K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2012, 19:35   #1
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
TERM

Faldt lige over denne her på EB.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1849917.ece

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2012, 19:57   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Er det ikke afskaffet endnu...?!

Hvis man interesserer sig for det, kan jeg "varmt" anbefale den bog, der linkes til i artiklen, når man klikker på "ny udgave af term-modellen". Jeg blev i al fald godt hed, da jeg læste den - af vrede! Der er et helt kapitel i bogen om funktionelle lidelser hos børn samt et spørgeskema, som forældrene skal udfylde om barnets symptomer...

Kan så tilføje følgende:
Citat:
Urolige spædbørn kan få problemer senere
Citat:
Ny forskning fra Aarhus Universitetshospital viser, at børnene i 5-7 års alderen kan komme til at lide af eksempelvis hovedpine, mavesmerter og muskelsmerter, uden at lægerne kan finde en fysisk forklaring.
http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/A.../05/084835.htm

Virkeligt trist... Og skræmmende...

Og også denne:

Citat:
Sådan føles migræne uden hovedpine
Citat:
Synsforstyrret, svimmel eller konfus? Tre symptomer, der kan forveksles med hjerteanfald eller Alzheimers, men som kan stamme fra migræneanfald.
Citat:
En anden risiko er, at fagpersoner vurderer symptomerne til at bunde i noget psykisk. Det siger den britiske neurolog ved National Migraine Centre, Giles Elrington.
http://www.bt.dk/kvinder.bt.dk/saada...uden-hovedpine

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2012, 04:15   #3
58hb
Føler sig hjemme på K10
 
58hbs avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
58hb er ny på vejen
Jeg er også faldet over TERM - modellen / funktionelle lidelser. Skimmer efterhånden artiklerne - efter at have læst mig nærmest helt grøn.

Hvad fil'en sker der lige - skal vi nu betragtes som rene hypokondere alle sammen

Smider et par links - måske ryster de jer ligeså meget som jeg er blevet, eller er jeg helt galt på den ???

http://ikke-funktionelle-lidelser.dk/

http://www.funktionellidelse.dk/

http://www.ft.dk/samling/20111/almde...82/1104233.pdf

http://www.trygfonden.dk/~/media/PDF...0diagnose.ashx

Synes det ligner en ren skræmmekampagne for nærmest alle, der er ramt af sygdom og smerte, fysiske såvel som psykisk.

Hvad siger I ???


I øvrigt - så forstår jeg bedre at regeringen har mulighed for at skaffe flere i arbejde , når man i Trygfondens skrift (se ovenstående link) kan læse følgende :

En forudsætning for et styrket samarbejde er kompetenceudvikling af medarbejdere
i jobcentrene og hos andre leverandører inden for beskæftigelsesområdet
på tilsvarende vis som uddannelse af de praktiserende læger. Hermed
kan der skabes en fælles forståelse af, hvad funktionel sygdom er, og hvad hver
sektor kan bidrage med.
Kompetenceudviklingen kan f.eks. vedrøre tidlig opsporing/screening af borgere
med tegn på funktionel sygdom, kendskab til sygdoms fremtrædelsesformer,
forløb og behandlingsmuligheder, samtaleteknikker med borgerne samt forhold,
der i særlig grad skal tages hensyn til ved i forbindelse med sygedagpenge,
jobplaner og aktivering, revalidering, fleksjob og førtidspension.

Er der nogen der melder sig - når nu vi ikke er syge længere (Ironi kan forekomme !!)
58hb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 16:51   #4
sauer1
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2012
Indlæg: 48
Styrke: 13
sauer1 er ny på vejen
Det handler om at være TRYG

Hypnose er måske det personerne indenfor funktionelle lidelser er mest eksperter i?

Ment på den måde at diagnosen "funktionelle lidelser" rigtig er oppe og vende i medierne, men kun set fra tilhængernes synspunkt. Hvis der er nogen som har set tv-programmer med skeptikere - så vil jeg gerne vide hvor.

Her lige set 2 programmer på DR2 online tv. I begge programmer var Per Fink fra Forskningsinstituttet For Funktionelle lidelser omdrejningspunktet.

De ting jeg bed mærke i fra det ene program var bl.a.


Det ene program varede 20 min. Per Fink taler uafbrudt om "funktionelle lidelser"......

Jeg blev dog ikke klogere. Ingen konkrete svar på hvordan de behandler folk for lidelsen. Patienten "Lone" blev brugt som eksempel. Altså det vil sige hendes symptomer og forskellige diagnoser.... men ikke hvordan og om hun er hjulpet tilbage til arbejdsmarkedet og/eller har fået større livskvalitet - efter hjælpen fra eksperterne indenfor "funktionelle lidelser".

I det hele taget 2 programmer, hvor intet er nyt, eller mere oplysende end alt der allerede er set fra teamet bag diagnosen "funktionelle lidelser".

Desuden er jeg lettere forundret over Per Finks ordvalg. I forbindelse med en skanning af hjernen, for at afgøre forskellen, når man bliver udsat for smerte, På henholdsvis patienter og normale testpersoner.
Jeg ville nok have valgt ordene patienter og raske testpersoner.

Naa jeg har nok hørt forkert!

Jeg savner en debat om Forskningsklinikkens forskning.

Jeg savner eksperter på banen, som ikke tilslutter sig termen om at fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom, whiplach etc. er psykiske lidelser.

Jeg savner at DR og andre medier laver fyldestgørende journalistik, og belyser emner fra flere sider. Altså eksperter indenfor de pågældende lidelser, og personer som har fået diagnosen "funktionel lidelse" og prøvet behandlingen - også får taletid på tv og andre steder.

Jeg savner at mennesker, som har været eller er i behandling for "funktionelle lidelser" står frem i medierne, og fortæller hvad de har fået ud af det.

Jeg vil bare gerne vide om eksperterne bag diagnosen "funktionelle lidelser" er empatiske behandlere, som lever for at udvikle en metode til at hjælpe mennesker.

Eller om de er der, for at tjene styrtende med penge, og samtidig spare stat og kommune for udgifter.

Jeg har det sådan, at jeg gerne vil vide hvad jeg går ind til! Det handler jo om at være TRYG

Derfor kunne det være godt at vide om jeg skal kaste mig i armene på eksperterne i "funktionelle lidelser", eller om jeg skal gå under jorden. Inden det lykkes for FFF at få diagnosen "funktionelle lidelser" godkendt i WHO. Som åbenbart ikke er lykkes endnu - ifølge programmet.


Det er som om alle er blevet hypnotiseret, til kun at se tingene fra èn side.
Jeg knipser lige med fingerne "SNAP", og alle vågner op. Så vi nu, kan få en saglig debat om forskningsbetegnelsen "funktionelle lidelser".




Sauer1
sauer1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 11:04   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
JA, sauer1! HVOR er den videnskabelige diskussion blevet af?!

Alle står bare og klapper i hænderne og siger "IIIIHHH"! Men hvornår er der nogen, der siger, "dét har jo ingen ting på sig"...?

Hvorfor regagerer de eksperter, hvis fagområde bliver angrebet af FL, ikke? Når FL siger, at fx pms, fibromyalgi, diverne mavesygdomme mv ikke er fysiske, hvorfor reagerer eksperterne på disse områder så ikke...? Tager de ikke FL alvorligt? En modelune, der forhåbentligt snart blæser over? Eller tror de lige pludseligt ikke mere på deres egen forskning eller på, hvad de hører og ser i deres praksis...???

Og så undre jeg mig over, at praktisernede læger, har taget FL så meget til sig, som de åbenbart har... Hvordan kan en læge med respekt for sig selv, vælge at tro mere på en ikke anerkendt forskningsdiagnose, der kun må bruges på forskningskliniken, og som tydeligt og klart siger, at fysiske anerkendte diagnoser er psykiske...???



PS. "Lone" fik den almindelige behandling: SSRI og kognitiv terapi. FL/term kalder det bare ikke kognitiv terapi, men "genoptræning". Er i indhold det samme som kognitiv terapi, men "genoptræning" lyder mere som noget fysisk end psykisk...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
TERM joka Politik og Samfund 0 06-06-2012 11:52
TERM model i ekstrabladet... Lunasdatter Politik og Samfund 9 22-04-2012 10:50
hvem tilhører TERM? kandelsdorff Alt det andet 15 05-04-2012 14:44
Term modellen.! jsn Nyt om loven 3 24-09-2011 20:50
TERM for begyndere Solnedgang Alt det andet 5 25-07-2011 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension