K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2011, 17:49   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
væk med fleksydelse

Nyhederne -

Efterløn afskaffes også for handikappede

Torsdag d. 10. feb. 2011 kl. 14:05 af ritzau / jaon for TV 2 Nyhederne (opd. d. 10/2 2011; 14:05)

Syge og handikappede i fleksjob kan godt finde den raske hånd frem og vinke pænt farvel til deres efterløn.

Regeringen vil nemlig - parallelt med afskaffelsen af efterlønnen - også gøre op med den særlige fleksydelses-ordning, der i praksis er efterløn for folk i fleksjob.

Det kom frem torsdag under et samråd i Folketinget med beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V).

"Det her er helt nyt for mig, at man på den måde vil ramme de mennesker, der er allermest sårbare," siger socialdemokraternes Bjarne Laustsen, der havde bedt om samrådet med ministeren.

Ifølge beskæftigelsesministeren skal fleksydelses-ordningen afskaffes gradvist, fuldstændig som det er tilfældet med "de raskes" efterløn.

Det medfører, at fleksydelsen i fremtiden stryges for alle handikappede, der er under 45 år i dag.

Samtidig rykkes pensionsalderen gradvist frem, så de godt 65.000 danskere, der har fået lægernes ord for at være for syge til et almindeligt arbejde, gradvist kan se frem til en pensionsalder på over 70 år.

"Regeringen siger, at man skal afskaffe efterlønnen for at få ryddet golfbanerne for efterlønnere. Men de her mennesker i fleksjob render bestemt ikke rundt på golfbanerne, lyder det fra Bjarne Laustsen.

Sidst redigeret af østerbro; 10-02-2011 kl. 17:50. Årsag: slet af melemrum
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 18:40   #2
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Igen ser man hvor INTETvidende de aber er fra V´s side af...
Pardon my french, men for ******* det gør en frustreret at læse hver gang den støjsender åbner mundtøjet !
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 20:37   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
SYGT! I ordets gammeldags betydning!

Forleden hørte jeg en lillepige-glad Støjberg udtale i radioen:

Kontanthjælpsmodtagere skal ikke ha' ret til ferie - de er jo raske og rørige og skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet!

Hvor kompetent og seriøs en Beskæftigelsesminister vi dog har...
Hun virker ikke, som om hun er klar over, at syge vippes af sygedagpenge og over på kontanthjælp uden afklaring, som loven foreskriver.
Med den naive, lillepige-glade stemmeføring kan jeg næppe forestille mig, at hun taler mod bedre vidende...

Østerbro, har bemærket du er god til at støve ting og tal op på nettet:
Hvor mange syge og uafklarede har vi på kontanthjælp?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 22:19   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
husk os som er frataget sygedagpenge og ingen ting kan få
vi stå ikke som syge, men raske i systemet
for vi tæller faktisk ikke med overhovedet nogen steder
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 00:51   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
MTVRV1, I er i min bevidsthed!

Kontanthjælpseksemplet var blot for at illustrere, hvor virkelighedsfjern Støjberg er, efter min mening - analogt med at udsætte flexydelse til i forvejen langt fra raske. Fexbevilling er jo åbenbart blevet den nye form for førtidspension...

Hvordan kan man ende op som syg uden nogen ydelse? Fordi man har formue?
Forsørgelsespligten er jeg opmærksom på...

Sidst redigeret af Carmen; 11-02-2011 kl. 10:16.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 09:38   #6
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja,kik godt på de handicapede de sidder foran super markedet,de får "lov" at bleve sidende ingen hjælper dem rigtigt vidre-Danskerne vender sig til synet-og det ender da med at vi må finde en plads ved siden af i fremtidem kan jeg forstille mig,og folk vil trække på skuldrene og sige -nå ja men sådanne har det jo været i årevis,folk har jo et valg-mange siger det jo allerede....

Men det er f - -- uhyggeligt.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 09:47   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
gigtforeningen har en udregning, men der er ikke en offentlig beregning.
http://www.gigtforeningen.dk/files/m..._sept_2010.pdf
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 09:49   #8
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
også HK har et bud.

Sygemeldte efterlades i økonomisk tomrum

Omkring 1800 sygemeldte mister hvert år deres sygedagpenge, selvom de er helbredsmæssigt uafklarede. Alene i HK Østjylland har de haft omkring 25 af den type sager siden november.

Sygedagpengereglerne skaber problemer for knap 1800 personer hvert år, der mister deres sygedagpenge uden at overgå til en anden ydelse, fordi de ikke kan vende tilbage i et ordinært job eller er helbredsmæssigt uafklarede, viser nye tal fra beskæftigelsesministeriet. I april sidste år kunne Nyhedsmagasinet HK efter en hurtig rundspørge til afdelingerne bringe 22 konkrete eksempler på personer, der stod uden forsørgelse, efter at de havde mistet deres sygedagpenge.

Og problemet er stadig stort, fortæller Anne Marie Bryde, socialrådgiver i HK’s Juridiske Kompetencecenter, som har kontakt til HK’s lokale afdelinger.

- Det er fuldstændig, som I beskrev sidste år. Jeg hører stadig om den type sager ude i afdelingerne. Vi kan ikke gøre ret meget andet end at råbe op om problemet. På det konkrete plan har vi svært ved at hjælpe medlemmerne, da det er lovgivningen, som er problemet, og det kan vi ikke sagsbehandle os ud af, siger hun.

25 sager på 5 måneder
Alene i HK Østjylland beretter de om cirka 25 sager siden november sidste år, hvor medlemmer har fået frataget deres sygedagpenge, mens de stadig er helbredsmæssigt uafklarede eller venter på et fleksjob.

- Vi har haft i alt 25 sager, hvor seks til syv personer er havnet på kontakthjælp eller slet ikke nogen økonomisk støtte. De må så leve af friværdien i huset eller ægtefællens indtægt. Vi havde fx en kvinde, som i syv måneder ingen penge fik af kommunen, efter hun fik frataget sine sygedagpenge. De måtte leve af mandens indtægt, mens hun stadig skulle passe sit revalideringsforløb hos kommunen, indtil blev helbredsmæssigt afklaret. Det endte med, at hun til sidst fik førtidspension, fortæller Steffen Friis, som er socialrådgiver i HK Østjylland.

Jagten på en diagnose
Medlemmer, som mister deres sygedagpenge efter 52 uger og eventuelt 26 ugers forlængelse, er stadig nødt til at følge kommunens forløb og møde op til revalideringsafklaring, virksomhedspraktik eller andet for at få en afklaring på deres situation.

Det kan ofte blive til en diagnosejagt, der strækker sig over mange måneder, fortæller Steffen Friis.

- Loven er bygget sådan op, at alle revaliderings- og behandlingsmuligheder skal være udtømt, før en person kan få enten fleksjob eller førtidspension. Kommunen jagter derfor en diagnose, som holder personer lang tid i systemet. Og selvom de følger alle kommunens anvisninger og passer deres afklaringsforløb, mister de stadig deres sygedagpenge og levegrundlag efter de 52 uger.

Politikere lover ændring
HK mener, at de sygemeldte skal have mulighed for at få forlænget deres sygedagpenge, indtil de kan overgå til en anden ydelse, og at den generelle varighedsbegrænsning på 52 uger skal fjernes. Det har HK gennem længere tid kæmpet for, og i februar var næstformand Mette Kindberg til foretræde for Arbejdsmarkedsudvalget for at fortælle om problemet.

Den 1. april indgik DF en aftale med regeringen og Liberal Alliance, der giver uafklarede sygemeldte, der endnu ikke er visiteret til enten fleksjob eller førtidspension, mulighed for at få forlænget deres sygedagpenge i 26 uger. Det løser dog ikke problemet, mener HK. Læs historien her

Af Pernille Urth
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:14   #9
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Beskæftigelsespolitiske ordninger Niveau og ændring* Periode


Ledige 113.000Ned December 2010
- Dagpengemodtagere 96.300Op December 2010
- Kontanthjælpsmodtagere 16.700Ned December 2010

Aktiverede 54.100 December 2010
- Dagpengemodtagere 37.300Op December 2010
- Kontanthjælpsmodtagere 16.800Ned December 2010
Bruttoledighed 167.100Ned December 2010

Faktiske tal:
Starthjælp 2.673Ned December 2010
Introduktionsydelse 3.087Ned December 2010
Ikke arb.parate kth (brutto) 82.000Op December 2010
Revalidering 12.043Ned December 2010
Forrevalidering 2.573Ned December 2010
Sygedagpenge 82.442Ned Oktober 2010
Ledighedsydelse 15.281Op December 2010
Fleksjob 53.000Op December 2010
Førtidspension 246.096Ned December 2010
Efterløn (Antallet af efterlønsmodtagere er berørte, mens antallet af personer på de øvrige ordninger er fuldtidspersoner. Kilde: Jobindsats.dk og Arbejdsdirektoratet) 134.417Ned December 2010

Sidst redigeret af østerbro; 11-02-2011 kl. 10:15. Årsag: indsat linier
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 18:25   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tusind tak for indsatsen, østerbro - det var interessant læsning!

Der er mange forhold, at reflektere over...

1800 uden ydelse overhovedet...

250.000 på førtidspension...det kunne være interessant at vide årsagerne, det må sige noget om vores levevis...det er rigtig mange ud af så lille en befolkning.

Gigtforeningens redegørelse er også interessant, netop da jeg på egen krop har oplevet en ualmindelig langsom udredning (som egentlig aldrig fandt sted, før jeg selv betalte en reumatolog) bl.a. begrundet i at man på Fredriksberg Hospital konstant manglede læger til 400 patienter - en oplysning jeg først fik, da jeg "stampede i gulvet"...
...sammenholdt med endnu mere langsommelig behandling og adskillige års syltning i Jobcenterregi er det bare så udgifttung en post for skatteydere og en nedbrydende proces for den enkelte borger, så det er meget svært at fatte, at man ikke ændrer på "arbejdsgangen"!

Forlængelse af sygedagpengeperiode kunne være motiverende for at stramme op på sagsbehandlingstiden samt at ulykkelige borgere ikke ender uden ydelse.

Plus en del andre lovændringer, for mit udgangspunkt er, at vi vil jo gerne alle yde vores/arbejde, om det så kun er 1 time om ugen - men nuværende lovgivning gør det ikke muligt.

I stedet for er vor tids førtidspension blevet flexbevilling, hvor borgere så yderligere kan få forringet deres beskedne arbejdsevne gennem opslidende revurderinger (kaldet arbejdsprøvninger af SB'ere) efter 12 måneders ledighedsydelse...

...og efter din trådstart indtil det 70. år! Tak for kaffe!

Men vi skal ikke fortvivle - mange af os dør længe før :-)


Jeg vil vende tilbage flere gange til dine indlæg her i tråden - der er meget gods i det! Tak!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksydelse...... ette74 Spørgsmål ang fleksjob 2 27-09-2013 12:56
Fleksydelse Tullee Alt det andet 4 06-12-2012 20:32
fleksydelse muttihansen Spørgsmål ang fleksjob 3 10-10-2010 11:04
Fleksydelse Lis Spørgsmål ang fleksjob 1 25-01-2010 22:01
Ansøgning om fleksydelse, beregning af fleksydelse zuza Nyt om loven 0 03-01-2008 00:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension