K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2010, 15:58   #1
Susanne 53
Ved at vænne sig til K10
 
Susanne 53s avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 14
Styrke: 16
Susanne 53 er ny på vejen
Fleksjob og nægtet fri til at gå til læge i arbejdstid!!

Hej
Er der nogen af jer der ved om arbejdsgiver må nægte en fleksjobber at gå til behandling i arbejdstiden f.eks til læge eller kiropraktor? Personen har foreslået arbejdsgiver at tage timerne på et andet tidspunkt så der ikke kommer til at mangle timer i regnskabet.

Venlig hilsen Susanne
Susanne 53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 16:07   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det er kun spicellæger man har krav på at få fri til.

jeg ved ikke hvad der sigestil kioprakter.

Men det er nok best at forsøge at lægge den slags uden for arejdstiden,så godt man nu kan.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 16:08   #3
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Hej, man er jo på ansat på samme vilkår som en ansat i ordinært job, og der skal man jo så vidt muligt lægge lægebesøg og lign. udenfor arbejdstiden, men selvfølgelig bliver det svært hvis aldrig man har fri på en hverdag.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 17:00   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg tror også, at det kommer an på, hvad der bliver nævnt i ansættelseskontrakten.

Sidste gang måtte jeg tage en fridag for at gå til en speciallæge.

På min arbejdsplads kan man i nogen tilfælde få fri, hvis der er tale om f.eks. en kontrol, hvor det ikke er 1. gang, man skal til, men efterfølgende....

Som Susanne2412 siger, så er en fleksjobber på samme vilkår med de andre kollegaer.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 17:59   #5
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
om det er flexjob eller almindeligt arbejde så er det jo såsdan set ens fligt at gøre hvad man kan så det ikke ligge i arbejdstiden men jegh ar så aldrig haft problemerm ed at få fri til læge sygehus fys ergo osv
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 19:45   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hvis man skal til en kontrol på et hospital, så kan det være svært selv at vælge en tid, men drejer det sig om egen læge, fys, kiropraktor, tandlæge mv., så må det være muligt at få en tid udenfor arbejdstid, i særdeleshed, hvis man ikke arbejder fuld tid, men det fremgår jo heller ikke, hvor mange timer vedkommende arbejder?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 07:07   #7
Susanne 53
Ved at vænne sig til K10
 
Susanne 53s avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 14
Styrke: 16
Susanne 53 er ny på vejen
Takker for alle de gode svar personen er ansat 20 timer. Har læst at hvis det er et skånehensyn at holde fri til den slag så skal det stå i ansættelses kontrakt.
Susanne 53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 11:05   #8
Kim P. Nyberg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
Kim P. Nyberg er ny på vejen
Det er korrekt, at alle skånehensyn så vidt muligt skal være noteret i ansættelseskontrakten. Hvis disse indbefatter lægebesøg og lignende, så skal arbejdsgiver vise hensyn hertil. Han må altså ikke nægte en fleksjobber med sådanne hensyn at tage fri for at gå til læge, sygehus eller genoptræning af en eller anden art. Hvis de til gengæld ikke er nævnt, kan arbejdsgiveren anmode én om at søge behandling udenfor arbejdstiden.

Arbejdsgiveren må heller ikke bruge begrundelsen, at der kommer til at mangle timer i regnskabet, hvis vedkommende holder fri. Der står i fleksjobreglerne, at fleksjobberen har ret til at gå fra sit arbejde, hvis vedkommende ikke kan klare mere den dag. Man skal selvfølgelig meddele det til sin arbejdsgiver, men han må til gengæld ikke lade det få negative konsekvenser for dig, hverken lønmæssigt eller ansættelsesmæssigt.

Det er noget værre vrøvl at påstå, at en fleksjobber er ansat på samme vilkår som alle andre på virksomheden. Jo, man skal have samme løn som kollegerne, men så hører sammenligningen også op. For uanset hvor mange timer man har om ugen, skal man som udgangspunkt have løn for 37 timer. Kollegerne vil typisk kun få for de timer, de faktisk er på arbejdspladsen. Og så er der de omtalte skånehensyn, som kollegerne ikke har i deres kontrakter.
Kim P. Nyberg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 14:13   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kim P. Nyberg Se meddelelser
Det er korrekt, at alle skånehensyn så vidt muligt skal være noteret i ansættelseskontrakten. Hvis disse indbefatter lægebesøg og lignende, så skal arbejdsgiver vise hensyn hertil. Han må altså ikke nægte en fleksjobber med sådanne hensyn at tage fri for at gå til læge, sygehus eller genoptræning af en eller anden art. Hvis de til gengæld ikke er nævnt, kan arbejdsgiveren anmode én om at søge behandling udenfor arbejdstiden.

Arbejdsgiveren må heller ikke bruge begrundelsen, at der kommer til at mangle timer i regnskabet, hvis vedkommende holder fri. Der står i fleksjobreglerne, at fleksjobberen har ret til at gå fra sit arbejde, hvis vedkommende ikke kan klare mere den dag. Man skal selvfølgelig meddele det til sin arbejdsgiver, men han må til gengæld ikke lade det få negative konsekvenser for dig, hverken lønmæssigt eller ansættelsesmæssigt.

Det er noget værre vrøvl at påstå, at en fleksjobber er ansat på samme vilkår som alle andre på virksomheden. Jo, man skal have samme løn som kollegerne, men så hører sammenligningen også op. For uanset hvor mange timer man har om ugen, skal man som udgangspunkt have løn for 37 timer. Kollegerne vil typisk kun få for de timer, de faktisk er på arbejdspladsen. Og så er der de omtalte skånehensyn, som kollegerne ikke har i deres kontrakter.
Der står klart og tydeligt i § 72 i Lov om aktiv socialpolitik, at det ikke kun lønnen, men OGSÅ andre arbejdsvilkår!


§ 72. Når jobcenteret har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, som udgangspunkt efter de kollektive overenskomster på ansættelsesområdet, herunder efter de sociale kapitler. I ikke overenskomstdækket ansættelse skal overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Fastsættelse af løn og øvrige arbejdsvilkår skal ske i samarbejde med de faglige organisationer.


Man har endda lige så meget ret til en efteruddannelse som sine kollegaer f.eks.... Man er f.eks. ikke mindre værd end sine kollegaer på arbejdspladsen.

Så efter min mening når der oprettes et fleksjob med ansættelseskontrakt, så skal det ske i overenskomstreglerne. Det har kollegaerne jo også. Så det er ikke kun lønnen, det handler om....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 14:34   #10
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Det kommer vel an på om det akut eller om det er en tid langt ude i tiden. På den skole jeg går har vi lov til at få fri til alt hvad der med læge. Selv mig der har fri om torsdagen. Kan få lov til at få fri til tandlæge. ok det er så også en specialtandlæg jeg går ved. det kommer vel and på om det hele tiden er i arbejdet du skal ha fri eller om det kun er få gange om året.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob kommune læge sygedagpenge etc... cats Spørgsmål ang fleksjob 7 07-01-2012 12:34
Ny arbejdstid virkelyst Spørgsmål ang fleksjob 3 14-01-2011 16:27
arbejdstid i fleksjob UllaJ Spørgsmål ang fleksjob 6 26-07-2010 10:33
Arbejdstid som fleks'er... Multe Spørgsmål ang fleksjob 2 26-11-2009 23:42
Liv efter arbejdstid Sommerfugl Spørgsmål ang fleksjob 18 04-06-2009 20:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension