K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2008, 01:33   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Sociale sager: Skærpet opmærksomhed på andre aktører

Fagforening vil tjekke brug af andre aktører og ledige fleksere og sygemeldte.

Læs her:

Citat:
Sociale sager: Skærpet opmærksomhed på andre aktører
LO-fagbevægelsen i Horsens vil sætte yderligere fokus på fleksjob og fleksjobbernes situation.

Af Flemming Sørensen, Faglig sekretær - NNF Horsens

Det skal blandt andet ske ved, at Horsens får en årlig officiel fleksjobdag. En idé, der er udsprunget af den succesfulde fleksjobdag, vi afholdt sidste efterår hos 3F Horsens i et samarbejde mellem fagbevægelsen i Horsens og byens fleksjobforening.

Desuden vil vi skærpe opmærksomheden omkring Horsens Kommunes brug af andre aktører.

Det sker både i forhold til ledige fleksjobbere, som allerede i dag sendes i aktivering hos andre aktører, og i forhold til langvarigt sygemeldte.

Vi ved, at rigtig mange fleksjobbere vender tilbage til ledighed igen efter at være startet i et fleksjob. Antallet er ikke blevet mindre, til trods for at man har kendt problemstillingen længe.
Læs hele artiklen her:
http://www.nnf.dk/default.asp?mId=53&aId=67937&iId=72
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2008, 14:13   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
fortsættelsen af artiklen er her...fleksjobbere er på HERRENS MARK uden retsikkerhed. det er lige præcis hvad jeg har oplevet selv...
Blev hundset rundt ...

Den oplevelse, jeg selv har som faglig sagsbehandler med andre aktører, er desværre, at den syge – for det er man jo, når man er visiteret til et fleksjob – får en andenrangsbehandling.

Der laves ikke det nødvendige og grundige arbejde på at matche fleksjobberens reelle arbejdsevne, herunder skånehensyn, med arbejdsgiverens faktiske jobkrav. Hvis der ikke tages de rigtige hensyn i forhold til fleksjobbet, er det jo dømt til at mislykkes. Det er nærmest et held, når det alligevel lykkes.


Horsens Kommune er nu gået i gang med også at sende de langvarigt syge ud til anden aktør. Fra den 1. januar i år gælder det, at en stor gruppe af de langvarigt sygemeldte, dvs. mere end 52 uger, videresendes til anden aktør til afklaring og aktivering.

I fagbevægelsen er vi ikke udelt begejstrede for ordningen med andre aktører. Vi har ikke en formaliseret kontakt med andre aktører, selv om vi møder dem indimellem. Vi oplever det ofte, som om en mur går ned, når vores syge medlemmer overgår til anden aktør.


Hvad der videre sker i sagsbehandlingen, har vi ikke meget indflydelse på.


LO Horsens har i mange år haft en formel rammeaftale med Horsens Kommune omkring samarbejde, og det har fungeret rigtig godt. Desuden har vi en specifik samarbejdsaftale omkring sygedagpengesagerne med sygedagpengeafsnittet i Horsens Kommune, hvilket alle parter har været glade for. I vores fortsatte drøftelse med Horsens Kommune omkring udmøntningen af samarbejdsaftalerne vil vi derfor sætte fokus på, at aftalerne bør gælde, også selv om et medlem sendes videre til anden aktør. Vi ønsker at få aftalt konkrete spilleregler i forhold til andre aktører.

Fagforeningerne er og bør være en vigtig sparringspartner i forhold til de sygemeldte, specielt i forhold til hvordan de kan komme fra sygedagpenge tilbage til arbejdslivet under en eller anden form.

I tilknytning til netop tilbagevenden til arbejdslivet er vi som fagforeninger tæt på virksomhederne. Vi kender lederne, tillids- og sikkerhedsrepræsentanterne og kan derfor også spørge til og reelt foreslå forskellige løsningsmodeller, som passer til det enkelte medlem.

Hertil kommer hele den sociale del, hvor vi kan støtte vores medlemmer i en ofte svær situation. På den måde spiller fagbevægelsen i disse sager både en social rolle og en aktiv rolle i forhold til at komme videre og er en sikring af, at lovgivningen forsøges overholdt i hver enkelt sag.


Fagbevægelsens arbejde på at få vores formelle samarbejdsaftaler med Horsens Kommune til også at omfatte andre aktører er både i vores, i medlemmernes og i kommunens interesse.

Kommunen kan jo se, at det hjælper. Det viser de mange års gode samarbejde, vi har haft med Horsens Kommune.

Og for øvrigt har det længe fremgået af lovgivningen omkring sygedagpenge, at man på nogle punkter skal kontakte og samarbejde med den faglige organisation.


Det må også gælde, når kommunen overgiver bl.a. sygedagpengesagerne til andre aktører.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2008, 14:41   #3
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Og det der er problemet er, at der er gået penge og statistik i ALT. Jo bedre statistik de private aktører kan komme med, jo mere arbejde er der til dem og dermed også større indtjening. Og det gælder for så vidt også, når de kommunale jobkonsulenter skal skaffe folk i arbejde.

Man bliver ikke matchet ordentligt, og så er der stor risiko for, at fleksjobbet ender med en sygemelding. Det kan jo være ligemeget med at komme ud i job, hvis det ikke er noget, der er holdbart i længden!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2008, 14:48   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Enig ..det er derfor vi fleksjobbere må sige fra nu og forlange en ordentlig realistisk afklaring af hvad vi kan og må på et job så vi ikke bliver ødelagt af det.

VI SKAL FORLANGE DET!
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 13:31   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Post

her er en guide om brugen af andre aktører på fleksjobområdet...værd at læse ...

Der er og har været megen fokus på brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen. I den anledning vil DH gøre opmærksom på de guidelines/retningslinier, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har udarbejdet til kommunerne ang. anvendelsen af andre aktører ift. fleksjobområdet.

http://www.handicap.dk/notitser/gudi...=Arbejdsmarked
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2008, 16:42   #6
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Så tror da fa.... at vi på mit kursus, hele tiden får at vide: send uopfordrede ansøgninger konstant!

Firmaet får jo BONUS, og De hører heller ikke efter når man / jeg siger: jeg kan ikke arbejde mere end 15 timer!

LOL det er sq da klart, det udløser jo også bonus, hvis jeg kommer op på 20 timer

Ret mig gerne hvis jeg har læst forkert på tråden/ linket.

God week-end Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kvalitetskontrol af andre aktører zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 16 19-10-2011 12:06
Kontrol med andre aktører zuza Nyt om loven 1 28-04-2010 23:11
Gode erfaringer med andre aktører? kkkk Alt det andet 8 09-01-2010 13:26
Andre aktører zuza Et godt link! 0 14-05-2008 23:35
Andre aktører 1. januar 2008 zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 2 08-08-2007 19:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension