K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2016, 22:16   #1
sus-ln
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
sus-ln er ny på vejen
Question rettigheder ifht at dele bolig - fp, flex, ress og kh?

Jeg bor pt i lejlighed i byen og er i ressourceforløb. Men jeg drømmer om at flytte i en bolig med egen have- fx rækkehus eller lign væk fra byen. Måske lyder dette alt for planlægnings-agtigt men jeg kunne bare virkelig godt tænke mig at have en gulerod ude i fremtiden. Vide at det kommer til at blive virkeligt.

Hvad har jeg lov til ifht at bo sammen med en : hvis jeg er i ressourceforløb? hvis jeg er på førtidspension? hvis jeg er på flex-ydelse? og hvis jeg er på kontanthjælp?

Kan et ressourceforløb godt ende med at der ikke kommer afklaring og man ryger tilbage på kontanthjælp?

Og må jeg leje et værelse ud til en : hvis jeg er i ressourceforløb? hvis jeg er på førtidspension? hvis jeg er på flex-ydelse? og hvis jeg er på kontanthjælp?

Håber nogen kan hjælpe mig
sus-ln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 10:46   #2
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sus-ln Se meddelelser
Kan et ressourceforløb godt ende med at der ikke kommer afklaring og man ryger tilbage på kontanthjælp?
Det vil jeg mene, ja..., ressourceforløb kan tage op til 5 år, og skal så stoppe.
Men hvis det var sådan at man så var sikret enten fleks eller pension, ville det jo ikke give mening.

mht. økonomien, så er det KUN på kontanthjælp at formue, to indtæger, lejeindtægt, spiller en rolle. Resten er så vidt jeg ved ligestillet dagpenge og alm. arbejde. Men måske en anden her på forum kan supplere?

Mht at flytte på landet, så er det godt at have håb og drømme, det er jo det vil lever på mange af os, men jeg vil af bitter egen erfaring advare dig mod at flytte i ejerbolig alene, uanset om det er rækkehus eller alm. hus, - der er simpelthen ofte enorme skjulte omkostninger i renovering, krav, ejendomsskat, forsikringer, vand, varm,el...

det kan hurtigt ødelægge din økonomi - hvis I er to, er det selvfølgelig en anden ting. Hvis du er alene, så gå efter en lejebolig på landet - de findes - ja, jeg ved godt det ikke har så høj status, men det er bedre end ødelagt økonomi
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 12:17   #3
sus-ln
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
sus-ln er ny på vejen
Tak for svar. :-) Jeg kan se at der er flere ting jeg har glemt at skrive- men det er desværre en del af min sygdom- at jeg glemmer hele tiden.

Ja, det er nu også leje-rækkehus i første omgang jeg tænker på. Hvis det så kan lade sig gøre må det jo gerne være leje hus.

Det ressourceforløb jeg er i nu er sat til 3 år og startet i foråret.

Så hvis nu jeg flyttede med fx en kæreste i leje-bolig- og så lad os sige- worst case scenario at jeg ikke får nogen afklaring men ryger tilbage på kontanthjælp- så bliver vi jo ramt af gensidig forsørgerpligt. Hvad så hvis jeg flyttede i lejebolig og lejede et værelse ud til en- og så samme scenarie- det må jeg jo godt eller hvad? Kunne en evt kæreste så ikke bare være min sambo?
sus-ln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 13:18   #4
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
Hvis du har lejeindtægt på kontanthjælp bliver det straks modregnet.
Så snart en person nr. 2 tilmelder sig samme folkeregisteradresse som dig, får boligsikring og kommunen straks besked. Jeg har prøvet det.

Med de nye regler er det lettere for kommunen at regne jer for samlevende med fælles forsørgerpligt...(kender dog ikke reglerne i detaljer)

Men som sagt, hvis det er en person som helt tydelig ikke kan være din samboer, så skal den leje han/hun betaler alligevel modregnes i kontanthjælp.

Reglerne omkring kontanthjælp er ret strenge..., så håber ikke du kommer tilbage på den...
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 13:24   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ifølge links jeg har fundet er det altså ikke rigtigt at indtægten må modregnes, hvis man udlejer et enkelt værelse.

http://sindvejle.dk/node/339#.WBSA5uS7qM8
https://www.information.dk/telegram/...dleje-vaerelse

Men som så meget andet så sker der jo fejl i kommuner og der sker alligevel modregning af diverse ting imod lovgivningen og så skal man kæmpe for at få sin kommune til at følge loven og i dette tidsrum skal man kunne undvære pengene.

Udlejer skal til gengæld godkende at du lejer et værelse ud.

En anden ting du bør overveje grundigt inden du rykker til ny kommune, er at der måske kan komme nogle problemer med at den nye kommune ikke anerkender indholdet af dit ressourceforløb, kan de lave det om til noget der er billigere ?
Måske andre kan svare på om tilflytningskommunen må ændre i indholdet på et allerede tildelt ressourceforløb ?

Jeg er til gengæld overbevist om at den skitserede ide om at lade kæresten være lejer tangerer socialt bedrageri.

Hvis du vælger løsningen på trods af at det tangerer socialt bedrageri og selv hvis kommunen ikke nogen steder kan finde beviser for at han er din kæreste, eksempelvis på facebook, så kan I måske godt komme til at stå i en forklaringssituation hvis I senere vælger at få børn eller gifte jer og kommunen får nys om at du nu pludseligt har fået børn med din lejer.

Sidst redigeret af Nørd; 29-10-2016 kl. 13:26. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 14:28   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Denne i aktivloven gælder kontanthjælpsmodtagere, ressourceforløbsydelsesmodtagere

"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
10) Lejeindtægter fra højst én logerende i ejer-, andels- eller lejebolig i overensstemmelse med lejelovens regler, som modtageren af hjælp samtidig selv er bosiddende i. "

Ved ledighedsydelse (ydelse for en ledig fleksjobber) står der at denne ikke modregnes som indtægt:
"11) Forpagtningsafgift og indtægt ved udlejning, der ikke kan betragtes som erhvervsmæssig, og overskud af egen bolig. "

Men jeg tør ikke sige, om det er det samme.
(Kan læses her: http://www.socialjura.dk/content-sto...6-2014/#c94935 )

----

Ang gf:
Ægtefælles indtægt og formue har betydning for din ydelse, hvis du er på:
Kontanthjælp (eller uddannelseshjælp)

Ægtefælles og samlevers indtægt (og formue?) har betydning for din ydelse, hvis du er på:
Ftp

Ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse er ikke afhængigt af hverken ægtefælle eller samlevers indtægt og formue.

Når det kommer til kh loftet, tager de boligens boligstøtte, og dividerer med antal voksne i husstanden.
Hvis der er 3 personer, og den ene er på kh, indgår en 3. del af boligstøtten i dennes kh loft.
Loftet er afhængigt af, om man er enlig eller gift/samlevende.

Udover det, har enlig/samlevende status betydning for børnerelaterede ydelser.
Friplads udregnes efter husstandens indkomst
Børnetilskud til enlige er selvfølgelig betinget af at man er enlig.

Reglerne for enlig/samlevende kan findes på nettet. Men hvordan kommunerne vurderer mere præcist, kan godt variere lidt.

Hvis det er en kæreste du vil bo med, er i samlevende.
Jeg er enig med Nørd i, at det ville være socialt bedrageri, at prøve at snige sig udenom, at være samlevende med en kæreste som bor under samme tag.

---

Jeg beklager hvis jeg har gentaget noget af det der allerede er skrevet, men ville hellere skrive det en gang for meget, end risikere at glemme noget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2016, 14:42   #7
sus-ln
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
sus-ln er ny på vejen
Tak for svar :-)
sus-ln er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension