K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2012, 17:07   #1
jenspinddk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2012
Indlæg: 26
Styrke: 13
jenspinddk er ny på vejen
Eftergivelse af SU-lån som samlevende

Hej,

En veninde (har en samlever der har fuldtidsjob) har fået rykker nr. 2 vedr. su-gæld, og så vil den jo næste gang overgå til Skat...

Veninden har pr. 1/3-12 fået tilkendt førtidspension pga. psyken.

Mit spørgsmål ligger i hvor meget samlevers økonomiske situation har af betydning. Veninden startede med at tage su-lån før hun fandt sammen med kæresten. Men de har også boet sammen mens hun fik su-lån...

Hvad skal de gøre for at lave en eftergivelse til skat, altså hvordan det bliver gjort på den rigtige måde første gang? De har fundet selve dokumentet der skal indsendes, og hold da der skal skrives meget omkring kærestens indtægter og hvad han har af penge på sin konto m.v. Kan en eftergivelse blive afvist pga en kæreste/samlever?

Kæresten har lidt penge på bankbogen under 100k. Kan det skade venindens chancer for eftergivelse? Hun har ikke nogen former for andet gæld. Har hellere ikke penge på bankbogen, kun sin kontanthjælp snart førtidspension
- hvilke bliver reguleret efter samlevers indkomst…

Hvad med papir omkring hendes liv/grundlaget for at hun har fået sin førtidspension, er det godt at sende med?

Venindens su-gæld er ca. 90.000 kr.

Håber I kan svarer på nogle af mine spørgsmål, veninden har det ikke så godt og kommer aldrig til at have et liv som de fleste ønsker. Så jeg som ven vil jo prøve at hjælpe hende så kan godt jeg kan...!
jenspinddk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 19:02   #2
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
Tror desværre ikke hun kan få eftergivet det.

Er ret svært og få eftergivet studie-lån da du jo har x antal år til at betale den af på mener det er 10 år, jeg har selv været en del på kontanthjælp i perioden 2001 - 2011 og jeg hade heller ikke lige 500-600kr til at betale af hver måned, så jeg blev bare ved med og ændre næste betalings dato, ind til det ikke var muligt mere.

Her var jeg så heldig og lave en aftale med min bank om at låne pengene selv om det gør de ikke normalt, når det gælder til dækkelse af su-lån, men ja jeg var heldig.

Og ja det kommer meget and på hendes kærestes indtægt, fordi der skal beregnes om de ud fra normale forhold, og normalt forbrug stadig mener hun har penge nok til lejlighed og mad, og i og med du siger hun ikke har gæld til bank eller andre kreditore, og netop har fået førtidspension, så tvivler jeg på de mener at hendes økonomi vil blive forbedret væsentligt ud fra de krav de stiller.
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 19:08   #3
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
SU-GÆLD eftergives ved tilkendelse af førtidspension!

Søg på bruger herinde: wintersilence.

Han beskriver udtrykkeligt, hvordan han i samme øjeblik han fik førtidspension fik eftergivet sin SU-gæld med et pennestrøg, blot ved at indsende pensionstilkendelsen!!!

Kontakt SU-styrelsen pr. mail og spørg ind til dette omgående.
Pøj pøj med det.

Her var den:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=114202&postcount=21

Sidst redigeret af L.S.; 28-02-2012 kl. 19:13.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 19:20   #4
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
L.s. den med wintersilence er en helt anden sag, han skriver desværre ikke om han har en samlever eller ej, så det er lidt problematisk.

Par u/børn: Kr. 8.770

Det er lige et minimums tal jeg har kunne finde, er det en bank ville kigge på hvis de skulle låne dig penge.

Men ja det eneste der er at gøre, er og prøve og udfylde den formular og hvis jeg læste rigtig tager det 3-4 måneder før hun skal regne med svar.

Er jo kun fedt Hansemand fik gældsenering, men det var jo desværre på bank gæld og ikke SU-lån

Sidst redigeret af benzon; 28-02-2012 kl. 19:35.
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 19:25   #5
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
L.s. husk posten lige under

http://www.k10.dk/showpost.php?p=114208&postcount=22
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 20:38   #6
jenspinddk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2012
Indlæg: 26
Styrke: 13
jenspinddk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af benzon Se meddelelser
Tror desværre ikke hun kan få eftergivet det.

Er ret svært og få eftergivet studie-lån da du jo har x antal år til at betale den af på mener det er 10 år, jeg har selv været en del på kontanthjælp i perioden 2001 - 2011 og jeg hade heller ikke lige 500-600kr til at betale af hver måned, så jeg blev bare ved med og ændre næste betalings dato, ind til det ikke var muligt mere.

Her var jeg så heldig og lave en aftale med min bank om at låne pengene selv om det gør de ikke normalt, når det gælder til dækkelse af su-lån, men ja jeg var heldig.

Og ja det kommer meget and på hendes kærestes indtægt, fordi der skal beregnes om de ud fra normale forhold, og normalt forbrug stadig mener hun har penge nok til lejlighed og mad, og i og med du siger hun ikke har gæld til bank eller andre kreditore, og netop har fået førtidspension, så tvivler jeg på de mener at hendes økonomi vil blive forbedret væsentligt ud fra de krav de stiller.
Nej hun har nemlig kun su-gælden hængene over hovedet. Og når hun er tilkendt førtidspension, ja så bliver økonomien jo ikke bedre fremover. Den bliver egentlig kun dårligere hvis samlever får lønforhøjelse.

Samlever tjener hvad jeg ved ikke meget over de 28k før skat.
jenspinddk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 23:11   #7
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jeg søgte om eftergivelse nogle mdr. efter, jeg fik tilkendt ftp. Min samlever indgik i beregningen på den måde, at vores udgifter blev delt i to, og så beregnede de mit rådighedsbeløb ud fra det.

Så hans indtægt gik ikke ind som sådan, da gælden er opstået før jeg lærte ham at kende. Så det var kun min indtægt, de gik ud fra, men altså halvdelen af vores udgifter - i hvert fald dem, der tæller med.

Jeg fik gælden sat ned, og skal nu betale 700 kr. pr. måned i 6 år, mener jeg - og så er gælden væk.

Så prøv at søg, men hun skal ikke regne med hel eftergivelse.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 23:25   #8
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
Gizmo, ud fra hvad der bliver sagt er gælden started før de mødte hinanden men forsat mens de har boet sammen, sådan forstår jeg den - så den kan godt stå i en lidt anden situration.

Sidst redigeret af benzon; 29-02-2012 kl. 00:05.
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 23:34   #9
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af benzon Se meddelelser
Gizmo, ud fra hvad der bliver sagt er gælden started før de mødte hinanden men forsat mens de har boet sammen, sådan forstår jeg den - så den kan godt stå i en lidt anden situration.
Det mener jeg faktisk også, at min gjorde. Noget af gælden i hvert fald.
Jeg er næsten sikker på, at jeg også fik su-lån i starten, da vi lige var flyttet sammen. Men den var startet før, vi flyttede sammen.

Men ja, det kan være svært et gennemskue reglerne helt.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-02-2012, 00:09   #10
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
Men ja vi bliver hurtigt enige om det er noget bøvl, og altså jeg kan sådan ca beregne hvad hun har af indtægt og hvad han har af indtægt efter skat.

Bare lige for at gøre det kort er kommet frem til hun ville få noget i stil med 13.233,- før og 9469,- efter er bare lige ud fra de regler jeg har kunne finde på Borger.dk

Så meget rå beregning.

Men ja.

Jeg tænker så på Gizmo, så må dit su-lån have været pænt stort, kan jo ud fra det du selv nævner regne ud hvor meget du skal betale nu

men de tal er jo en privat sag, så forstår godt du ikke har skrevet dem
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sambo vs. samlevende bfritz Politik og Samfund 19 26-02-2013 22:08
Førtidspension og samlevende? Snupti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-10-2011 16:01
samlevende førtidspensionister Kashaya Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 07-10-2011 15:08
Atp -samlevende - obs Jørgine Alt det andet 1 16-11-2009 19:49
Kontanthjælp / samlevende sara Alt det andet 17 25-06-2008 22:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension