K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2014, 12:49   #1
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Efterbetaling af FTP

Hej allesammen.


Jeg står over for, at min sag om førtidspension snart skal for retten, men jeg har ikke rigtig kunne finde ud af hvordan regnestykket kommer til at se ud hvis jeg vinder sagen.

Jeg er på kontanthjælp og vinder jeg sagen, skal jeg have FTP med virkning fra 1 september 2012.

Beløbet som bliver udbetalt, er det som en for for erstatning? Skal der betales skat af det beløb eller hvordan?

"Håber" der er andre som har prøvet dette og kan svare
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 13:17   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er noget skattepligtigt ved udbetaling er det også skattepligtigt hvis der sker en efterbetaling - så ja, der skal betales skat. Det kan aldrig blive udbetalt som en erstatning

Og evt ftp vil blive modregnet i den kontanthjælp du har fået i mellemtiden som på papiret nok skal tilbagebetales.

Så det du evt. Får udbetalt vil være differencen fra kontanthjælp op til førtidspensionen efter skat
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 18-05-2014 kl. 13:21.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 14:29   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja beløbet er skattepligtigt.
MEN modregning vil ikke finde sted, hvis retssagen ender til din fordel efter 01/06-2014.
Det betyder at du kommer til at beholde hele beløbet, uden at blive modregnet i din førtidspension.

Du skal være opmærksom på, har du været på evt ægtefælle forsørgelse i den periode du oplyser, og har du ikke brugt dit fradrag, så skal kommunen gå ind og bruge det i de måneder, du slet ikke har brugt dit fradrag f.eks.

Som gisne siger, så kan der aldrig være tale om en erstatning når der er tale om en efterbetaling. Det er os borgere som betragter det som en erstatning. Det er tildels også omfattet af de forvaltningsretlige principper, og kan derfor også relateres til en erstatning. men stat er IKKE glad for at man kalder det dét..

Så det må vi hellere lade være med
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 15:43   #4
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
[QUOTE=Bodrum;306484]Ja beløbet er skattepligtigt.
MEN modregning vil ikke finde sted, hvis retssagen ender til din fordel efter 01/06-2014.
Det betyder at du kommer til at beholde hele beløbet, uden at blive modregnet i din førtidspension.

Du skal være opmærksom på, har du været på evt ægtefælle forsørgelse i den periode du oplyser, og har du ikke brugt dit fradrag, så skal kommunen gå ind og bruge det i de måneder, du slet ikke har brugt dit fradrag f.eks.

Som gisne siger, så kan der aldrig være tale om en erstatning når der er tale om en efterbetaling. Det er os borgere som betragter det som en erstatning. Det er tildels også omfattet af de forvaltningsretlige principper, og kan derfor også relateres til en erstatning. men stat er IKKE glad for at man kalder det dét..

Så det må vi hellere lade være med [/QUOT


Mange tak for jeres svar!

Sidst redigeret af LM Fyn; 18-05-2014 kl. 15:50.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 16:05   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er altså ikke helt sikker på at man ikke modregnes efter den 1/6 i denne slags sager. Gælder de nye regler ikke hvis man vinder en ankesag ifht sygedagpenge og er på kontanthjælp i anketiden - her må kommunerne snart ikke længere betragte den efterbetalte differnece mellem kontanthjælp og sygedagpenge som formue.

Men der vil jo ikke ske udbetaling af hel sygedagpenge og hel kontanthjælp - det er differencen imellem de to ydelser som efter betales og som ikke betragtes som formue.

I denne her type sager kan man ikke modtage to fulde offentlige ydelser på samme tid, derfor skal i teorien kontanthjælpen tilbage betales og førtidspensionen udbetAles.
I praksis udregnes differencen på de to typer ydelser og det er så differencen der udbetales.

Bodum, hvis du har lovgrundlag for at loven ændres 1/6 således at man kan modtage to fulde offentlige ydelser samtidig, vil jeg meget gerne læse den - for det vil nok være et hul, de hurtig lukker
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 18:53   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
gisne.
Det kommer til at gælde alle efterbetalinger. Jeg har talt med STAR (Styrelsen for arbejdsmarked og rekruterring) da jeg efterspurgte om det kun gjaldt den personkreds (Kontanthjælp/sygedagpenge) og der fik jeg svaret nej, det kom til at gælde alle.
Helt konkret nævnte jeg, at folk som søgte paragraf 34 og paragraf 100 i serviceloven manglede i undtagelsesbestemmelserne. Og de kunne forsikre mig, at det også kom til at gælde hele vejen. Så må det også komme til gode for førtidspensionister

Jeg har aldrig skrevet, at man kan modtage to fulde offentlige ydelser. selvfølgelig er det differencen der kommer til udbetaling. Jeg har sagt, at hvis vedkommende slet ikke har modtaget kontanthjælp i en periode, så skal fradraget også bruges i den periode, hvor borgeren angiveligt skulle have berettiget til en ydelse.



http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddel...ommunerne.aspx

Der følger en vejledning for den nye lov sidst på måneden, som jeg selvfølgelig nok skal udgive på K10 når den udkommer
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 19:13   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tak for svar Bodum, jeg havde nemlig hørt at det kun ville gælde i sygedagpenge/kontanthjælps sager
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 19:21   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det var også mit indtryk først. Og det betyder meget for mig, at loven kommer til at gælde hele vejen. Og hvis det rent faktisk viser sig, at efter 01/06, at jeg har taget grueligt fejl. Og at det kun kommer til at gælde for visse personkredse.
Så kan jeg love dig for, at jeg først kommer op i det røde felt

Så skal jeg satme ....... indsæt selv ord......
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 19:37   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Det kommer til at gælde alle efterbetalinger.

Helt konkret nævnte jeg, at folk som søgte paragraf 34 og paragraf 100 i serviceloven manglede i undtagelsesbestemmelserne. Og de kunne forsikre mig, at det også kom til at gælde hele vejen.
Hvad er det lige der også kommer til at gælde for folk der har søgt hjælp efter de to nævnte paragraffer?

At de, såfrem de får endeligt medhold i Ankestyrelsen, efter langvarig sagsbehandling, får udbetalt det ansøgte bagudrettet fra første ansøgningsdato??









glem aldrig:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 19:52   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja LS.

Første ansøgningsdato ka ngå længere tilbage, hvis de har vejledt forkert i første omgang..

læs følgende tråd
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30049

Disse beretninger burde ALLE kende.. de går helt tilbage til 89/90.
De burde indkodes i folks hjerner.. for de satans vigtige... ihvertfald for mig
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension