K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2012, 15:06   #51
dtomsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
dtomsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det store problem i alt det her med "gensidig forsørgelse" er, efter min mening, at man med loven har gjort, så samlevende pensionister har gensidig forsørgerpligt.
Havde man ikke gjort det, så tror jeg aldrig, at alle disse diskussioner var opstået.
Så er det mig igen Vovse

Gensidig forsøgerpligt er markant anderledes ift. kontanthjælp end ift. folkepension og førtidspension.

Førstnævnte er fratræk krone-for-krone ned til ren ægtefælleforsøgelse, hvorimod sidstnævnte er fratræk ned til en minimumssats.

Altså en væsentlig forskel på intet ift. en smule.

Denne væsentlige forskel synes jeg en gang imellem bliver overset i debatten om gensidig forsøgerpligt.

Skulle reglerne for kontanthjælpsmodtagerne være de samme som for de to andre gruppe, så skulle der være en maximumssats for ægtefæller på kontanthjælp med krone-for-krone reducering ned til en minimumssats, og ikke som nu, ned til et total bortfald, altså et rundt 0.

Sådan var det også tidligere, før krone-for-krone fratrækket blevet indført i social lovgivningen ift. kontanthjælp.

-----

Argumentet, at gensidig forsøgerpligt også skal gælde for samlevende på kontanthjælp for ikke at 'forskelbehandle', holder derfor ikke når vi kigger nærmere efter, for der bliver allerede forskelbehandlet ift. forsøgerpligten

Grundlæggende så jeg gerne gensidig forsøgerpligt forsvandt for alle, men den gensidig forsøgerpligt for ægtefæller bliver altså ikke mindre uretfærdig ved at endnu flere rammes af samme uretfærdighed, og vi bør hver især passe på med, fordi jeg intet får, så skal andre hellere ikke have noget.

Sidst redigeret af dtomsen; 03-11-2012 kl. 15:49.
dtomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2012, 23:33   #52
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dtomsen Se meddelelser
Grundlæggende så jeg gerne gensidig forsøgerpligt forsvandt for alle, men den gensidig forsøgerpligt for ægtefæller bliver altså ikke mindre uretfærdig ved at endnu flere rammes af samme uretfærdighed, og vi bør hver især passe på med, fordi jeg intet får, så skal andre hellere ikke have noget.
Helt enig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2012, 00:34   #53
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der tænker jeg så omvendt, fordi jeg har, så skal alle andre også have!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2012, 12:18   #54
Sanne33
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Sanne33 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sanne33 Se meddelelser
Men hvordan vil det fungere med gensidig forsørgerpligt.Vil ens kæreste så få mit fradrag-mener jo at det er sådan med gifte par?
Er det regeringens ønske?Eller Venstres tilbud,høre jo nu at både de konservative og dansk folkeparti også forhandler,kunne de gøre så vi undgår denne regel?
Mener at have læst (i forbindelse med den nye regel,hvis det bliver vedtaget) at hvis partneren tjener 2gange kontanthjælpssats kan man ikke få hjælp,et andet sted hvis han tjener mere end 30.000 hvad mener de?
Jeg er hved at blive skør af al den uvished
Hiver lige den op igen,hvis nogen har bud på om man får noget hvis ens kæreste arbejder-afhænger det af hvor meget(så man stadig har mulighed for at få? Kan han bruge ens fradrag eller skal man da være gift?
Sanne33 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 13:34   #55
Sanne33
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Sanne33 er ny på vejen
Nu da der er meget snak om at det bliver med Enhedslisten ,er gensidig forsørgerpligt så taget af bordet?
Sanne33 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 18:43   #56
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sanne33 Se meddelelser
Nu da der er meget snak om at det bliver med Enhedslisten ,er gensidig forsørgerpligt så taget af bordet?
Det må man næsten regne med....men det er ikke til at vide....for der kan jo være delforlig om forskellige ting...

Man skal så nok også være forsigtig med at forudsige hvad denne regering kan finde på eller ej
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 19:37   #57
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
I en tid hvor man går så meget op i at det skal kunne betale sig at arbejde. Så kan det jo ikke betale sig at arbejde mere for en der er sammen med en pensionist/førtidspensionist/kontanthjælpsmodtager, for hvad de tjener bliver bare modregnet det samlede husholdnings budget.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 12:02   #58
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dtomsen Se meddelelser
Grundlæggende så jeg gerne gensidig forsøgerpligt forsvandt for alle, men den gensidig forsøgerpligt for ægtefæller bliver altså ikke mindre uretfærdig ved at endnu flere rammes af samme uretfærdighed, og vi bør hver især passe på med, fordi jeg intet får, så skal andre hellere ikke have noget.
+1
Fra mig.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 12:07   #59
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...finanslov.html
__________________
Når en dør lukkes åbnes en anden. Men vi har ofte så travlt med at ærgre os over den lukkede dør, at vi ikke end ænser den åbne.
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 13:22   #60
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Selvfølgeligt intet om gensidig forsørger pligt eller flex/førtidspensions reformen. :/
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Gensidig forsørgelsespligt..... Chas Politik og Samfund 32 30-05-2012 00:50
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension