K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2012, 07:29   #1
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
MS og sygedagpenge

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at gennemskue denne problematik.

Når man ikke må sygemelde sig med samme sygdom inden for en vis periode, som jeg ikke lige på stående fod kan huske hvad er. Hvad gør en med MS så, man kan jo ikke vide hvornår man får et attak og hvor slemt man bliver ramt. De kan jo godt risikere at komme med kortere mellemrum.

Kan en § 56 løse problemet i forhold til en arbejdsgiver ?

Hvad hvis man er på dagpenge i a-kassen ?
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 09:26   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Som udgangspunkt ophører sygedagpenge, når man inden for 18 måneder har fået udbetalt sygedagpenge i 52 uger. Der er en række klart definerede muligheder for at forlænge sygedagpengeudbetalingen i en kortere periode. Se evt. mere om disse regler her på siden

Med en paragraf 56 får arbejdsgiver økonmisk kompensation fra første fraværsdag, så det er helt klart en mulighed.

Hvis man får dagpenge fra A-kasse, så er reglerne, så vidt jeg har forstået således, at man ikke er dagpengeberettiget under sygdom, men overgår til sygedagpenge under de samme regler, som hvis man var i job - altså 52 uger indenfor en 18 måneders periode
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 11:58   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Hvad hvis man er på dagpenge i a-kassen

så er man ikke syg, da man har skrevet under på, man er klar til det ordinær arbejdsmarkedet 37 timer
ved godt nogen gøre på at økonomi, men man bliver ikke afklaret, så ens arbejdsevne bliver vurderet
men er faktisk snyd, hvis man ikke er rask
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 13:29   #4
KOW
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2012
Indlæg: 13
Styrke: 12
KOW er ny på vejen
Din kommentar er da fuldstændig uden relevans i denne sammenhæng, MTVRV1.
Hvad har du egentlig gang i, spørger jeg?
Er du under afklaring, eller føler du dig snydt af nogen, eller hvad?

Det er jo ikke snyd, så længe man ikke ved, om man kan arbejde, vel?
Det kunne jo være, at det ville gå, hvis man nu fik det rigtige arbejde, ikke?
Har du tænkt på det?
KOW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 14:30   #5
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Hvad hvis man er på dagpenge i a-kassen

så er man ikke syg, da man har skrevet under på, man er klar til det ordinær arbejdsmarkedet 37 timer
ved godt nogen gøre på at økonomi, men man bliver ikke afklaret, så ens arbejdsevne bliver vurderet
men er faktisk snyd, hvis man ikke er rask
Har måske formuleret det forkert så, for var absolut ikke et spørgsmål om at der skulle snydes på nogen måde.

Men nu er det min søn der lige har fået den diagnose og han er kun 25 og skulle jo netop til at starte sin arbejdsliv, så han skulle helst ikke hen og afklares i forhold til en hel masse nu.
Det jeg blot mener er, at med den diagnose er han jo forhåbentlig "rask" indimellem og vil derfor kunne stå til rådighed, derfor vil han jo også stå i a-kasse hvis han er ledig. Men hvis han så får et attak er han jo syg og kan være rask igen et par mdr. efter og derefter risikere tilbagefald efter yderligere en tid.

Er det bedre formuleret ? For vil under ingen omstændigheder snyde nogen steder, blot finde ud af hvordan vi forholder os til denne situation, da det jo er en noget uforudsigelig sygdom og knægten vil jo bare gerne arbejde så meget som det er muligt.
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 09:34   #6
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Uden at vide det med sikkerhed ville jeg mene at man godt kan stå til rådighed hvis man rask det meste af tiden. Man skal jo bare kunne arbejde 37 t/ugen. Andre mennesker jo også kan blive syge selvom de er på dagpenge (eller i arbejde) også flere gange på kort tid hvis man er uheldig. Jeg tror nu nok at man skal snakke med a-kassen om det da det jo er deres vurdering der tæller. De vil nok gerne have noget fra lægen hvor der står at han kan arbejde fuld tid.

Sidst redigeret af Tob; 25-07-2012 kl. 09:37.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 12:48   #7
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej Engaager

Jeg lider selv af MS og har haft stor glæde af en §56.
Den skal fornyes hvert 2. år, den dækker fra 1. hele fraværsdag, hvor arbejdsgiver for sygedagpenge refusion. Den gælder både læge/hospitals besøg og sygdom.

Det er kun sygeperioder over "vist nok" 4 uger der tæller med i de 52 ugers sygdom inden for 18mdr. (mine løse dage og 1 X 3ugers sammenhængende talte i hvertfald ikke med, heldigvis.

Jeg vil sige at hvis han engang er sygemeldt i længere tid, bliver rask og så får et attak igen, så er det jo en ny epikrise som jeg vil betegne som et nyt sygdoms forløb, men dette er jo uden at vide det med sikkerhed.

Jeg er selv under udredning nu, efter 3 år med diagnosen, da udtrætningen har taget overhånd. Mange lever med MS i mange år uden de store gener.

Jeg lige nævne at stress har været knappen til mine 3 attaks, og det har jeg hørt en del andre sige også, så prøv at undgå for meget af det.

Sommerhilsner fra

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension