K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2010, 20:08   #1
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 15
Bibbi er ny på vejen
Efterlønsbidraget, hvor er det ?

Jeg har siden 8/10 09 været uden kommunale indtægter, da de stoppede mine sygedagpenge, og jeg havde for mange penge i banken til at få kontanthjælp. Jeg har selv søgt pension, fået afslag og anket. Dette er endnu ikke afgjort. Jeg har af min private pensionsforsikring fået bevilget invalidepension med tilbagevirkende kraft pr. 1/10 09. Jeg er 42 år gammel. Skal vel ikke længere betale til efterlønsordningen, men hvad med de penge jeg har indbetalt ?????

Tak for et dejligt forum med hurtige svar.
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 20:34   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bibbi,

Dem burde du kunne få tilbage, bare tag fat i din fagforening. Jeg røg selv på dem her i januar, men har ikke brug for det da jeg søger ftp. Jeg kontaktede min fagforening og fik pengene fradraget i mine nuværende indbetalinger til fagforening, som jeg er medlem af indtil jeg bliver ftpér.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2010, 20:51   #3
rollo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 68
Styrke: 15
rollo er ny på vejen
Red face

Hej Bibbi

Du kan få tilbagebetalt efterlønsbitraget.


Læs følgende.

http://www.adir.dk/sw17118.asp

Tilbagebetaling af efterlønsbidrag
Hvis du fortryder, at du har betalt til efterlønsordningen, kan du få efterlønsbidraget tilbage fra a-kassen. Du skal skive til a-kassen om det, inden du når folkepensionsalderen. Hvis du ikke længere er medlem af en a-kasse, skal du skrive til den a-kasse, som du sidst var medlem af.

A-kassen betaler efterlønsbidraget tilbage til dig ved at overføre det til en dansk eller udenlandsk pensionsordning. Du får dog efterlønsbidraget kontant tilbage,

•hvis du har nået efterlønsalderen,
•hvis du har fået tilkendt førtidspension,
•hvis du højst har betalt efterlønsbidrag i et år, eller
•hvis du er emigreret eller skal emigrere.
Når du har nået folkepensionsalderen, betaler a-kassen af sig selv efterlønsbidraget kontant tilbage til dig, hvis du hverken har fået efterløn eller har optjent til præmie.

Hvis man dør, inden man når folkepensionsalderen, betaler a-kassen af sig selv efterlønsbidraget kontant tilbage til dødsboet.

Når a-kassen skal beregne det beløb, som du skal have overført til en pensionsordning eller have kontant tilbage, skal a-kassen se på, hvor mange dagpengesatser, du har betalt. Du har betalt 7 dagpengesatser om året. I 2009 svarer det 5076 kr. Dog har du højst betalt 3 dagpengesatser i 1999 og 6 dagpengesatser i 2000.

A-kassen ganger antallet af betalte dagpengesatser med den dagpengesats, der gælder på det tidspunkt, hvor a-kassen overfører beløbet til en pensionsordning eller betaler det kontant tilbage til dig. Beløbet forrentes altså ikke. Men da dagpengesatserne stiger år for år, vil det beløb, som a-kassen kommer frem til, være større end det, du faktisk har betalt.

Hvis du får efterlønsbidraget overført til en udenlandsk pensionsordning, eller hvis du får det kontant tilbage, skal du betale skat eller afgift af beløbet. A-kassen trækker det fra, inden a-kassen overfører beløbet til den udenlandske pensionsordning eller udbetaler det til dig. Du skal ikke betale skat eller afgift, hvis beløbet overføres til en dansk pensionsordning.

Kontakt din a-kasse, hvis du vil vide mere. Hvis du ikke længere er medlem af en a-kasse, skal du kontakte den a-kasse, som du sidst var medlem af. Se liste over a-kasser i Danmark.

Sidst opdateret: 25. marts 2009 - Ansvarligt kontor: Y4

Mvh. rollo

Ps.

Undre mig over du ike kan få pension, men godt kan fra din forsikring, ireterende når prøver at omgå reglerne får pension og bliver ved med at trække tingene i langdrag.

Godt du kan få fra din forsikring, bare en skam jeg ikke selv var så klog at tegne en.
Man kunne jo klare det hele
rollo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2010, 00:37   #4
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 15
Bibbi er ny på vejen
Tak for jeres hurtige svar. Ja det undre jeg mig også meget over, men det kan jo ske at ankestyrelsen ser anderledes på det end Aalborg Kommune og giver mig min pension. Aalborg kommune tog mine sygedagpenge da der ikke er yderligere behandlingsmuligeder og jeg kun kunne arbejde 6 timer om ugen men nægtede mig pension da de mener at folk som mig (med dobbelt whiplash) pludselig kan få det bedre. Stik imod hvad neurokirugien, overlægen fra smertecentret og min læge mener.
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension......efterlønsbidraget! stampe64 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 14-01-2010 20:29
Hvor mange timer, hvor stort tilskud?? veiergang Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension