K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2013, 13:58   #491
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det må stadig være kommunen der har ansvaret for at en sag skal være ordentlig oplyst og her har de så tilsyneladende fejlet..
Ja kommunen har ansvaret, men når de ikke påtager sig det ansvar, så må man jo selv igang når man opdager konkrete ting der mangler, så som dokumentation.

Og jeg kan godt se at man så fristes til at opsøge dem vi tror der er professionelle men ofte opdager vi, at vi lige så godt, og måske med større virkning kunne have medbragt "tante Oda" til at holde hånd i hanke.

Citat:
Oprindeligt indsendt af LM Fyn Se meddelelser
Men når det så er sagt, så holder jeg stadig fast i at dengang min sag startede (Maj 2012) der havde jeg ret til FTP, alle som læser med her, kender jo til loven også DENGANG, jeg opfyldte de kriterier der skulle være for at få en FTP og det er det, det hele drejer sig om.
Selvom du selv og alle andre synes du opfyldte kriterierne dengang, er det i princippet fuldstændig ligemeget.
Hvis der ikke er dokumentation i sagen, der understøtter den påstand, jamen så opfyldte du ikke kriterierne.

Du skal se det hele på den måde, får et fuldstændig fremmet menneske smidt hele bunken af papirer foran sig og skal træffe en afgørelse, så skal der ikke være noget der giver grobund for at gætte at "det er nok, sådan og sådan" der må ikke lægges op til nogen form for formodninger eller indirekte antydninger af sagens tilstand...OVERHOVEDET
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 15:27   #492
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal nok spørge sagsbehandleren, hvorfor der ikke er indhentet en speciallægeerklæring til sagen - og få på skift, hvor den manglende dokumentation Ankenævnet hævder de ikke har, skal hentes henne....

Endeligt kunne man også i ressourceprofilen have nævnt, at man finder det underligt der ikke er indhentet relevante oplysninger til sagen bla en speciallægeerklæring. Kan være det ikke er noget du selv har tænkt over, men advokaten burde jo have set det for længe siden.

Hvis du havde haft krav på førtidspension 2012, og du havde udfyldt kriterierne, så havde du også fået førtidspensionen.
Det strander jo stadig på den manglende dokumentation, og så længe der ikke er rigeligt med dokumentation, ja så er hverken krav eller kriterier opfyldt.
- det er jo derfor det blev et afslag i første omgang.

Diskussionen omkring arbejdsprøving er jo nærmest lige gyldig - med den rette dokumentation, behøver du jo ikke at have gennemgået yderligere arbejdsprøvning.
Så står der jo i speciallægeerklæringen, at det er kontraindiceret.

Det er lige meget om du er i Kerteminde, Odense eller København. ALLE kører med ressourceforløb nu, da det jo er et krav for at kunne få førtidspension i dag.

Dog er det positivt du har en god indstilling til ressourceforløbet, som jeg fornemmer du generelt har.

Ender det med et sådan forløb, så er der god mulighed for, at du enten får bevist at du intet kan og derfor lander bedst med en førtidspension. Men der er også en god mulighed for, at du finder dig selv, og måske en helt anden hylde du kan trives endnu bedre med, med rette støtte og opbakning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 17:02   #493
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
[QUOTE=helenekr;292196]Du skal nok spørge sagsbehandleren, hvorfor der ikke er indhentet en speciallægeerklæring til sagen - og få på skift, hvor den manglende dokumentation Ankenævnet hævder de ikke har, skal hentes henne....

Hvilken sagsbehandler??? Jeg er flyttet kommune og den kommune jeg kom fra (Kerteminde) der fik min gamle SB nyt job!

Husk på i Odense er der ved at starte en ny sag op ifølge den nye reform osv.

Endeligt kunne man også i ressourceprofilen have nævnt, at man finder det underligt der ikke er indhentet relevante oplysninger til sagen bla en speciallægeerklæring. Kan være det ikke er noget du selv har tænkt over, men advokaten burde jo have set det for længe siden.

Jeg ved ikke om jeg selv burde være opmærksom, men i den periode var jeg på mit værst tænkelige i mit liv, så langt nede at jeg dårligt kunne læse min R profil og så aner jeg ikke hvilke dokumenter der er gode at have på hånden og kommunen oplyste absolut INTET!!!


Hvis du havde haft krav på førtidspension 2012, og du havde udfyldt kriterierne, så havde du også fået førtidspensionen.
Det strander jo stadig på den manglende dokumentation, og så længe der ikke er rigeligt med dokumentation, ja så er hverken krav eller kriterier opfyldt.
- det er jo derfor det blev et afslag i første omgang.

Her er lidt lovstof, du kender det sikkert:

§ 16, hvor der anføres følgende:
”Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensions-alderen.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulig-hederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder be-skæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde”

Og i § 17 anføres det:
”Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jfr. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne til-fælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det forelig-gende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet hen-vendelse herom.”

I § 20 fremgår det:
”Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jfr. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktio-ner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jfr. § 16, kan blive selvforsørgende.
Stk. 3 Inden der træffes afgørelse om førtidspension skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig overfor den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.”

Af bemærkningerne i lovforslaget til Lov om social pension § 20 fremgår følgende:
”Kommunen kan i sin afgørelse beslutte, at en sag skal tages op til vurde-ring på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Bestemmelsen svarer til § 59, stk. 1, nr. 4, i den gældende lov om social pension
Behovet for afgørelse om en ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Afgørelse om ny vurdering skal meddeles borgeren i forbindelse med afgørelse om pension.”


Husk nu på at der er sagt af alle lægefaglige personer at min arbejdsevne er nedsat til det ubetydelige i forhold til løngivende fuktioner.

Desuden, så bliver tråden for lang til at andre ville kunne få noget ud af det, så der bedes venligst som WEB også hentyder, holde os til sagen om anken.

Sidst redigeret af LM Fyn; 15-12-2013 kl. 17:07.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 17:21   #494
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
@Rene

Det er jo vigtigt at afdække om det har noget formål at anke, for ellers kan tråden jo blive rigtig lang uden at have noget formål.

Det må da være dit ønske at komme fremad, frem for at hænge fast i en anke du højst sandsynlig ikke kommer videre med, både fordi du ikke har haft dokumentation nok dengang (uanset hvem der er skyld i det), men også fordi der nu er ved at køre en ny sag hvor du nu også er bedre rustet (lært af dårlig erfaring fra første sag) til at fasthold kommunen når de har problemer med at overholde dokumentationskrav mm.

Frem for at se tilbage for at ramme nogen, så se frem og brug de erfaringer du har fået, så der ikke sker det samme igen.

Hvor er det lige man kan se den ressourceprofil ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 18:01   #495
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Okay, jeg opgiver og forlader tråden, og ønsker dig held og lykke med sagen.

Et godt råd er dog, at lytte til dem der forsøger at få dig frem i skoene, så du ikke kommer til at stå alt for stejlt, som nu, gennem resten af forløbet.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 23:08   #496
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Okay, jeg opgiver og forlader tråden, og ønsker dig held og lykke med sagen.

Et godt råd er dog, at lytte til dem der forsøger at få dig frem i skoene, så du ikke kommer til at stå alt for stejlt, som nu, gennem resten af forløbet.

Det er jeg enig i

var også helt sikker i min sag og den to så lige 2 år yderligere
med lægedokumentation

men ja held og lykke i fremtiden
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 17:54   #497
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Hej Allesammen.

Så er der langt om længe kommet svar på min klage over afslag på fri proces og jeg kan hermed fortælle at jeg har fået fri proces til at køre min sag om førtidspension, med virkning september 2012.


For fanden da hvor er jeg glad, det er den bedste mail jeg længe har læst.


Tak for al den støtte jeg har fået herinde, uden jer havde jeg aldrig nået hertil og ser jeg tilbage kan jeg se hvor svært det for andre kan være hvis de ikke kender til K10!!!

Der er mange som har ret til en førtidspension, men der bliver givet afslag på afslag.

Nu venter jeg så på hvad der kommer fra retten, hvornår sagen skal for osv.

Nok ved jeg at den kan ankes, men med det sidste held håber jeg på det bedste.!!!


Endnu engang MANGE TAK
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 21:56   #498
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LM Fyn Se meddelelser
Hej Allesammen.

Så er der langt om længe kommet svar på min klage over afslag på fri proces og jeg kan hermed fortælle at jeg har fået fri proces til at køre min sag om førtidspension, med virkning september 2012.
Så er du da kommet et lille skridt videre. Tillykke med det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 10:02   #499
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Så kom der en dato

Til alle jer der ikke har forladt denne tråd, så kan jeg fortælle at min sag skal for retten d. 7 Januar.

Grunden til at jeg er kommet så langt, er simpelt hen jeres skyld, havde jeg ikke haft K10 Så havde jeg ikke fået klaget over de afgørelser, så denne side har gjort rigtig meget for mig og hjulpet mig så meget at en advokat kunne tage over og nu om ikke så længe (i min lille verden) så kommer der højst sandsynligt en afgørelse i min sag om FTP.

Når sagen kommer for retten, så er der næsten gået 3 år fra jeg søgte og til det ender med en afgørelse, så jeg glæder mig og nu har jeg en dato jeg kan se frem til, frem for at gå i uvished om hvornår der igen skal ske noget.

STORT TAK!!!
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 13:47   #500
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvor er det dejligt med en dato, så man ved hvad man har at rette sig efter - godt gået
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
ankesag muren65 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 25-01-2012 08:50
svar fra statsforvaltningen ang ankesag,ftp. Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 03-01-2011 19:25
Midt i en ankesag Carmen Spørgsmål ang fleksjob 17 20-09-2010 14:11
Ankesag - Advokat? Eller? Element Spørgsmål ang fleksjob 3 16-11-2009 11:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension