K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2008, 03:45   #11
telefonmanden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
telefonmanden er ny på vejen
Angry

Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
jo da, lad os se at komme i gang, det kan kun gå for langsomt

Øh, jeg har været på Sorø Kommunes hjemmeside og kan ikke umiddelbart finde nogen oplysninger om hverken tidsfrister eller borgerrådgiver

Kan jeg gøre mere og hvordan kan jeg evt finde/fremskaffe oplysningerne?

Jeg kommer også fra Sorø, jeg har sendt en mail om det samme til kommunen
Men de har ikke svatet
Den er sendt for 5 dage siden,, ved ikke hvad svar tider de arbejder med
Hilsen
Telefonmanden
telefonmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2008, 15:20   #12
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Jamen, vi mødes alle på K10 -ikk´

Kan da kun sige vedr vores spørgsmål: Håbet er lysegrønt

Jeg har tilsvarende heller intet hørt men mon ikke vi så skulle stille spørgsmålet videre til kommunal bestyrelsen hvis ikke vi får svar?

I vores sag skete der na da før vi sendte vores historie til kommunalbestyrelsen mfl så måske er det den vej rundt vi skal meeen ting tager jo tid i den kommunale verden!

Hold ud og sig endelig til skulle du modtage et svar ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2008, 22:25   #13
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
I holbæk stoppede borgerrådgiveren i juni og først i denne eller måske næste md. (eller senere..... kommer der en ny).
Dog er det hammerbesværligt at finde den side, hvor oplysningerne står. Eller også er det måske netop meningen, så vi ikke har den mulighed...

I mellemtiden kan vi dog henvende os til borgmesterens sekretær.

Svarfrister har de dog ingen af på hjemmesiden.

Phönix
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2008, 22:51   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg skal besøge Holbæks jobcenter, som er et pilotjobcenter.

Jeg husker ikke datoen, men det er vist en af dagene.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 07:47   #15
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej Mella N



I juli måned henvendte du dig til borgervejledningen på Rådhusvej 1 og vi aftalte, at jeg kontaktede dig, når en ny borgervejleder blev ansat.



Ny borgervejleder er Lars Dinesen – Tlf. 7236 6138 eller mail [email protected].



Jeg ved selvfølgelig ikke om det stadig er aktuelt for dig at kontakte borgervejlederen.



Venlig hilsen



Linda Schäffer

Sekretær



Tlf. 7236 5587
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2008, 14:16   #16
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
er der nogen som vil læse følgende artikel om lars dinesen. og ikke har adgang til avisen, så send en pb til mig.. så kan jeg sende kopi i din mailboks.

Citat:
Systemets mand skifter side
Holbæk

Byrådet har ansat tidligere skoleleder, ungdomsskoleinspektør, personalechef og UU-leder Lars Dinesen som borgernes advokat og stifinder. Den ny borgervejleder kan hjælpe systemet til at blive bedre.

AF MARGIT PEDERSEN

I over 30 år har han været systemets mand. Nu skifter Lars Roost Dinesen, Holbæk, side. Som ny borgervejleder bliver han borgernes advokat og stifinder i det kommunale system.

Den tidligere skoleleder, ungdomsskoleinspektør, personalechef, leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland og senest projektkonsulent i Holbæk Kommune tror ikke, det bliver svært at skifte side.

- Selvfølgelig er det mærkeligt efter at have været systemets mand i årevis. Men jeg har altid set det som et mål at sikre, at systemet
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2022, 19:52   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Borgerrådgivere på vej: Minister indskærper tilsynsforpligtelse

phhmw

En BorgerVELEDER er IKKE en Borgerrådgiver. Punktum.

Borgerrådgiveren har tilsynspligt med Forvaltningen.

Borgerrådgiveren er ansat direkte af og under kommunalbestyrelsen. Fri af Forvaltningen.

Borgerrådgiveren har pligt til een gang ombåret at udsende sin Beretning til kommunalbestyrelsen og offentligheden



https://www.e-pages.dk/nordjyske/324..._b6SQihvG5rmJQ

BRØNDERSLEV: Det skal indskærpes - blandt andet overfor Brønderslev Kommune - at den kommende borgerrådgiver også skal føre tilsyn med den kommunale administration. Det har indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S), netop fastslået i et svar til Folketinget .

Reaktionen fra ministeren kommer efter, at der i flere danske kommuner har været debat om borgerrådgiverfunktionen. En del debat var der eksempelvis, da man forleden kunne læse hos Nordjyske, at Brønderslev Kommune er på vej til at oprette en borgerrådgiverfunktion i fællesskab med Thisted, Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommune.

Borgerrådgivere er på vej: - Jeg har på egen krop oplevet, hvor meget man skal kæmpe

De fire kommuner har i fællesskab besluttet at ansætte to borgerrådgivere, der både skal vejlede borgerne i mødet med det kommunale system - og samtidig også skal føre tilsyn med den kommunale administration.
Modvilje mod tilsyn

I forarbejdet med at etablere funktionen har det stået det ret klart, at der i de fire kommuner ikke var stor begejstring for tilsynsdelen. I et referat fra et kommunalbestyrelsesmødet i Jammerbugt 24. juni 2021 kunne man således læse følgende:

"En forudsætning for Jammerbugt Kommunes deltagelse i arbejdet har været, at borgerrådgiverens opgave skal handle om rådgivning og vejledning, ikke om kontrol og tilsyn. Flere af kommunerne i samarbejdet har signaleret, at de bakker op om denne linje og eventuelt er interesseret i at finansiere udgiften til borgerrådgiveren selv, det vil sige uden om ansøgningspuljen."

Senere valgte kommunerne dog alligevel at gøre plads til tilsynsopgaven - hvilket også gav mulighed for at få del i de statslige puljemidler, der er til rådighed for at oprette funktionen. På den konto blev kommunerne stillet 5,8 millioner kroner i udsigt i perioden frem til og med 2024.
Andre kommuner - eksempelvis Hjørring - har etableret funktionen uden tilskud og uden tilsynsforpligtelse.
Skepsis gav bekymring
Trods det faktum, at kommunerne altså indvilgede i tilsynsdelen, så var der alligevel bekymring hos Morten Fuglsang, der er borger i Brønderslev Kommune og tæt har fulgt arbejdet med at etablere funktionen.
- Det så jo ud til, at eksempelvis Jammerbugt Kommune var klar til at gå ret langt for at undgå tilsynsdelen , sagde Morten Fulgsang til Nordjyske.
Bekymringen omkring tilsynsdelen fandt man også på Christiansborg, hvor folketingsmedlemmet Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillede indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) følgende spørgsmål :
"Mener ministeren, at det er en forudsætning for at opnå statslige midler til en borgerrådgiver, at denne får tilsynsbeføjelser, jf. at spørgeren er bekendt med, at flere kommuner går langt for at undgå dette?"

Minister beder om indskærpelse
I sit skriftlige svar på spørgsmålet lyder det fra Kaare Dybvad Bek:
- Ja, det er en forudsætning for at opnå midler fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning, at borgerrådgiveren har tilsynsbeføjelser over for kommunens administration.

Ministeren svarer videre, at tilsynet både skal ske gennem udarbejdelse af en årlig rapport til byrådet - med anbefalinger om forbedringer - og desuden skal borgerrådgiveren "som led i tilsynet kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtagelse af bestemte sagskategorier til gennemgang".
- I kommuner, der modtager tilskud fra puljen, må kommunalbestyrelsen således ikke begrænse borgerrådgiverens opgaver på en måde, der indebærer, at ovennævnte tilskudskrav ikke overholdes, fastslår Kaare Dybvad Bek.
Formelt set overholder samtlige tilskudsmodtagerne reglerne - for ellers havde de ikke fået tilskud. Men alligevel bliver det nu indskærpet, at tilsynet skal prioriteres. Det fastslår Kaare Dybvad Bek i slutningen af sit svar, hvor det hedder sådan her:
- Indenrigs- og Boligministeriet har på baggrund af spørgsmålet bedt Bolig- og Planstyrelsen, der administrerer puljen, om at gøre samtlige tilskudsmodtagende kommuner opmærksomme herpå.

Brønderslev Kommune skal på byrådsmødet her i marts give den endelige formelle godkendelse af funktionen.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny borgerrådgiver uden juridisk baggrund i Næstved Kommune buster Politik og Samfund 2 24-06-2013 13:56
Borgerrådgiver phhmw Alt det andet 2 29-09-2012 17:56
Borgerrådgiver kisser72 Alt det andet 6 17-01-2012 10:50
Silkeborg kommune - borgerrådgiver - lægekonsulenter gunvor Politik og Samfund 2 13-08-2011 01:53
Borgerrådgiver ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 3 03-03-2010 21:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension