K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2008, 22:58   #51
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var da interessant, PerChr.

Det er vist ulovligt. Jeg mener, det hedder at sætte skøn under regel... eller sådan noget i den retning.

Kommuner SKAL lave en individuel beregning og ikke lave den type beløbsgrænser.

Der er forresten også forskel fra kommune til kommune på, HVAD der medgår til beregning af dette rådighedsbeløb.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 00:34   #52
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Rådighedsbeløb Forvaltning og Skat

Hej zuza

Nu er jeg godt nok førtidspensionist (Efter 2003) med ret til at søge ydelse til udgift efter de nye regler.

Citat fra serviceloven:
Bekendtgørelse af lov om social service lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007

Kapitel 15
Formål
§ 81. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.

Formålet med indsatsen er:
1) at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres,
2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder,
3) at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje og
4) at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter denne lov.

§ 82. Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp efter denne lov i overensstemmelse med formålet, jf. § 81, til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, der ikke kan tage vare på deres egne interesser, uanset om der foreligger samtykke fra den enkelte. Hjælpen kan dog ikke ydes ved brug af fysisk tvang.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal påse, om der er pårørende eller andre, der kan varetage interesserne for en person med betydelig nedsat psykisk funktionsevne.
Kommunalbestyrelsen skal være opmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at beskikke en værge efter værgemålsloven.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20938

Og jeg vil da anke afgørelsen og påpege at man i skatteforvaltningen har rådighedsbeløb på kr. 4.600,- når de skal indrive gæld for det off. (Også hvis man skylder forvaltningen penge.)

Se beløbstal her fra Skat:

Rådighedsbeløb ud fra skattelovgivningen

Kapitel 6
Fastsættelse af den maksimale indeholdelsesprocent ved brug af betalingsevnevurdering

§ 13. Den maksimale lønindeholdelsesprocent fastsættes som det månedlige afdrag efter stk. 2 ganget med 100 og divideret med den månedlige A-indkomst reduceret med det månedlige fradragsbeløb efter skattekortet. Hvis den således beregnede lønindeholdelsesprocent ikke er et helt tal, nedrundes den til nærmeste hele procent.. Den samlede indeholdelsesprocent efter kildeskattelovens § 48, stk. 4, kan ikke overstige 100 procent. Hvis den lønindeholdelsesprocent, der er fastsat efter 1. og 2. pkt., må antages at føre til væsentlig overdækning af gælden, kan der fastsættes en reduceret lønindeholdelsesprocent.

§ 21. Rådighedsbeløbet udgør 4.600 kr. om måneden. Har skyldneren en ægtefælle forhøjes rådighedsbeløbet med 3.200 kr.

(Og har man børn er der andre beløb til rådighed.)

Lovforslaget kan læses her. http://www.skm.dk/lovforslag/hoering...ing/6554/6557/
Formodenligt er loven gældende nu da man jo benytter satsen i rådighedsbeløb på kr. 4.600,-
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 01:10   #53
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det nytter ikke, PerChr. Kommunerne følger bare loven.

Se her:

Citat:
S 1717 (23-05-2008) - Om starthjælp.
23-05-2008 16:13:54
Astrid Krag (SF) til beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Spørgsmål: Som ansvarlig for den lave starthjælpsydelse, hvad vil ministeren personligt gøre for at sikre, at alle familier, som i dag er på starthjælp får mulighed for at få råd til at give deres børn 3 måltider sund mad om dagen og den medicin de har brug for, og vil ministeren støtte en afskaffelse af starthjælpen, hvis det viser sig som den eneste mulighed for at sikre disse familier en økonomi, som giver råderum til basale ting som 3 måltider sund mad og lægeordineret medicin?

Begrundelse: Spørgeren vil gerne høre, hvordan ministeren vil leve op til sit personlige ansvar for dette område. Dagbladet information omtalte onsdag den 21. maj en familie på starthjælp og viser, hvor svært det kan være at få budgettet til at hænge sammen med de høje fødevarepriser. Beskæftigelsesministerens svar på udvalgsspørgsmål 312 i Socialudvalget viser, at der primo 2008 er ca. 3.600 børn, som lever i familier, som modtager starthjælp. En undersøgelse af fattige i København viser, at mange familier oplever, at de nogen gange af økonomiske hensyn må fravælge f.eks. 3 måltider mad om dagen eller lægeordineret medicin. Det er således tydeligt, at den lave starthjælpstakst betyder, at en stor gruppe børn rammes af fattigdommen ved f.eks. ikke at få den sunde mad eller medicin, som de har behov for.
Citat:
S 1712 (23-05-2008) - Om starthjælp.
23-05-2008 16:08:16
Anne Baastrup (SF) til ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Spørgsmål: Som ansvarlig for sundhed og forebyggelse, hvad vil ministeren personligt gøre for at sikre, at alle familier på starthjælp får mulighed for at give deres børn 3 måltider sund mad om dagen og den medicin de har brug for, således at der ikke opstår grupper af den danske befolkning med dårligere helbred, fordi de ikke har adgang til sund kost og medicin?

Begrundelse: Spørgeren vil gerne høre, hvordan ministeren vil leve op til sit personlige ansvar for dette område. Dagbladet information omtalte onsdag den 21. maj en familie på starthjælp og viser, hvor svært det kan være at få budgettet til at hænge sammen med de høje fødevarepriser. Beskæftigelsesministerens svar på udvalgsspørgsmål 312 viser, at der primo 2008 er ca. 3.600 børn, som lever i familier, som modtager starthjælp. En undersøgelse af fattige i København viser, at mange familier oplever, at de nogen gange af økonomiske hensyn må fravælge f.eks. 3 måltider mad om dagen eller lægeordineret medicin. Det er således tydeligt, at den lave starthjælpstakst betyder, at en stor gruppe børn rammes af fattigdommen ved f.eks. ikke at få den sunde mad eller medicin, som de har behov for.
http://www.ft.dk

Der sidder altså nogle og bestemmer, at folk SKAL sultes og gøres mere syge i det "hellige arbejdes navn". Tusindvis bliver jo også hjemløse.

Man skal godt nok være kynisk, når man laver sådan en lovgivning, når man samtidig VED, at det rammer så mange, selvom der INTET ARBEJDE ER.

Så at klage til kommunen er spild af papir og frimærker.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 12:15   #54
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post

Hej zuxa

Måske det ej hjælper. Men klage vil jeg. Det koster jo ikke så meget at det gør noget. Fax og mail kan jo bruges. Så det er kun lidt tid der skal bruges

Og kommunerne har jo ej fastsatte regler på området. De 3.360,- er jo deres egen skøn må man mene. Der er jo en forskel på 1.240,- i forskel for de 4.600,- som skat betragter som rådighedsbeløb.

Vi kan godt blive enige at starthælpen for kontanthjælpsmodtagere er for lav. Og loftet på kontanthjælpen også er med til at gøre borgeren fattig.

Men hvis man ej reagere på uligheden sker der jo intet.

Du skriver at det ej hjælper at klage.

Og i svar tidliger skrev du:
Det er vist ulovligt. Jeg mener, det hedder at sætte skøn under regel... eller sådan noget i den retning.

Kommuner SKAL lave en individuel beregning og ikke lave den type beløbsgrænser. Citat slut.

Hvis beregningen skal tages ud fra et skøn? Så burde der også gives støtte til starthjælpmodtager og dem der rammes af loftet.

Jeg mener at ha' læst tidl. at kommunerne bruger det nævnte beløb på 3.360,- ved beregning for enlige. Men at der ikke findes nogen regelsæt på området. Så det må være et såkaldt skuffecirkulære de bruger.

Og det vil jeg skam spørge til når jeg klager.

Og til slut dette:
Når du mener at det ej hjælper at klage? Hvad så med underskriftindsamlingen vedr. klage over borgersagsbehanlingen generelt?
Hjælper det heller ej at stå sammen for at klage der?
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 12:43   #55
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg mente, at det ikke nyttede at klage til kommunen, hvis kommunen følger lovgivningen. Så skal der klages et andet sted - nemlig over lovgivningen... og det er jo på Christiansborg, som de to §20-spørgsmål.

Det, jeg skriver om regel og skøn, svarer vist til "interne retningslinjer, skuffecirkulærer og andre mystiske ting, kommunerne foretger sig".

En anmodning om hjælp fra en borger skal baseres på et "individuelt skøn", og det er jo IKKE individuelt, hvis der er et "skuffecirkulære", der siger et fast beløb.

Og jo, jeg synes da, at man skal "råbe op", som fx. med underskriftsindsamlingen. Sagt med andre ord: Gøre noget... at handle.

MEN jeg tror bare ikke, at det nytter, for politikerne har haft et hav af henvendelser om nøjagtig det samme i årevis... og det har ikke rykket lovgivningen en millimeter.

Se bl.a. her, hvor lægeproblematikken blev behandlet, og INTET er ændret siden... desværre.

http://home13.inet.tele.dk/fpens/index.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 14:03   #56
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post

Hej zuza.

Du skriver:
Jeg mente, at det ikke nyttede at klage til kommunen, hvis kommunen følger lovgivningen. Så skal der klages et andet sted - nemlig over lovgivningen... og det er jo på Christiansborg, som de to §20-spørgsmål.

SVAR: § 20 spørgsmål besvares jo ofte med en sludder for en sladder og der sker så ej mere. Og et skuffecirkulære er vel blot retningsgivende i henhold til loven. For i selve serviceloven er der jo intet om rådighedsbeløb vedr udregning af behov for hjælp/ydelse til udgift.

Og så skriver du:
Det, jeg skriver om regel og skøn, svarer vist til "interne retningslinjer, skuffecirkulærer og andre mystiske ting, kommunerne foretger sig".

En anmodning om hjælp fra en borger skal baseres på et "individuelt skøn", og det er jo IKKE individuelt, hvis der er et "skuffecirkulære", der siger et fast beløb.

SVAR: Så må man jo anmode om indsigt i disse cirkulærer der er vedr. emnet.

Og du skriver videre:
Og jo, jeg synes da, at man skal "råbe op", som fx. med underskriftsindsamlingen. Sagt med andre ord: Gøre noget... at handle.

MEN jeg tror bare ikke, at det nytter, for politikerne har haft et hav af henvendelser om nøjagtig det samme i årevis... og det har ikke rykket lovgivningen en millimeter.

SVAR: Hvis ikke det nytter noget? Hvorfor så fortsætte med henvendelser til politikerne? - For hvis intet er rykket på området siden lægeproblematikken blev taget op. Ja så er det jo nytteløst at fortsætte den slags. ( Til dato er der 878 afgivne underskrifter på http://www.borgersagsbehandling.skrivunder.dk/ Disse og kommende underskrifter er dog ej spildte, da vi fortsætter indsamlingen en rum tid.)

Jeg kender godt til nedenstående da jeg selv var med i indsamling af oplysningerne på området. Se på www.depweb.dk/laegekonsulent_info

Se bl.a. her, hvor lægeproblematikken blev behandlet, og INTET er ændret siden... desværre.

http://home13.inet.tele.dk/fpens/index.htm
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2008, 15:50   #57
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Jeg er på ledighedsydelse, og har altid troet at jeg fik det samme som alle andre , men det gør jeg ikke .

Jeg havde i job en rimlig god løn og jeg har en veninde der tjente dårligt i forhold til mig, hun har 2000 mindre end mig i ledighedsydelse fordi hun har været ansat i et lavtløns arbejde....

Hejdien, jeg troede da også i min naivitet, at ledighedsydelse var ens for alle. Hvordan beregnes ledighedsydenlsen så??? Det kunne da være interessant at vide - regner med, at jeg indenfor overskuelig fremtid bliver visiteret til fleks - så det kunne være rart, at vide.

Mange hilsner

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2008, 00:08   #58
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Jeg får som enlig, Fleksbevilliget kontanthjælpsmodtager, uden forsørgerpligt udbetalt :

8667, -kr. derudover får jeg .. 702,-kr i boligydelse

( får mindre, da jeg bor til leje hos privat udlejer).

Min boligydelse, bliver regnet med som indtægt under loftet!!

men det " opdagede jeg sq først forleden , den bliver taget med i " loftsberegningen!!!


Tag med den ene hånd.. og tag med den anden.. der gives sq ikke noget her fra Denne regering.

ja og så lige GOD WEEK-END og til alle fra, Hellemor

Tak for ingenting,

Troede sq der var en joke, .
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2009, 10:13   #59
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ja, jeg får ca. det samme. Finder, at al den snak om rådighedsbeløb kan være det samme.
Jeg har ca 1500 tilbage, , hvis det går ok.
Diverse energiregninger (et energitjek viste, at jeg er sparsommelig), opkobling til net, medieafgift osv. osv. samt forsikring og fagforening (vigtig pga. adgang til jurist) og selvfølgelig huslejen, - æder alt!
På en forspørgsel om medicinkort, da jeg i vinter skulle have noget antidepressivt og helt bogstaveligt ikke havde en krone, fik jeg svaret: "Du får allerede RIGELIGT". Jeg levede på kontokort det halve af måneden.
Nu vil banken have 1000 og SU 1000 pr måned.
Så kan jeg jo se, hvordan jeg vil redde den!

Sidst redigeret af mukke; 04-07-2009 kl. 10:34.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension