K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2011, 10:45   #11
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Hun har ikke selv overvejet førtidspension, men jeg mener hun er derhenne hvor det kan være nødvendigt, for hun har kæmpet med sin sygdom i snart mange år, og når hun ikke engang kan klare at gå i skole er der ikke meget håb før hun får en afklaring med lægerne.
Det er lige præcis dét der vil være grunden til at hun ikke får førtidspension. Det er påkrævet, at læger udtaler, at hendes tilstand er stationær og der ikke er yderligere behandlingsmuligheder. Det er ikke tilfældet. Beklager
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 11:22   #12
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Man skulle måske også være opmærksom på :

Forlængelse af revalideringsperioden
§ 56. Kommunen kan i forhold til den fastsatte tid forlænge den periode,

som revalidenden kan få revalideringsydelse i,
1) hvis revalidenden ikke kan gennemføre jobplanen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller andre helt specielle forhold.

( https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K6)
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 11:54   #13
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Hejsa, og mange tak for svarene.

Der er absolut ingenting at beklage, Annagw, alle svar hjælper, og jeg er jo sådan set godt klar over at der er størst risiko for at hun ryger på kontanthjælp. Hun har ikke selv overvejet førtidspension, men jeg mener hun er derhenne hvor det kan være nødvendigt, for hun har kæmpet med sin sygdom i snart mange år, og når hun ikke engang kan klare at gå i skole er der ikke meget håb før hun får en afklaring med lægerne.
Jeg vil lige checke med hende hvorvidt hun har optjent ret til syge dagpenge indenfor de sidste 5 år, der er jeg lidt i tvivl.
Jeg skal nok lige vende tillbage med mange flere spørgsmål, vi skal kigge hendes papirer igennem i weekenden.

Igen, mange tak for hjælpen indtil videre.

Alvin
Hun skal bare ringe til sin a-kasse og bede om en erklæring om at hun er berettiget til dagpenge
Den var lidt besværlig for mig, da a-kassen bare ikke kunne forstå, hvad jeg skulle bruge det til, når jeg var på revalidering og ikke havde arbejde. Men det lykkedes at forklare dem sammenhængen, og de sendte erklæringen

Jeg er ikke sikker på at man går 5 år tilbage. Man går tilbage til hvor ens dagpengeperiode startede - og den varer 5 år af gangen. Så er man uheldig kan ens dagpengeperiode være stoppet, og man skal så optjene retten til en ny. Jeg var vidst nok kun et par måneder fra at falde for dagpengeperioden selvom jeg 'kun' havde været sygemeldt 3 år på det tidspunkt
Måske andre ved præcist, hvad det handler om
Men under alle omstændigheder kan det afklares ved et simpelt opkald til hendes A-kasse (jeg er ikke helt sikker på at du kan grave denne oplysning frem fra hendes egne papirer)

Jeg var på revalidering, da det gik op for sagsbehandler at jeg ikke ville være i stand til at gennemføre. Da det stod klart at jeg var berettiget til dagpenge, blev jeg sendt på et for-revalideringsforløb, som gik ud på at afklare min arbejdsevne. Meningen var at når det var blevet afklaret, skulle jeg så vende tilbage til revalidering igen. Starte forfra igen
Det kom dog aldrig så langt, da for-revalideringen viste at jeg var så dårlig at jeg ikke engang kunne gennemføre en arbejdsprøvning. Jeg fik senere mine sygedagpenge forlænget efter §27 stk 4 (hvor det står klart man ikke kan komme tilbage på ordinært arbejdsmarked, men valget står mellem fleksjob og førtidspension). Det er så den afklaring, jeg står i nu

Om din veninde kan springe direkte fra revalidering til førtidspension er meget usandsynligt. Hun slipper ikke for arbejdsprøvning og testning i hoved og popo, for at få afklaret hendes arbejdsevne. Spørgsmålet er bare om det skal foregå på sygedagpenge eller kontanthjælp
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 14:44   #14
Alvin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Fredericia
Indlæg: 4
Styrke: 0
Alvin er ny på vejen
Selvfølgelig

Jeg kan ikke sige hvorfor, men flexjob havde jeg forstået sådan at man først blev erklæret uegnet til flexjob, for derefter at kunne få bevilliget revalidering. Men selvfølgelig skal hun prøve at søge om dette. I bund og grund skal samtalen med kommunen jo nok afklare alle disse ting, jeg er som sagt bare stærk tilhænger af at checke op på reglerne først, så man kan henvise til gældende regler hvis sagsbehandleren tager fejl.
Og ja, et opkald til a-kassen er da nok det nemmeste i verden, det gør hun mandag, så er den ting da afklaret.
Jeg troede faktisk at det var blevet en smule nemmere at få ftp nu hvor den er tidsbegrænset, så min bagtanke var hvis hun kunne få den bevilliget i et år, så havde hun den tid til at blive færdig-udredt på sygehuset, og eventuelt starte op i behandling.
Så for at opsummere : Hun bør snakke med kommunen om sygedagpenge hvis hun ikke er berettiget til dagpenge, og hvis hun allerede har fået det i et år, så kan det eventuelt forlænges efter §27 stk 4 (indtil hendes udredning er klar), og hvis det ikke er muligt, så prøve at blive henvist til et flexjob, er det korrekt?

Igen, mange tak for de gode råd til jer alle, jeg er ved at checke op på de konkrete regler lige nu.

Alvin
Alvin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra revalidering til førtidspension bachs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 11-08-2013 08:05
Førtidspension til Revalidering MARKORSK Alt det andet 1 26-02-2013 20:12
Førtidspension og revalidering? Rosemarianne Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 57 21-06-2010 15:37
Sygedagpenge-førtidspension-revalidering MineBørnsMor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 29-07-2009 22:49
Revalidering eller førtidspension CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-07-2009 21:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension