjælp ang varig nedsat arbejdsevne mor2 Spørgsmål ang fleksjob 35 18-04-2012 09:51
Hvornår er arbejdsevnen nedsat nok til at få fleksjob? piglet Spørgsmål ang fleksjob 10 09-12-2010 00:37
Hvornår er alle behandlingsmuligheder udtømte og lidelsen varig ? Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 19-07-2010 22:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension