K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2021, 09:02   #291
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hundreder gribes i lufthavnen for fusk med sociale ydelser

https://www.berlingske.dk/samfund/hu...ociale-ydelser

Borgere på dagpenge og kontanthjælp afsløres i socialt bedrageri, når de tager på ferie uden at melde det til kommunen eller a-kassen. Mange tvinges til at betale ydelserne tilbage, og i Folketinget lyder der krav om at skærpe kontrollen yderligere.

På få måneder har en særlig kontrolindsats, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) gennemfører i landets lufthavne, ført til adskillige hundrede sager, hvor borgere på offentlige ydelser mistænkes for at overtræde rådighedsreglerne, hvilket kan føre til store bøder i form af krav om tilbagebetaling af pengene.

Det oplyser STAR til Berlingske, og det resultat bliver hilst velkomment af fungerende beskæftigelsesminister Mattias Tesfaye.

»Vi vil ikke acceptere socialt bedrageri. Vi skal bekæmpe snyd med offentlige ydelser – herunder når borgere rejser til udlandet og ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet,« siger han.

Blandt andet var STARs såkaldte lufthavnstilsyn i weekenden til stede i Københavns Lufthavn for at foretage kontrol af ankommende passagerer.

Det gav anledning til mistanke om overtrædelse af rådighedsreglerne i 49 sager.

Siden 1. juni 2021 har lufthavnstilsynet afholdt 23 kontroller, hvor 9.145 passagerer stikprøvevis er blevet kontrolleret.

Det har sammenlagt givet 585 sager, hvor der i størstedelen af sagerne vil ske – eller allerede er sket – indberetning til kommunerne og a-kasserne.

Foreløbigt er der kommet tilbagemeldinger på 159 sager fra kommunerne og a-kasserne, og på baggrund af de sager er der rejst tilbagebetalingskrav for 883.756 kroner

Ligeledes kommer der flere tilsyn i lufthavnene i de kommende uger. Aftalen er, at der i perioden 1. juni 2021 til 31. december 2021 skal udføres i alt 30 kontrolaktioner.


SPØRGSMÅL.

Hvor mange borgere er stævnet og dømt ved de civilretslige domstole, for socialt bedrageri?


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-03-2022, 20:27   #292
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anonym borger stak Torben

Anonym borger stak Torben:

Gid den her sag snart får en ende
Efter et anonymt tip tjekkede Thisted Kommune den sygemeldte Torben Hedegaards facebookprofil, hvor han lagde fotos op - og lukkede derefter for hans sygedagpenge.

Det var i strid med loven, sagde byretten i maj 2021. Men kommunen ankede, og nu skal sagen for Landsretten.


https://fagbladet3f.dk/artikel/gid-d...iLZXmxsrQ2V780

Et fem meter højt timeglas i bronze pryder pladsen foran Vestre Landsret i Viborg, hvor den 49-årige Torben Hedegaard torsdag møder ind klokken 9.

Og Torben Hedegaard har ikke ord for, hvor meget han glæder sig til, at tiden er rindet ud, og den langvarige sag om en anonym stikker og fratagelsen af hans sygedagpenge er endeligt slut.

- Jeg håber virkelig, at det er det sidste i min sag. Jeg har det sådan, at hvis det fortsætter, så tror jeg ikke, at jeg kan holde til det, siger den 49-årige 3F’er fra Thy.

Byretten sagde tilbage i maj 2021, at det var i strid med loven, da Thisted Kommune i 2019 tog sygedagpengene fra Torben Hedegaard, der har en anerkendt arbejdsskade i lænden og nakkesmerter som følge af tonstunge løft hver dag gennem 16 år på madrasfabrikken i Hurup.

Arbejdsevne ikke lig funktionsevne
Kommunen var på forkert kurs, fordi den ikke måtte medregne gåture, hvor Torben Hedegaard tager fotos i sin fritid, i sin vurdering af, om han var i stand til at arbejde. For arbejdsevne er én ting – funktionsevne i hverdagen noget helt andet, lød det i dommen. En dom, som Thisted Kommune dog valgte at anke til landsretten.

Det var tilbage i efteråret 2019, at Fagbladet 3F første gang beskrev, hvordan Thisted Kommune modtog et anonymt brev om, at Torben Hedegaard tog naturfotos i sin fritid. Fotos, som han ifølge den anonyme person tjente “fede penge” på via en facebookside.

Og dette skete altså samtidig med, at Torben Hedegaard var på sygedagpenge, lød den anonymes anklage.

Efter det anonyme tip gik Thisted Kommune minutiøst ind og så på Torben Hedegaards facebookopdateringer.

Herefter kontaktede kommunen Torben Hedegaard og oplyste ham om, at man på den baggrund havde besluttet at lukke for hans sygedagpenge.

Desuden skulle Torben Hedegaard med det samme aflevere sine nøgler og afslutte det praktiksted hos Jem og Fix, hvor han var i gang med en afklaring til et fleksjob.

Det er ikke sjovt at stå i
Nu skal landsretten så i grove træk tage stilling til, om det er okay at have en hobby med at gå ture i naturen og tage et par billeder, samtidig med at man er på sygedagpenge.

- Jeg glæder mig til, at den her sag får en ende, for det er ikke sjovt at stå i. Det er 3F, der holder mig oppe i forhold til, at det kan køre. Jeg gør det mest i håb om, at det kan hjælpe andre, hvis de kommer i en lignende situation. Og så håber jeg selvfølgelig, at vi vinder, siger Torben Hedegaard.

Direktør for Teknik, Erhverv og Beskæftigelse i Thisted Kommune, Mogens Kruse Andersen, er ikke vendt tilbage på Fagbladet 3F’s henvendelser. Men tidligere har han udtalt, at kommunen mener, den har en god sag.

- Der var en af de tre dommere (i byretten, red.), der frikendte kommunen helt, og to, der bare hjemsendte sagen til fornyet behandling. Og dels anser 3F sagen som en principsag, og så har vi brug for en klar, juridisk afgørelse, har Mogens Kruse Andersen sagt til nordjyske.dk.

LÆS OGSÅ
Kommunen anker dom i Torben-sagen
Måtte ikke tage Torbens sygedagpenge
Redegørelse rejser nye spørgsmål
DF og Ø kræver redegørelse fra borgmesteren

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-04-2022, 14:40   #293
kroner
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2015
Indlæg: 179
Styrke: 10
kroner er ny på vejen
Så kom der en afgørelse på det i dag, dejligt afgørelse
https://www.tv2nord.dk/tv-midtvest/k...et-var-forkert
kroner er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2022, 06:14   #294
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anonym anmeldelse er modbydelig.

Tak, kroner

phhmw

Kommunerne er som udgangspunkt borgernes juridiske modstandere, i enhver henseende, med modsat rettet interesser.

Kommunerne overvåger dig på Facebook og leder efter oplysninger imod dig.

Mange kommuner bruger falske FB-profiler for at komme ind i dit private rum.

Mange kommuner udfører alt for mange ulovlige afgørelser.

Mange kommuner handler ulovligt for at devaluerer din retssikkerhed

Ofte støttet af deres private interesseforening og konsulentfirma KL, Kommunernes Landsforening.

https://www.tv2nord.dk/tv-midtvest/k...et-var-forkert

Kommunen tog Torbens dagpenge: Landsretten fastslår, at det var forkert
Torben Hedegaard solgte naturfotografier, da han var på sygedagpenge. Et anonymt tip til Thisted Kommune betød, at han endte på kontanthjælp. Nu er der faldet dom i sagen.

Efter 2,5 år er der nu sat punktum i den sag, der har fyldt Torben Hedegaards liv med uvished.

- Jeg er bare fuldstændig lettet. Det har trykket helt vildt. Den belastning er frygtelig er gå med, siger naturfotografen, der i 2019 fik frakendt retten til sygedagpenge.

Torben Hedegaard tog og solgte naturfotografier i sin fritid, da han var på sygedagpenge. Et anonymt tip om dette til Thisted Kommune betød, at han blev frakendt retten til sygedagpenge og endte på kontanthjælp.

Sagen endte i byretten, der i maj 2021 fastslog, at kommunens manøvre var forkert. Torben Hedegaard troede, at sagen var slut, men kommunen ankede afgørelsen.

I dag har landsretten taget stilling til sagen, og konklusionen er den samme som byrettens.

- Jeg er en fri fugl. Jeg tror, vi skal ud at spise i aften, siger en lettet Torben Hedegaard.

- Vi er godt tilfredse. Landsretten har lagt vægt på, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst. På baggrund af billederne kan man ikke tage dagpengene fra ham, siger Emil Kiørboe, der er advokat for Torben Hedegaard.

Denne gang var alle tre dommere enige i dommen.

- Det eneste, jeg kan sige, er, at det også burde være den vej, det skulle gå. Det må være en kæberasler af rang til forvaltningen, der har sat alt det her i sving. Vi må have en snak på næste udvalgsmøde om, hvordan vi agerer i de her sager, siger Ib Poulsen (DF), der er formand for Arbejdsmarkedsudvalget.

I byretten var det ikke en enig afgørelse, og det var blandt andet afgørende for, at Thisted Kommune ankede dommen til landsretten.

- Det siger noget om, at sagen ikke er så simpel, lød den første kommentar i maj 2021 fra Mogens Kruse Andersen, der er for direktør for beskæftigelsesområdet i Thisted Kommune.

Sagen er hjemvist til fornyet behandling
TV MIDTVEST har i dag været i kontakt med Thisted Kommune.

Torben Hedegaard får nemlig ikke automatisk sygedagpenge igen, fordi han har fået medhold ved domstolene.

Retten vurderede nemlig kun, at kommunen i sin tid ikke havde tilstrækkeligt med information til at fratage Torben Hedegaard sine sygedagpenge.

Derfor betyder dagens domsafsigelse, at Thisted Kommunes afgørelse tilbage i 2019 er ugyldig. Derfor skal kommunen foretage en ny vurdering af Torben Hedegaards uarbejdsdygtighed.

- Vi skal sikre, at vi efterfølgende sikrer, at vi har et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag til at trække en ny, kvalificeret og rigtig vurdering i sagen, siger Trine Engholm Christensen, der er Erhverv- og Beskæftigelseschef i Thisted Kommune.

Den nye vurdering skal tage stilling til om Torben Hedegaard i 2019 var uarbejdsdygtig eller arbejdsdygtighed, da han blev frakendt retten til sygedagpenge.

Erhverv- og Beskæftigelseschefen fortæller derfor, at en ny behandling af Torben Hedegaards sag alligevel godt kan ende med, at han frakendes retten til sygedagpenge - på lovlig vis.

Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Ib Poulsen (DF) håber dog, at sagen bliver lukket til gavn for Torben Hedegaard og hans familie.

- Jeg håber, at man får en helt anden kasket og indgangsvinkel på. Hvis ikke man kan finde ud af det, så er det sørgeligt, at systemet er så rigidt, at det vil have ret. Nu må man lægge sig fladt ned og sige, at man var forkert på den, siger han.

HJEMVIST regler skal du kende.
https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksi...---Hjemvisning

Thisted kommunalbestyrelse vedtagne sagsbehandlingsfrister
https://www.thisted.dk/OmKommunen/Fa...ingstider.aspx

Eventuelt fleksjob kræver ny sagsbehandling
TV MIDTVEST har torsdag været i kontakt med Thisted Kommune.

Trine Engholm Christensen, der er erhverv- og beskæftigelseschef, fortæller, at kommunen skal kigge på Torben Hedegaards sag igen, hvis han ønsker at blive tilkendt retten til et fleksjob. Det får han ikke automatisk, fordi han har fået medhold ved domstolene.

Ifølge hende vurderede retten nemlig kun, at kommunen i sin tid ikke havde tilstrækkeligt med information til at fratage Torben Hedegaard sine sygedagpenge.

Erhverv- og Beskæftigelseschefen fremhæver derfor, at en eventuel ny behandling af Torben Hedegaards sag alligevel godt kan ende med, at han frakendes retten til sygedagpenge eller fleksjob - på lovlig vis.

Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Ib Poulsen (DF) håber dog, at sagen, hvis den skal behandles igen, bliver lukket til gavn for Torben Hedegaard og hans familie.

- Jeg håber, at man får en helt anden kasket og indgangsvinkel på. Hvis ikke man kan finde ud af det, så er det sørgeligt, at systemet er så rigidt, at det vil have ret. Nu må man lægge sig fladt ned og sige, vi var forkert på den, siger han.

Sagens forløb har varet længe
Torben Hedegaard fra Bedsted kom på sygedagpenge i 2017, da han efter 16 år som ansat på en madrasfabrik i Hurup fik en skade i lænden og blev han sygemeldt.

Hans læge opfordrede ham til at gå lange ture. Torben Hedegaard lider nemlig også af en lungesygdom, hvilket den friske luft kunne hjælpe på.

Med sig på gåturene tog Torben Hedegaard sit kamera, hvor han efterfølgende delte og solgte naturbilleder gennem sin Facebookside.

Men det var en borger ikke tilfreds med. Vedkommende skrev derfor et anonymt tip til Thisted Kommune.

- Han kan tage på marked og udstille og sælge i en åben gruppe, som hedder 'Torben H foto'. Det ligner ingenting, at han tjener fede penge ved siden af sine sygedagpenge, stod der i tippet.

Thisted Kommune reagerede prompte og fratog Torben Hedegaard sine sygedagpenge. Kommunen vurderede, at hans arbejdsevne var til mere end det, når han kunne fotografere så meget.

3F, der er modpart til Thisted Kommune i sagen, fastslog dengang, at fritidsaktiviteter ikke bør få betydning i sager om sygemelding. Derfor stævnede de kommunen.

- Hvis det fik betydning, ville ingen under sygdom kunne have fritidsaktiviteter, og det strider mod handicapkonventionen. Det er en meget principiel sag for os, for vi mener, at fleksjobbere og sygdomsramte har ret til et fritidsliv, siger Karin Petersen, der er socialpolitisk konsulent for fagforbundet 3F.

Selvstændig på nedsat tid
I dag er Torben Hedegaard selvstændig fotograf på nedsat tid, hvor han sælger plakater og naturfotos. Det har han valgt for at undgå systemet.

- Jeg tjener ikke mange penge i dag, men jeg klarer mig lige. Det vil jeg hellere og så slippe for systemet.

Han har dog en drøm om at kunne komme i fleksjob, da det vil tegne en mere sikker fremtid rent økonomisk.

- Jeg ved jo ikke, hvor længe jeg kan holde til at være selvstændig, selvom det er på nedsat tid, siger han.

Efter dagens dom skal Thisted Kommune foretage en ny vurdering af, hvorvidt Torben Hedegaard var arbejdsdygtig eller ej tilbage i 2019.

- Lige nu tjener han sine egne penge svarende til kontanthjælp, og nu skal han beslutte, om han vil ind i systemet igen og have støtte. Så skal han afklares og igennem møllen igen, og det ved jeg ikke, om han har lyst til, siger Emil Kiørboe, der er advokat for Torben Hedegaard.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-04-2022, 22:27   #295
custer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2010
Lokation: Holstebro
Indlæg: 115
Styrke: 14
custer er ny på vejen
Salige prins Henrik sagde engang at adel forpligter !
Ja, man kan som det midste forlange at de som sidder på flæsket og vil have respekt mv, idet mindste opfører sig anstændig - Man kunne jo faktisk forestille sig at der er nogle af almuen som ser op til dem og kopier deres handlinger
custer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunal appel: Meld din nabo! buster Politik og Samfund 44 10-04-2010 13:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension