K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2009, 01:16   #1
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Question Arv og førtidspension?

Hvordan er det lige det er, hvis man får førtidspension og arver?

Må man arve...ment på den måde, "mister" man sin arv, som man gør på kontanthjælp, hvor man vil skulle leve af sin arv, før man kan genoptage sin kontanthjælp eller må man beholde sin arv som førstidspensionist?
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 01:39   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
ja er intet problem at arve og stadig modtage fuld førtidspension...
Førtidspension er ikke formueafhængig..
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 01:56   #3
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Mange tak for svar.

Jeg har selv været på kontanthjælp i 9 år og har lige fået konstateret ADHD...så måske derfor, at jeg har været på kontanthjælp i så mange år...kunne man jo godt komme til at tænke.

Jeg har ikke været i jobtræning en eneste gang, men til gengæld været igang med to udd. der begge er blevet afbrudt...simpelt hent fordi jeg ikke kan, jeg går ned med flaget hver gang...og nu er jeg nået dertil, hvor jeg ikke længere orker, at være på kontanthjælp, det låser mig på hænder og fødder, jeg kan ikke engang tillade mig at holde ferie med mine børn, da det reelt betyder, at jeg skal "søge" ferie og at jeg i den periode ikke får kontanthjælp, hvor jeg ville holde ferie...og det har jeg simelt hent ikke råd til. Jeg har knap nok råd til at spare sammen til ferie i forvejen. Det betyder, at jeg ikke har holdt ferie med mine børn siden de kom til verden. Vi er "stukket" af til min far og har holdt ferie hos ham i hans hus, men ikke længere væk, end at jeg har kunne komme hjem med et par timers varsel.

Nu har jeg så snakket med min far om arv og fortalt ham, at så længe jeg er på kontanthjælp, så vil jeg arve ham som normalt, men min kontanthjælp vil ophøre indtil jeg har levet min arv op. Det er vi enige om, at der er noget helt reelt over og vi kan begge se logikken i det.

Vi er dog også enige om, at det er penge der i en eller anden form går til spilde, da jeg virkelig har brug for de penge, når tid kommer, da min lejlighed ligner jeg ved ikke hvad og i den grad trænger til renovering. Jeg mangler bl.a. bad og der hænger ledninger her og der. Listen er lang..der er ikke døre til værelserne osv. så min arv vil falde på et meget tørt sted, men hvad nytter det, når jeg skal betale regninger og mad osv!!!

Min far mente dog, at uanset om jeg var på kontanthjælp eller fik førtidspension, så ville blive krævet at leve for de penge, men jeg mente, at reglerne er anderledes for førtidspensioner. Og det er de så.

Så er det store spørgsmål bare om jeg kan få en førtidspension!!!

Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke søger førtidspension pga. spørgsmålet om at kunne få min arv. Det gør jeg af helt andre årsager

Og min far ligger heldigvis ikke for døden eller noget...var bare nysgerrig
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 02:09   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Håber da for dig at du får din førtidspension før du skal arve... både af den ene og den anden grund... og jo da altid et stort tab at miste familie...

ang om du kan få førtidspension er der jo rigtigt mange tråde om her på siden... er svært at få den igennem desværre...

men vil da ønske dig held med det og håber du får din pension igennem og lov til at beholde din far i mange år endnu
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 11:27   #5
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
hej evaave

ja,den lovgivning skulle laves om,vi bliver straffet for,at måske skulle arve og spise den arv op,det er mere end uhørt og vi bliver trynes i den grad,jeg har også altid sagt,skulle jeg arve når jeg var på kontanthjælp,så ville jeg nægte at arve,så måtte mine søskende arve min part,ved så ikke om det kunne lade sig gøre...

men nu er jeg på FP og så må jeg pludselig godt arve

jeg havde en bekendt som var på kontanthjælp,hun arvet pludselig og der blev også sagt,at hun skulle spise den arv op,men så fik hun det tip,at oprette en opsparing til hver af sine børn,så en del af arven gik på deres konto,så skulle hun ikke spise alle pengene op...tror det var 30.000 der blev sat på hver af de 3 børn's oprettede konti...

er der nogle som ved om den lovgivning findes ved en arv,at oprette en opsparing til sine børn,eller en opsparing til forbedring af sin bolig,som du skriver,trænger din bolig,ville lige skrive,hvad jeg havde oplevet ang. det at arve...

håber du får FP så er det problem løst og kors hvor er det uretfærdigt,at vi ikke må arve,på en kontanthjælp,ja,så har vi aldrig en chance,i det her samfund med nogen ting til dig og pøj pøj

Sidst redigeret af anetta; 24-11-2009 kl. 11:32.
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 12:05   #6
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af anetta Se meddelelser
hej evaave

ja,den lovgivning skulle laves om,vi bliver straffet for,at måske skulle arve og spise den arv op,det er mere end uhørt og vi bliver trynes i den grad,jeg har også altid sagt,skulle jeg arve når jeg var på kontanthjælp,så ville jeg nægte at arve,så måtte mine søskende arve min part,ved så ikke om det kunne lade sig gøre...

men nu er jeg på FP og så må jeg pludselig godt arve

jeg havde en bekendt som var på kontanthjælp,hun arvet pludselig og der blev også sagt,at hun skulle spise den arv op,men så fik hun det tip,at oprette en opsparing til hver af sine børn,så en del af arven gik på deres konto,så skulle hun ikke spise alle pengene op...tror det var 30.000 der blev sat på hver af de 3 børn's oprettede konti...

er der nogle som ved om den lovgivning findes ved en arv,at oprette en opsparing til sine børn,eller en opsparing til forbedring af sin bolig,som du skriver,trænger din bolig,ville lige skrive,hvad jeg havde oplevet ang. det at arve...

håber du får FP så er det problem løst og kors hvor er det uretfærdigt,at vi ikke må arve,på en kontanthjælp,ja,så har vi aldrig en chance,i det her samfund med nogen ting til dig og pøj pøj
Ja vi er enige om, at de svage bliver fastholdt i at være svage.

Jeg ved, at hvis man frasiger sin arv på kontanthjælp, så anses det som UANSVARLIG ØKONOMI, i praksis betyder det, at hvis du frasiger dig arven og den så derved går til anden familie, så vil kommunen regne ud, hvor længe du reelt kunne have levet for den arv og du vil ikke modtage kontanthjælp i den periode...altså ville du ikke modtage nogen penge overhovedet...så det er dumt, at frasige sig arv på kontanthjælp, så er man først for ramme alvor på herrens mark.

Hvad opsparing angår ved jeg ikke noget i forhold til arv. Jeg ved at man må lave børneopsparing til sin børn...300 kr max om måneden og 30.000 ialt. Om man må lave en boligopsparing er jeg i tvivl om. Man må også have en kapitalpension, på max 50000 kr, hvis det overstiges, skal man leve af de renter.

Jeg har både børneopsparing til mine børn og en kapitalpension 5000 kr, men hvert år, skal jeg dokumentere, hvor meget der står...det bliver nu aldrig til så meget, da jeg sætter 100 kr ind om måneden, så der går mange år inden jeg når dertil og på det tidspunkt har jeg forhåbentligt en pension eller noget andet. Har som sagt allerede været på kontanthjælp i 9 år...der må da være en grænse for, hvor længe man kan være på det.

Knus fra Eva
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 12:18   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Anetta

der er jeg alså ikke enige
der er da meget stor forskel på kontanthjælp og førtidspension.

kontanthjælp er jo kun bereget som midlertidige løsning, indtil man finder et arbejde.
kontanthjælp har jo intet med sygdom at gøre i følge loven.
at så nogen meget uheldigt skal leve af kontanthjælp i mange år, er desværre uheldigt.
men give kommunen eller ens læger skylden for det, man er vel syg hvis man modtager kontanthjæp i så mange år.


førtidspension er jo tabt arbejdsevne
så det er jo klart der skal være forskel.
men hvis man arver mange penge og renterne overstiger cirka 64000 kr, bliver man jo også skraffet.

Sidst redigeret af MTVRV1; 24-11-2009 kl. 12:20.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 15:11   #8
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
mtvrv1 : ja.,klart er der forskel på en kontanthjælp og en FP,nu skrev jeg også bare her hvordan jeg havde opfattet situationen i det her system,ved godt at kontanthjælp kun burde være en overgangs ydelse,men desværre er det for mange ikke altid sådan,mange kommer til at hænge fast i det sociale system i rigtig mange år ,af den ene eller anden grund,nej kontanthjælp er da bestemt heller ikke en sygdom,klart er der en formue grænse på en FP også,inden FP bliver sat ned

eva : tak for dit svar så blev jeg klog på den lovgivning,ang. at fra sige sig en arv pga. det sociale system,det vidste jeg ikke,derfor jeg lige spurgte her
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension