K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2009, 07:31   #1
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
Thumbs down hypermobilitet og fysioterapi nogle med erfaring?

Jeg er jo blevet henvist til rehab, og har fået nogle øvelser jeg skal lave, men jeg er lidt i tvivl om hvor hms venlig den ene af dem er. deisse øvelser skulle hjælpe hofte og lændesmerter.

Først skal jeg cykle 10 - 15 min (det okay) jeg kan godt mærke det i mine hofter men det er jo også for at træne dem så mon ikke det hjælper på sigt.

så skal jeg ligge flad ned på maven og sætte armene i gulvet og skubbe ryggen så langt bagover som overhovedet muligt, mens måsen bliver i gulvet, så rygsøjlen bliver tvunget den forkerte vej i en bue, hun siger det er for at lægge tryk den modsatte vej på de nederste lændehvirvler.
Men den øvelse er jeg altså meget i tvivl om er okay for hms, da den jo øger smidigheden i ryggen? hvad mener i andre med hms er det en okay øvelse eller skal jeg protestere??
jeg har fået ordre på at skulle lave den 4 gange om dagen indtil på tirsdag hvor vi skal mødes igen. Jeg får ikke ondt i lænden af det, men får ondt i den øverste del af ryggen af det... men som fyssen siger, du skal forvente at det kommer til at gøre rigtig ondt inden det bliver godt

sidste øvelse skal jeg ligge på ryggen sætte fødderne i gulvet og løfte lænden så langt op som jeg overhovedte kan med skuldrene i gulvet. Jeg gjorde det kun den ene gang og tudede af smerte da jeg kom op at stå igen, hele fredagen lå jeg hjemme i sofaen med stærke smerter og stærke smertestillende, jeg kunne ikke være nogen steder, så den øvelse laver jeg IKKE igen uanset hvad hun siger.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 07:43   #2
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Smile

Hejsa, jeg har også HMS, og har desværre også været i armene af nogle rigtig gode fysioterapeuter, der altså bare ikke lige vidste noget om HMS. Dette endte med, at jeg fik nogle øvelser der provokerede mine smerter så meget, at alt blev fastlåst og jeg fik inflammation i ryggen.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg ved, at hypermobilitetsforeningen kender til flere gode fysioterapeuter rundt om i landet, der kender til hypermobilitet. Der er endda en fysioterapeut der på hypermobilitets hjemmeside har skrevet en artikel om, hvordan det er selv at være hypermobil og lære at ikke gøre de ting, som man ved kommer til at gøre ondt bagefter.

Men hvis du får smerter efter at have lavet øvelserne, er det vigtigt at du lytter til din krop. vi må ikke lave de normale øvelser som andre, da dette kan være til skade for vores system. Jeg har selv fået en rygskade, som jeg selv føler kunne have været mindre såfremt jeg ikke havde været en "god elev" og lavet makenzieøvelser flere gange dagligt, selv om jeg var ved at besvime af smerter bagefter.

Den bedste fysioterapeut jeg har været ved var hhv på Gråsten Gigthospital hvor jeg var indlagt i 4 uger. Her kender de meget til HMS og de hensyn man skal tage. Kan varmt anbefales. Du kan blive henvist dertil gennem din egen læge. Da jeg kom hjem, var jeg så heldig, at kunne få genoptræning af en rigtig god fysioterapeut, der tidligere har arbejdet på reumatologisk afdeling. Ja vi skal styrke vores muskler, men ikke med vægt og hårde øvelser. Det er også vigtigt at styrke balance.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, eller hvor hårdt du er "angrebet" af HMS, men har du brug for/lyst til at snakke, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte mig.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 08:06   #3
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
hejsa

hej Tutti

Tak for dit svar. jeg bor i Rebild kommune, og jeg har ikke selv valgt fysioterapeut og må heller ikke, det er noget kommunen har "bevilliget" derfor er det gratis. . Jeg er lidt i tvivl om det er et tilbud jeg kan sige nej til, men hvis det faktsik kan hjælpe mig vil jeg jo ikke sige nej, så jeg har besluttet at give det en chance.

Jeg undrer mig bare lidt over om den øvelse med at strække ryggen er en jeg faktsik burde sige nej til?

samtidig er jeg lidt forundret over at de påstår at det kommer til at gøre meget ondt før det bliver godt... om der faktisk er hold i det? jeg syntes nemlig ikke det lyder særligt rigtigt, og slet ikke i forhold til hms led.

Jeg er stærkt angrebet af HMS og døjer i stort set alle led i kroppen.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 10:12   #4
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej tije.
Jeg vil foreslå dig at opsøge en fysioterapeut med speciale i fysio-pilates. Han/hun vil finde øvelser til lige netop dit niveau og sørge for, at du udfører øvelserne korrekt og uden smerte. De øvelser, du nu er sat til at udføre, virker godt på mange mennesker, men du er slet ikke klar til disse øvelser endnu. Du skal starte med øvelser på et meget lavere niveau for at du får noget positivt ud af dem. Det kan en fysio-pilates-instruktør hjælpe dig med. De øvelser, du skal lave i første omgang, ligner slet ikke de øvelser, du nu er sat til, men du kan udvikle dig, efterhånden som muskulaturen omkring de hypermobile led bliver styrket, så du ikke kan overstrække de overbevægelige led. Tro mig. Hvis du først kommer i gang med fysio-pilates, bliver du afhængig af det, og vil gøre øvelserne til en del af din livsstil hjemme på stuegulvet. Så behagelige, men dog meget effektive og dybtegående er disse fysio-pilates-øvelser. På fysio-pilates.dk kan du finde en fysioterapeut med speciale i fysio-pilates. God bedring fra Jørgine. Lige en tilføjelse. Øvelser på for højt niveau kan skade mere end gavne. Pas godt på dig selv og lyt til dig krop. Nogen smerter er positive og kroppen opbygges, andre smerter er negative og kroppen nedbrydes. En fysio-pilates-instruktør kan lære dig at kende forskel på smerterne.

Sidst redigeret af Jørgine; 09-08-2009 kl. 10:55.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 11:04   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
tije jeg kender ikke noget til hms men jeg kender til folk der har fået væsentligt forværring i deres helbred fordi de har været ved en fysionteraput som ikke kendte deres sygdomsbillede...

Hvis jeg var dig så ville jeg helt klart sige til den fysio når du ser hende næste gang at du stiller dig uforstående overfor at det skal gøre ondt før det gør godt at du efter alt hvad du har læste ikke må starte så hårdt ud og så sige til hende at du naturligvis regner med at hun ved hvad det er hun laver men du vil gerne have garenti for at hun påtager sig det fulde ansvar sammen med din kommune og så ville jeg hurtigere end ti heste kan rende , fise ned til lægen og fortælle om øvelserne og høre om det er noget din læge kender til...

Du er nød til at lytte til din krop gør det så ondt at man ligger og tuder imens ja så er det forkerte øvelser eller i bedste fald er man startet for hårdt ud ...

Jeg ville også lytte til tutti og kontakte hypermobilitetsforeningen om ikke andet så for at få gode råd jeg er godt klar over at man i din situation ikke har en masse penge til rådighed til div special fysioterapeuter men det kan måske være en mulighed at spørger ind til det i et debat forum med dette speciale ...

og ikke mindst husk nu at lytte til din krop ..
  Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 13:13   #6
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Hej tije

Når du skriver det er gratis er det så fordi du er i et eller andet afklaringsforløb????For ellers er der ikke megen hjælp at hente.

Har hybermobilitet i svær grad - ligesom min mor havde. Er en alvorlig lidelse når den er i svær grad og helt ignoreret i forhold til støtte. Ses hos børn der hader gymnastik timer er klodsede og falder let og som ikke er så mobile.Platfodede. Bør fanges op i tidlig alder så nederlag ikke opleves i skolen.
Giver problemer i forbindelse med graviditet fødsel samt eftervirkninger senere, tandproblemer , hyppige kiropraktor besøg, smerter, samt fald m.m det er nødvendigt med specialviden. Men vi sejler i egen sø....

Ametyst
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 16:36   #7
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
ametyst

ametyst nej og ja, jeg er på kursus i ressourceprofils skrivning, og fik så oveni bevilliget gratis fys hos kommunens ansatte fysioterapeuter, som så ud fra hvad man kan og ikke kan skal komme med forslag til jobs mm.

Men de udspændings øvelser til ryggen som jeg mener det er, dem kan jeg simpelthen ikke holde til, får smerter både i øvre ryg hvor jeg normalt ikke har smerter, i albuerne af at løfte kroppen op, og i lænden når den bliver bukket bagover. Men jeg tror ikke hun har meget viden om hms. jeg skal derover imoegrn så prøver jeg at snakke med hende om de øvelser.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 17:07   #8
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Fik anbefalet dette link

http://ofeldt.dk/index.php?id=49

ved ikke om du kan bruge det til noget?

Som hypermobil er det frustrende at skulle i armene på nogen der har en titel, men rent faktisk ikke har erfaringen med "sådan nogle som os" (ved ikke om det er tilfældet hos dig).

Lyt til din krop.

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 17:15   #9
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Er svært hypermobil og har funktionsfejl ,mellem korsben og hofteben ( si - led) haft bækkenløsninger i graviditeter. Der er jeg sikker på at kejsersnit kan skåne og lindre senere hen.

Min kiropraktor har hele tiden sagt at svejet i ryggen er vigtigt at beholde. Bruger lændepude i sengen.Jeg ved at der er øvelser der gør ondt værrer. Og det er helt forkert det man sagde i gamle dage at " det bare skal arbejdes væk" fup og fidus.kroppens signaler er vigtige, kan anbefale en rystepudser der fjerner muskelspændinger i starten og styrker blodgennemstrømning - de penge har været godt givet ud. Led aflastning er vigtig og yoga er heller ikke sagen. Desværre er der langt mellem hypermobil hold evt. hos AOF har gået en kort overgang i glostrup men magtede ikke lang transport. Og ældre med svær hypermobilitet lever et stille smertefyldt liv.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 20:20   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ametyst Se meddelelser
Og det er helt forkert det man sagde i gamle dage at " det bare skal arbejdes væk" fup og fidus.kroppens signaler er vigtige, kan anbefale en rystepudser der fjerner muskelspændinger i starten og styrker blodgennemstrømning - .

En rystepudser?? fjerner det muskelspændinger? og fjerne det så også automatisk smerterne??

jeg kan jo regne ud det må være rystlerne som gør det..og tænker på om rystelser fra en elhækkeklipper er ligeså godt, ligesom en motorsav på skaft?

For mange siger til mig, at jeg nok "bare" har ondt fordi jeg spænder i min nakke..
jeg tror da også jeg har en rystepudser, hvis ikke min søn har slidt den op..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reumatolog til hypermobilitet Tudozani Alt det andet 2 25-05-2012 19:23
Hypermobilitet - historier fra det virkelige liv?? hboegelund Dit og Dat 162 21-02-2012 22:55
hypermobilitet tulipana Alt det andet 6 11-06-2010 12:41
Hypermobilitet børn Supercarla Dit og Dat 9 06-03-2010 10:13
skulle nogle her evt have lidt erfaring med A.S.K.?? ace dk Alt det andet 10 22-01-2010 20:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension