K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2009, 17:21   #11
Fie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Lokation: Herning kommune
Indlæg: 113
Styrke: 15
Fie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fie Se meddelelser
Hej

Optjener man ferie når man er på revaledering??.Har været på denn ydelse siden Febuar 2009.

Starter i flexjob i det ny år ( 2010 ) Hvad gør jeg med sommerferie år2010

Har jeg bare ikke ret til ferie ??

Nogen der ved det ??

På forhånd tak

Fie
ps. Min veninde har også været på revaledering i år 2009 og har fået fast arbejde 37 timer.. Kan hun også få ledigheds ydelse ?? eller er det kun hvis man kommer i flexjob
Fie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 20:44   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, det kan hun ikke, men hun skal melde sig i a-kasse hurtigst muligt, og hvis det er inden 14 dage efter hendes færdiggjorte uddannelse, kan hun få dimittendsats.

Ellers skal hun som ordinært ansatte vente på at optjene ret til dagpenge fra a-kassen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 21:31   #13
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
undskyld jeg lige kommer med et spørgsmål min mor er flexjob og ang ferie penge får hun 1 % i tillæg i løn men nu har hun lige hold noget ferie on fik ikke noget extra i løn det hedder ellers ferie 1 % + løn nu siger hendes arbejds skiver at hun ikke skla have ferie penge wtf har sagt få fat i fagforeningen jobcenter osv men er der nogen der ved hvor jeg kan finde paragrak osv når man får løn + 1% i feria
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:19   #14
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
undskyld jeg lige kommer med et spørgsmål min mor er flexjob og ang ferie penge får hun 1 % i tillæg i løn men nu har hun lige hold noget ferie on fik ikke noget extra i løn det hedder ellers ferie 1 % + løn nu siger hendes arbejds skiver at hun ikke skla have ferie penge wtf har sagt få fat i fagforeningen jobcenter osv men er der nogen der ved hvor jeg kan finde paragrak osv når man får løn + 1% i feria

tror du kan finde det under "funktionære overenskomst"

Prøver lige om jeg kan finde noget om det.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:37   #15
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Du har ret til ledighedsydelse under ferie, hvis du er ansat i fleksjob og ikke har optjent ret til feriegodtgørelse eller løn i det første ansættelsesår.

I det første ferieår har du ret til:

* 15 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/5 til 31/7
* 10 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/8 til 31/12
* 5 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/1 til 30/4.


Hvis du selv har optjent feriegodtgørelse eller løn, sker der fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse. Der vil dog max. ske fradrag for det antal dage, som sammenlagt overstiger 25 dage.



Man får sygedagpenge, hvis man bliver syg og ikke har været ansat i 13 uger.

Ledighedsydelse får man, hvis man er visiteret til fleksjob og er ledig, i mellem 2 fleksjob, eller bliver fyret pga nedskæring/lukning af firma, konkurs mm.
Jeg forstår ikke helt det her.


Man har helt nøjagtig 25 ferie dage, men du har skrevet 30 samlagt.
Kommunerne regner kun med 25 ferie dage.Jeg har forespurgt min kommune

Hvor får du de sidste 5 fra.

Tror du mener ferie/fridage,(Kaldet FF dage) det har intet med ferie dage at gøre, det er 5 valgfrie dage du kan bruge i løbet af året, hvis du har sparet sammen til det,( man spare op i løbet af året i det firma man arbejder i) dem kan man ikke få ledighedsydelse for, hvis man ikke har optjent til det,ellers må du selv betale for at holde fri.

Hos os i ISS Bliver den konto opgjort d. 14 Dec. og det som står på kontoen bliver så udbetalt ved 1 lønudbetaling.( hvis man ikke har holdt nogle FF dage)
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:39   #16
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Husk lige at man skal have været ansat i 9 md. for at kunne få ledighedsydelse.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 02:15   #17
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Til Zuza:

"HVORDAN FÅR DU SYGEDAGPENGE FRA KOMMUNEN:
Hvis du der ikke har været ansat i 8 uger hos din arbejdsgiver, har du ret til sygedagpenge fra kommunen, såfremt du opfylder beskæftigelseskravet.

BESKÆFTIGELSESKRAV:

* enten at du har været ansat i 13 uger (f.eks. har været ansat hos én arbejdsgiver og umiddelbart efter ansættes hos en anden), og at du i den tid har arbejdet mindst 120 timer,
* eller, at du har ret til understøttelse fra en A-kasse."


Kilde: http://www.guldborgsund.dk/Borger/Su...%20barsel.aspx

For at få max sygedagpenge (97,98 kr i timen), skal man tjene 118 kr i timen på sit job.
Er ens timeløn under 118 kr, bliver sygedagpenge nedsat tilsvarende.

I mit indlæg, havde der sneget sig et "ikke" ind. Der skal selvfølgelig stå "hvis man har været ansat i mindst 13 uger

Det er så kun 8 uger, men man skal opfylde beskæftigelseskravet på de 13 ugers ansættelse. De 8 uger ved en arbejdsgiver og mindst 5 uger hos en anden, i alt 13 uger.
Det er så i ordinært job. I fleksjob, får arbejdsgiver refusion fra dag 1 du er sygemeldt, så der får man sygedagpenge fra 1. sygedag.
Efter 13. uge får man løn ved sygdom (og arbejdsgiver får refusion for sygedagpenge). Tiden for det, er afhængig af overenskomst og ansættelsesvilkår. I min overenskomst HTS, får jeg løn i 56 dage ved sygdom.

Sidst redigeret af Pophår; 12-12-2009 kl. 02:22.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 03:36   #18
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
sushjer 1:

Jeg har da vist været lidt småsøvning, da jeg lavede mine sidste indlæg, jeg fik det ikke rigtigt sat sammen.
I et ferieår, sparer man 25 dage op.

Men ganske rigtigt giver udregningen for ledighedsydelse sammenlagt 30 dage, hvis man ligger alle tallene sammen.

Det er regnet ud på den måde, da det er beregnet på bevilling af, eller ansættelse i fleksjob, i indeværende ferieår.

* 15 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/5 til 31/7
* 10 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/8 til 31/12
* 5 feriedage, hvis din ansættelse eller ret til ledighedsydelse kom i perioden 1/1 til 30/4.

Det vil så sige, at man også har ret til ferie, mens man går på ledighedsydelse, alt afhængig af, hvornår man blev visiteret til fleksjob. Lidt lige som, hvis man er ledig på understøttelse og derved også sparer feriedage op i sin A-kasse.


Fra den 1/1-31/12 er der ca 25 dage (12 x 2.o8 = 24,56).

2.08 dag optjenes pr måned (5dagsuge)

Man vil jo aldrig kunne få 25 dages ledighedsydelse det første ferieår man er ansat.

Hvis man fx ansættes (eller er visiteret til fleksjob) den 1/1 har man ret til 5 dages ledighedsydelse i indeværende ferieår. Det nye ferieår starter den 1/5 og man vil så ha' ret til 25 dages ledighedsydelse i DET ferieår, minus det man har optjent i virksomheden fra 1/1-30/4 i foregående ferieår. Det bliver ca 3 mdr (2,9 x 2.08 ~ 6 dage.

25 ledighedsdage minus 6 feriedage fra virksomheden.

25 - 6 = 19

Dvs. Man har ret til 19 dages ledighedsydelse i efterfølgende ferieår, hvis man er ansat i samme firma.

Er man ledig, har man ret til 25 dage.

Efterfølgende ferieår.
-------------------------------------------------------------------------------
I de efterfølgende ferieår har du ret til 25 feriedage med ledighedsydelse. Der vil ske fradrag i antallet af feriedage med ret til ledighedsydelse i et ferieår, hvis du til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn. Fradraget sker dog først, når den optjente ferie med feriegodtgørelse eller løn sammen med retten til ferie med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage.

Kilde: http://www.odense.dk/web1/jobcenter/fleksjob.aspx

Sidst redigeret af Pophår; 12-12-2009 kl. 03:50.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 03:45   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
øh... jeg har aldrig hørt om optjeningsret, når man er flekser.

Derimod nævnes altid ledighedsydelse, som den ydelse man får, hvis man er på orlov, ferie, arbejdsløs.

Det, du henviser til, gælder ordinært ansattes optjening.

Ellers må vi have andre på banen, der kan opklare det.

Det ville i værste fald betyde, at hvis man var ledig flekser på starthjælp og kom i job og blev sygemeldt en af de første dage, så skulle man kun kunne få 90 procent af starthjælpen (i sygedagpenge), mens man var sygemeldt.
Det har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at en lov kan være så skummel.

Men vi har jo set mange mystiske ting.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2009, 04:04   #20
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hehe, der var du da hurtig Zuza.

Hvilket indlæg refererer du til, vedr. optjening i fleksjob?

Jeg skriver jo også at beskæftigelseskravet skal være opfyldt, for at få sygedagpenge i et ordinært job og ikke i et fleksjob.
Men at beskæftigelseskravet skal være opfyldt får at få løn under sygdom i et fleksjob. Alternativt, kan det også være overenskomstafhængig.
Når man er startet i jobbet, bliver sygemeldt, og ikke har krav på løn under sygdom, får man sygedagpengesats ved sygdom, efter ens timeløn i jobbet.

Sygdom

Hvis en person er ansat i et fleksjob, er vedkommende berettiget til løn under sygdom (hvis det er en del af overenskomsten) eller til sygedagpenge. Arbejdsgiveren kan modtage refusion for udgifterne til sygedagpenge allerede fra den ansattes første sygedag.

Kilde: http://www.pharmadanmark.dk/lon-ansa...ilkar/Fleksjob

Sidst redigeret af Pophår; 12-12-2009 kl. 04:30.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ferie holze Spørgsmål ang fleksjob 5 15-07-2012 15:02
ferie skattepige Spørgsmål ang fleksjob 23 10-10-2008 14:50
ferie skattepige Spørgsmål ang fleksjob 1 30-07-2008 12:08
Ferie Hansen Spørgsmål ang fleksjob 1 24-06-2008 11:05
Ferie.... Winther Spørgsmål ang fleksjob 6 08-12-2005 20:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension