K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2008, 11:57   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Karen J. vil lovgive om kærlighed

Jeg kan ikke lade denne artikel gå ulæst...den er så fyldt med modsigelser og den såkaldte ekspert siger et og er i sidste ende enige med Karen J...Når han taler om " de gode gamle dage" her så var det i 1901 eller hvad ...ikke I 7oerne for I 70erne var der meget mere kærlighed og omsorg...ja faktisk husker jeg meget klart at hospitaler og alle kontorer var fantastiske...man fik en ordentlig behandling og respekt..så jeg tror Karen J vil tilbage til dengang de ældre ikke havde nogle rettigheder og var i familiens magt eller på fattiggården...tænk hvad det betyder det hun her vil lave...at man kan straffes fordi man ikke har taget sin gamle mor hjem og bo hos sig...jamen hvad hvis gamle Mor IKKE VIL...det er virkelig nedværdigene at Karen J vil umyndiggøre de ældre og henvise dem til en noget usikker fremtid...NÆ...det er bedre at de gamle har deres egne rettigheder og ikke er AFHÆNGIG af et familie medlems ansvar...NÆ det er helt ude I hampen at gøre det strafbart ikke at udvise kærlighed for sin mor eller far...

Så vil jeg sige at de fleste faktisk holder af deres far og mor...og at hun begynder at blande sig i det er mig så modbydeligt...fordi hendes regering i virkeligheden bare vil spare penge på de gamle og er lallende ligeglade med de gamles ve og vel...

Og så noget andet..I syden har de gamle også deres pension og selvstændighed og det er ikke som artiklen skriver som om de I syden stadig lever som for 100 år siden...sikke en arrogance og uvidenhed denne artikel ud viser...

Men Karen J vil gerne tilbage til de gamle dage hvor de gamle var henvist familiens ansvar ...de var ikke lykkelige med det og mange gange var det rædselsfuldt...i dag har vi gamle der er frie mennesker og de har været unge og har arbejdet og stiftet familie og opfostret deres børn...de har fortjent en værdig selvstændig tilværelse så længe de ønsker det og pasning og pleje når de har brug for det FRA det offentlige...kærligheden er de selv herre over og hvem de vil have den fra...

Karen J udviser typisk HERREMANDS mentalitet...los de gamle tilbage til nittenhundrede-langgrønkål...så vi , de velbjergede , IKKE skal belastes af denne ÆLDREBYRDE.

Eksperter: Karen J. vil lovgive om kærlighed


http://www.information.dk/157636


Velfærdsminister Karen Jespersen (V) vil have pårørende til at levere mere omsorg til de ældre. Men man kan ikke lovgive om kærlighed, lyder kritikken fra eksperter

10. april 2008

Af: Peter Keiding

Velfærdsminister Karen Jespersens udspil flugter fint med regeringens -noget for noget--politik, mener filosoffen Arno Victor Nielsen.

Med sit forslag om, at pårørende skal tage større ansvar for at levere pleje og omsorg, forsøger velfærdsminister Karen Jespersen (V) at lovgive om det personlige ansvar. Men det er et umuligt projekt, mener samfundsdebattør og forfatter Morten Albæk:


"Intentionen er sympatisk: At betone det personlige ansvar. Men håndteringen er ubegavet og rent intellektuelt totalt ulogisk. For velfærdsstaten giver materielle rammer. Den kan ikke give borgerne kærlighed," siger han. Karen Jespersens udspil er da også blevet mødt med hård kritik fra oppositionen:

"Man kan ikke lovgive sig til samfundssind," lød det fra Socialdemokraterne. "Skal kvinderne tilbage til kødgryderne?" spørger de radikale, mens SF anklager ministeren for at ville privatisere hjemmeplejen.

velfærdsstaten

Ifølge filosoffen Arno Victor Nielsen flugter Karen Jespersens udspil dog fint med regeringens 'noget for noget'-politik:

"Velfærdsstaten har udviklet sig til et forsikringsselskab. Derfor er det naturligt for staten, at sige: I kan få nedsat præmien, hvis I har en stor selvrisiko eller store låsesystemer," siger han.


Ifølge Arno Victor Nielsen bliver rent spontane livsytringer nu indkalkuleret i statens regnskab.

"Men det kan man selvfølgeligt ikke slippe af sted med at sige. Derfor bliver det forsøgt solgt som en moralsk oprustning af befolkningen," siger han.

Rygmarvsreaktion

Professor Jacob Torfing fra Institut for Samfundsvidenskab på RUC mener dog, at der i høj grad tale om en rygmarvsreaktion, hvis man lader sig provokere af Karen Jespersens udtalelser om, at "velfærd ikke kun handler om offentlige ydelser og service," men også er "personlige relationer og ansvar for hinanden".

"I Sydeuropa spiller familien en langt større rolle, og i lande som USA og England er markedet og frivillige organisationer afgørende for at sikre velfærden," siger han.

Ifølge Jacob Torfing sender Karen Jespersen dog modsætningsfyldte signaler, når hun plæderer for mere ligestilling og samtidig vil have familierne til at tage sig mere af deres pårørende - og lægger sig dermed på linie med kritikken fra de radikale.

"Hvis det skal realiseres, skal vi jo have en helt anden samfundsstruktur, hvor kvinderne er mindre ude på arbejdsmarkedet," siger han.

Ifølge historiker Henrik Jensen fra RUC er det oplagt at se Karen Jespersens udspil, som et forsøg på at vende tilbage til de "gode gamle dage."


"Velfærdsstaten knækker over i et sted i 70erne. Før det tidspunkt ligger der en moralsk forpligtende velfærdsstat," siger Henrik Jensen.

Han peger på, at der efter sidste års folketingsvalg er kommet en sund reaktion, hvor politikerne betoner pligter mere end rettigheder, som det for eksempel er kommet til udtryk med socialdemokraten Mette Frederiksens (S) 10 teser fra sidste uge.

"Det er et positivt træk, fordi politikerne i lang tid har værget sig ved at tale om noget som helst, der handler om borgernes personlige ansvar," siger Henrik Jensen, der ikke afviser, at man kan se Karen Jespersens udspil, som et forsøg på at holde igen på statens udgifter.

"Men spareøvelse eller ej, så er det godt at komme væk fra det kunde- og klientforhold, som politikerne har skabt," siger han.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 12:07   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det er et helt umuligt og urealiserbart forslag.

Jeg har selv arbejdet med ældrepleje, og der er faktisk i forvejen ganske mange, der gør meget for deres pårørende. Men der er også en grænse. For det tærer meget på kræfterne at skulle passe sine egne pårørende, hvor man ikke har den professionelle distance, og det har man ikke, når det gælder ens egne kære.

Og hvordan hænger dette forslag sammen med, at alle i dette land skal ud på arbejdsmarkedet? Man kan jo ikke både arbejde og passe ældre pårørende.

Desuden er der mange ældre, der slet ikke bryder sig om at skulle hjælpes af sine pårørende, og det bliver meget ofte et dårligere og anstrengt forhold man får til hinanden, når det hele kommer under pres.

Nej, det er en om´mer IGEN.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 12:08   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Min første tanke er følgende:

Enlig mor/enlig far til to børn, udearbejdende, pendler til/fra job (hænger i kø på motorvej eller i bus/tog), når lige netop at hente poderne i daginstitution klokken 17.00... videre ud at handle, hjem og lave mad, ungerne i bad, gøre rent, vaske tøj, se nyheder.... Jeg er allerede forpustet. Nå, ja... jeg glemte helt Fitness eller andet, som kan holde folk sunde og raske, som regeringen også ønsker... og så naturligvis børnenes fritidsinteresser.

Dette foregår på Sjælland.

Forældrene (de ældre, der skal passes og plejes) er fraskilt. Den ene bor på Sydsjælland, den anden på Fyn.

De skal så passes og plejes.... men hvornår?

Så er AL fritiden vist besat. Venner og bekendte bliver der IKKE tid til... eller den øvrige familie.

Behøver jeg sige mere?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 12:59   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jo men der var noget med at i gamle dage kunne de ældre bo i aftægtsboligen på gården eller værelset på loftet og så passe børnene når forældrene arbejdede... he he 2 fluer med et smæk, ingen udgifter til både de gamle og børnene... smart... eller... i et moderne velfærdssamfund må det være ret idiotisk at gå tilbage til et system der fungerede i et lavt udviklet bondesamfund

Karen J har altid været en sær snegl men nu har hun da helt mistet jordforbindelsen og sprængt en sikring oveni knolden
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 13:07   #5
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
sikringer!!!!!!

Undskyld, men kan ikke lige lade være
Jeg har da indtil flere sikringer, som Karen J. kan få HEEEELT gratis
dog på betingelse af, at hun bliver lidt mere realistisk og klogere
Har altså lidt en grinerdag...
Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 13:11   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det har jeg også... altså en grinerdag... Det er simpelthen for langt ude, når politikerne sidder inde på borgen og tilrettelægger hvert eneste minut for borgerne.

For noget tid siden hed det: MOTION PÅ RECEPT.

Nu kommer så: KÆRLIGHED PÅ RECEPT.

Hvad bliver det næste?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 13:20   #7
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Recept....

Gad vide om ikke kommunerne gerne ville opfinde en pille, der kunne lave os alle om til, underdanige dydige borgere, der siger ja og amen til alt hvad de sætter os til!!!!!!
Det ville da spare en masse penge til sagsbehandling o.s.v, så har de mere tid til at finde på endnu flere tåbelige "kursusser"

til alle
Stoktoft/grineflipperen
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 13:21   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Jo men der var noget med at i gamle dage kunne de ældre bo i aftægtsboligen på gården eller værelset på loftet og så passe børnene når forældrene arbejdede... he he 2 fluer med et smæk, ingen udgifter til både de gamle og børnene... smart... eller... i et moderne velfærdssamfund må det være ret idiotisk at gå tilbage til et system der fungerede i et lavt udviklet bondesamfund

Karen J har altid været en sær snegl men nu har hun da helt mistet jordforbindelsen og sprængt en sikring oveni knolden

det er lige det jeg også tænkte...GYS...og sprængt en sikring oven i bolden... slakkkkk...he..he..he.. ja det ligner de gamle skrækkelige dage...de var såmænd ikke så vidunderlige...og det at hun tror hun ved alt om folks kærlighed til hinanden...det er modbydeligt...når man ved at det handler om at spare penge.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 16:27   #9
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Da min mor døde for 13 år siden, da tilbød jeg min far at han kunne flytte herud, vi har plads nok, han gloede på mig og udbrød:

Skal jeg ende mine gamle dage i dit cirkus med 8 hunde, 13 katte + alle de andre dyr, der render rundt og hylende unger?? Er du ude på at slå mig ihjel??

Han ville ikke engang i de beskyttede boliger, vi har her ude på landet, fandme om han ville vade rundt, hvor kragerne vender :-)

Men jeg vaskede da hans tøj, hentede og bragte det, kørte ham land og rige rundt, til optiker, læge o.s.v, de store unger besøgte ham på skift mindst hver 14. dag, jeg var der hver torsdag, så han var godt hjulpet lige til sin dødsdag for 2 år siden.

Men min ex-svigermor, som jeg da hjertens gerne vil hjælpe, hun kommer til at hænge på den, når hun ikke selv kan mere, hendes datter bor i USA, sønnen i Grønland, hun på Fur og jeg i Tåstrup.

Gad vide, hvordan vi skal hjælpe??

Hende Karen har vi sq ikke været for heldige med.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 12:09   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Karen kunne da godt selv overholde den lov om kærlighed hun vil skabe for andre borgere...hvad med at hjælpe dem her Karen J ...nu har Du sagt det i 15 år Karen J også da du var socialminister for Socialdemokraterne...

Kunne du ikke skrive det ind I seviceloven Karen , at regeringer er forpligtet til at hjælpe de svageste på gaden uden hjem og syge ...

De er også danskere Karen J !!!!!

http://politiken.tv/nyheder/indland/article495397.ece
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forbudt kærlighed? Antoniette Politik og Samfund 89 06-02-2013 19:43
De Uperfekte - Program om kærlighed og handicaps Webmaster Politik og Samfund 5 29-01-2013 12:15
Kærlighed på førtidspension ? sluxx Alt det andet 10 26-07-2010 11:58
Karen Ellemann phhmw Et godt link! 4 08-07-2009 09:40
Bye Bye Karen Hejdien Politik og Samfund 48 23-04-2009 09:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension