K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2013, 15:41   #1
persohn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
persohn er ny på vejen
førtidspension

Jeg har været i fleks siden juni måned, og søger nu pension,pga. forværring af mit helbred . Industriens pension har erklæret mig uarbejdsdygtig og vurderet min erhvervsevne er nedsat med mere end 2/3 dele i alle erhverv . Burde kommunen så ikke følge efter og give mig den pension ? .
Jeg har hjertesvigt og kronisk betændelse i bugspytkirtlen. Samt nogle cyster på bugspytkirtlen der giver nogle voldsomme smerter, der kun kan slås ned med morfin.
Jeg søgte om pension i febuar , men jeg hører intet derfra, kun at sagen er ved lægekonsulenten. Der er ingen man kan spørge eller snakke med i det system.
I kraft af jeg er tilkendt fleks sidste år skal jeg ikke i div. arbejdsprøvninger.
Jeg er 42 år .

Mvh. Per
persohn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 17:29   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er 2 helt forskellige ting, så fordi du har fået pension af Industriens pension
er der absolut ingen garanti at du kan få førtidspension af kommunen

den nye reform fra den 1.1.2013 betyder du skal i et ressourceforløb før der kan tilkendes pension
på mindst et år. samt hvis du kan arbejde en til to timer om ugen bliver du sikkert stadig på fleks. så du vil sikkert få afslag hvis du selv har søgt pension. der må vil være en grund til din sagsbehandler ikke har indstillet dig til pension
fordi du er tilkendt fleks, betyder det ikke du kan slippe for en yderligere arbejdsprøvning, hvis kommunen vurdere du skal

Sidst redigeret af MTVRV1; 25-05-2013 kl. 17:32.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 18:22   #3
persohn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
persohn er ny på vejen
mente kun det ressourceforløb var for dem under 40 , sagsbehandleren og lægerne har indstillet mig til pension.
persohn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2013, 20:23   #4
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Kommunen vurderer ud fra din arbejdsevne og dine lægelige papirer. Industriens Pension vurderer formentlig ud fra din erhvervsevne, derfor kan den ene part godt bevilge pension, medens den anden giver afslag.

Som udgangspunkt skal alle igennem et ressourceforløb, inden de kan tilkendes pension, men bemærk der er forskel på at "alle skal" og "som udgangspunkt skal alle" igennem et ressouceforløb.

Min bror er netop efter 2013 reglerne blevet indstillet til førtidspension af Rehabiliteringsteamet, og han skal ikke igennem et ressourceforløb. Rehabilteringsteamet har begrundet det således i deres indstilling
"Rehabiliteringsteamet frygter, at yderligere arbejdsprøvning vil udsætte pgl for risiko for yderligere skader, jf. knogleskørhed i udvikling samt de allerede opståede skader i ryg og skuldre....."

Mht. arbejdsevnen skriver Rehabiliteringsteamet bl.a. "den effektive tid, der er påvist i arbejdsprøvningen skal tages med forbehold for, at de øvrige skånehensyn er så massive, at det sammenlagt vurderes, at arbejdsevnen er af minimal betydning...."
De har således konkluderet ikke alene på baggrund af arbejdsevnen, men i dette tilfælde snarere på baggrund af de lægelige oplysninger(fremgår af indstillingen).

Hjertesvigt kan være særdeles alvorligt på sigt.
Du skriver, at sagsbehandler og læger har indstillet dig til pension. Betyder det, at din sag har været behandlet af Rehabliteringsteamet?
I 2013 kan sagsbehandleren ikke indstille til pension. det er Rehabilteringsteamet, der indstiller, hvorefter sagen, hvis Rehabiliteringsteamet indstiller til pension, forelægges Pensionsudvalget. Kan Pensionsudvalget ikke efterkomme indstillingen fra Rehabiliteringsudvalget, skal sagen påny forelægges Rehabiliteringsteamet. Men i lovgivningen er lagt op til, at det forventes, at kommunen efterkommer Rehabilliteringsteamets indstilling.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 08:31   #5
persohn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
persohn er ny på vejen
Det eneste svar jeg får er at min sag er ved lægekonsulenterne og der har den været i 3 måneder , jeg kan ikke få noget at vide , jeg har et referat af et telefonmøde og to e-mails fra sagsbehandleren der fortæller ingenting. Hjertesvigt er alvorligt ,ikke på sigt . Mit hjerte pumper kun med 20 % jeg har en ICD pacemaker til at aflaste hjertet . jeg får så meget medicin hver dag at jeg er klar til at sove hele tiden . Jeg tager 60 Mg. morfin som depot daglig.
persohn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 12:20   #6
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af persohn Se meddelelser
Det eneste svar jeg får er at min sag er ved lægekonsulenterne og der har den været i 3 måneder , jeg kan ikke få noget at vide , jeg har et referat af et telefonmøde og to e-mails fra sagsbehandleren der fortæller ingenting. Hjertesvigt er alvorligt ,ikke på sigt . Mit hjerte pumper kun med 20 % jeg har en ICD pacemaker til at aflaste hjertet . jeg får så meget medicin hver dag at jeg er klar til at sove hele tiden . Jeg tager 60 Mg. morfin som depot daglig.

Ja, det er en alvorlig sygdom, jeg fik det ikke formuleret på en hensigtsmæssig måde - jeg burde istedet have skrevet, at det er en progredierende sygdom - det må du undskylde, - og du er hårdt ramt.

Du kunne overveje skriftligt at efterspørge årsagen til den manglende fremdrift i din sag. Hvis du ikke får et fyldestgørende og tilfredsstillende svar fra din sagsbehandler, da overveje at løfte spørgsmålet op i organisationen og efterspørge årsagen hertil der.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 16:48   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som udgangspunkt skal alle i de ressourceforløb...men men der skal være en mening med det...

Hvis det er åbenlyst nytteløst...ja så kan de sagtens give en førtidspension uden at man skal igennem et forløb....

Er man over 40 skal man kun igennem et forløb der kan vare alt imellem 1 til 5 år...

At du har fået pension et andet sted...ja det tæller ikke i kommunen....

Så hvis du ikke allerede har...så søg aktindsigt i din sag...denne skal du have inden for 10 dage....

Det bedste du kan gøre....det er at alt sker skriftligt imellem dig og kommunen....

Dokumentation Dokumentation Dokumentation.....

Så du skal hele tiden spørge ind til hvad meningen er med de ting de kommer med...for der skal være en udsigt med det...hvis de feks forslår et ressourceforløb...

Du skriver at du søger pension nu....hvordan det....søger du på det foreliggende grundlag eller bare alm...

Hvis du har søgt på det foreliggende grundlag....ja så skal du skriftligt rykke dem for svar...så du har dokumentation på det....

De har ca 3 måneder fra du søgte til at afgøre sagen....

Sagen skal sendes igennem rehabiliteringsteamet så de kan komme med en vurdering på sagen....og derefter skal kommunen træffe en aftale...

Har du dokumentation på at du har søgt den pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension